Specificaties 43" Ultra HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 43UF640V Zwart Review

Craftop 3 januari 2016, laatste update op 17 januari 2016, 4.584 views

LG 43UF640V Zwart

De LG 43UF640V Zwart is een zeer goede 4K televisie voor een zeer schappelijke prijs. Het IPS paneel is van zeer goede kwaliteit en ook het geluid van de TV is boven verwachting goed. De smart function met WebOS 2.0 werkt vlot en is simpel te gebruiken.

Pluspunten

• 4K scherm
  • Kleurweergave
  • WebOS 2.0
  • Geluidskwaliteit
  • Prijs (¤495 bij aanschaf)
  • 2.4 en 5 GHz Wifi
  • IPS paneel
  • Upscaling

Minpunten

• Magic remote niet meegeleverd
  • Geen headphones output
  • Voor sommigen kan 2 HDMI poorten te weinig zijn
  • Geen Bluetooth
  • Aansluitingen allemaal naar achter gericht
  • Maar 1 USB poort

Inbrandgevoeligheid Score: 4

Jarenlang heb ik tv gekeken op een ouderwetse beeldbuis, vooral wegens gebrek aan ruimte in mijn studentenkamer was een grotere (flatscreen) televisie niet mogelijk, tot nu toe. Ik was op zoek naar een betaalbare televisie welke, indien mogelijk, een 4K beedscherm bevatte van ongeveer 40". Na het afspeuren van de Tweakers pricewatch en mening andere website kwam ik uiteindelijk terecht bij de LG 43UF640V. De keuze voor deze televisie werd vooral bepaald door het goede 4K beeldscherm, de goed aangeschreven smart functie WebOS 2.0 en de aantrekkelijke prijs van (toentertijd) ¤495.

In deze review zal de focus vooral liggen op mijn persoonlijke ervaring met de televisie, waarbij hij vooral gebruikt wordt voor het standaard televisie en films kijken en gaming (in combinatie met een PC).

Specificaties

In onderstaande tabel zijn de belangrijkste specificaties te vinden:
Product specificaties
3840x2160
Aansluitingen
2 x HDMI, Digital Audio Output, RF in, ethernet, PC Audio In, USB, scart

Uitpakken en installeren

De televisie wordt geleverd in een doos, ingeklemd met piepschuim. In deze doos bevinden zich de televisie, de netsnoer, de afstandsbediening (incl batterijen), de twee poten en enkele gebruikershandleidingen en garantiepapieren.

De televisie staat op twee losse poten die zorgen voor erg veel stabiliteit. Deze poten dienen zelf gemonteerd te worden en zijn dus niet vooraf geplaatst. Het monteren van de poten is vrij eenvoudig, vooral wanneer de handleiding wordt gevolgd. Door het gewicht van 8.1 kg is de televisie vrij goed door 1 persoon te tillen en te plaatsen.

Na het aansluiten van de netsnoer, de antenne\kabel en de eventuele CI+ module of decoder kan de televisie worden aangezet. Er dienen enkele opties en instellingen te worden doorlopen (WiFi, digitale TV aanbieders, zenders zoeken etc) alvorens de televisie klaar is voor gebruik. Dit instellen is vrij eenvoudig en duurt hooguit enkele minuten.

Design en uiterlijk

De TV ziet er naar mijn mening mooi uit. Om het scherm zit een dunne, zwarte kunststof rand. Menig persoon ziet een televisie liever met een ander materiaal omranding dan kunststof voor een meer 'luxe' gevoel, echter doet het kunststof niet af aan het uiterlijk van de televisie: hij oogt erg fraai en strak. Ook voelt de televisie stevig aan en is de bouwkwaliteit goed te noemen. Onder het beeld bevindt zich het logo van LG (dat niet verlicht is) met daaronder een rode stand-by LED welke de optie heeft om uitgezet te worden. Aan de onderzijde van het beeld zit de aan-uit knop, deze heeft de vorm van een soort joystick en kan ook gebruikt worden om van zender te wisselen en om het volume te veranderen.

