Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus UX501JW-CN245R Review

Asus UX501JW-CN245R

Zeer mooie en degelijke ultrabook uit de Zenbook PRO-serie van ASUS. Met de i7-4720HQ en GTX960M +8GB RAM echt een alleskunner in een zeer compact en stijlvol jasje! De accuduur lijdt hier echter wel onder. De SSD zorgt voor enorm snelle opstarttijden en het FHD IPS scherm is voldoende.

Pluspunten

• Mooi design, goed afgewerkt aluminium
  • Voelt lekker stevig en solide aan voor zijn dunne vorm
  • Lekker compact voor de high-end componenten die er in zitten
  • Start extreem snel op dankzij de M.2 SSD
  • Veel opslagruimte naast de SSD (1TB)
  • IPS-scherm = mooie kleurweergave en goede kijkhoek
  • Veel meegeleverde asseccoires (draagtas, 2 verloopstukjes, cable ties etc)
  • Alleskunner dankzij de quad core i7 en de GTX 960M

Minpunten

• Korte accuduur (2,5 - 4,5 uur, afhankelijk van wat je doet)
  • Geen ethernet-aansluiting. ASUS levert hier een verloopstukje voor mee
  • Matige geluidskwaliteit (gebruik zelf altijd een koptelefoon, dus geen last van)
  • Het IPS scherm is beter dan TN, maar weet niet echt te verbluffen
  • Het scherm kan niet heel ver opengeklapt

Na een teleurstellende vorige laptop te hebben teruggestuurd, nu de ASUS Zenbook PRO UX501JW-CN245R besteld. In Nederland is hij alleen bij Max ICT verkrijgbaar voor 1474 euro. Met Max ICT heb ik slechte ervaringen, dus even verder gezocht. Later zag ik deze laptop bij een duitse webshop voor maar 1088 (!) dus gelijk mijn slag geslagen. Verzendkosten bedragen 11 euro, dus nog steeds een mooie deal.

Verpakking

De laptop zat netjes in een stoffen hoesje in de inmiddels welbekende ASUS doos die zo leuk openklapt. Verder vond ik in de doos een oplader, een verloopstukje USB>Ethernet, een verloopstukje mDP>VGA, een antistatisch doekje en een cable tie klittenbandje.

Uiterlijk

de eerste indruk toen ik de laptop uit de doos haalde was: "wow. dun. smooth. licht. fancy aluminium". Deze laptop contrasteert namelijk nogal met mijn vorige ASUS laptop. Dat was een 5 jaar oud 17,3" bakbeest van 3,5 KG en bijna 4cm dik.

Hieronder enkele foto's van het design van de laptop:

Connectiviteit

Omdat deze ASUS redelijk dun is, merk je dat de ontwerpers even hebben moeten puzzelen met alle connecties. Jammergenoeg heeft een ethernet-aansluiting daarbij het onderspit moeten delven. Die zul je dus niet terugvinden in de laptop. ASUS heeft dat een soort van opgelost door een verloopstukje mee te leveren met aan de ene kant USB en aan de andere kant Ethernet. Ik heb dit getest door steam games te downloaden maar het werkt niet geweldig. Veel moeite met het maken van de verbinding, soms gebeurt er gewoon niks. En als je dan verbinding hebt, kan zomaar de verbinding weer wegvallen terwijl de kabel er in zit. Ik weet niet of dit een toevallig probleem is wat ik als enige heb, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Verder vind je op de laptop 3x USB 3.0, mDP, HDMI 2.0, Bluetooth 4.0, SD-kaart lezer en WiFi ac. Zie de volgende foto's voor de plaats waar deze zitten:

Prestaties

Ik heb de laptop nog niet uitvoerig getest, maar de i7 4720HQ met 4 cores en hyperthreading, de nvidia GTX 960M en 8GB aan RAM maken deze laptop een alleskunner. De nieuwste games kun je op hoge instellingen spelen en met de cpu ga ik veelvuldig 3d-modelleren en renderen.

Opslag

In deze ultrabook zijn 2 opslagstations te vinden. Als eerst een 128GB M.2 SSD waar het OS op geinstalleerd staat. Dit ding is zo bizar snel dat hij zelfs mijn desktop met 850 evo van tafel blaast qua opstarttijd. Als tweede is er nog een 1TB 5400rpm HDD aanwezig om al je stuff op te slaan.

Beeldscherm

Het beeldscherm is een IPS exemplaar. T.o.v. mijn vorige TN-paneel een goede verbetering. Kleuren zijn mooier vol en de kijkhoeken zijn goed. Echter, als ik hem vergelijk met mijn Dell Ultrasharp U2515H, valt het IPS scherm van de laptop eigenlijk in het niet. De kwaliteit had nog veel beter gekund, maar voor mij is het voldoende. De helderheid is een beetje hetzelfde verhaal: prima, maar had beter gekund.

Toetsenbord

Het toetsenbord zit mooi weggewerkt in de behuizing. De toetsen hebben een redelijk goede travel. Het typt ietwat clicky, maar daar is vast aan te wennen. Mijn variant komt uit Duitsland en heeft een QWERTZ toetsenbord met hier en daar wat Duitse termen. Ik kwam er pas achter toen ik hem besteld had. Maar als je het toetsenboord instelt op VS werkt hij hetzelfde als een QWERTY. De Y typt dan de Z, en de Z de Y. Ik heb er zelf eigenlijk geen last van dus ik heb besloten hem te houden.

