Intel NUC NUC6i3SYH Review

M.K. 6 januari 2016, laatste update op 24 maart 2016, 52.339 views

Intel NUC NUC6i3SYH

Aanrader voor iedereen die zijn verouderde (grote) desktop wil inruilen voor een elegant krachtpatsertje. Wellicht ietwat overkill voor basic gebruik, er zijn goedkopere alternatieven, maar de vloeiende gebruikservaring van het stille, kleine kastje maakt dat allemaal goed. Bovendien kan-ie nog lang mee.

Pluspunten

• vloeiend
  • stil (na aanpassen instellingen BIOS)
  • zuinig
  • compact
  • kortom: de ideale desktopvervanger

Minpunten

• audio-jack-aansluiting alleen aan de voorkant
  • prijs zou iets lager mogen

Update 20160109: benchmark-resultaat toegevoegd

Update 20160108: aanpassing op audio, bluetooth en foto's toegevoegd + onderstaande waarschuwing.

Update 20160217: kopje over video streaming toegevoegd

Let op: de NUC blijkt (vooralsnog) incompatible met Corsair RAM te zijn (zie ook comment van Chocovla en Intel support forum), ondanks dat deze op de compatibility list van Intel staat!

Wat kun je van deze review verwachten?
Voor je begint met lezen (en bashen) van deze review wil ik graag uitleggen waarom ik deze geschreven heb en wat het doel is.

Dit is de eerste productreview die ik schrijf. Ik schrijf deze met name, omdat ik bij het zoeken naar een nieuwe pc veel aan het lezen van andere reviews (niet alleen op Tweakers) heb gehad. Ik wil dus iets teruggeven en hopelijk denken anderen dan "wat nobel, ga ik ook doen!". Ten tweede wil ik ook iets toevoegen aan de reviews: voor NUC's en barebones in het algemeen worden over het algemeen twee type reviews geschreven: (1) de vrij technische, diepgaande reviews, en (2) gebruik als HTPC. Beiden zeer nuttig (vooral de eerste), maar ik miste zo vaak een derde invalshoek: "hoe doet-ie het als gewone windows-pc voor een gemiddelde gebruiker?". Dit 'gat' probeer ik te vullen. Voor benchmarks en geneuzel over zaken zoals 4k 60Hz ben je bij deze review aan het verkeerde adres heb ik voor de fans wel een linkje naar een mooie review van NUCblog.net
Zo, nu mijn review. Eerst wat achtergrond:
Aanleiding tot koop
In 2008 heb ik mijn huidige desktop-PC (AMD Athlon 64 X2 4800+, 4GB DDR2 800Mhz met Win7 64bit) in elkaar gezet en die was aan vernieuwing toe vanwege een paar 'secundaire' zaken. Sinds een poosje is de computer namelijk naar de woonkamer verhuisd en gesprekken zoals
"schat zet jij de afzuigkap uit?"
-"die staat uit"
"wil je dan de computer uitzetten?"
begonnen wat irritant te worden. Bovendien is zo'n desktoptower gewoon foeilelijk in de woonkamer. Daarnaast wilde ik graag wat 'moderne' zaken zoals USB3 en SSD. Upgraden zou goed kunnen (bijvoorbeeld SSD voor HDD, USB3.0 via PCI en een stille CPU-koeler), maar het blijft een desktop in je woonkamer. Daarom toch besloten voor nieuwkoop te gaan.
Gebruikseisen
  • Geschikt om in een woonkamer te zetten, dus: Stil, Klein en Niet lelijk
  • Vloeiend gebruik (snappy heet dat geloof ik) bij vrij basic Windows-gebruik
  • Komende 5 jaar niks meer aan doen
  • Toekomstbestendig een pré
Overwogen alternatieven
Ik noem dit kopje omdat ik heel lang gezocht heb naar wat het beste past bij mijn eisen. Ik weet dat er veel mensen zijn die naar iets vergelijkbaars als ik op zoek zijn. Hopelijk helpt deze uiteenzetting hen.