Aan de achterzijde en zijkant van de televisie bevinden zich alle aansluitingen:
  • 2 x HDMI
  • 1 x Ethernet
  • 1x Digital audio output
  • 1x Scart
  • PC audio in
  • Component Video
  • Satellite in
  • Antenna/cable in
  • 1x USB 2.0 (zijkant TV)
  • 1x CI+ (zijkant TV)
Personen die veel randapparatuur bij hun televise gebruiken (gameconsoles, blue ray spelers e.d.) kan het zijn dat 2 HDMI poorten te weinig is. Ikzelf heb hier echter geen problemen mee en ben van mening dat er genoeg aansluitmogelijkheden aanwezig zijn. Het missen van een 3.5 mm headphones output zie ik als het enige kleine minpunt. Daarnaast moet vermeld worden dat alle aansluitingen naar achter gericht zijn, en er geen aansluitingen aan de zijkant zitten. Hierdoor heb je meer ruimte nodig als je de televisie plat tegen de muur wil monteren.

Naast deze aansluitingen kan de televisie met het internet verbonden worden via zowel 2.4 GHz als 5 GHz. Het ontbreken van Bluetooth is een nadeel omdat ikzelf regelmatig gebruikmaak van draadloze headphones.

Beeldkwaliteit

Zoals ik zelf verwachtte is de beeldkwaliteit uitmuntend (ik ben dan ook niet meer dan een beeldbuis gewend en heb nooit daarnaast alleen ervaring met HD televisies). Het 4K beeldscherm zorgt voor levendig en scherp beeld en ook de kleuren spatten van het beeld tijdens het testen met 4K video's van onder andere YouTube. In kleinere huiskamers zal het verschil tussen HD of UHD slecht tot niet waarneembaar zijn, maar van een wat grotere afstand biedt de UF640V een hele goede kijkervaring. Ook 1080p video's zien er heel goed uit doordat de televisie gebruik maakt van upscaling, dat zeer goed werkt.

Doordat de televisie edge-lit backlight heeft, is bij een lagere schermhelderheid goed te zien dat de hoeken donkerder zijn. Bij normale instellingen is dit echter niet (tot nauwelijks) waarneembaar en stoort totaal niet. De backlight verdeling is over het gehele scherm verder goed.

Geluidskwaliteit

Geluid van een televisie wordt vaak als een van de minpunten beschouwd. Je kunt ook bijna niet verwachten dat een flatscreen televisie reëel en goed geluid produceert. Echter vind ik dat deze televisie een aardig geluid weet de produceren dat lang niet slecht klinkt. Toch is het aan te raden om een externe geluidsinstallatie toe te voegen voor een beter en mooier (surround) geluid.

Smart TV besturingssysteem - WebOS 2.0

Als persoon zonder ervaring met Smart TV's heb ik veel tijd gestoken in het uitzoeken welke OS goed stond aangeschreven. De keuze voor deze televisie is dan ook deels te danken aan het feit dat WebOS 2.0 door mening persoon en site goed aangeschreven stond. En daarvan is zeker niets gelogen.
Gebruiksgemak van WebOS 2.0
WebOS 2.0 is erg gebruiksvriendelijk en simpel in gebruik. Na het koppelen van de televisie met internet moeten er enkele stappen gevolgd worden om de functies in te stellen waarna de smartfunctie te gebruiken is. Al na enkele minuten gebruik zou vrijwel iedereen met dit besturingssysteem overweg moeten kunnen. De besturing werkt snel en soepel en heeft weinig last van lag.

Het missen van een Magic remote heb ik zelf opgelost door de LG app voor android te downloaden. Deze app geeft (vrijwel) dezelfde functionaliteit als de Magic remote van LG en maakt het besturen van WebOS een stuk makkelijker. Door de app te verbinden met je televisie (via internet) kun je met je telefoon naar het beeldscherm wijzen en wordt er een pijl weergegeven die de beweging van de telefoon volgt. Met de diverse virtuele knoppen op je telefoon kun je de televisie besturen en heb je de mogelijkheid om tekst op je televisie via je telefoon te typen (wat een stuk sneller gaat dan één voor één een letter/cijfer te moeten aan klikken).
Applicaties van WebOS 2.0
Nadat de televisie is opgestart duurt het ongeveer een halve minuut voordat ook WebOS gereed is om te gebruiken. Bij het openen van WebOS komen onder in beeld alle geinstalleerde applicaties te staan. Met de pijltoetsen van de afstandsbediening of met de Magic remote app op je telefoon kun je door de lijst met applicaties scrollen.

Standaard staan er op de televisie enkele applicaties geïnstalleerd, afhankelijk van het land dat je gekozen hebt tijdens het instellen. Denk hierbij aan een webbrowsers, NPO gemist, Netflix, RTL XL en Google Play movies& TV. Via de LG store heb je de mogelijkheid om andere apps aan het assortiment toe te voegen zoals Spotify , Youtube of NU.nl. Verder zijn er nog diverse andere categorieën waaruit apps kunnen worden geselecteerd (games,weer,nieuws,televisie).

