Google Pixel C 64GB Aluminium Review

bbc 5 januari 2016, laatste update op 29 maart 2016, 3.145 views

Google Pixel C 64GB Aluminium

Zeer goede 10.2"tablet, met recente, krachtige hardware.

Pluspunten

• Krachtige hardware
  • Stock android
  • Ingenieus toetsenbord

Minpunten

• Dure upgrade naar 64GB
  • Duur toetsenbord
  • Enkel wifi
  • 2MP front camera
  • Geen vingerafdrukscanner
  • Geen SD kaart slot

update: tot 15 juli 2016 kan je 25% korting krijgen bij de aankoop van een Pixel C.

Algemeen

De Google Pixel C is een beetje een hybride 10.2" tablet/netbook die op Android draait. Zelf was ik zoek naar een opvolger voor mij 1st gen Asus Nexus 7" tablet, die wat te traag werd. Daarnaast zit ik af en toe met de laptop op de bank wat te surfen en wat mails te lezen. Dan is het handig dat je toestel als een laptop op je schoot kan staan. Omwille van volgende redenen ben ik bij de Pixel C terecht gekomen:
  • Betere hardware en recenter dan de Nexus 9 voor 20 euro tov de 32GB.
  • Stock android en garantie op snelle updates
  • Continu´teit (Nexus 6P en Chromecast)
  • Interessant, maar duur toetsenbord
  • USB-C (zoals mijn Nexus 6P)
Het toestel zelf voelt degelijk aan en is mooi afgewerkt. Het is met zijn 517g wel bijna 100g zwaarder dan een iPad Air 2 bijvoorbeeld. Een beetje jammer aan dit premium toestel is dat er gekozen werd voor een 2MP front camera. Een camera met iets betere specs was in lijn geweest met de rest van de hardware en eens zo aangenaam in hangouts.

Wat me ontbreekt is een vingerafdrukscanner. Voorlopig heb ik hem dus ook niet gelocked met een patroon. Dit vind ik bijzonder prettig aan mijn Nexus 6P en een feature die ze er wel bij hadden kunnen steken.

Het toetsenbord

Kijk gewoon naar de video. Een toetsenbord dat er gewoon magnetisch aanklampt is mega cool.

Het toetsenbord laadt zichzelf op via je tablet door inductie. Je zal het dus ook maar zelden aan het stopcontact moeten hangen. In tegenstelling tot andere fabrikanten kan je zelf de kantelhoek bepalen en ben je niet beperkt tot 1 stand.

Het toetsenbord doet ook dienst als cover wanneer het scherm dichtgeklapt is. Toch nog een kleine waarschuwing. Je kan het scherm lostrekken, maar dat is niet aan te raden wanneer het toestel dichtgeklapt is. Als er wat stof zit of zo kan je makkelijk krasje maken op het scherm.

De lay-out van het toetsenbord werd lichtjes aangepast om de meest gebruikte toetsen meer plek te kunnen geven en de toetsaanslagen zijn ook aangenaam ... naar het schijnt, want ik het toetsenbord niet gekocht en dan komen we bij mijn grote frustratie.

In BelgiŰ kan ik enkel een azerty toetsenbord krijgen. Je kan gewoon geen andere lay-out bestellen. Ik heb even met Google gebeld, maar ze hebben me laten weten dat ik geen Nederlands toetsenbord kan kopen. Ik tik niet vaak in het Frans en het is gewoon praktisch om niet op shift te moeten drukken wanneer er geen numeriek klavier is. Blind tikken kan, maar is dus ook minder aangenaam als ze de standaard lay-out hebben aangepast om andere toetsen meer plek te geven.

Mijn Nexus 6P, die ik via de Google Store besteld heb, kwam uit Ierland. Hoe moeilijk kan het zijn voor Google om een paar keuzes te bieden wat het klavier betreft. Het is gewoon een doos uit een ander schap dat ze daar in Ierland moeten vastpakken. De Pixel C is exclusief te verkrijgen via de Google Store. Ik ga dus zien of ik via iemand in Nederland of de VS, een qwerty US toetsenbord kan vastkrijgen. Anders zwicht ik misschien nog voor de azerty versie.

Bijzonder teleurstellend voor iets waar dan ook nog eens stevig prijskaartje vam 169 euro aan vasthangt.

Scherm en grafische capaciteiten

Het scherm is zeer mooi en aangenaam om naar te kijken. Als enige minpuntje moet ik wel meegeven dat het in een zonnige omgeving een beetje tegenvalt omwille van de reflecties. De Nvidia Tegra X1 brengt voldoende rekenkracht in huis om games te spelen op het scherm met een resolutie van 2560 x 1800. Als vergelijkingspunt heb ik enkel de Nexus 6P. De eerste generatie Nexus 7 is gewoon te oud. Despicable me lijkt nog iets vlotter te lopen dan op mijn Nexus 6P. Na een tijdje spelen werd de behuizing op 1 plek ook iets warmer, maar niet storend.

Accu

Hier kom ik later nog op terug. Ik heb er gewoon nog te weinig mee gespeeld, maar de eerste indrukken zijn ok. Ik heb wat zitten gamen en surfen zonder al teveel te verbruiken, maar ik ga mijn dochter wat uitgebreidere tests laten doen tijdens een road trip :)

Aansluitingen

Het ding komt met USB-C, wat misschien niet voor iedereen een voordeel is, maar het laadt sneller en ik heb een Nexus 6P. Voor mij was het dus een extra argument om eentje kopen aangezien ik dan ineens twee laders had. Er waren tot voor kort maar bijzonder weinig kabels laders die aan de specificaties van USB-C voldeden. Een Google engineer test de kabels die op de markt komen.