AsRock BeeBox N3150
Ik stond op het punt deze te kopen. De BeeBox is 150 euro goedkoper en voldoet ook aan mijn eisen en heeft zelfs een paar geinige extraatjes. Waarom dan toch de NUC? Omdat ik vrees dat de Celeron-processor uiteindelijk toch iets te traag zal zijn (of worden op de lange termijn).

Vorige generaties i3-NUC
Het prestatieverschil tussen de Skylake NUC en de i3-NUCs van de vorige twee generaties is niet bepaald groot, maar ook het prijsverschil is vrij klein. Wat je daar ook voor krijgt is meer toekomstvastigheid door features zoals DDR4, fast-charge USB, PCI SSD.

Zelf Mini-PC bouwen
Het doet me pijn dit te moeten zeggen, maar ik zag gewoon op tegen het bij elkaar rapen en in elkaar zetten van een dergelijk mini-systeem. Ik betaal graag iets meer voor wat minder keus, maar wat wel gegarandeerd out-of-the-box werkt.

Specificaties

Specs
  • Processor: Intel Core i3-6100U Processor, 2.3GHz, dual-core, 15W TDP
  • Geheugen: 2 slots for DDR4-2133 SO-DIMM memory, 1.2V, max. 32GB
  • Grafisch: Intel HD Graphics 520 GPU, 24 EUs
  • Opslag: M.2 SSD (sizes 22×42 and 22×80) (zowel SATA als PCI)
  • Opslag: Slot voor 2.5″ drive (SSD of HDD, max. 9.5mm dik)
Aansluitingen
  • Video: 2x (Full-size HDMI 1.4b en Mini DisplayPort 1.2)
  • USB: 4x USB 3.0 ports (2 achter, 2 voor waarvan 1 fast-charge)
  • Audio: 3,5mm jack (voorkant)
  • Infrarood (voorkant)
  • SD card reader (support SDXC en UHS-I)
  • Intel I219V Gigabit Ethernet LAN adapter
  • Intel Wireless-AC 8260 WiFi adapter (802.11ac, dual-band, max. 867 Mbps, Bluetooth 4.1, Wireless Display)
In een abstract plaatje ziet dat er zo uit (bron: Intel):

Uitpakken, Assemblage & installatie

De pret begint eigenlijk al zodra de postbode voor de deur stond met mijn nieuwe computer + onderdelen: hij overhandigt een pakketje wat qua afmeting en gewicht net zo goed een paar rolletjes drop kan bevatten.
De doos is simpel en bevat naast de NUC zelf een berg papier, een VESA-mount inclusief schroefjes en een snoer + adapter met stekkers voor vele landen.

Ik heb de volgende onderdelen gebruikt:
  • Samsung 850 EVO 250GB M.2 SATA (meerprijs van een PCI M.2 SSD weegt voor mij niet op tegen het geringe prestatieverschil wat ik zal merken bij mijn gebruik)
  • 8GB DDR4 2133Mhz
Vroegâh zette ik vaak PC's zelf in elkaar, maar dat is lang geleden. De aansluitingen (M.2 en SODIMM) waren me onbekend, maar binnen 10 minuten was de assemblage gepiept en ging de NUC aan. Eigenlijk mag je het niet eens assemblage noemen. Ben dus erg tevreden met de keus voor een barebone i.p.v. zelf rotzooien! Overigens is er in het SYH-model ook ruimte voor een extra 2,5"-schijf. Deze ga ik er nog inzetten, ben nog zoekende naar het stilste model.

Vervolgens Windows 10 (PRO NL) vanaf USB-drive geïnstalleerd. Piece of cake, verliep zonder enig probleem. Wat betreft standaarddrivers was het wel naadje, geen Ethernet, WiFi, Audio etc.. Gelukkig had ik alle drivers al van de site van Intel geplukt (die je stuk voor stuk moet aan- en doorklikken om te downloaden, gruwelijk irritant) en op een USB-drive gezet. Na installatie van deze drivers (ook erg eenvoudig) was de NUC met Windows 10 erop klaar om te gaan... binnen anderhalf uur na de unboxing!

