Logitech Harmony 950 Review

hespeet 2 januari 2016, laatste update op 8 februari 2016, 7.199 views

Logitech Harmony 950

Uitstekend product voor een flinke prijs. Bouwkwaliteit en mogelijkheden rechtvaardigen de prijs voor wie een goede, ideale oplossing wil en het kan betalen. Lay-out van deze afstandbediening is voor het eerst sinds jaren weer eens terug bij het ideale (touchscreen bovenaan). Voor wie een One had: Rood-Groen-Geel-Blauw knopjes zijn aanwezig!

Pluspunten

• Hoge kwaliteit, voelt robuust aan, knopjes en indrukken voelen solide aan
  • Lay-out: onderaan de meestgebruikte bedieningsknoppen, bovenaan het scherm
  • De rood-groen-geel-blauw knopjes zijn er weer! (Ik kom van een One...)
  • Knopjes hebben ieder twee modi: kort indrukken en lang indrukken. Dubbele functies dus
  • Als een knop niet standaard voorzien is, heb je nog 4 + 2 generieke knoppen om te programmeren
  • Als je de software eenmaal doorhebt, werkt het veel makkelijker dan de eerdere Harmony software
  • Indelen (volgorde op het scherm) van items kan op de afstandbediening zelf, het resultaat is makkelijker te zien en je hoeft niet steeds opnieuw te programmeren

Minpunten

• Hoge prijs
  • Overzetten van bijv. Harmony One naar een nieuwe harmony is niet eenvoudig (veel zelf uitvinden)
  • Supportartikelen zijn te summier (te nieuw product?)
  • Erg gevoelig touch scherm

Configuratie Score: 4

(Vrijwel alle functionele informatie in deze review is ook van toepassing op andere Logitech Harmony afstandbedieningen, zeker op de modellen van de afgelopen jaren.)

Eerst maar even mijn algemene indruk over de Logitech Harmony 950.

Ik ben blij dat ik 'm gekocht heb, ook al is-ie prijzig. De afstandbediening voelt heel degelijk aan. De knopjes zijn van hard, mat plastic en hebben een fijn indrukmoment. De Harmony One had ook geen rood-groen-geel-blauw knopjes, wat vooral in combinatie met mijn KPN STB niet zo fijn was. Blij dat ik die weer heb!

Mijn apparaten reageren uitstekend op de infrarood signalen. Ik heb nog geen misser meegemaakt. Blijkbaar zijn die signalen krachtig genoeg. Overigens is het aantal herhalingen (1-4 pulsen per gedrukte knop) ook in te stellen via de software: via 'apparaten', apparaat kiezen, 'apparaatinstellingen wijzigen'. Dat had ik nodig voor mijn receiver, omdat bij bijvoorbeeld Treble-Up, Down, Bass-Up, Down te grote stappen werden genomen. Als je apparaten ineens niet meer (goed) reageren heb je waarschijnlijk een te laag aantal herhalingen ingesteld. Zijn de signalen wel goed afgesteld, maar gaat er iets mis met de signaaloverdracht naar een apparaat (bijvoorbeeld omdat de gebruiker de afstandbediening niet goed heeft gericht op het apparaat), dan zijn er twee hulpbronnen: Help en Zelf Oplossen. Bij beide krijgt de gebruiker gestructureerde mogelijkheden om het probleem te verhelpen.

Het scherm is wel èrg gevoelig, bijvoorbeeld voor je handpalm als je 'm anders-dan-recht oppakt. Als je daarna weer naar je apparatuur kijkt, is die van alles (onbedoeld) aan het doen. Soms lijkt het alsof het scherm al reageert voordat je zelf gevoeld hebt dat je het aangeraakt hebt.

Zoals ik al gewend was van mijn Harmony One, reageert de afstandbediening op beweging. Oppakken zorgt er voor dat het schermpje en de toetsverlichting worden ingeschakeld. Dit werkt snel en goed; tegen de tijd dat je zelf naar de afstandbediening kijkt, zijn het scherm en de toetsverlichting al aan.

Omdat ik van een Harmony One kom (2007) heb ik een paar nieuwigheden nog niet eerder gezien. (Nieuwere Harmony afstandbedieningen heb ik steeds afgewezen omdat ik de lay-out niet handig vond. Wie plaatst nou de veelgebruikte knoppen voor play, pause stop, rewind, fastforward en record boven het touchscreen, wat er voor zorgt dat je er dan steeds onbedoeld met je handpalm tegenaan komt?)

Voor mij zijn er dus nu ook voor 't eerst de favoriete kanalen. Iets dat ik wel geconfigureerd heb, maar waarschijnlijk niet zo vaak ga gebruiken. Maar mijn vrouw vindt het wel handig.

Het was even puzzelen (vooral het overzetten van mijn Harmony One configuratie was niet gemakkelijk uit te vinden, daarover hieronder meer), maar ik ben nu 'klaar' (je weet nooit of je later toch nog wat wilt veranderen als gevolg van dagelijkse ervaringen) met configureren. Ik ben nu aan het wennen aan de ietwat nieuwe lay-out ten opzichte van mijn Harmony One, maar dat is makkelijk, ik heb nog geen ergernissen gevonden.

De (voor mij) nieuwe MyHarmony software (op Windows 10) werkt prima, als je eenmaal begrijpt wat de bedoeling is. Ook hierover hieronder meer. (Ik las ergens dat de software 'buggy' zou zijn. Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik ben geen enkele fout in de software tegengekomen, terwijl ik toch wel in alle hoeken en gaten geweest ben inmiddels.)

Ik heb de Harmony 950 gekocht en niet de Elite, omdat ik geen behoefte heb om mijn apparaten ook met mijn smartphone te gaan bedienen, en ook geen behoefte heb om mijn apparaten in gesloten kastjes te bedienen. Bovendien vond ik ¤249,- wel weer even genoeg. Nog ¤100,- extra vond ik echt te gek worden, zeker voor het (voor mij) beperkte nut. Op het gebied van bedienen van andersoortige apparaten (lampen, gordijnen, zonnescherm, etc.) schijnt de Elite ook meer mogelijkheden te hebben, maar dat heb ik allemaal niet nodig. Het gaat mij om de video en audio in de huiskamer.

Dit is mijn eerste review. Ik heb 'm geschreven omdat er (nog) niet veel informatie te vinden was over de Logitech Harmony 950 en ook de supportartikelen en het forum van Logitech niet voldoende informatie en te standaard antwoorden van Logitech support personeel bevatte. Ik hoop hiermee anderen te helpen wat minder tijd te hoeven besteden bij het uitzoeken en installeren van dit product.

Voor de nieuwelingen: nut en mogelijkheden van een Harmony afstandbediening

Je kunt met zo'n afstandbediening 15 apparaten middels infrarood signalen bedienen. Maar wel op een heel comfortabele en vernuftige manier.