Geluid

Tja... Laptop-geluid. Dat is eigenlijk sowieso crap tegenwoordig. Mijn oude laptop had het beste geluid wat ik ooit heb gehoord uit een laptop, een enorme Bang&Olufsen soundbar onder het scherm. De UX501 schijnt ook iets met Bang&Olufsen te hebben aangezien dat onder het scherm te lezen is, maar het is niets vergeleken bij mijn 5 jaar oude laptop. Gelukkig gebruik ik de speakers van de laptop nooit, dus heb er ook weinig last van. De spealers bevinden zich aan de zijkant van de onderkant. Het geluid kaatst dus eerst op de ondergrond voordat het je oren bereikt.

Accu

Omdat er high-end componenten in deze ultrabook zijn verwerkt, heeft dit een negatieve impact op de accuduur. Als je alleen wat browst, houdt hij het max 4 a 4,5 uur uit. Ga je gamen, film kijken of nog erger, dan kom je al gauw bij de 2,5 a 3 uur uit. De oplader is een vrij grote klomp plastic. Tegenwoordig zie je ze in ieder geval kleiner. Maar met 96Wh is ie ook wel weer snel vol.

Dit is een zeer mooie, dunne, slanke, maar ook stevige ultrabook. Hij biedt high-end prestaties in een zeer compact en stijlvol jasje. Je hebt hiermee dus een echte alleskunner die je toch goed mee kunt nemen en waarmee je ook voor de dag durft te komen. Een IPS scherm en een zeer rappe SSD maken de laptop compleet. Al deze high-end specs brengen wel een nadeel met zich mee. Na enkele uurtjes moet je al op zoek naar een stopcontact.

Zie onderaan deze review voor nog meer high-resolution foto's

Heb jij ook een Asus UX501JW-CN245R?

Prima review met hele goede foto's!

Jammer dat de accuduur zo matig is. Dat is ook de reden dat ik een UX303 (13") heb gekocht. Opvallend genoeg heeft die exact dezelfde aansluitingen als dit 15" model.

Over het geluid ben ik ook niet te spreken. De speakers aan de onderkant is een hopeloos idee. Op een bureau of tafel is het prima, maar op schoot of in bed hoor je gelijk vrijwel niks meer.
Thanks!

Okee! De reden dat ik deze UX501 heb gekocht is voornamelijk de high-end specs. Ik moet voor mijn opleiding namelijk veel 3D modelleren en renderen. Daarnaast houd ik wel van een spelletje op zn tijd :p. Met deze voorwaarden was het kiezen tussen zo'n gaming laptop met transformer-uiterlijk of deze ultrabook.

Maar de UX303 is zeker een uitstekende keuze als je minder reken- en grafische kracht nodig hebt!
Het scrollen door de review gaat hier totaal niet soepel, ik weet niet of meer mensen dat ervaren maar mogelijk komt het door de plaatjes in hoge resolutie (ook niet zo leuk voor je databundel :P )

Zowel mijn desktop als telefoon kunnen niet soepel door de review heen
Dat zal dan denk ik door de foto's komen ja. Heb nog niet echt veel ervaring met reviews schrijven :p. De foto's zijn gemaakt met een NIKON D3300, Maar ze waren wel binnen het bestandslimiet van tweakers. Ik denk dat ze gemiddeld 2 a 3 MB zijn per stuk. Maar in ieder geval bedankt voor de feedback. Ik zal voortaan de foto's wat verkleinen!

edit: ik heb er op mijn desktop geen last van, maar op mn telefoon met 4g wel een klein beetje, ik snap wat je bedoelt.

[Reactie gewijzigd door KJ94 op 6 januari 2016 17:35]

Mooie review !

Vraagje: hoe zijn je ervaringen met geluidsproductie van de fans (hij heeft er twee?) en de warmteontwikkeling als je gamet of aan het modelleren bent?
Dankje!

Eigenlijk maakt hij gewoonlijk geen geluid wanneer je je beperkt tot lichte taken. Heel af en toe hoor ik wat maar niet storend. Gamen heb ik er momenteel nog niet echt veel opgedaan want daar heb ik nog geen tijd voor gehad :p. Maar al wel veelvuldig gemodelleerd en ook videoanimaties gerenderd in Keyshot, dat is echt het zware werk (CPU staat dan constant op 98%). Dan hoor je hem wel blazen ja, maar hinderlijk/hard is het niet. Hij wordt wel vrij warm, dus als ik ga renderen zet ik de achterkant van de laptop op een hoogje voor een betere airflow (de koelingslucht komt er achter aan de onderkant uit).

Of het 1 of 2 fans zijn weet ik niet zeker, maar ik denk 2, gezien de achterkant
slecht man je moet custom waterkoel pc nemen met 980ti of titan x laptop is voor gemakszucht en stom draagbaar ding met laptop specs en klein scherm ik heb op me pc 27 inch man.
Ik moet niets knul.
Ik heb al een custom built PC.
En ja, een laptop heeft inderdaad laptop-specs.
Wat wil je bereiken met deze reactie?