Voor mij was het assemblage- en installatieproces een hele openbaring vergeleken met 2008: het ging zo soepel! In anderhalf uur was de NUC ready to go. Er zijn enorme stappen gemaakt!

Zo staat het op mijn bureau:
Een stijlvol kastje kleiner dan een pak drop! Een echt nadeel wat mij betreft is dat de audio-jack-aansluiting alleen aan de voorkant zit. Die kabel die nu permanent naar voren uitsteekt doet afbreuk aan de mooie, compacte uitstraling. Als je als Intel nastreeft dat de NUC een volwaardige vervanger is van een desktop met een mooi uiterlijk, waarom dan geen audio-jack aan de achterkant? Echt een misser.

In gebruik

Goed, dan nu het gebruik. Ik heb het gecategoriseerd naar allerlei mogelijk interessegebieden. Op verzoek wil ik best nog wel wat aanvullends proberen.

BIOS: fanspeed instellen
Bij de eerste keer aanzetten van de NUC hoorde ik meteen duidelijk het geluid van de fan en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus meteen de BIOS in om de fanspeed aan te passen. De BIOS spreekt allemaal voor zich, het is de gebruikelijke NUC BIOS. Het instellen van de fanspeed is wat mij betreft omslachtig. Ik zou verwachten dat je simpelweg kunt zeggen "hou de temperatuur van de CPU rond de X graden Celsius met een zo laag mogelijk toerental van de fan", maar zo werkt het dus niet. Je moet een minimumsnelheid van de fan instellen, uitgedrukt in het percentage van het (mij onbekende) maximum van de fan en ook een minimum(?)temperatuur instellen. Na wat proberen hoor ik de fan (draait op 20%) niet meer en is de CPU rond de 55 graden.
Je hoeft niet bang te zijn dat je systeem oververhit raakt met een te lage instelling van de fan, omdat wat je instelt een minimumsnelheid van de fan is met daarbij een 'regeltemperatuur' van onder andere de CPU. Dit betekent dat de fan zo hard blaast als je als minimum hebt ingesteld zolang de CPU-temperatuur onder de regeltemperatuur blijft. De fan gaat vanzelf harder blazen als de temperatuur oploopt tot boven de regeltemperatuur.

BIOS kun je overigens gewoon vanuit Windows met een .exe updaten. Kind kan de was doen.

Opstarten
In +/- 15 seconden volledig opgestart. Dit valt me een beetje tegen. Het duurt vanaf aanzetten tot voorbij BIOS-scherm zeker 10 seconden. Ik vind dit wat veel (wat doet ie allemaal in die tijd?). Windows staat er vervolgens binnen 5 seconden, maar dat lijkt me hoofdzakelijk aan de SSD toe te schrijven. Er zit wel FastBoot op. Die functie doet wat het zegt, maar slaat de BIOS over en ik wil graag de mogelijkheid houden makkelijk in de BIOS te komen.

Browsen
Vloeiend. Zowel Edge, Firefox als Chrome geprobeerd. Loopt als een zonnetje. Ik kan zoveel tabbladen als ik wil openen, hij blijft even vloeiend. Enige uitzondering is video streamen (zie volgend kopje).

Video streamen
Het streamen van video gaat tot 1440p prima. 2160p (4k) video streamen gaat niet, dan hapert het beeld, ook op 30fps. Dit heb ik getest via YouTube en Vimeo in zowel FF als Chrome met meerdere video's via zowel HDMI als DisplayPort.
Bij flink multitasken ligt de grens wat betreft vloeiend gebruik terwijl je video streamt ligt op 1080p. Op 1440p hoor en zie je dan af en toe een kleine hapering. Hou je het echter bij een handjevol taken, dan gaat ook 1440p prima.

Internet: Ethernet & WiFi
Geen bijzonderheden. Haal zowel met WiFi als Ethernet minstens dezelfde snelheden als met mijn oude PC.

