Specificaties Soundbar met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Philips B5/12 Fidelio Soundbar Review

zjeeraar84 2 januari 2016, 805 views

Philips B5/12 Fidelio Soundbar

Indien een volwaardige 5.1 set geen optie is, is de Philips Fidelio B5/12 een goed maar prijzig alternatief.

Pluspunten

• Afneembare speakers
  • Goede geluidskwaliteit

Minpunten

• Enkele bugs
  • Kwaliteit speakerdoek

Geluidskwaliteit Score: 3

Inleiding:

Vorig jaar heb ik samen met mijn vrouw onze compacte woonkamer compleet anders ingericht. We hadden altijd alleen maar ruimte voor 1 kleine (tweezits) bank, die recht voor de tv stond. De 'oude' woonkamer was voorzien van een mooie 5.1 installatie van Onkyo, waar mooi geluid en vette bass uit kwam.
Omdat in de nieuwe woonkamer de tv aan een muur werd gehangen met een 180 graden draaibare beugel en het tv-meubel vaarwel werd gezegd, kwam er ook een einde aan het mooie geluid en waren we veroordeeld tot het schelle, platte geluid van de tv.
Omdat ik er vrij snel achter kwam dat ik hier niet aan zou kunnen wennen ben ik op zoek gegaan naar een soundbar. Ik was eerst van plan een vrij goedkope te nemen om het geluid slechts wat 'op te pimpen' en vrouwlief wilde graag via bluetooth haar telefoon kunnen pairen. Dit had gekund met een soundbar van 150 euro, maar ik wilde ook graag (eventueel gesimuleerd) surround-geluid tijdens films.
Toen ik de Philips Fidelio B5/12 tegenkwam, met zijn afneembare speakers om echt surround-geluid te creeŰren was ik verkocht. Dit moest het worden!

Installatie:

Ik heb de soundbar in juni 2015 gekocht en ge´nstalleerd. Aangezien mijn tv hangt aan een Vogel's Thin 245 muurbeugel, moest de Fidelio onder de tv aan de beugel hangen zodat hij mee draait met de tv. Hiervoor heb ik de Vogel's SOUND 3450 soundbar support aangeschaft. Deze was vrij eenvoudig aan de tv te monteren, soundbar eraan, en het pastte allemaal perfect.
Vervolgens de subwoofer op zijn plek achter de bank gezet, tv via HDMI ARC aangesloten en gaan!https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AfsVQ2RvI0NsPw.jpeg

Calibratie

Via de afstandsbediening is een calibratieprogramma op te roepen. Je legt eerst de speakers neer op de plek waar je ze normaliter neerlegt (als je eenmaal een goede plek hebt gevonden leg je ze toch daar altijd neer). Er is dan een soort geruis te horen waar de soundbar op reageert. Op deze wijze is het volume van de rear speakers dus goed afgestemd.

Geluid

Het geluid in films is prima, het geluid in muziek is uitstekend. Het kan niet het geluid van een goede 5.1 installatie of voor muziek een goede stereo-installatie evenaren, maar als dat (zoals in mijn geval) geen mogelijkheid is, is de Fidelio een prima acceptabel alternatief. De surround effecten zijn merkbaar, en vermoedelijk vele malen beter dan virtueel surround, maar niet zo goed als mijn oude Onkyo produceerde.

Bugs

Ik ben tijdens het gebruik (nu dus een half jaar) wel enkele kleine puntjes van kritiek tegengekomen:
  • De soundbar gaat niet altijd aan als de tv wordt aangezet, maar wel altijd als ik bijvoorbeeld mijn PS4 aanzet. Dit lijkt een bug in de HDMI CEC implementatie van de Philips (na een firmware-update naar versie 24 lijkt dit overigens beter te gaan)
  • Soms lijkt het alsof stemmen enigszins gedempt worden, alsof de equaliser sommige frequenties wegfiltert. Ook hiervan heb ik hoop dat de firmware versie dit verbeterd.

De Philips Fidelio B5/12 is een prijzig product. Voor hetzelfde (of minder) geld kan je beter geluid in huis halen. Maar het is dan ook een redelijk uniek product. Het heeft mij in staat gesteld echte surround in huis te halen, zonder lelijke speakers/draden of andere halftamme oplossingen. Ik ben dan ook tevreden over het product en zijn geld waard.

Heb jij ook een Philips B5/12 Fidelio Soundbar?

j

[Reactie gewijzigd door Aliciac op 20 januari 2016 12:03]