Bedienen van meerdere apparaten door middel van activiteiten
Die apparaten kun je namelijk combineren in zogenoemde activiteiten. Die activiteiten bevatten alle commando's om de juiste apparaten aan (en op de juiste ingang/het juiste kanaal) te zetten. Eén druk op de activiteit 'TV Kijken' op mijn touchscreen en mijn televisie gaat aan en springt op de HDMI-1 ingang, mijn receiver gaat aan en naar de SAT/CBL ingang en mijn KPN STB gaat aan en springt naar NPO1 HD. Ook zijn dan de knopjes op de afstandbediening precies geconfigureerd zoals ik dat wil (Volume Up en Volume Down bedienen het volume van de receiver, Menu bedient de Menu knop van mijn KPN STB, enzovoort). Na het televisie kijken Media streamen via mijn Raspberry Pi met OpenElec? Druk op de activiteit 'Media Streamen' en mijn KPN STB gaat uit, mijn Raspberry Pi start op, mijn receiver springt naar de juiste ingang en mijn knopjes op mijn afstandbediening staan ingesteld voor bediening van de Raspberry Pi (en natuurlijk bedienen Volume Up en Down nog steeds de receiver). Naar bed? Druk op de 'Off' knop en alles wat aan staat gaat uit.

Losse apparaten bedienen
Overigens heb je naast de activiteiten ook nog gewoon de mogelijkheid om de apparaten los te blijven bedienen (ook als je 'in' een activiteit zit). Je kiest in een dergelijk geval de knop 'Devices' onder op het touchscreen en dan kies je het apparaat dat je wilt bedienen. Daarna bevat het scherm en de knoppen van de afstandbediening alle functies die jij zelf hebt ingesteld. Het gelijktijdig gebruiken van zowel 'Activities' als 'Devices' is handig omdat je hierdoor in je activiteiten niet alle functies van de in de activiteit gebruikte apparaten hoeft in te stellen ("voor het geval ik ze ooit nodig heb"). Je houdt op deze manier de activiteiten lekker simpel, met niet te veel opties van de individuele apparaten (en dus duidelijk voor iedereen in huis). Indien je meer geavanceerde dingen wilt doen, kies je voor 'Devices', waar je dan alle functies van ieder apparaat onder hebt ingesteld.
Reeksen van commando's onder één knop
En nog een laatste handigheidje: je kunt ook meerdere commando's toekennen aan zogenoemde 'Reeksen'. Zo'n reeks kun je dan vervolgens toekennen aan een knop op de afstandbediening. Voorbeeldje: ik heb binnen de activiteit TV kijken de knop Menu (kort indrukken) nu toegekend aan KPN STB Menu, en de knop Menu (lang indrukken) toegekend aan het commando 'MijnOpnames'. MijnOpnames is zo'n reeks; die bevat de commando's Menu, Direction Down (3x) en Select (de 'Ok'-knop). Als ik nu dus de Menu-knop tijdens het TV kijken lang indruk, dan zie je het menu verschijnen, de keuze 3 stappen naar beneden gaan (tot hij op Opnames staat), en dan gekozen worden, waardoor het scherm met opnames in beeld komt.

Dit werkt allemaal prima en ik heb hiermee gezorgd dat ook mijn vrouw en kinderen zonder gedoe TV kunnen kijken, muziek kunnen luisteren en radio kunnen luisteren. Het is veel makkelijker te begrijpen allemaal. Dit doe ik reeds vanaf 2007 (Harmony One), en ik zou niet anders meer willen.
Werkt het ook met mijn apparaten?
Wees niet bang dat jouw apparaat niet gemakkelijk in te stellen is in de Harmony software. Logitech heeft een database van meer dan 250.000 apparaten en de kans is vrijwel nul dat jouw apparaat er niet tussen staat. Mocht dat tòch het geval zijn, dan is met behulp van de originele afstandbediening de Harmony te 'leren' wat de infraroodcommando's zijn. Daartoe is er een infraroodontvanger op de onderkant van de Harmony 950 aanwezig. Ook dit werkt heel gemakkelijk met de MyHarmony software. Je geeft aan welk commando er geleerd moet worden, en je drukt op de juiste knop van de originele afstandbediening terwijl je die richt op het infraroodoog van je Harmony.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AfFDE1ofufwrhP.png https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1AfEOX2m9snLyqJ.png

Eerste indrukken

Uitpakken
De Harmony 950 komt in een mooie, luxe blauwe doos. De kwaliteit voelt bijna Apple-achtig aan. Bij openmaken heb je drie verdiepingen met spullen. De bovenste bevat de afstandbediening, de middelste het oplaadstation en boekjes en de onderste de kabels: een voedingskabel naar de oplader en een ietwat korte USB naar micro-USB kabel.

Afwerking
De Harmony 950 komt heel robuust over. Alles is keurig afgewerkt, in donkere kleuren.

De achterkant heeft een wat rubberachtige coating. Ik ben benieuwd hoe lang die er goed op blijft zitten. Bij mijn Harmony One was die er na een jaar of twee intensief gebruik wel zo'n beetje afgesleten (wat voor mij prima was). In de tussentijd zit je met een lelijke, rafelige en beetje plakkerige coating. Ik hoop dat dit beter is gedaan en veel langer mee gaat. Het voelt in ieder geval wel beter: wat minder soft en 'plakkerig'.

De micro-USB aansluiting zit keurig afgewerkt achter een rubberachtig plastic klepje. Heel netjes, tussen de oplaadcontacten in aan de basis van de afstandbediening.

De oplader is ook een elegant, beetje rond ding, waar de afstandbediening rechtop in wordt gezet. Dit ziet er veel netter uit dan bij mijn Harmony One, waarbij de afstandbediening in zijn oplader 'lag'.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AfuuZvNXQUoOdQ.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AfuDS1yGQrke6J.png
Lay-out
De lay-out van de afstandbediening is te zien op de afbeeldingen die ik bij deze review heb gedaan. Wat opvalt is dat er geen cijfertoetsen meer als individuele knopjes op de afstandbediening zitten, zoals nog wel bij mijn Harmony One het geval was. Die cijfertoetsen zijn verhuisd naar het scherm en verschijnen alleen als 'pagina' onder een activiteit of een apparaat. Zo'n pagina is te bereiken door van links naar rechts of andersom te swipen op het schermpje. Deze cijfertoetsen staan in de lay-out van een mobiele telefoon, inclusief de letters. Voor mij is dit prima, ik gebruik de cijfertoetsen bijna niet (bijvoorbeeld alleen voor de letters bij het zoeken naar een programma in de gids van KPN Interactieve Televisie, wat ik niet vaak doe).

