Fibaro Universele Sensor Review

cschaake 5 januari 2016, 676 views

Fibaro Universele Sensor

Eenvoudig en kleine universele sensor. Ik gebruik hem voor 2 magneet contacten van 2 deuren. De sensor is zo klein dat hij prima weggewerkt kan worden. (zo groot als een gemiddelde duim) Includen in mijn Vera Edge verloopt prima. Hij reageert ook foutloos en snel.

Pluspunten

• Klein
  • Includen werkt goed

Minpunten

• Losse draden
  • Handleiding verwarrend

Kwaliteit Score: 4
Ik zocht een eenvoudige Zwave sensor om een 2-tal deuren van een sensor te voorzien. Ik had nog 2 magneet contacten liggen, dus een binaire sensor was prima.

De sensor zelf is erg klein (ongeveer zo groot als een gemiddelde duim). Er zit één knop op om hem in include mode te zetten. Verder zit er een aansluitblokje op voor 4 draden. Deze zijn bedoelt voor de binaire uitgang. Deze heb ik niet gebruikt.
Daarnaast zitten er een aantal losse draden aan de sensor. Hierop wordt de voeding en de 2 binaire ingangen aangesloten. Tevens zijn er draden om een temperatuur sensor aan te sluiten. Een laatste draad is de antenne.

Door de losse draden is het lastig om het geheel netjes weg te werken. Je komt al gauw op een extra kroonsteentje of extra stekkertjes uit.

De handleiding is een beetje onduidelijk over welke draden je exact moet gebruiken. Maar eenmaal uitgezocht welke draden waar voor zijn, is het aansluiten zo gedaan.

De sensor heeft een aparte voeding nodig. Ik had nog een oude adapter liggen welke ik heb aangesloten op de sensor.

Het includen zelf gaat op met de Vera Edge foutloos. Ik heb hem geinclude als generieke zwave sensor. De Vera ziet de sensor als 2 lossen motion sensors. Bij het openen van de deur wordt dit gezien als motion detected. Prima voor het doel waarvoor ik hem wil inzetten.

De prijs vindt ik persoonlijk aan de hoge kant voor maar 2 binaire contacten. Maar was voor mij een stuk voordeliger dan 2 losse deursensoren.

Heb jij ook een Fibaro Universele Sensor?