Je hebt dan ook nog een aansluiting voor een hoofdtelefoon en daarmee heb je het wel gehad.

Camara/speakers/microfoon

Vooraan heb je een 2MP camera en achteraan een 8MP camera. Ze hadden misschien een camera van iets betere kwaliteit kunnen gebruiken vooraan voor hangouts. De camera achteraan zal ik zelden of nooit gebruiken, wegens een beter model in mijn telefoon.

Het geluid is niet schitterend. Het is ook niet bijzonder slecht en zeker een stuk beter dan de Nexus 7. Het is wel al lang geleden dat ik een iPad gehoord heb, maar van wat ik me kan herinneren doen die het beter. Natuurlijk kan je geen wonderen verwachten van een platte behuizing op het vlak van geluid.

Op de microfoons ga ik later terugkomen. Ik zou ze nog eens deftig moeten testen, maar dat doe je best met twee dus. "OK Google" werkt perfect. Er zitten 4 stuks in om, naar het schijnt, van een beetje overal het "OK Google" commando te kunnen horen.

Draadloze verbindingen

Je hebt Bluetooth en zowat elke mogelijke wifi standaard, maar mobiel internet kan je vergeten. Is dat een probleem? Voor sommigen misschien wel, maar voor mijn gebruik niet. Ik kan ook nog altijd via mijn telefoon gaan indien nodig. Op zich is het wel zonde dat je dan twee toestellen nodig hebt, maar het zou voor hoogst uitzonderlijke situaties zijn.

Software

Dat is dus Android Marshmallow en Google heeft om de 6 weken updates beloofd. Zoals gezegd gebruik ik het toestel als een tablet, zonder toetsenbord. Ik snap dus de kritiek niet echt van de reviewers die zeggen dat Android niet gemaakt is voor tablets. Ik gebruikte het met plezier op mijn Nexus 7 en alles werkt sneller en beter. Eventuele portrait/landscape bugs in verband met het toetsenbord heb ik dus nog niet kunnen ervaren.

Prijs/kwaliteit

De Pixel C kost 20 euro meer dan een 32GB versie van de Nexus 9. Helaas komt er 100 euro bij voor de 64GB versie. Waarom deze 32GB upgrade bij de Pixel C 100 euro moet kosten en, slechts 50 euro bij een Nexus 6P is me een raadsel, buiten meer winst maken dan. Op die manier wordt het dan wel al een prijzig toestel aan 600 euro, zonder het toetsenbord van 169 euro. Het ontbreken van een SD kaart slot spoort wel aan tot upgraden.

Ondanks de vele minpunten die ik opgesomd heb, ben ik zeer tevreden van mijn aankoop. Iets betere speakers waren leuk geweest. De vingerafdrukscanner was leuk geweest. Een iets betere front camera was leuk geweest en het ontbreken van een SD kaart lezer zou je aankoop wel eens wat duurder kunnen maken dan gewenst. Als tablet en zonder opties, lijkt het me dom om nog een Nexus 9 aan te schaffen. Voor de rest hangt het af of je budget het toelaat. En dat toetsenbord ... Google ... laat jullie mannen eens een deftige Store maken, waar ik gewoon een ander toetsenbord lay-out kan kiezen.

Op de afbeelding zie je wat er in de doos steekt. De Pixel C, een lader en een blad met uitleg. Daarnaast zie je ook de Nexus 7 als referentie.

Update: 3 maanden ver

- Er komen regelmatig updates voor de Pixel C die de meeste bugjes toch hebben opgelost.
- De batterij is geweldig
- Nog steeds geen qwerty toetsenbord op de kop kunnen tikken.

Heb jij ook een Google Pixel C 64GB Aluminium?

Het is de beste Android tablet, maar dat zegt helaas niet al te veel.

De mijne is al 2 keer niet meer uit de slaapstand gekomen. Na een reset kwam de tablet weer tot leven. Ook last van?
Voorlopig geen last van gehad moet ik zeggen, maar ik heb het keyboard wel niet. Mijn dochter is ook begonnen met het verhuilen van de tablet met free to play games. Voorlopig doet ie het uitstekend.

Gisteren heb ik wel gemerkt dat er een holle ruimte is links onderaan het scherm (meer naar het midden toe), als je het in landscape houdt. Daar geeft het scherm wat mee en krijg je een soort klik geluid als je druk uitoefent met de vinger. De vraag is dan of het specifiek een probleem is voor mijn toestel of een "feature".
Weet je misschien nog hoeveel GB je vrij had in het begin? Ik twijfel of ik 64 moet nemen met de 25% korting actie nu. Zal het namelijk op reis wel volgooien met films series enzo, en begreep dat het usb c is, dus geen van mn otg kabels zal werken.
Helaas, geen idee. Dat is inderdaad iets wat ik wat bewuster had moeten checken. Ik herinner me nog dat mijn reactie was dat 16GB niet zou volstaan hebben hier. Ik dacht rond de 7GB maar het kan ook iets meer geweest zijn als ik het zo opzoek.
Alright, thanks, dus van de 32 zal er ongeveer 34/24 vrij zijn en van de 64 iets van 54/55 waarschijnlijk.
Dat wordt ff goed nadenken, 375 is een mooie prijs voor de 32GB variant.

Oh en nog een vraagje, is multi user mogelijk op de pixel?

[Reactie gewijzigd door Musta op 30 maart 2016 12:23]

Yes, werkt op stock android. Mijn dochter installeert spullen op haar account die ik niet zie.

En het is op zich wel een beetje jammer dat er geen fingerprint reader is. Voorlopig heb ik geen paswoord op het ding, maar misschien moet ik maar eens iets instellen dat het ding een paswoord vraagt als ik niet thuis ben.