Na enkele weken gebruik

Algemeen
Na een paar weken gebruik kan ik zeggen dat ik nog steeds zeer tevreden ben met de afstandbediening en mijn beoordeling prima vind zo. Ik heb gaandeweg nog enkele verbeteringen doorgevoerd in de programmering, waardoor ik de meest voorkomende handelingen nu met één (korte of lange) druk op een knop doe.
Batterij en Opladen
De batterij blijkt niet zo lang mee te gaan. Blijkbaar vreet deze afstandbediening energie, wat in mijn geval ook wel weer logisch is (ik gebruik veel knoppen waar hele reeksen commando's achter zitten). Meestal moet ik 'm na drie avonden TV kijken weer op de oplader zetten, en dat is wel snel. Dat is verder geen probleem, omdat het bij een Lithium-Ion batterij niet uitmaakt als je 'm iedere avond op de oplader zet. (Je moet 'm echter niet leeg laten lopen, want dat is weer niet goed voor een Li-Ion batterij.)

Verder heb ik nog een eigenaardigheid gezien bij het opladen. De batterij-indicator op het schermpje geeft na het opladen nog gewoon hetzelfde icoontje weer ('batterij gedeeltelijk leeg') als toen je 'm de avond ervoor op de oplader zette. Het lijkt alsof hij niet is opgeladen. Maar dat is hij wel, alleen het icoontje geeft het niet weer. Na verloop van tijd (niet gemeten hoe lang, maar het is langer dan enkele minuten), blijkt het icoontje alsnog bijgewerkt. Als je direct wilt zien hoeveel de batterij is opgeladen, moet je de 'm weer in de oplader zetten en 'm er weer uithalen zodra het schermpje heeft laten zien dat de batterij aan het opladen is (min of meer direct, dus). Dan toont het icoontje wèl het werkelijke niveau.

Misschien is dit iets dat in de firmware niet lekker werkt. Maar zoeken naar een update van de firmware voor de Harmony 950 levert niet de gewenste resultaten op bij Logitech. Als je het via de desktopapplicatie probeert (door op de eerste pagina bij een aangesloten afstandbediening op 'Ondersteuning' te klikken), dan kom je op een supportpagina van Logitech. Daar staat wel de optie 'Uw Firmware Bijwerken', maar zodra je daar op klikt, wordt alleen nog maar gerept van 'software'. Je moet dan goed lezen en begrijpen uit de tekst dat de 'software op uw Harmony' automatisch wordt bijgewerkt als de Harmony is aangesloten op de PC en bij het synchroniseren wordt bijgewerkt. Waarom blijven ze het hier niet gewoon 'firmware' noemen? Daarmee ben ik weer terug bij mijn opmerking over de zeer beperkte en verwarrende informatie die Logitech via het web beschikbaar stelt. De kwaliteit van de ondersteuningspagina's blijft teleurstellend. De Harmony 950 staat er vaak niet eens bij genoemd, dus weet je ook niet zeker of wat er staat wel opgaat voor die afstandbediening.

Om dit onderwerp af te sluiten: blijkbaar is dit probleem in de firmware nog niet verholpen, want ik heb mijn afstandbediening in de afgelopen weken heel vaak opnieuw gesynchoniseerd, maar de batterij-indicator heeft nog steeds dezelfde fout. Dat vind ik verder nergens terug in release-notes (ook niet gevonden) of iets dergelijks.

Overzetten van eerdere Harmony instellingen naar de 950

Voor de nieuwe Harmony 950 heb je de nieuwe software van Logitech nodig. Ik hoopte natuurlijk om op de 950 niet alles opnieuw te hoeven instellen, dus dat ik mijn eerdere instellingen van de One over kon nemen.

Dat viel nog niet mee. Vooral omdat er nergens (dat ik heb kunnen vinden) goed beschreven staat wat je precies moet doen. Dat schrijf ik hier een keer zo duidelijk mogelijk op, om anderen te helpen en veel gedoe te besparen.
De juiste stappen:
  • Sluit de Harmony 950 aan op je computer. (Wat een gepiel blijft het aansluiten van USB toch. Altijd eerst één of twee keer proberen, en pas de derde keer lukt het. Ook het micro-USB stekkertje dat achterin/onderin de afstandbediening gaat, moet je steeds een paar keer draaien voordat je 'm te pakken hebt. En als je alles aan het instellen bent, moet je dat best vaak doen, want met de afstandbediening kun je je apparatuur niet bedienen als hij is aangesloten op de PC.)
  • De computer moet je nieuwe Harmony voor de eerste keer herkennen en de driver installeren (ging bij mij automatisch, zonder extra software of handelingen)
  • Ga naar myharmony.com en download daar de juiste software (dus de downloadknop onder de Harmony 950)
  • Installeer de software
  • MAAK EEN NIEUW ACCOUNT AAN (probeer niet met je oude Harmony account aan te loggen)
  • Zorg daarna dat je met je nieuwe account aanlogt. Je krijgt dan de optie om settings van een oude Harmony afstandbediening te kopiëren
  • Voor het kopiëren van de settings van je oude account heb je de oude accountgegevens nodig. Je logt namelijk nog een keer in, maar dan op je oude account. Dat maakt het mogelijk om de oude settings naar je nieuwe account te kopiëren
    https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AfHto3CWvUK8vl.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AfHto1FJEQ3aO6.png
  • Daarna moet je hopen dat de settings ook inderdaad allemaal werken en gesynchroniseerd kunnen worden met je nieuwe Harmony 950.
    • Bij mij werkte het instellen van favoriete kanalen niet (ik kreeg de melding dat ik eerst een activiteit 'TV Kijken' moest aanmaken. Die activiteit had ik al, maar opnieuw aanmaken van deze activiteit loste het probleem op. Wel een heel gedoe, want ik had al mijn settings al naar m'n zin gemaakt op de oude TV kijken activiteit. Die moest ik dus allemaal opschrijven en handmatig weer hetzelfde maken op de nieuwe TV Kijken activiteit. Anyway, na een uurtje was het weer in orde en kon ik mijn oude TV kijken activiteit verwijderen. Een tip is dus om direct na het kopiëren van de settings van je oude Harmony te kijken of je favoriete kanalen kunt aanmaken. Zo niet, maak dan een nieuwe TV kijken activiteit aan en ga het daarna pas finetunen.)
Wat niet werkte
Ik probeerde eerst op een nieuw aangemaakt account mijn oude Harmony One te synchroniseren. Dat synchroniseren werkte prima, maar ik kon dat account daarna niet meer gebruiken voor mijn nieuwe Harmony 950. Ik kreeg in de schermen die ik moest doorlopen simpelweg niet de opties die daarvoor nodig waren. De software had het alleen nog maar over mijn Harmony One.