De applicaties zijn snel geladen en het navigeren binnen de door mij gebruikte apps werkt vlekkeloos. Afhankelijk van je internetverbinding worden bijvoorbeeld video's via YouTube uitmuntend weergegeven.

Gebruik van de televisie

Naast het standaard televisie kijken is het via LG Smartshare mogelijk om films, afbeeldingen en muziek rechtstreeks naar de televisie te streamen. Door de luistermodus van de TV aan te zetten is het op ieder tijdstip mogelijk (indien de TV aan staat) om een connectie te maken met de TV en er iets op weer te geven. Dit streamen werkt erg goed en ikzelf heb tot nu toe geen enkele keer kwaliteitsverlies van een video meegemaakt. (Ook hier geldt: de snelheid van je internetverbinding zal de grootste strop zijn)

Één HDMI poort ondersteunt Ultra HD Deep Colour. Mits het aangesloten apparaat dit ondersteunt is er de mogelijkheid om op 4K (60Hz) media te bekijken.

Wanneer je een PC aansluit op de TV via HDMI krijg je een melding dat je meteen kunt overschakelen naar een andere input. In het instellingen menu van de televisie kun je eventueel de optie HDMI PC instellen, wat zorgt voor een optimale ervaring tijdens gebruik van HDMI connectie vanaf een PC.

Inmiddels heb ik de televisie enigszins kunnen testen tijdens het spelen van enkele games. Zowel FIFA 15 als GTA V (online) werden goed op de televisie afgespeeld en ik moet zeggen dat ik weinig tot geen last heb gehad van (een hoge) inputlag. Ik heb geen exacte metingen kunnen uitvoeren, maar invoer via pc gaf weinig vertraging op de televisie. Het spelen op een 43 inch beeldscherm geeft naar mijn mening een extra dimensie aan gamen. Op het imposante scherm zie je meer details en alles ziet er net wat mooier uit!

De LG 43UF640V is een televisie welke het geld meer dan waard is. Voor een televisie in deze prijsklasse vind je niet zo snel een betere. Het TV, die er naar mijn mening strak vormgegeven uit ziet, heeft een fantastisch 4K beeld met een goede kleurweergave en helderheid. Door upscaling zien ook 1080p (of 720p) films er erg goed uit en dit is dan ook een groot pluspunt aangezien het merendeel van de films\series in HD resolutie wordt uitgebracht. De smart functie van de televisie werkt erg soepel en is makkelijk in gebruik en geeft je vele extra mogelijkheden.

Minpuntjes aan deze televisie zijn het ontbreken van bluetooth, een headphones output en (voor sommigen) maar 2 HDMI poorten. Het missen van de magic remote kan opgelost worden door gebruik te maken van een applicatie op je telefoon. Dat de televisie gebruik maakt van edge-lit backlight zorgt voor minder backlight in de hoeken van de televisie, maar dit is zo'n minimaal verschil dat het eigenlijk niet op valt.

Voor vragen of onduidelijkheden ontvang ik graag reacties onder deze review of persoonlijke berichten. Ook bij typ- en/of spelfouten hoor ik het graag. Ik zal deze review updaten als ik nieuwe dingen tegen kom en als ik nieuwe ervaringen heb opgedaan.

Update 11/01: informatie over ervaring betreffende inputlag toegevoegd

Heb jij ook een LG 43UF640V Zwart?

Ben zeer benieuwd naar de input lag , heb je die al kunnen testen en hoe ga je dat testen ?

Leuke review verder :)

Ps op de foto's van tweakers lijkt deze tv vrij dik aan de achterkant, is dat zo'n 9 cm? dus plat aan de muur hangen zit er niet echt in ?

[Reactie gewijzigd door symbiotic op 9 januari 2016 20:03]

Ik zal deze week wat meer gaan testen met input lag door wat diverse games te spelen. Ik heb er heel even FIFA op gespeeld, waarschijnlijk niet het beste spel om dit mee uit te proberen maar ik ondervond niet echt problemen betreffende lag en voor mijn gevoel was dit niet overdreven veel. Ik weet dan ook niet of er handige programma's zijn om dit goed te testen.

Betreffende de dikte van de televisie, heb de cijfers niet exact gemeten (kan ik nog doen als je dat wilt) maar op zijn dikste punt is hij 7.5 - 8 cm dik. Hierbij moet ik wel vermelden dat de kabels dan ook nog aangesloten dienen te worden (kabel/antenne, HDMI etc) wat het dus nog wat lastiger maakt hem aan de muur te bevestigen (je hebt meer ruimte nodig) aangezien alle aansluitingen aan de achterkant zitten.

