Specificaties Tower, 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Xigmatek Midgard Review

Metalrick 15 juni 2009, laatste update op 10 november 2009, 3.397 views

Xigmatek Midgard

Pluspunten

• 5x 3,5"
  • Mogelijkheden met fans
  • Afwerking

Minpunten

• Zilverkleurige popnagels
  • Stoffilter onderkant

Waarom deze kast?

Toen ik het volgende stuk las: http://tweakers.net/nieuw...rd-midtowerbehuizing.html was ik meteen geïnteresseerd. Mijn oude kast (Thermaltake Tsunami) was oud en te klein geworden. De kast voldeed aan mijn eisen en zag er ook nog eens supertof uit :) Meteen een pre-order geplaatst bij caseking.de. Maandag 15 juni de kast mogen ontvangen.

Bouwkwaliteit en afwerking

De kast komt stevig over, de panelen hadden misschien wat dikker gemogen maar het voldoet prima zo. Geen enkel scherp randje tegengekomen. Onder de voeding zit een stoffilter, deze wordt alleen niet gebruikt omdat ik een voeding heb zonder fan aan de onderkand. Het had handig geweest als de intakefan aan de onderkant ook een stoffilter had gehad. De bovenkant van de kast bestaat uit 2 lagen, dat ziet er erg mooi uit en is handig voor het installeren van een fan aan de bovenkant van de kast. Over sommige dingen is echt goed nagedacht bij deze kast, zo staan er op de powerswitch aansluitingen bijvoorbeeld wat + en - is. DIt was ik nog bij geen enkele andere kast tegengekomen, erg handig! Wat m isschien wel wat steviger had gemogen zijn de clipjes om je insteekkaarten vast te zetten, deze voelen wat fragiel aan. Maar, tijd zal het leren of ze toch wel stevig genoeg zijn.

Inbouwmogelijkheden

De kast is voorzien van 5 x 5,25" en 5 x 3,5" bays. Één van de 5,25" bays kan omgebouwd worden naar 3,5". Aan de voorkant van de kast zijn 2 usb aansluitingen, headphones, mic en een E-SATA aansluiting te vinden. Er is genoeg ruimte in de kast zelf. Mijn Asus p5q-e paste er zonder problemen in. Ook hield ik nog ruimte over na het inbouwen van mijn HD4870.

Koelingsmogelijkheden

De kast heeft 7 plaatsen om fans op te hangen. 6 daarvan zijn geschikt voor fans tot 14 cm. Een is geschikt voor fans tot 12 cm. Bij de kast worden 2 12 cm fans meegeleverd. Zelf heb ik er nog 2 14 cm fans bij gekocht (ook van Xigmatek). De koeling is hierdoor behoorlijk goed. De temperatuur van mijn videokaart is in deze kast met 10 graden afgenomen onder stress. Als je de fans op 5 volt laat draaien is de kast ook nog behoorlijk stil, als je de fans op 12 volt zet is er wat meer geluid, maar niet storend. De kast is ook voorbereid op watercooling, er zijn 4 in/uit gangen beschikbaar voor slangen.

Vormgeving

De kast is helemaal zwart, ook van binnen. Er zitten zwarte schroefjes bij om alles zwart te houden. Wat dan wel weer jammer is is dat er zilverkleurige popnagels gebruikt zijn, dat verpest het idee van zwart een beetje. Verder ziet de kast er strak uit. Het gaas vind ik erg leuk om te zien in combinatie met de fans.

Installatiegemak

Het monteren van de hardware in de kast is erg gemakkelijk. Helemaal de 5,2" bays zijn geniaal. Dit is met een simpel kliksysteem te monteren. Tussen de voeding en de kast zit een laagje foam, dit zorgt voor wat minder herrie van de voeding. De hardeschijven zijn, zoals bij steeds meer kasten, op trays vast te schroeven met om de schroeven rubbers om de vibraties tegen te gaan. Dit werkt prima naar mijn idee, ik hoor geen resonantie oid.

