Fujifilm FinePix X-T1 Body Zilver Review

curkey 6 januari 2016, laatste update op 6 februari 2016, 747 views

Fujifilm FinePix X-T1 Body Zilver

De X-T1 is een beetje als een Italiaanse auto: je moet ervan houden. Op de slechte momenten vervloek je 'm in alle talen, maar op de goede momenten zing je de hemel bij elkaar. But never a dull moment... Met de laatste firmware is het echt een fijn toestel geworden.

Pluspunten

• EVF is werkelijk super, en Graphite Silver is echt heel mooi :-)
  • Kwaliteit en aanbod objectieven
  • Fijne bediening, van vol-auto tot 100% manueel
  • Nuttige firmware updates
  • Hulpmiddelen voor manual focus (split prism, highlight, vergroten)
  • Tethering over wifi met iPad of smartphone
  • Film simulaties en kleurreproductie
  • Stille sluiter en elektronische sluiter 1/32000s

Minpunten

• AF kostte paar firmware iteraties voordat het fatsoenlijk werkte
  • Slecht aanbod native flitsers
  • Capaciteit accu
  • Adobe software vs. X-Trans sensor
  • Trage X-sync van 1/180s
  • Waxing en vreemde huidtinten in jpeg bij hoge ISO en kunstlicht

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 2
Snelheid en automatiek Score: 4

Ik zocht al een tijdje een kit die mij een goede kwaliteit foto's zou opleveren, zonder het gewicht mee te moeten torsen van zware L lenzen. Mijn laatste set was een EOS 40D met 24-70/2.8L en een 70-200/2.8L, plus een handvol manual focus lenzen en een flitser.

De mirrorless opties vond ik al eerder erg interessant, maar de kwaliteit van de EVF, de slechte AF-performance en brakke high-ISO weerhielden me ervan. Totdat Olympus met de E-M1 uitkwam, Sony met de A7 en Fuji met de X-T1.

Afwegingen

Alle systemen hadden zo wel wat aantrekkelijks:
Bij MFT was ik op slag verliefd op de Panasonic 25/1.4 en de 42.5/1.2 Nocticron, temeer omdat ik al werkte met Leica-R manual focus lenzen. De snelle AF van de E-M1 zag er ook goed uit en de vele praktische features maakten het in eerste instantie mijn eerste keuze. Toch baarde de wel hele kleine sensor me zorgen, want de manual focus lenzen die ik gebruik zijn voornamelijk 50-135mm. Met een 2x crop factor zou het wel heel lastig worden om binnenshuis portretten te schieten.

De Sony was fullframe en werkte samen met Zeiss. Ook dat klonk goed, ik ken de Contax Planar lenzen maar al te goed. Maar om eerlijk te zijn, erg veel native lenzen waren en niet te vinden en de bediening was niet geheel mijn ding. Plus, de prijs van een volledige set zou duurder zijn dan de aanschaf van een 5DIII en uiteindelijk vrijwel net zoveel wegen. En Sony's policy om nieuwe firmware steeds te verpakken in een nieuw aan te schaffen body sprak me ook niet echt aan. Moet je nou echt elke 6 maanden een nieuw toestel uitbrengen?

Toen kwam Fuji met de graphite silver editie uit van de X-T1... Oioioi, wat een schitterend toestel! Op foto's was hij al mooi, maar toen ik hem in een winkel vasthield was ik verkocht. De APS-C sensor was ik al gewend van mijn EOS 40D en qua formaat is dat een aardige compromis tussen FF en MFT.

De camera bevatte allerlei hulpjes om manual focus mogelijk te maken, zoals de split prisma simulatie, highlighting en vergroting en een kantelbare LCD. Ook de manuele bediening van sluiter en diafragma spraken me wel aan, ik ben tenslotte met film begonnen. Wat me verder over de streep trok was de continue ondersteuning van Fuji om nieuwe firmware uit te brengen, en om een duidelijke lens roadmap te publiceren. Toegegeven, sommige zaken zoals de AF waren in het begin redelijk brak (om het netjes te zeggen), maar ze hebben niet alleen de boel aardig gefixt, ook is er een hoop nieuwe functionaliteit bijgekomen die er eerst niet in zat. Denk aan de enorme boost in AF functionaliteit, de elektronische sluiter, Classic Chrome, belichtingscompensatie in AutoISO, etc.

De filmsimulaties leken me eerst niet zo boeiend, met name omdat ik op mijn Canon altijd in RAW werkte, maar na wat gewenning ben ik er enorm over te spreken. Fuji heeft echt goed zijn best gedaan om mooie profielen samen te stellen met een goede kleursignatuur. Classic Chrome levert vaak mooie resultaten op, maar ook ProNeg en Astia gebruik ik veel.