Dus daarom maar weer een nieuw account aangemaakt en die direct gelinkt aan mijn nieuwe Harmony 950. Daarna kreeg ik gewoon de mogelijkheden om de settings van mijn oude Harmony te kopiëren. Hoe dit werkt heb ik nergens kunnen vinden. Niet op de Logitech support sites en niet in de fora. De antwoorden op vragen van mensen op de fora waren van een bedroevend helpdeskniveau (installeer de software opnieuw, start de computer opnieuw op, maak een nieuw account aan. Maar allemaal zonder het waarom en zonder duidelijke indicatie wat er dan beter zou gaan). Uiteindelijk was de sleutel dus het opnieuw aanmaken van een account en dat account direct gebruiken voor je nieuwe Harmony.

De software

De software is, zoals gezegd, goed te gebruiken als je het een beetje doorkrijgt. Bij een aangesloten afstandbediening krijg je na het inloggen aan de linkerkant een menu. Van dit menu zul je de opties 'Activiteiten' en 'Knoppen' het meeste gebruiken. Vooral de optie Knoppen zul je vaak gebruiken bij het finetunen. Ik vind de software fijner werken dan de oude software die ik voor mijn Harmony One had. Vooral het 'op de juiste plaats krijgen' van de verschillende opties op het scherm was bij de oude software een gedoe.
Instellen van de knoppen
Wat even doordenken is, is het idee achter het Knoppen-scherm. Er zijn twee aparte 'wegen': voor het instellen van het scherm (bovenste deel) en voor het toekennen van functies aan de knoppen (onderste deel). De gedachte is dat als je functies op het scherm wilt instellen, dat je eerst kiest voor welke activiteit of welk device je dat wilt doen. Daarna druk je de 'Ga' knop in, waarna je een specifiek instelscherm krijgt waarmee je respectievelijk de schermkeuzes instelt, of de functies van iedere knop.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AfuuZ2AMnIyEFC.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AfuuZ156galkFD.png

Voor de knoppen kun je ieder de 'kort indrukken' (een normale, korte klik) en de 'lang indrukken' (kwart seconde of zo) functies instellen. (Bij lang indrukken voel je een lichte trilling in de afstandbediening om aan te geven dat hij het lang indrukken geregistreerd heeft.) Bij niet ingestelde knoppen heb je eerst alleen de keuze 'Beide' (dus bij lang èn kort indrukken). Als je dat eenmaal hebt gedaan, kun je een van de twee (functie bij kort indrukken of functie bij lang indrukken) later alsnog aanpassen. Ook het toekennen van reeksen aan knoppen vindt in dit gedeelte plaats.

De knoppen op de foto van de afstandbediening kunnen blauw, oranje of niet omrand zijn. Blauw omrand betekent dat aan de knop nog geen functies zijn toegekend (in de gekozen modus, zoals een activiteit of een device). Oranje omrand is de knop die je gekozen hebt om te programmeren. Niet omrand zijn de knoppen waaraan reeds functies zijn toegekend.

In het algemeen werkt het toekennen van functies aan knoppen heel makkelijk:
  • Je klikt op een knopje op het plaatje van de afstandbediening
  • Rechts zie je voor welke functies dat knopje nu is ingesteld (apart voor kort en lang indrukken)
  • Daaronder kun je kiezen welk apparaat met dat knopje bediend moet worden
  • Na die keuze verschijnt daaronder een lijst met functies van het gekozen apparaat
  • Als je over een keuze 'hovert' met je muis, verschijnt de mogelijkheid om die functie toe te kennen aan kort indrukken, lang indrukken of beide
  • Dit herhaal je voor alle knoppen die je wilt instellen
Dit werkt vrijwel hetzelfde voor het instellen van de functies via het schermpje van de afstandbediening, alleen sleep je dan de activiteit naar de juiste plek in de lijst met functies op het plaatje van het schermpje.

Instellen van de activiteiten
In het Activiteiten-scherm kun je de volgorde van de activiteiten niet veranderen. Dat kan nu alleen nog maar op het schermpje van de afstandbediening zelf (zie hieronder hoe dit werkt). Je kunt hier wel op een activiteit klikken, en vervolgens 'Deze activiteit wijzigen' kiezen. Dan kom je in een scherm waarin je ook het pictogram van de activiteit kunt wijzigen (die zie je dan later ook op het schermpje van de afstandbediening). Volgende schermen geven dan de mogelijkheden om het bedienen van de individuele apparaten aan te passen.

Sorteren van activiteiten, apparaten en opties op het scherm
Het 'op de gewenste plaats krijgen' van activiteiten, apparaten en opties op het schermpje van de afstandbediening hoeft niet meer via de software. Dit werkt nu door op het schermpje te drukken op het 'radertje' (dat vaak wordt gebruikt als symbool voor instellingen), waarna je de mogelijkheid krijgt om de items 'op te pakken' en deze op de juiste plaats te zetten. Let op dat als je de volgorde van activiteiten of de volgorde van apparaten wilt veranderen, je eerst met 'Off' alles uit zet, omdat je anders alleen maar de mogelijkheid krijgt om de volgorde van de menu-items 'binnen' een activiteit of apparaat aan te passen.

De volgorde veranderen kan overigens voor de functies/opties binnen een activiteit of device nog wel via de software. Dit werkt een beetje langzaam. Het hebben van veel opties betekent het nodig hebben van veel geduld ;)
Favoriete zenders instellen
Het instellen van de favoriete zenders werkt ook gemakkelijk (zie opmerking over eventueel opnieuw aanmaken van de activiteit TV kijken elders in deze review). Je kiest aan de hand van je postcode je provider (in mijn geval KPN Interactieve Televisie) en je komt in een zenderlijst van die provider. Vervolgens kun je jouw favoriete kanalen kiezen, ze in de door jou gewenste volgorde zetten en zelfs voorzien van een ander pictogram. Het is even wennen aan de subselectie van kanalen (Populaire, Favoriete of Alle kanalen, en dan ook nog een vinkje 'Alleen HD-kanalen), maar als je het eenmaal doorhebt werkt het prima.

Synchroniseren
Heb je al de aanpassingen die je wilde gedaan in de software, dan kun je de instellingen gaan synchroniseren met de afstandbediening. Jouw persoonlijke instellingen worden 'ergens' bij Logitech op een server opgeslagen en hangen onder je account. De wijzigingen worden bij het synchroniseren naar Logitech gestuurd, eventuele wijzigingen die je op de afstandbediening zelf hebt gedaan (volgorde van menu-items bijvoorbeeld), worden opgehaald van je afstandbediening en ook onder jouw account bij Logitech opgeslagen. Als laatste worden alle instellingen van je PC naar de afstandbediening gestuurd. Het hele proces is redelijk snel (veel sneller dan bij mijn Harmony One).