Ik hoop hiermee je vragen te hebben beantwoord. Mochten er nog onduidelijkheden /vragen zijn: ik hoor het graag! :)
Hey Craftop,

Hier nog iemand die erg geïnteresseerd is in deze TV,
Bedankt voor je review! maar ik zou graag ook, als je daar de mogelijkheid voor ziet een uitgebreidere test van de input lag willen zien (met en zonder game modus)
Hoop dat je de tijd/mogelijkheid ziet om dit te kunnen testen!
Ik zal daar wat meer tijd aan besteden zodra ik er wat tijd voor heb. Momenteel erg druk en weinig thuis. Je hoort van me, waarschijnlijk wordt dit volgende week.
Ik speel(de) zelf ook veel fifa,opzich redelijk goed spel om te testen! Heb je je tv op pc stand gezet en alle beeld verbeter opties uitgezet ? True motion etc. Dat zou wel eens de input lag kunnen halveren

Bedankt ook voo rhet vermelden van de aansluitingen aan de achterkant ipv zijkant , daardoor valt dez tv helaas af voor mij

[Reactie gewijzigd door symbiotic op 9 januari 2016 20:21]

Die informatie zal ik meenemen, ik heb dat inderdaad nog niet geprobeerd!
Ik heb battlefield 4 via ps4 gespeeld en had wel een klein beetje last van de inputlag, zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je de tv op computerstand kan zetten? En in hoeverre verslechterd dat de beeldkwaliteit?
Alvast bedankt! :D
Je kunt via Q.menu en dan bij beeld de instellingen voor spel selecteren. Verdere pc instellingen zou ik niet kunnen vinden.
leuke en duidelijke Review, bedankt !
Ik neem aan dat overal waar je "Internet" zegt, je je thuisnetwerk bedoelt?
Ik ben aan het kijken voor een TV voor mijn moeder en deze lijkt een goede kanshebber te zijn. Bedankt voor de review :)
Met internet bedoel ik inderdaad het thuisnetwerk en in mijn geval dus in combinatie met een goed Wi-Fi signaal en een goede ontvangst ervan door de televisie!
hi ,
waar zit dat PC audio in ? ik kan dit niet zien :) en welke ansluiting is dit?
Ik heb en oude versteker met speakers en deze vroeger was met headphones input connected.

bedankt
PC Audio in zijn die onderste witte en rode aansluitingen rechts naast de scart aansluiting. Dit is geen headphones in put. Bij de PC audio in heb je dus een kabel met twee stekkers nodig (Links en rechts).
ohh ik begrijp nu, dus volgens mij ik kan deze twe gebruiken :)
hartelijk bedankt :)
Hoorde hier niet sorry!

[Reactie gewijzigd door roel17 op 22 april 2016 07:37]

Hi Craftop, Bedankt dat jij jou ervaring met dit type LG met ons wilt delen, Ik heb zelf ook zo een besteld en ben benieuwd of ik een USB Bluetooth Transmitter kan gebruiken om bijv. bluetooth headphones te kunnen gebruiken? Ik zou het zeer waarderen als jij mij een tip daarover kan geven.
Ikzelf heb nog niet geprobeerd om via een Bluetooth device muziek af te spelen, dus ik kan je hier helaas niets over vertellen. Kijk eens of je iets kunt vinden over andere vergelijkbare LG televisies.
het is een goede 4k TV qua beeld en geluid maar jammer dat er geen bluetooth in zit, want Ik had ook een magic remote control gekocht maar die kan ik ook niet gebruiken want de TV geeft aan dat er een wireless/bluetooth dongle voor nodig is!!! plus de App store is ook zo beperkt voor Nederland.
Ik ben het met je eens, Bluetooth vind ik geen must maar is tegenwoordig wel fijn om te hebben! Betreffende de magic remote: deze heb ik niet aangeschaft omdat ik er de meerwaarde niet zozeer in zag. Ik heb de magic remote app op mijn telefoon en dat werkt naar behoren, maar ik gebruik over het algemeen de normale afstandsbediening. Het gebrek aan applicatie is natuurlijk niet specifiek voor deze televisie een probleem. WebOs zal moeten groeien en apps moeten er specifiek voor gemaakt worden. Maar ik gebruik niet veel meer dan de NOS app of tv gemist. Alle andere internet gerelateerde dingen doe ik gewoon op mijn oude vertrouwde PC.