De objectieven

Ik heb de body aangeschaft met de XF 18-55/2.8-4 kitlens, de XF 55-200/3.5-4.8 en de XF 56/1.2.
De XF 18-55/f2.8-4
Wat Fuji de kitlens noemt is een understatement, want de 18-55 presteert bovenmaats: de OIS werkt erg goed, hij is scherper en sneller dan de kitlenzen van andere merken en de AF werkt stil en snel. Optisch zit hij aardig in de hoek van de L-lenzen, maar dat zie je van buiten er niet aan af. Het is een lens die ik erop zet als ik effe snel ergens naartoe ga of als ik iemand anders ermee laat werken. Op de foto's is bar weinig aan te merken, maar uiteindelijk zijn het de prime lenzen waarvoor je een Fuji moet kopen. Geloof me.
De XF 55-200/f3.5-4.8
Ook de 55-200 is een prettige lens om mee te werken, en ook deze is scherper en een stop sneller dan veel consumer lenzen van bijvoorbeeld Canikon.

Toch denk ik dat ik hem ooit ga inruilen voor de 50-140/f2.8 of de aankomende 100-400. Aan de foto's ligt het niet van de 55-200, die zijn prima, maar het is meer de handling. Ik denk dat de 50-140 meer zal aanvoelen als de 70-200 die ik ooit had. De 2.8 lichtsterkte en het feit dat de lens niet langer wordt met zoomen vind ik een prettiger idee. Echter, ik heb de 55-200 gebruikt om motocross te fotograferen, en ik heb daar mijn beste platen mee gemaakt, tot mijn grote verbazing. Dus misschien blijft dit beestje wel deel uitmaken van mijn collectie... Jenever ken tel :-)
De XF 56/f1.2
Dan de 56/1.2... Wat zal ik daarover zeggen wat niet al 1000x genoemd is? Hij is wat aan de zware kant met die enorme bel glas aan de voorkant, maar dat vergeet je snel als je door de zoeker kijkt. Het is fenomenaal met schemerlicht, hij lijkt de kamer wel leeg te slurpen, je staat er echt van te kijken met welke sluitertijden je nog kan werken in het halfdonker.

De AF wil nog wel eens gek doen met contrastrijke achtergronden, dus je moet op je hoede blijven. Als hij gaat hunten sta je even te vloeken, maar als je je shot te pakken hebt, grijns je van oor tot oor. In dit soort situaties flip ik de schakelaar even snel op MF en werk ik mijn compositie bij.

Wat een toplens! Achtergronden worden heel mooi geblurd als je de lens opengooit, en alles wordt ragscherp als je het diafragma dichtknijpt. Voor binnenshuis is hij alleen wat aan de lange kant, praktisch gezien krijg je alleen headshots voor elkaar.
De XF 35/f1.4
Een paar maanden geleden heb ik er nog eens de XF 35/1.4 aan toegevoegd, een tweedehandsje. Ik was er eerst een beetje huiverig voor, gezien de commentaren van mensen dat de lens traag en lawaaierig zou zijn. Maar de plaatjes bleven maar voorbijkomen...

Aangezien ik toch al gewend was aan manual focus lenzen, heb ik de knoop maar doorgehakt en het ding gekocht. Met de nieuwe V4.0 firmware is de AF adequaat te noemen, concerten en kinderen lukt zonder al teveel gedoe. Je moet je toestel gewoon vertrouwen. Het diafragma van de lens is wat chatty, je hoort 'm wat tsjirpen als hij open en dicht gaat tijdens het werken, maar ik stoor me er niet meer aan.

De rendering van deze lens is geweldig, zeker als je van een vintage look houdt. Waar de 56 boterzacht en analytisch is, soms wat steriel, zoveel karakter geeft de 35. Zo is de flare (bv tegen de zon in) heel cinematisch.Ik ben helemaal dol op mijn 56mm, maar ik betrap mijzelf erop dat ik de 35mm nu steeds vaker als standaardlens op de camera laat zitten. Dit objectief zullen ze uit mijn koude handen moeten trekken, die gaat echt niet weg.

De hoogtepunten en pijnpunten

Zoals ik al zei, is deze Fuji een beetje zoals een Italiaanse auto. Op de slechte momenten trek je je de haren uit je kop, maar op de goede momenten zing je de hemel bij elkaar. De laatste twee firmware iteraties (nu 4.20) hebben er wel voor gezorgd dat de grootste manco's eruit zijn gehaald.

De autofocus is nu uitgebreid te configureren en werkt vele malen beter dan ervoor. Toch zal het nooit een 1DX worden of iets van dien aard. Wel een verschil met een SLR is dat de fasedetectiepunten op de sensor zelf zitten, dus je hebt geen front- of backfocus issues zoals ik op mijn 40D wel had. De camera is wel snel in continuous mode en heeft een lekker grote buffer. Zeker als je een UHS-II SD-kaartje erin doet dan kun je goed knallen. Volgens mij is Fuji een van de weinige merken die UHS-II kaarten ondersteunen op dit moment. Ik gebruik deze modus nauwelijks, ik ben meer de bedachtzame fotograaf, maar het is prettig om te weten dat het kan.