Finetunen
Nadat je de Harmony 950 voor de eerste keer gesynchroniseerd hebt met de instellingen zoals op de PC gemaakt kun je de verschillende activiteiten gaan uitproberen. Bij mij betekent dit steeds een activiteit starten (bijvoorbeeld TV kijken), en dan gaan uitproberen of hetgeen ik eerder bedacht had allemaal een beetje intuïtief werkt. Heel vaak blijkt dat nog niet voldoende het geval en schrijf je een paar verbeteringen op, die je daarna tijdens een nieuwe 'instellingssessie' aanpast. Bij normaal gebruik ben je zo een paar weken onderweg voordat de instellingen helemaal zijn zoals je ze fijn vindt. Er blijkt steeds wel weer wat te verbeteren. Maar daarna hoef je er jaren niets meer aan te doen en is het simpelweg genieten van één goede afstandbediening waarmee iedereen comfortabel kan werken. Totdat je een nieuw apparaat koopt. Dan ben je weer even bezig natuurlijk.

Extra functionaliteiten

Swipen om commando's te geven
Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld het volume omhoog of omlaag te zetten door respectievelijk omhoog of omlaag te swipen over het schermpje. Ik gebruik dit zelf niet. Je kunt dit 'swipescherm' activeren door vanaf de top van het schermpje naar beneden te swipen. Er komt een grijs scherm omlaag waarop je de swipe-commando's kunt geven. Naar links swipen bij mijn TV kijken activiteit is rewind, naar rechts swipen is fast forward en met een tikje op het midden van het scherm wordt weer op 'play' gedrukt. Zo zullen er nog meer commando's zijn, die misschien ook wel afhankelijk zullen zijn van de activiteiten en apparaten. Als ik het nog ga gebruiken zal ik wellicht deze review aanpassen met mijn ervaringen.
Fouten bij apparaatbediening herstellen: de Help en Zelf Oplossen functies
Mocht er iets verkeerd gaan met de infraroodsignalen (bijvoorbeeld: een apparaat is niet ingeschakeld of niet naar de juiste ingang geschakeld) tijdens het starten van een activiteit of het drukken op de Off-toets, dan kan via de instellingen (het radertje linksboven op het touchscreen) gekozen worden voor 'Help' of 'Zelf Oplossen'.

Bij Help doet de afstandbediening zelfstandig wat 'magische' dingen (het is me niet precies duidelijk wat er dan gebeurt), en vraagt dan bevestiging van de gebruiker of het probleem is opgelost. Indien ja, dan eindigt daar de hulp. Indien nee, dan gaat de afstandbediening verder met zijn magische handelingen en vraagt weer bevestiging, etc.

Bij Zelf Oplossen kan de gebruiker vervolgens op het schermpje kiezen voor het apparaat waarmee iets niet in orde is, en krijgt vervolgens een aantal opties/commando's die met de activiteit te maken hebben om het probleem te herstellen. Dat zijn dan de commando's die samenhangen met de geprogrammeerde in- en uitschakelstappen die onderdeel zijn van de activiteit.

Zelf maak ik hier nauwelijks gebruik van, omdat ik de Devices ook goed en gedetailleerd heb ingesteld en om de een of andere reden eerder geneigd ben die route te gebruiken om het probleem op te lossen. Maar voor minder technische mensen is met name de Help denk ik een veel makkelijkere optie. Zelf Oplossen is een beetje een tussenweg tussen de Help en het helemaal zelf via Devices oplossen.

Mijn eindoordeel

Als ik de prijs even helemaal buiten beschouwing laat, en ook de gebrekkige support en instructies bij de eerste keer installeren, dan kom ik voor de Logitech Harmony 950 op een 9,5. Geen 10, want ik vind het scherm tè gevoelig. Dat is het enige minpunt, functioneel gezien.

Mèt de prijs en de gebrekkige instructies en ondersteuning kom ik nog steeds op een 8.

Als je er ook een wilt kopen: succes!

Heb jij ook een Logitech Harmony 950?

Zou je dit aanraden aan een oma van rond de 85? Niet voor het instellen natuurlijk laat dat duidelijk zijn, puur het gebruik ervan. Enkel de TV activiteit aanmaken en alle apparatuur die ze nodig heeft gaat aan, wat zappen met de Ziggo horizon box, volume via de Harman Kardon en de TV niks anders dan aan en uit.

Op dit moment heeft ze 3 afstandsbedieningen en door het kapot gaan van apparatuur een nieuwe Ziggo ontvanger gekregen met natuurlijk een andere afstandsbediening, wat niet altijd even goed gaat. Ik heb hier al de benodigde tijd in zitten, maar dit lijkt mij uiteindelijk een betere oplossing dan dat ik steeds langs kom. Ik denk dat je de afstandsbediening redelijk fool proof kan maken als je elke button kan instellen?

[Reactie gewijzigd door Robe90 op 4 januari 2016 15:45]

Het probleem met oudere mensen is denk ik ook dat ze misschien niet altijd even goed richten op de apparatuur. Als je daar te veel in beweegt, kan het gebeuren dat het ene apparaat wel goed reageert en het andere niet (mijn vrouw heeft dat bijvoorbeeld ook nog wel eens).

En dan zijn bij je oma van 85 de rapen gaar... Dan kan je iedere keer op komen draven om het probleem op te gaan lossen, want zelf even naar 'Devices' schakelen om dan een individueel apparaat alsnog aan te zetten en op de juiste ingang te zetten wordt dan lastig. Hoewel dat met de help functie misschien nog wel te vereenvoudigen is. En misschien ook nog wel door de 'veel voorkomende fouten' in het schermpje leesbaar te programmeren, zodat ze dergelijke situaties via het scherm toch op zou kunnen lossen.

Daar zit overigens nog wel een afhankelijkheid met je apparatuur. Veel apparatuur heeft alleen maar een 'PowerToggle', en geen 'PowerOff' en 'PowerOn' IR commando. Dat maakt uit, omdat je dan bij een herstelactie door PowerOff te gebruiken ZEKER weet dat je apparaat uit is. Met PowerToggle weet je dat nooit zeker. Dan blijft je oma in een loop hangen van apparaten aan, behalve de televisie, alles met de 'Off' knop uit doen om in een 'known state' te komen en opnieuw te kunnen beginnen (maar de TV springt dan juist weer aan), etc.

Ik zal die Help functie nog eens wat beter bekijken. Als ik wat interessants vind, dan zal ik dat nog aan mijn review toevoegen. Edit: inmiddels toegevoegd

Ik weet het niet... Ik zou het voor mijn moeder van 89 denk ik niet in gaan, dit traject.

Overigens geldt bovenstaande voor alle Harmony afstandbedieningen. Ook de hierboven genoemde goedkopere modellen.