Modbaarheid

Ik ben zelf geen modder, en ben ook niet van plan om dat te worden (in het verleden wel pogingen gedaan maar was nooit echt een succes te noemen). Ik denk wel dat deze kast redelijk te modden is. Er is genoeg ruimte om wat ccfl's op te hangen, ook kan er een aardig raam in het zijpaneel gezet worden. Wat ik wel een minpuntje vind is dat je rechts ook een opening heb in het paneel. Daardoor zie je alle sata kabels van de hdd's die daar hangen. Helemaal omdat er veel te lange sata kabels inzitten bij mij ziet dit er rommelig uit.

De prijs is naar mijn idee prima. Ik was inclusief 2 14cm fans en verzending vanuit Duitsland 96 euro kwijt. Dit voor een kast die stil is, veel mogelijkheden biedt en erg goed is afgewerkt.

De kast heeft zoals alle kasten plus en minpuntjes, maar over het algemeen ben ik er zeer tevreden over. Ik ben benieuwd hoe de kast zicht houdt bij vervoer en stof, dat zal ik proberen te updaten hier.

Heb jij ook een Xigmatek Midgard?

Nette review, misschien nog even vermelden welke kast je hiervoor had en natuurlijk de vraag voor pics! :9 want er zijn nog niet veel reviews die de binnenkant van deze kast + hardware laten zien.
Ik heb even wat foto's toegevoegd :)
d:)b voor de weggewerkte kabel meuk !!

Voor zover te zien dan in die donkere foto's :+
hij ziet er uit als een zwarte coolermaster 690 (ik verwacht 1 of andere special edition)
ik had die link nog niet gezien. naja, het design zou hier wel eens van coolermaster kunnen komen (lijkt er verdacht veel op)

[Reactie gewijzigd door Rub3s op 15 juni 2009 22:59]

zozo mooie kast! goede review en mooie foto's.

ik vroeg me af waneer hij in nederland te bestellen is?

Gr.
je hw past wel heel leuk bij je kast :)
Mooi review. Mischien dat iemand of jij zelf nog foto's hebt van de achterkant, zijkant, bovenkant? Lijkt me namelijk ook interessant. Verder neem ik aan dat er genoeg ruimte is voor 2 GPU's, en blijft er nog veel ruimte over na 2 kaarten erin te hebben?

;)
Hey mooie review over een net zo'n mooie kast!
heb je inmiddels al de resultaten over het is gegaan bij vervoer en/of stof?
Ik wil 'm misschien ook kopen, ben op zoek naar een stille kast en één waar de stof zo min mogelijk in kan kruipen.
Nette review, ben het met de meeste dingen eens.
Ik heb hem net zelf ook binnen en heb de CM690 ook.
Een paar toevoegingen voor de mensen die hem ook willen kopen.
  • Side panels van de CM690 passen helaas niet, stoffilter voor onderin wel.
  • De HDD trays zijn inderdaad beter dan die van de CM690 (HDD's van onder vanst schroeven)
  • Er zit een extra gat in de MB tray wat handig is voor kabel wegwerking.
  • 2 extra gaten bovenin voor evt. water koeling
  • Helaas heeft de MB tray hetzelfde euvel als de CM690, je moet een stuk van de zijrand afzagen als je al je kabels achter de MB tray wilt wegwerken wat ik dus gedaan heb om je 24 pins kabel netjes weg te werken.
persoonlijk:
  • power en reset buttons op de bovenkant vind ik mooier en voelen veel degelijker dan die van de CM690.
  • voorkant van de CM690 is strakker
Voor de rest is de kast qua opbouw exact gelijk aan de CM690
hey allereerst wil ik je bedanken voor je review. Ik ben aan het nadenken om deze kast aan te schaffen. Ik snap alleen 1 ding niet. Is er nou de mogelijk om in de top, 2x120mm aan te sluiten en 1x 140mm of kan je daar ook 2x140mm? en hoe zit dat met de sidepanel?

[Reactie gewijzigd door m1nt op 23 juli 2009 04:44]