Specificaties Starterset, 1x 1Gbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link AV1200 Gigabit Powerline met stopcontact startset TL-PA8010P KIT Review

mrroy44 6 januari 2016, laatste update op 6 januari 2016, 1.893 views

TP-Link AV1200 Gigabit Powerline met stopcontact startset TL-PA8010P KIT

De TP-Link AV1200 Starter Kit is een goede oplossing voor sneller internet in het hele huis zonder kabels te hoeven trekken. Maar afhankelijk van je eigen situatie kan het resultaat sterk verschillen. In mijn test is de TP-Link aanzienlijk langzamer dan de Devolo 1200+

Pluspunten

• Goedkoop in vergelijking tot Devolo
  • Eenvoudig aan te sluiten
  • Beschikt over een extra stopcontact

Minpunten

• Langzamer dan de Devolo in mijn test
  • Snelheid sterk afhankelijk van input
  • Snelheid afhankelijk van stroomnetwerk

1. Inleiding
2. Mijn doel
3. De test
4. De conclusie

1. Inleiding:

Ik heb in mijn test de TP-Link AV 1200 vergeleken met de Devolo 1200+. Omdat ik over beide een review wilde plaatsen, maar het verhaal niet geheel op nieuw wilde schrijven komt het verhaal in hoofdlijnen overeen met mijn review van de Devolo. Deze vind je hier: Mijn Devolo 1200+ review

Het is denk ik belangrijk om eerst te melden dat internet via het stopcontact altijd verlies in snelheid oplevert en dat het eindresultaat naar mijn mening per situatie sterk kan verschillen.

Om in te kunnen schatten wat de waarde van deze review voor jou is, is het denk ik belangrijk iets meer te weten over hoe ik de TP-Link getest heb en waarom ik dacht dat de TP-Link een oplossing zou kunnen bieden in mijn situatie.

Ik beschik in mijn woning over internet via de kabel, waarbij de downloadsnelheid, wanneer ik deze rechtstreeks meet via speedtest.net komt tot ca. 160 Mbps.
Het is denk ik belangrijk te weten dat geen enkele meting gelijk is, en dat ook over de kabel metingen soms aardig uiteen kunnen lopen. Via Ziggo is het ook mogelijk een speedtest te doen, en hoewel die via de zelfde server zou moeten lopen, zit die altijd zo rond de 200 Mbps. Het internet wat Ziggo me levert is het 200 Mbps pakket, en om te voorkomen dat het een beetje de slager die zijn eigen vlees test wordt, heb ik besloten alle metingen via speedtest.net te doen.

Devolo levert ook software bij hun apparatuur en TP-link volgens mij ook, maar deze meet eigenlijk alleen de snelheid tussen de powerlines, onafhankelijk van wat voor snelheid het internet heeft. Zo kan het dus zijn dat zij 400 Mbps aangeven, maar het is natuurlijk niet zo dat jouw internet dan ineens van 200 Mbps naar 400 Mbps kan gaan. Wat ik wilde weten was hoe snel mijn internet zou zijn als ik het vanaf de router via het stopcontact bij mijn eindlocatie zou brengen. Dus ik heb de gegevens die de Devolo en TP-Link software oplevert niet in deze review betrokken.

2. Mijn doel:

Dat brengt me bij het uiteindelijke doel gebruik. Ik beschik in mijn woonkamer over TV van Ziggo, maar ik heb sinds kort tevens een X9 Filmspeler om films van het internet te streamen. Deze Filmspeler kan via Wifi, maar om een beetje goed naar films te kunnen kijken is een snelheid van boven de 100 Mbps te wel vereist, en misschien zelfs nog wel hoger. Ik had in de kamer een Ethernet aansluiting, maar omdat ik de TV naar die kant verplaatst heb besloot ik daar een COAX kabel bij te trekken. Twee losse kabels ging echter niet helemaal door de buis heen, en het werd dus alleen n COAX kabel.
Daardoor moet ik momenteel steeds een losse kabel van de meterkast leggen naar de TV om voldoende snel internet op de filmspeler te krijgen.Dit ontsiert een beetje de kamer dus haal ik de kabel steeds weg, wat weer een beetje omslachtig is.
Daarom ben ik dus gaan kijken naar mogelijke oplossingen.