[Reactie gewijzigd door hespeet op 4 januari 2016 21:20]

Het richten is niet echt het probleem, ze zit redelijk goed qua lijn tussen televisie en de overige apparatuur en haar zitplek. Het is voornamelijk de verwarring van afstandsbedieningen vooral nu ze net een nieuwe ontvanger heeft van Ziggo omdat de oude kapot was gegaan, waardoor er weer een nieuwe afstandsbediening en dus de gewenning bij komt kijken.

De laatste tijd gaat het op zich ook wel goed, enkel haalt ze dingen door elkaar wanneer ze geen geluid heeft en het eigenlijk door een storing komt bij Ziggo, waardoor ze op alles gaat lopen drukken en uiteindelijk dus niks meer heeft. En soms is het door haar eigen toedoen. Dus dat maakt het soms moeilijk om haar duidelijk te maken dat de ene keer zij het is en de andere keer Ziggo.

Maar goed, ik hou het toch maar in mijn achterhoofd.
Dan kun je mijns inziens beter een pricewatch: Logitech Harmony 350 Control of een pricewatch: Logitech Harmony Smart Control aanschaffen.

Zelfde beproefde harmony techniek, vriendelijker prijskaartje.
Had mij er nog verder niet zoveel in verdiept, ik liep net tegen deze review dus vandaar. Ik ga het vanavond eens onderzoeken. Bedankt!
Ik heb zelf de Smart Control en ben daar erg tevreden over. Denk ook dat dat voor ouderen een stuk makkelijker werkt doordat er geen verwarrend touchscreen is. Gewoon 3 knopjes bovenaan voor verschillende activiteiten (lang drukken is ook mogelijk, dus in totaal 6 activiteiten mogelijk).
Doordat de afstandsbediening met een radiografisch signaal met de hub communiceert, en de hub vervolgens via infrarood/bluetooth met de apparaten, is richten ook geen issue.
Het enige nadeel is dat de afstandsbediening alleen met activiteiten werkt, en niet los apparaten kan bediening. Dus als je bijvoorbeeld een reciever hebt, en daarmee het volume bedient, maar de TV op mute staat, kun je niet de TV van mute zetten (het mute knopje op de afstandsbediening bedient dan namelijk te receiver).
Als je oma echter wel wifi heeft, zou je de hub daarop kunnen connecten, en kun jij zelfs vanuit thuis via de harmony app haar apparaten bedienen, die kun je dan dus wel los benaderen. Als er dan dus een probleem zou zijn, zou jij het wel op afstand op kunnen lossen. (en je kunt je oma pesten door net voor GTST de TV uit te zetten }> )

[Reactie gewijzigd door TheFes op 8 januari 2016 08:33]

Dat laatste is zeer handig. Ik denk dat ik dat even ga voorstellen als ik weer langs moet komen. Bedankt. :)
Oh, aanvullende voordelen. Omdat de afstandsbediening verder alleen een simpel signaaltje hoeft door te geven, en de hub dan bepaald wat hij met dat signaal moet gaan doen, gebruikt de afstandsbediening maar heel weinig stroom, er zit zelfs alleen maar een knoopcel in.
En de set van afstandsbediening en hub is al voor 80 euro te krijgen op amazon.de (heb je wel creditcard nodig)
Ik heb mijn moeder (84 jaar) vorig jaar een Harmonie One gedaan zodat ze niet telkens de verkeerde afstandbediening in de handen had.
Na een paar aanloop problemen, waaronder het even richten van de afstandsbediening en het werken met "activiteiten", kan ze er prima mee overweg.
Ook als er eens iets misgaat komt ze er meestal wel uit met de "Help" knop.
Op marktplaats worden ze nog regelmatig aangeboden.

[Reactie gewijzigd door bvdw1 op 5 januari 2016 10:07]

Oplaadbare batterij gaat lang mee, hij hoeft niet iedere avond in de oplader (laadt ook op als hij aan de USB-poort zit)
Is dat echt een pluspunt? Ik kan begrijpen dat zo'n afstandsbediening sneller met zijn accu gaat dan een reguliere, maar dit klinkt mij in de oren alsof hij wel heel snel zijn accu leegtrekt.
Daar heb je een punt. Zo bedoelde ik 'm niet :)

Ik moet 'm eigenlijk anders formuleren (en dat pas ik nog even aan): "Oplaadbare batterij gaat lang mee. Bij normaal gebruik zou een week geen probleem mogen zijn"
Ik heb dit pluspunt alsnog verwijderd. De batterij gaat niet zo lang mee als ik verwachtte. Dat is verder geen probleem, zolang hij maar een dag mee gaat na 's nachts op de oplader gelegen te hebben. Ik ga daarom de score hier niet voor aanpassen en ook geen minpunt voor opgeven.

Het is echter wel een mindere prestatie dan ik verwachtte. Maar het is een li-ion batterij, dus het kan zijn dat hij na verloop van enkele weken (een keer of wat opgeladen) beter gaat presteren. Mocht dat nog verbeteren, zal ik mijn finale oordeel hierover verwerken in de review.
Nette recensie, ik maak al jarenlang gebruik van Harmony afstandsbedieningen. Ideaal als je een wat complexere beeld en geluidsinstallatie hebt. Juist het werken met benoemde functies zoals televisie kijken geeft voor mensen met een beperkter technisch inzicht veel helderheid. Enig minpunt is wel dat er geen terugkoppeling is waardoor bij een weigering je wel eens voor een uitdaging kunt komen te staan.

Wat je in je verhaal minder goed naar voren laat komen is de mogelijkheid ook verlichting te integreren in de bediening, Philips Hue en Kaku zijn met wat trucks en tricks ook aan te sturen waardoor je snel functioneel schakelt.

Mijn ervaring met de programmering is dat dit soms een uitdaging is om de gewijzigde instellingen in het apparaat te laden, verder was tot voor enige tijd terug de ondersteuning van het Logitech team behoorlijk goed. (geen noodzaak tot contact meer, dus geen recente ervaringen)
Aan je reactie te lezen ben je een beetje op de hoogte maar bijvoorbeeld Domoticz wat ik hier op een Raspberry heb draaien heeft integratie met de Harmony Hub, dat is een van de vele mogelijkheiden om een volledige koppeling tussen Harmony en domotica te maken. De Hub zit helaas alleen bij de prijzige modellen maar ik ben nog nooit zo tevreden over een remote geweest als over deze met Hub. Het ideale is dat je ook alles kan bedienen via je smartphone. Het is me al veel te vaak overkomen dat ik aan een avondje series kijken wil beginnen en dat de batterij van de remote helemaal leeg blijkt, met de remote in de lader en de Harmony app op de smartphone kan je dan gewoon verder.

Hoewel voor eenvoudig gebruik de Philips Hue integratie op de Harmony denk ik best aardig is wil je al snel uitwijken naar een systeem met wat meer mogelijkheden. Lampen bedienen met de remote klinkt leuk maar in dagelijks leven totaal onpraktisch, voor de Hue lampen pak je dan nog eerder je smartphone.