Bluetooth
Signaalsterkte is zeer goed en hij detecteert en verbindt ook netjes al mijn andere apparaten. De NUC detecteerde zelfs een aantal apparaten van buren een aantal huizen verderop. Wat wel irritant aan de drivers is, is dat je bluetooth niet kunt uitzetten. Dat moet gefixt worden. Dit blijkt niet zo zeer aan de NUC te liggen, maar is een bekend probleem van Win10. Zie ook de comments hieronder van hardwarelover.

Afspelen audio
Prima, geen bijzonderheden.

Krita
Dit is een tekenprogramma (aanrader als je geen zin hebt veel geld aan een dure licentie uit te geven zonder daarvoor al te veel concessies te doen op gebruik) waar mijn oude PC flink wat moeite mee had. Dat is met de NUC verleden tijd.

Geluid- en warmteproductie van de NUC
Na het aanpassen van de BIOS hoor ik de NUC niet meer tenzij ik mijn oor er echt op leg. Ook geeft het apparaat geen trillingen of andere ongewenste randverschijnselen. Apparaat wordt ook niet warm.

Benchmark
Benchmarken heb ik geen ervaring mee. Ik heb als probeersel PCMark8 gedownload en een benchmark gedraaid, waarvan hier de resultaten. Het zegt me verder weinig, maar wie weet heeft iemand er wat aan :). Ik wil ook best wel meer benchmarks draaien indien daar behoefte aan is, laat maar weten!

Ik ben blij met de aankoop, het is wat ik ervan had verwacht: een snelle, stille en volwaardige PC in zeer compact formaat. Zoek je naar een vervanging voor je oude desktop, dan kan ik deze fijne NUC van harte aanraden.

Tot slot: commentaar indien constructief van harte welkom!

Heb jij ook een Intel NUC NUC6i3SYH?

Nog een tip: zet fastboot lekker aan. Als je problemen hebt kun je bij het starten de powerknop ingedrukt houden en zo weer in het BIOS komen.
Vaak kun je in de BIOS ook instellen hoe lange delay je wil om de BIOS in te komen. Bij mijn NUC stond die op 10 seconden, veeeelste lang natuurlijk. Dat heb ik teruggeschroefd naar 1 sec, dus nu kan ik én de bios in, én start hij lekker snel op.
wat ik ook zou willen weten:kan je de nuc opstarten vanaf het keyboard?bij mijn vorige werkte dit perfect,maar met de nuc5ppyh niet.
Heel goeie review!
Maar waar heb je de NUC gekocht?

Zelf ga ik wachten op de i5 versie :)
Dank je!
Bij Afuture gekocht: http://tweakers.net/shopreview/permalink/148708/

Ben wel benieuwd voor welk type gebruik je voor de i5 gaat ipv i3. Kun je dat eens uitleggen?

De NUC6i5 is overigens al wel in de Nederlandse webshops te bestellen, maar nog niet leverbaar.

[Reactie gewijzigd door M.K. op 7 januari 2016 10:19]

beetje C, beetje latex, beetje minecraft en soms cs go.
Een hogere turbo en betere gpu zijn dan mooi meegenomen denk ik
kijk vandaar, bedankt voor de uitleg :).
In tegenstelling tot de vorige generaties NUC is nu naast de i7- ook de i5-variant uitgerust met Iris graphics, dus als je beter dan i3 wilt vanwege graphics kun je nu ook overwegen de i5 ipv i7 te kopen.
Ik heb eindelijk mijn i5 nuc :) ben er heel tevreden mee!
(ik heb ook een beknopte review geschreven)
Zie dat je Crucial ram gebruikt. Heb deze NUC vorige maand ook aangeschaft maar heb tot nu toe nog niet succesvol een OS op de NUC kunnen installeren door memory corruptie errors. Als ik het support forum van Intel mag geloven ben ik niet de enige die het probleem heeft, grote gemene deler bij een ieder met problemen lijkt de Corsair Value Select memory te zijn. Als iemand dus deze NUC koopt, probeer dan een ander merk geheugen dan Corsair Value Select. Helaas moet ik hierdoor nog wat langer wachten door een RMA proces.