Mijn opties zijn:

- Internet via een Powerline
- Internet via de COAX d.m.v. een Echobox of iets dergelijks
- Een combikabel trekken en een COAX en Ethernet aansluiting maken waar nu alleen COAX zit
- De situatie zo houden

Omdat een Echobox vrij prijzig is (je hebt er twee nodig) en ik niet echt zin had om een combikabel etc. te gaan trekken omdat ik net al geld uitgegeven had aan een nieuwe coax aansluiting, leek met het verstandig eerst even te kijken wat een poweline voor resultaat zou opleveren.
Ik had al een aantal reviews gelezen en beschikte al over een Devolo dLAN 200 AVplus en een 500 Wifi. Deze werken samen aardig om je wifi bereik te vergroten, maar daarmee is het wel zo'n beetje gezegd. Ik heb deze echter wel mee genomen in mijn test om te kijken in hoeverre een 1200+ echt veel beter is dan de eerder genoemde uitvoeringen en in hoeverre de TP-Link AV1200 vergelijkbaar is.

Ik besloot een TP-Link AV1200 setje te bestellen en took een Devolo 1200+ Starter Kit.

Mijn internet aansluiting bevind zich in de meterkast. Daar bevind zich ook het stopcontact waarop ik de eerste powerline wil aansluiten. In de woonkamer bevind zich de TV waar vlak bij het stopcontact voor de tweede powerline zit.

Omdat het stopcontact in de meterkast wellicht wat ver verwijderd zit van het doel, waardoor er wellicht wat veel storing tussen kan zitten, heb ik gekeken of een ander stopcontact in de gang, dichterbij de woonkamer wellicht andere resultaten zou opleveren. Hiervoor moet ik echter wel weer een stuk kabel aansluiten van de meterkast naar de gang, welke dan weer over het gangpad loopt, wat ook weer niet ideaal is.

3. De test:

Nou voldoende over de situatie waarin ik aan het testen ben gegaan dacht ik zo. Tijd voor de test zelf:

Uitgangspunt is mijn internet snelheid die ik haal wanneer ik rechtstreeks via een CAT 5e kabel verbonden ben. Dit leverde me een snelheid op van 160 Mbps. Sneller dan 160 Mbps zal ik dus niet kunnen halen. Maar hoeveel zal ik van die snelheid verliezen?

En TP-Link AV1200 in de meterkast en n in de woonkamer leverde me de volgende download snelheid op in 3 tests:
46 Mbps, 47 Mbps, 47 Mbps

En TP-Link AV1200 in de gang en n in de woonkamer leverde me de volgende download snelheid op in 3 tests:
87 Mbps, 78 Mbps, 81 Mbps

Het blijkt dus dat wanneer de powerline is aangesloten op stopcontact ik nogal wat last van storing heb.

Zoals ik al zei had ik ook een Devolo 1200+ Starter Kit besteld.
Deze heb ik aan de zelfde test onderworpen en dit zijn de resultaten:

En Devolo 1200+ in de meterkast en n in de woonkamer leverde me de volgende download snelheid op in 3 tests:
50 Mbps, 48 Mbps, 48 Mbps

En Devolo 1200+ in de gang en n in de woonkamer leverde me de volgende download snelheid op in 3 tests:
119 Mbps, 127 Mbps, 136 Mbps

Bij aansluiting in de meterkast is het verschil niet zo groot. Het verschil is echter wel aanzienlijk wanneer je kijkt naar de resultaten bij aansluiting in de gang. De Devolo scoort dan in mijn situatie veel beter dan de TP-link.

Ik wilde ook even kijken hoe de resultaten zouden zijn met de andere Devolo Powerlines die ik al had in combinatie met de 1200:

Een Devolo 1200+ in de gang en de Devolo 200 in de woonkamer
35 Mbps, 36 Mbps, 36 Mbps

Een Devolo 1200+ in de gang en de Devolo 500 in de woonkamer
80 Mbps, 82 Mbps, 82 Mbps

Een Devolo 500 in de gang en de Devolo 200 in de woonkamer
ca. 60Mbps

Een Devolo 200 in de gang en de Devolo 500 in de woonkamer
ca. 45Mbps

Wat opvalt is dat de 1200+ in combinatie met de 200 niet zo goed gaat. De combinatie van de 1200 met de 500 is dan beter. En de 200 doet het op zijn beurt beter met de 500. Ook maakt het dus duidelijk uit of je de 500 in de meterkast doet of de 200.