Wat goed werkt in single AF modus is shutter mashing. Je moet de camera instellen in focus priority, zodat hij pas een foto maakt als de camera vindt dat hij focus heeft gevonden. Richt op een bewegend onderwerp en druk de ontspanner helemaal in. De camera zal de foto pas maken als het onderwerp scherp is. Het vergt wat oefening, en niet alle scenario's zijn geschikt, maar ik vond het een fijne tip.

Het gebrek aan een goede native flitser is vervelend, eveneens de trage 1/180s X-sync. Voor snelle actiefoto's met flits heb ik dus geen geschikte spullen. Voor studiowerk gebruik ik gewoon nog mijn Canon-flitsers: de EX-580II en een tweetal Metz flitsers, die ik met Yongnuo triggers bedien. In combinatie met de Fuji app op mijn smartphone of iPad is dat werkelijk super werken. Producten fotograferen gaat in deze setup een stuk relaxter dan met mijn 40D, want ik kan gewoon goed zien wat ik doe en de app werkt goed.

De batterijduur is niet zo best, temeer omdat je de camera altijd in Performance mode moet zetten. Zo kreeg ik op mijn 40D makkelijk 600-750 foto's uit een acculading, hier houdt het bij 200 toch echt op. Ik heb een setje van Wasabi gekocht voor een paar knaken en mijn probleem is opgelost. Hun lader komt ook nog eens met een 12V snoer voor in de auto, eg hendeg!
Ik ga nooit de deur uit zonder een 2e accu, want de batterij-indicator is gewoon ruk. Zo heb je drie blokjes (=vol) en 2 minuten later staat hij op 1 en zie je vervolgens een minuut later de display op zwart gaan.

De EVF van de camera is geweldig, het beeld dat je ziet is enorm groot; vrijwel je gehele blikveld wordt erdoor ingenomen.Wat ook handig is, is dat de informatie meedraait als je de camera verticaal houdt. Wat ik minder vind is dat je bij het reviewen van je foto's geen fatsoenlijk histogram kunt tonen of blinkies bij de overbelichte partijen.

Tenslotte wil ik nog even noemen dat de RAW-bestanden niet overal lekker in te verwerken zijn. Ik gebruik Lightroom CC, maar die wil soms rare artefacten genereren bij gedetailleerde elementen in je foto. Iridient Developer werkt daarin een stuk beter, evenals CaptureOne, maar goed, daarvan vind ik de usability weer minder dan die van Lightroom. De meegeleverde tool, SilkyPix, daar maak ik geen woorden aan vuil.

Afsluiting

Ik ben erg blij met mijn aankoop en nu zo een jaar verder ben ik wel gewend geraakt aan mijn camera. De bediening is wel even wat anders als je eerst 15 jaar Canon uit je vingers moet zien te krijgen. De X-T1 is een heerlijke camera voor een persoon zoals ik, maar ik kan mij voorstellen dat als je voetbalwedstrijden of formule 1 moet fotograferen, dat dit ding niet je eerste keus gaat zijn.

De resolutie van 16 mpix vind ik meer dan prima; de bestanden zijn niet knettergroot, maar wel gedetailleerd genoeg voor het afdrukformaat dat ik gebruik. Hoe g**l het ook klinkt in de specsheet, ik hoef geen 40 mpix camera te hebben. Je scherpstelling moet dan werkelijk perfect zijn en elke trilling van je camera zie je dan terug in je foto. En laten we wel wezen, de meeste foto's bekijk ik toch alleen maar vanaf het scherm.

Qua lenzen is het X-systeem echt top, je mist op dit moment eigenlijk alleen nog de lange tele's en de specialties zoals een T/S. De primes zijn werkelijk om van te smullen.

Heb jij ook een Fujifilm FinePix X-T1 Body Zilver?

zou je een paar foto's willen plaatsen van de kamera en een paar fotos die je met de kamera hebt gemaakt?
Ik zal eens kijken of ik daar volgende week tijd voor heb. Zit nu tot over mijn oren in andere dingen.
Alleen al om deze schitterende review zou je de camera kopen, haha!

Ikzelf ben slechts een 'casual' fotograaf en heb de camera met kitlens gekocht hier in China a EUR 987,-, dus er is nog wel wat budget over voor een leuke lens erbij. Suggesties?
Ik heb ook een viertal lensreviews online staan. De vraag is vooral wat je ermee wilt gaan doen. De primes zijn hun USP wat mij betreft.
Top review! Alles prima uitgelegd.
Hier heb ik wat aan :)