Ben je nog problemen tegengekomen met het niet helemaal goed afsluiten van deze NUC? Zag hiervan namelijk ook melding op het Intel support forum.
Ai dat is vervelend! Tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden, dus ook niet met geheugen of afsluiten.

[Reactie gewijzigd door M.K. op 6 januari 2016 16:44]

Ik heb een pc van inmiddels 5 jaar, die steeds meer problemen gaat geven. Zo'n nuc lijkt me wel wat, maar ik ben bang dat die op grafisch gebied tekort schiet.

Ik ben geen intensief gamer. Vroeger wel, Battlefield vond ik erg leuk, maar teveel cheaters. Als mensen je regelmatig dwars door muren neerschieten, of onkwetsbaar zijn, dan gaat de lol er toch wel vanaf.

Wat ik wel nog erg leuk vind is Civilization 5. Die nieuwe vind ik niks, maar Civilization 5 speel ik nog graag. Ik vraag me af of zo'n nuc dat aankan. Ik denk van niet. Ik heb wel het een en ander herover op internet gezocht. Ergens een artikel gelezen over de de grafische prestaties van de gpu's in de Intels. Die komen toch helaas nog wat spierballen tekort.

Je hebt wel nuc's of varianten hierop met losse grafische kaart, maar dat zijn oudere kaarten, en dan worden het al gauw herriebakken......

Edit: Voor mij onbegrijpelijk dat deze nuc's nog steeds worden uitgevoerd met verouderde HDMI aansluitingen. Met HDMI 2.0 zou het een prima HTPC zijn. De processor kan het aan....

[Reactie gewijzigd door aouwe op 7 januari 2016 15:37]

Hoewel gaming niet mijn interesse heeft, heb ik wel uit het lezen van de reviews meegekregen dat NUC's inderdaad voor het spelen van games niet geschikt waren. Hier is echter verandering in gekomen sinds de NUC5i7RYH, deze is absoluut geschikt voor 'casual' gaming! Of jouw spelletjes onder de 'casual' vallen weet ik niet, maar je zou er eens naar kunnen kijken. Feit blijft wel dat voor het spelen van games een zuinige mini-pc geen optimale keuze is: je betaalt relatief veel voor gemiddelde gaming-prestatie.

Ben je nou echt gecharmeerd van barebones en wil je er per se mee gamen, dan raad ik je aan ook naar de GigaByte BRIX Gaming en PRO modellen te kijken. Deze zijn minder zuinig en stil, maar presteren significant beter qua games.
Zotac/gigabyte hadden tijdje geleden een nuc achtig systeem met een GTX960 videokaart misschien is zoiets een optie
Ik kan op mijn NUC5i3 broadwell, dus 1 generatie terug bijvoorbeeld al de nieuwe Dirt racegame draaien. Natuurlijk moet je wel grafisch alles omlaag zetten maar het kan wel. Deze heeft meer grafische power dan de mijne dus CIV5 zou wel moeten kunnen. Het is maar waar je prioriteiten liggen. Wil je inboeten op grafische pracht of wil je toch een groter apparaat.
Prima review. Ik zit zelf ook naar iets dergelijks te kijken. Ik heb zelf een klein maar fijn uATX kastje met een footprint van +/- een a4-tje gekocht, maar zo'n NUC is toch nog weer een stuk kleiner, stiller en zuiniger dan wat ik er nu in heb zitten.
Het enige nadeel wat ik zo zie: waarom zit er in vredesnaam alleen een 3.5 mm jack aansluiting aan de voorkant?? Als je deze NUC als desktop gebruikt, dan wil je toch niet je speakersetje aan de voorkant aansluiten??
ik wilde dit punt nét als minpunt gaan toevoegen aan de review. Ik had het me bij aankoop eigenlijk niet beseft, maar nu de NUC een tijdje op mijn bureau staat is die permanent verbonden connector aan de voorkant uitsteekt echt een doorn in het oog geworden. Jammer!
Je zou kunnen overwegen de audio uit de HDMI-kabel te trekken, met zoiets:

Nooit zelf gebruikt, en het kost je wel een USB-poort, maar zoiets zou kunnen werken...