Ik gebruik de Hue integratie niet meer omdat ik al Domoticz heb waarmee ik mijn Kaku en Hue lampen bedien, nog een systeem om de lampen te bedienen bleek alleen maar irritant.

Omdat de Harmony Hub een IP adres heeft en systemen zoals Domoticz hiermee kunnen communiceren heb ik tamelijk leuke dingen kunnen maken met weinig tot geen programmeer kennis. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat het alleen mogelijk is om acties te koppelen aan Harmony activiteiten die in en uit worden geschakeld en niet bijvoorbeeld wanneer je op een willekeurige knop drukt.

Door ook Kodi (xbmc) en Domoticz met elkaar te koppelen met een van internet geplukt script, gaan nu thuis de lampen uit als Kodi een film of serie speelt op de projector, en worden de lampen alleen een beetje gedimd als Kodi iets speelt op de gewone TV. Als ik op pauze druk gaat er direct sfeerlicht aan zodat ik de koelkast kan vinden. Dit was moeilijker geweest zonder de Hub tussenkomst aangezien ik Domoticz heb ingesteld om aan de hand van de huidige Harmony activiteit te bepalen of de projector wel of niet in gebruik is.

Het wordt wel erg complex als je het goed wil doen maar het is dan ook meer een hobby. De moraal is denk ik vooral, hoe meer fabrikanten hun apparatuur op IP toegankelijk maken, hoe meer er aan elkaar te koppelen is. En in dit geval kan ik Harmony (met Hub) aanbevelen omdat dit toekomstgericht is, ik heb dan ook nog nooit zolang met een universele remote gedaan als met de Harmony Ultimate (het vorige model).

Volgende stap die fabrikanten van vooral goedkopere apparatuur (HD decoders, tv's etc) moeten gaan maken is het gebruiken of aanbieden van "Discrete IR" codes, en niet 1 knop voor power on \ power off, dit beïnvloedt nog steeds een veel te grote foutgevoeligheid. Voor vele apparaten bestaan overigens wel discrete codes en vaak is Logitech daar dan ook van op de hoogte, ook als het niet op je originele afstandsbediening zit.
Bedankt voor je aanvullende informatie, ik gebruik kaku met de light manager, daarmee is het niet mogelijk de Hue lampen te bedienen (althans mijn generatie LM).

Wellicht ook eens gaan kijken naar Domoticz als vervanging/upgrade. in de nabije toekomst wil ik beslist nog wel wat meer hiermee doen.

Complex: ach het is inderdaad een hobby en het is goed om die grijze massa ook eens voor wat anders aan het werk te zetten ;)
En als het eenmaal werkt, dan is het in 95% ook meteen een No-Brainer en voor iedere gast in huis duidelijk en eenvoudig om met 1 druk op de knop de TV of Radio aan te zetten, zonder dat er 3 of 4 afstandsbedieningen moeten worden bestudeerd en gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Repsa op 5 januari 2016 21:56]

De hub zit al bij deze afstandsbediening, die al voor 80 euro bij Amazon.de te krigen is.
pricewatch: Logitech Harmony Smart Control
Over verlichting integreren: inderdaad. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb dergelijke dingen niet en bedien die ook niet met mijn afstandbediening. Daar heb ik me dus niet aan gewaagd, want ik baseer mijn review en hulp liever op mijn eigen ervaringen.

Over de terugkoppeling en wanneer dingen fout gaan: daar heb ik net een stukje over toegevoegd. Help en Zelf Oplossen, bijna onderaan de review.

Ik heb geen missers meegemaakt met het laden van de gewijzigde instellingen in de afstandbediening. Ik heb dit nu al vele tientallen keren gedaan bij de Harmony 950, en het gaat altijd goed (en best nog wel snel, vergeleken met mijn One).

De support van Logitech is misschien prima als je contact met ze opneemt. Maar op het forum vond ik niet de antwoorden die ik zocht (over de te volgen werkwijze bij het kopiëren van de instellingen van een eerdere Harmony). De gegeven antwoorden waren te makkelijk, te summier. Overigens sluit ik ook niet helemaal uit dat ik ergens overheen heb gelezen. Maar in dergelijke gevallen denk ik altijd: als je zòveel moeite moet doen om het te vinden, dan is er iets niet goed met de opbouw van de support pagina's of de ondersteuning in het algemeen.
Voor goede hulp moet je inderdaad met Logitech contact opnemen, de informatie op hun site en forum is zoals bij de meeste bedrijven, veel te oppervlakkig. Wel is er een Nederlandstalig forum waar je met wat zoeken wel aanvullende informatie en toepassingen kunt vinden: www.harmony-forum.nl
Mooie goede review. Twijfel al langer zoiets te kopen maar weet niet hoe ik dit bij vrouwlief kan verantwoorden... :P :P :P :P :9
Dank!

Misschien als je haar de mogelijkheden laat lezen (deze review?) dat ze het ook een goed idee vindt? Of ergert zij zich niet aan die verschillende afstandbedieningen, de een nodig voor dit, de ander voor dat, een derde voor...? ;)
Top review, dank!

Heb zelf ook nog een harmony one, en was/ben deze ook aan het overwegen. Zitten er echt grote voordelen aan tov een One? Behalve dat het allemaal wat moderner is? (Het scherm is wat handiger in gebruik zie ik wel... meer mogelijkheden ook).

En hoeveel dagen doe je met een batterij? Ik vond het toch wel heel fijn dat ik de harmony ondertussen nog steeds maar 1 keer per maand oid op hoef te laden (en dat na 6 jaar gebruik oid).

Wat was de grootste reden voor je om up te graden?
Dank voor je compliment!

Grote voordelen... Ik vind het erg prettig dat de rood-groen-geel-blauw buttons erop zitten, want die gebruik ik veel in combinatie met Interactieve TV van KPN. Verder vind ik dat de kwaliteit is verhoogd; dat merk je aan de knoppen, het indrukken. Het is allemaal wat minder 'plastic', voelt wat solider aan.

Daarnaast vind ik dat de software ook wel flink verbeterd is. Het is veel gemakkelijker om je afstandbediening in te stellen en 'even wat bijstellen' om de werking verder te verfijnen is ook heel makkelijk. Daarnaast vind ik het model ook beter. De One is toch wel een beetje een lomp ding (al lag hij wel lekker in de hand, wat bij deze ietsje minder is. Maar dat is ook een beetje wennen).

Ik heb in mijn review geschreven over de batterij en het opladen. Lees dat stukje nog eens. Bij mijn gebruik gaat de batterij drie avonden 'media bedienen' mee. Maar het is geen enkel probleem om 'm iedere avond in de oplader te zetten, want hij 'valt' vanzelf in de goede stand. Of je 'm nou neerlegt bij je apparatuur aan het einde van de avond of in de oplader zet, dat maakt helemaal niet uit.

