Wiko Rainbow Jam Zwart Review

Fivius 3 januari 2016, laatste update op 29 oktober 2016, 704 views

Wiko Rainbow Jam Zwart

Een smartphone met vele ongemakken en gebreken, een duurder maar beter toestel is aangeraden.

Pluspunten

• Goedkoop
  • 720p HD resolutie
  • Mooie interface
  • Mooie camera voor de prijs
  • Accu gaat lang mee

Minpunten

• Na een tijdje loopt de telefoon zo erg vast dat het gebruik ondoenlijk wordt
  • Playmobil-achtig logo
  • Oor-speaker voor bellen is niet mooi afgewerkt en het volume valt vaak weg

Ik heb de Wiko Rainbow Jam nu anderhalve week, tijd voor een review.
Telefoon was keurig verpakt en met duidelijke instructies hoe de achterkant verwijderd moest worden. Dit is mijn eerste telefoon waar de achterkant op een degelijke manier vastzit, namelijk met verschillende haakjes in de rand van het toestel.

Ik heb deze smartphone uitgezocht op cameraresolutie, schermresolutie en accuduur. De 8MP camera is leuk, maar het blijft natuurlijk een telefoon van onder de 100 euro dus verwacht er geen wonderen van. De 5MP selfie camera is een grote verbetering in vergelijking met mijn vorige 1,3MP camera van mijn oude toestel.

De beeldschermresolutie van 720p is prettig bij het kijken van video's en foto's. 720p mag ook wel met een schermdiagonaal van 5".

De accu heeft na een dag van zeer intensief gebruik vaak nog circa 25-40% over. De accu laat redelijk snel op. De interface werkt soepel en heeft een vriendelijke
uitstraling.

Van de 1,3GHz processor heb ik nog geen significante tekortkomingen gemerkt. 1,3GHz lijkt net genoeg te zijn om de Rainbow Jam soepel draaiend te houden.

Helaas begint de telefoon geeft de telefoon nu af en toe een melding dat whatsapp vastloopt. OP de achtergrond is de app ondertussen dan al geladen. De telefoon registreert lag momenten dus al snel. Verder heb ik tot nu toe geen problemen gehad met lag. Als hier verandering in komt zal ik deze review aanvullen.

Het is jammer dat Wiko voor een tamelijk kinderachtig logo heeft gekozen, dit laat de telefoon er goedkoop uit zien (wat hij gelukkig ook is ;) )
De oor-speaker voor tijdens het bellen is niet mooi afgewerkt en springt er nogal uit.

Al met al een telefoon die in zijn prijsklasse uitstekende prestaties levert!

************* EDIT na 4 maanden bezit ***************
De telefoon loopt zo erg vast dat het gebruik ondoenlijk wordt. Whatsapp crasht meerdere keren voordat de app stabiel kan starten. Whatsapp gesprekken openen duurt soms tot wel 20 seconden, geregeld ook gepaard met diverse app-crashes. Het systeem reageert soms zo traag dat het scherm zo lang bezig is met aangaan, nadat de standby-knop is ingedrukt, dat de telefoon de slaapstand alweer geactiveerd heeft.

Conclusie na 4 maanden: een No-Go. Het is fijn dat er smartphones zijn die goedkoop zijn, maar het toestel loopt te erg vast om op wat voor wijze dan ook nog gebruiksvriendelijk te zijn.

************* EDIT na 10 maanden bezit ***************
Gisteren heeft de telefoon het begeven, na ongeveer 10 maanden gebruik. Geen duidelijke reden, aan het eind van de middag stond het scherm opeens vol met strepen. Herstarten hielp niet. Vanmorgen opnieuw geprobeerd, het toestel start nu niet meer op en zelfs opladen gaat niet meer.
Nooit meer een Wiko...

Heb jij ook een Wiko Rainbow Jam Zwart?