Dat gezegd hebbende is uit uiteraard heel slordig dat Intel dat zelf niet bedacht heeft, daar ben ik het zeker mee eens.
Ik betwijfel of daar geluid uitkomt als je niet tegelijkertijd je beeld via HDMI laat lopen...

Als je toch die USB poort kan opofferen, dan kan je ook gewoon een simpele USB "geluidskaart" kopen, in essentie een dongle met aan de achterkant een of twee minijacks. Vanaf EUR 4,42, al betwijfel ik of dat een goed idee is. :)
En inderdaad: Nogal rommelig dat dit niet standaard aanwezig is.
Koop dan meteen een fatsoenlijke DAC van, bijvoorbeeld, Schiit.
Het grappige is dat in goedkope USB dingen al snel een PCM2704 DAC zit.
...of je gebruikt de headphone-out van je TV! ;)

Of als je een digitale versterker hebt, de SPDIF, als die op je tv zit.
Zeker in de huiskamer kan ik me voorstellen dat je juist een aansluiting voor de hoofdtelefoon aan de voorkant wilt om af en toe in te pluggen. Blijft wel onnozel dat ze niet OOK een aansluiting voor speakers aan de achterkant hebben gemaakt.
jammer dat het zo duur is. als je het per onderdeel zou kopen zou het zo n 200 euro moeten kosten.

voor 300+ gaat men toch liever voor wat meer power dan wat dit aanbiedt.
200 is wel erg laag; voor het bij elkaar zetten van een vergelijkbaar systeem uit losse componenten ben je 250 kwijt schat ik, niet minder
Begin dat later maar eens te upgraden, het ding heeft me een gevoel van na gebruik van een paar jaar rijp voor het containerpark te zijn.
Het concept is natuurlijk gewoon een compacte PC, en daardoor blijf je uiteraard veel beperkter in upgrades dan een desktop PC.

Maar waarom zo pessimistisch? Ik heb nog een 7 jaar oude Core2 Duo E8400 draaien met een passief gekoelde (mod) Geforce GT8800 en die komt nog uitstekend mee voor de basistaken (beetje surfen, FullHD youtube en simpele games/moderne games op lagere/basic settings). Heb er wel een SSD-tje ingehangen en wat meer geheugen bij gepropt.

Als ik kijk naar de laatste ontwikkelingen, worden de OS-en niet zo veeleisend meer (Win 10 draait ook al op een Raspbarry Pi 2). Ja, 4k gaming kun je vergeten, maar 4k desktop kun je er prima op draaien. Dus als jij besluit hem over 3 jaar naar het containerpark te brengen, neem ik hem graag van je over.

Voor de basistaken zal de NUC-i3 5 jaar makkelijk uithouden en tegen die tijd is er weer wat kleiners/zuinigers/krachtigers voor hetzelfde geld. Wil je iets meer toekomstbestendigheid/grafische power is de i5 of i7 misschien een optie.
Gaat nier gebeuren zoiets ga ik niet kopen, teveel beperkingen op heden en zeker in de toekomst.

Het is dus geen optie hier, het zoveelste marketing product is geen mooie toekomst verzekert.
Je bedoelt dat jij hem niet zult kopen. Dat is heel iets anders dan dat het geen toekomst heeft. Ik zie de meerwaarde wel in van iets kleins dat goed werkt, vs een ugly ATX kast.
Het ding heeft toekomst maar te kort, daarom even niet op het schap hier.
Again, persoonlijk...

Als je hem gewoon voor 'normaal gebruik' (en dan heb ik het over internet, muziek luisteren, office taken, etc) gebruikt kun je er jaren mee doen (als je de i3 of i5 versie neemt).