4. Conclusie:

In mijn situatie levert bij aansluiting in de meterkast de TP-Link AV1200 vergelijkbare resultaten met de Devolo 1200+

Wanneer er echter minder storing is, scoort de Devolo 1200+ aanzienlijk beter.
De vraag is echter of dit ook het geval is in situaties die totaal verschillen met die van mij. Wellicht dat bij glasvezel de resultaten totaal anders zijn. Ook bij lagere internet snelheden kan het resultaat verschillen. Ik denk dat het handig kan zijn per situatie apart te kijken wat het resultaat is.

Ik heb hierboven niet gesproken over de uploadsnelheid.
De reden hiertoe is dat deze in alle gevallen gelijk was. Zowel met de TP-Link AV1200 als met de Devolo 1200+, maar ook met de Devolo 500 en de 200. En zowel bij aansluiting in de meterkast als in de gang. Dit zou kunnen komen doordat de snelheid voor upload bij mij niet erg hoog is. Slechts 21 Mbps. Bij glasvezel denk ik dat je hierin wel verschillen kunt merken.

Voor wat betreft mijn situatie denk ik dat geen van deze Powerlines ideaal is. Al hoewel de gehaalde snelheid van de Devolo 1200+ vanuit de gang goed genoeg is, moet ik dan toch weer aanrommelen met een kabeltje door de gang. En dan is 128,- wel vrij veel geld.
Zeker als je je bedenkt dat ik voor het trekken van een nieuwe combikabel en een aansluiting vermoedelijk niet veel meer dan 70 kwijt ben.

Heb jij ook een TP-Link AV1200 Gigabit Powerline met stopcontact startset TL-PA8010P KIT?

Leuke review!

Welk tooltje heb je gebruikt om de snelheid te meten? Ik heb zelf ook een AV1200 (maar dan met 3 poorten) en ik heb het getest door met een bash scriptje van mijn linux server naar een andere linux box .
Ik krijg dan de volgende snelheden:

Upload speed: 6279.18 kB/s
Download speed: 6320.09 kB/s

Upload speed: 50 mbps
Download speed: 50 mbps

[Reactie gewijzigd door Wtrdk op 6 januari 2016 13:54]

Ah, ok. Ik heb een test gedaan binnen mijn eigen netwerk. Als ik het via speedtest.net doe krijg ik de volgende resultaten:

Download: 111.63 Mbit/s
Upload: 12.01 Mbit/s
Ik heb het bewust niet binnen mijn eigen netwerk gedaan, omdat het voor mij persoonlijk vooral belangrijk was hoeveel internet snelheid ik zou houden. Wat voor abonnement heb je? Ziggo 120/12 schat ik zo? Dan heb je goede resultaten. Zit er niet veel tussen je aansluiting op de eerste TP-Link en de tweede?
Inderdaad Ziggo 120/12, en tussen de ene TP-link zit rechtstreeks aan het ziggo modem, de andere aan m'n server. Ik vermoed (maar nog niet gecontroleerd) dat ze in het elektriciteitsnetwerk op dezelfde groep zitten.
Ik ben van plan, vanwege de goede ervaringen, er nog een setje bij te kopen voor andere ruimtes in huis. Ben benieuwd of dat dan net zo goed werkt ;)
Klink als een geweldig goed resultaat. Inderdaad, ik denk ook dat dat dezelfde groep moet zijn. Ik hoop dat de rest net zo goed gaat.
Ik zelf ben nu aan het kijken naar de mogelijkheid om toch een extra kabel te trekken. Maar misschien dat het anders een Marmitek IPTV Coax Pro of zo iets wordt. Geen idee hoe goed die het doen. Ik kan er ook maar weinig reviews over vinden.