Een maand voordat je 'm in de oplader zet haal je hier zeker niet mee. En omdat het een Li-Ion batterij is, moet je 'm ook niet helemaal leeg laten lopen. Het beste is om 'm bij zo'n 30-40% weer op te laden.

Dé reden om te upgraden was dat de One kapot begon te gaan. Het scherm begon gebreken te vertonen. En ik had 'm al 8 jaar, dus ik wilde wel weer eens een nieuwe.
Dank je voor het uigebreide antwoord!

En vreemd, compleet over je batterijduur heen gelezen. Excuus.

Wat betreft de software, heb je het over het myharmony gebeuren vs de oude logitech software? Gebruik nu namelijk ook de myharmony icm de one, moet zeggen dat het idd fijner lijkt te werken maar de oude sw is wat uitgebreider... En helaas zijn de 2 neit met elkaar gesynced.

Verder duidelijk inderdaad, 8 jaar de one in bezit (wat lang!) en gebreken lijken me een duidelijke reden :) Bij mij is het vooral puur het feit dat ik evt een nieuwe wil en wel fan ben van de looks hehe. Nog niet helemaal overtuigd of ik daarmee de prijs kan verantwoorden voor mezelf ;)

Maar thanks iig!
Ja, ik werkte nog met de oude software. Ik wist eerder niet eens dat je de nieuwe software kon gebruiken voor de oudere modellen 8)7

Ik ben overigens nog niets tegengekomen wat je wel kunt in de oude software en niet in de nieuwe...

Succes met je overwegingen! :)
Thanks :)

Nog een laatste vraagje, kan niet zo snel veel duidelijke screenshots vinden ervan, hoeveel 'knoppen' heb je IN een activiteit (of apparaat) op het touch scherm? In de One is dat een 6-tal, maar als deze screenshot klopt lijken het er 3 te zijn?

Het zijn er drie die je ziet, maar het is een scroll-lijst. Je kunt er veeeel meer in kwijt.

Maar de grap is dat ik die nu niet meer nodig heb, omdat alle toetsen dubbele functies kunnen hebben (kort/langer indrukken). Vind ik (na wat gewenning) veel makkelijker.

Ik heb de opties nog wel geprogrammeerd onder 'schermtoetsen', maar dat is alleen voor anderen die de toetsconfiguratie niet zo goed kennen (gezinsgenoten) of voor bijna nooit gebruikte dingen. En mijn gezinsgenoten gebruiken die eigenlijk ook al niet, want die doen alleen de basishandelingen.

Met andere woorden: ik raak het scherm eigenlijk niet meer aan, waar ik die op de One nog zeer vaak nodig had.
Die lang/kort druk akties vond ik inderdaad wel een handig dingetje ja! En scrollen werkt ook weer lekkerder dan naar links en rechts klikken lijkt me...

Hmmm, we blijven peinzen ;) Dank voor de reactie weer
Reactie op het verkeerde niveau... Nieuwe geplaatst op het juiste niveau

[Reactie gewijzigd door hespeet op 24 januari 2016 11:32]

Ik heb een regio vrijgemaakte bluray player. Nu moet ik, als ik bijvoorbeeld een regio A disc wil kijken eerst op de remote 1 indrukken en dan power. En 2 voor Regio B en 3 voor Regio C..

Gaat dit lukken met deze remote?
Hmmm. Weet ik niet. Het bijzondere is hier dat 'power on' niet de eerste actie is.

Ik verwacht dan eigenlijk dat het power-IR signaal voor die drie regio's anders is (wat de remote begrijpt en uitzendt omdat je eerst het 'regionummer' intoetst).

Je kunt dat dan laten werken door drie blu-ray spelers aan te maken die allemaal een ander power-on signaal hebben (die heb je ze geleerd zoals beschreven in de review). Verder zijn ze precies gelijk.

Daarna kan je drie activiteiten 'blu-ray kijken regio x' aanmaken (voor iedere regio één), die je dan kunt gebruiken. In die activiteiten neem je dan steeds de bijbehorende blu-ray speler op, die in werkelijkheid 1 en hetzelfde fysieke apparaat bedienen.

Het enige is dat als je eerst een regio 1 blu-ray hebt gekeken en daarna een regio 2 blu-ray wilt kijken, je van activiteit moet wisselen. Daarbij zal blu-ray speler 1 worden uitgezet en blu-ray speler 2 worden aangezet. Dus gaat je blu-ray speler even uit en weer aan (maar dat zal je nu ook moeten doen denk ik?)
Ja, het kan. Ik had het ook al op Logitech gevraagd. En ik kijk vaker gewoon Regio B disc's dan A of C, dus dat switchen gebeurt niet al te vaak. Maar ik wilde weten of het kon. bedankt voor je reactie! :)

Logitech;
If the one sends IR to the player to set it to a specific setup, then you would want tthat to continue. But, you do not have to press one.

LH remotes generally have activities applied to support a specific viewing - In ths case the player instead of any other component. It builds a button maop for that function/activity. & it can send setup steps. In this case "1".

If it conditions the remote, that does not happen with the LH remote. You would select the proper device ID to support a 1 & say that is the one you want by selecting the activity.
Prachtig uitgebreide review! Op basis hiervan heb ik gisteren een Harmony 950 gekocht bij de Mediamarkt. Erg tevreden mee en dan heb ik nog lang niet eens alles geprobeerd. Ik heb binnen de bijbehorende software de wizard doorlopen om de juiste apparaten te kiezen, favoriete zenders te selecteren en een tweetal activiteiten aan te maken (TV kijken via de Horizonbox en Netflix kijken / disc afspelen via mijn blu-rayspeler) en die activiteiten achteraf nog wat gefinetuned. Werkt allemaal erg prettig, al zat ik soms te gissen welke inputs ik bijvoorbeeld moest hebben (TV heeft HDMI 1 en HDMI side en die kwamen niet overeen met de inputs die ik in de software tegenkwam maar een beetje experimenteren en je komt er wel achter welke je moet hebben).

Bedankt voor het zo uitgebreid schrijven van deze review, de bijgesloten documentatie is echt bizar beknopt en ook online vind ik dat er veel onduidelijk blijft. Je review is behulpzamer en completer dan de documentatie van Logitech. Dat is een pluspunt voor je review maar een minpunt voor Logitech wat mij betreft. Maar met zo'n geniaal product kunnen ze wel een potje breken.
Dank je! Ik ben blij dat je er wat aan hebt, ik hoop dat het je veel tijd heeft gescheeld.
Veel plezier ervan!
Bedankt, het heeft zeker een boel tijd gescheeld!