Als je een normale desktop jaren hebt en je wil de cpu gaan upgraden zit je vaak toch weer met een nieuwe socket, dus nieuw moederbord, ach... kun je ook nieuw ram kopen vaak. Etc.
Precies!
En uiteindelijk koop je dan toch een nieuwe
Hoeft helemaal niet. Ik heb vijf jaar een pricewatch: ASRock ION 330HT Zwart draaien als HTPC met Ubuntu/Kodi en de enige reden dat ik nu overweeg te upgraden (mogelijk met deze NUC) is dat de ingebouwde GPU geen h.265/HEVC kan. De IGP van Skylake CPU's kan dat wel, en ik kan me goed voorstellen dat je er dan makkelijk weer 3-5 jaar mee doet.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 11 januari 2016 23:54]

Ff off-topic: heb die asrock ook icm openelec. Ik heb problemen met het afspelen van DVD's. Die stoppen na een aantal minuten. Herkenbaar? Misschien ff verder via een PM?
Heel veel mensen upgraden dan ook geen pc, heel veel mensen gebruiken een pc juist 'niet' om games te spelen. Die kopen een nieuwe/andere na 'x' tijd.

De afdeling niet gamer welke wel een soepele pc ervaring willen voor de dagelijkse taken en de waarde van een praktisch onzichtbare pc op waarde kunnen schatten is groot, erg groot. Enkel is niet iedereen op de hoogte van het bestaan als opties als een nuc.

Iedereen die een desktop zou willen raad ik dan ook van harte een nuc aan, aasy as Dell, tenzij je hele specifieke wensen hebt. Een nuc is voor 80/90% van de gebruiker afdoende. Denk dat ik in me leven 3 pc's heb samengesteld/gebouwd, maar waarom moeilijk doen als het zo makkelijk kan. Wat een verademing, ssd, geheugen erin en gaan..

Nee, mijn inziens is het era 'ATX' praktisch overleden, wie heeft nog van die grote kasten nodig,
Begrijp ik het goed dat je via het actiecenter Bluetooth bij jou niet uit kunt zetten, of je kunt het daar wel maar het heeft geen effect?

Bluetooth
Zowel via het actiecentrum als via Bluetooth instellingen is het niet mogelijk. Bij het actiecentrum blijft het aan als je erop drukt, bij Bluetooth instellingen is de button niet aanwezig waarmee je Bluetooth aan en uit kunt zetten. Zoals ik zei is het een bekend probleem van Windows 10 (en ook 8 ). Het gerucht gaat het een bewuste keuze is van Microsoft.
Het probleem is al ruim een half jaar bekend, maar er gebeurt niks aan. Zie bijvoorbeeld hier

[Reactie gewijzigd door M.K. op 8 januari 2016 21:45]

Oke, duidelijk. Heb het maar met één apparaat getest en daar ging het probleemloos met in- en uitschakelen via het actiecentrum, vandaar mijn vraag. Is echter een ander type barebone met andere Bluetooth hardware (Realtek). Mogelijk is het inderdaad enkel hardware/driver gerelateerd. Zal later nog eens een Intel versie uitproberen.

Edit:
1) ouder type NUC en Intel AC-7260 geeft hetzelfde resultaat als waar jij nu tegenaan loopt met je NUC. Er zijn 3 apparaten zichtbaar in de apparatenlijst onder Bluetooth, 2x staat er de Bluetooth-enumerator bij, 1x Intel Bluetooth.
Er zijn 3 Bluetooth apparaten zichtbaar onder netwerkadapters.

2) ander merk barebone (Giada) en Intel AC-7260, laat zich prima uit- en inschakelen via het Actiecentrum. Er is 1 apparaat zichtbaar in de apparatenlijst onder Bluetooth, 1x Intel Bluetooth.
Er is 1 Bluetooth apparaat zichtbaar onder netwerkadapters.

Voor beiden is hetzelfde stuurprogramma door Windows geïnstalleerd. 17.15.0.5

Waarom bij Giada de andere apparaten niet tevoorschijn komen is mij niet duidelijk, hoewel het om exact dezelfde Intel AC-7260 hardware gaat.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 8 januari 2016 22:35]

Bedankt dat je er nog even ingedoken bent.
Ik zie bij Bluetooth-apparaten dezelfde 3 apparaten als jij bij optie 1. Onder netwerkadapters heb ik 2 Bluetooth-apparaten staan: Bluetooth Device (Personal Area Network) en Bluetooth Device (RFCOMM Protocol TDI).

Ik kan overigens ook WiFi niet uitschakelen; blijkbaar verhinderen de drivers dus dat je netwerkadapters uitzet. Ontzettend irritant!
Ik kan op mijn W10 laptop Blutooth en WiFi tegelijk uit zetten door middels van de "vliegtuig" stand. Kan op mijn toetsenbord toevallig ook met een functietoets.
Vreemd. Ik heb hier een laptop met een Bluetooth dongel en dan kan ik gewoon met Win 10 aan en uit zetten. Of komt dat omdat ik met een dongel werk?
Beste MK,

Ik zie op je foto dat je 2 beeldschermen op de NUC hebt aangesloten. Ik vroeg mij af hoe je deze aansluiting hebt gemaakt? Heb je de ene monitor met HDMI aangesloten en de andere met DP? Of juist beide met DP door deze door te linken? Ik vroeg mij af hoe dat werkt in de praktijk?

Heb je verder ook ervaring met tekstverwerken en het kijken van films op deze NUC?
Ik heb één monitor op DP met een miniDP-DP-kabel en de ander op DVI met een HDMI-kabel en HDMI-DVI-verloopstukje. De beeldkwaliteit is uiteraard gelijk. Doorlussen naar twee monitoren vanaf één DP-port heb ik geen ervaring mee.

Office heb ik niet geïnstalleerd, maar ik kan je zo al zeggen dat de NUC dat echt makkelijk aankan, dat is extreem licht gebruik wat de lichtste NUC ook al kan.
Qua films, hij doet het gewoon zonder haperen zoals je verwacht. Ik ben geen filmkijker, dus voor details lezen zul je even moeten zoeken naar andere reviews (onder andere degene waar ik naar link). Maar zoals ik in mijn inleiding aangeef zijn NUCs deels ontworpen als HTPC en de vorige generaties NUC waren uitermate geschikt als HTPC, dus dat zal voor deze ongetwijfeld ook het geval zijn. Geen HDMI2.0-ondersteuning is zo uit mijn hoofd de enige tekortkoming op filmgebied.

Ik heb een benchmark gedraaid, zal zo even de resultaten aan de review toevoegen.
Die beeldscherm vraag van MrDuckeers had ik ook.

Een beetje daarop voortbordurend, je hebt dus:
1) één beeldscherm aangesloten op DP (miniDP -> DP)
2) het andere beeldscherm aangesloten op HDMI (HDMI kabel en HDMI-DVI verloopstukje)

Waarom heb je monitor 2) niet gewoon met een HDMI-HDMI kabel aangesloten? Heeft die monitor geen HDMI ingang?

Verder: fijne review! Zeker in combinatie met de vraag- en antwoordsessie.
Bedankt!
Ja dat is mijn set-up. De monitor heeft inderdaad geen HDMI. Bovendien had ik nog een HDMI-DVI-verloopstukje liggen. Bij de action voor 2 euro een HDMI-kabel gehaald en daarmee klaar. HDMI-kabels van de Action zijn uitstekende kabels die het exact even goed doen als de duurdere kabels. Je bent dief van je portemonnee als je duurder koopt.
Ah, ik snap de set-up. Welke Dells heb je daar staan dan als ik vragen mag?

Hear, hear!! @ HDMI kabels van de Action.
U2312hm
Mooi beeld, fijne monitoren! Enige nadeel is dat ze een hele hoge piep/ruis geven als ze uit staan. Haal dus altijd de stroom eraf als ik ze niet gebruik.
Als je monitor ook een VGA poort heeft kun je een HDMI -> VGA + Audio jack adapter kopen:

Dit werkt, ik heb er zelf ook zoeen en de audio wordt netjes via HDMI en dan de audio-jack van de adapter gestuurd.

Kost 3 euro bij Ali... (VGA kabel heb je vast nog wel liggen, anders voor 50 cent bij de kringloop).
Venco Kilo-drop zat er als bonus bij zeker? ;)