Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Microsoft Lumia 950 XL Zwart Review

wackmaniacTestpanel 1 januari 2016, 1.487 views

Microsoft Lumia 950 XL Zwart (Testpanel)

Hardware-technisch een geweldige telefoon met een OS dat nog wat issues heeft en door een beperkt marktaandeel moeite heeft iOS en Android bij te benen op het gebied van (kwaliteit van) apps.

Pluspunten

• Geweldig scherm
  • Puike camera
  • USB-C
  • Draadloos laden

Minpunten

• Teleurstellende batterijduur
  • Windows 10 Mobile is nog niet af
  • App gap

Op uitnodiging van Tweakers en Microsoft heb ik twee weken lang mijn iPhone 6s ingeruild voor een Lumia 950XL.

Eerste indruk

bij het openen van de verpakking vallen twee dingen op: Twee kabels, een data- en een oplaadkabel, en het ontbreken van oordopjes. Het eerste is een meevaller aangezien Microsoft ervoor heeft gekozen om de Lumia 950 XL uit te rusten met een USB-C-aansluiting en zo heb je maar vast twee kabels binnen.

De telefoon zelf heeft een simpel, maar effectief ontwerp en past bij het hoekige thema van Windows 10. De rechter zijkant bevat een viertal knoppen. De onderste knop stuurt direct de camera aan waar de bovenste drie knoppen het volume en de power/sleep aansturen. Voor een rechtshandige gebruiker, zoals ik, merk ik dat ik mijn duim heerlijk kwijt kan tussen de volumeknoppen. Hierdoor ligt de telefoon, ondanks de whopping 5,7'', comfortabel in de hand. De achterkant van de telefoon is uitgevoerd in stroef kunststof, waardoor de telefoon niet de neiging heeft uit je handen te glijden.

Microsoft heeft bij het plaatsen van de vaste telefoononderdelen wat ongebruikelijke keuzes gemaakt. Zo is de koptelefoonaansluiting centraal aan de bovenkant geplaatst. In het gebruik lijkt dit echter geen enkel probleem. Verder zijn de luidsprekers aan de achterzijde van de telefoon geplaatst in plaats van aan de onderkant. Dit zorgt ervoor dat er een prima volume uit de luidsprekers komt als deze op een harde ondergrond ligt, maar het volume wordt behoorlijk gedempt als de telefoon op een zachte ondergrond, zoals een bank, ligt.

Bij het installeren van de SIM-kaart krijg ik een nostalgisch gevoel; achterkant eraf en batterij eruit. Dat betekent dus ook dat de batterij makkelijk te vervangen is. En er is de mogelijkheid om het interne geheugen van 32GB uit te breiden middels een microSD-kaart van maximaal 200GB.

Scherm

Wat er bij het aanzetten opvalt is het glasheldere oledscherm van de Lumia. Deze heeft een resolutie van 2560x1440 pixels en daardoor is het nagenoeg onmogelijk om de afzonderlijke pixels te herkennen. Daarnaast is zwart echt zwart op het scherm. Het kostte mij bijna twee dagen voordat ik door kreeg dat de balk met knoppen, onderaan het scherm, softwarematig waren in plaats van hardwarematig. Ook over helderheid en leesbaarheid in zonlicht is er weinig te klagen.

Camera

De Lumia is uitgerust met een PureView camera met maar liefst 20 megapixels. Daarmee laat de Lumia al zijn directe concurrenten, zoals de iPhone 6s en de Samsumg Galaxy s6, achter zich. De camera-app is elk moment bereikbaar via de knop op de zijkant. De foto's worden snel gemaakt, maar omdat de Lumia vervolgens de belichting probeert te optimaliseren duurt het enkele seconden voordat je het uiteindelijke resultaat kan zien. Het resultaat is dan wel prachtige foto's en ook de video's zijn van een puike kwaliteit.

Een punt van kritiek is dat ik voor het eerst in jaren rode ogen in mijn foto's had.

Batterijduur

Ondanks de afmetingen en de flinke batterij valt de batterijduur nogal tegen. Na een dag standaard gebruik is de batterij nog zo'n 25% gevuld. Als ik intensief gebruik heb gemaakt van de telefoon kan het zomaar zijn dat ik aan het eind van de dag onder de 10% dook. Dit is vele malen minder dan ik gewend van zowel mijn iPhone 4s als 6s en dat is iets waar Microsoft echt aan moet werken. Gelukkig doet Microsoft dit ook, want tijdens de testperiode ontving ik een update die de batterijduur aanzienlijk verbeterde.

Gelukkig zit je niet vast aan een snoertje om de telefoon op te laden, omdat Microsoft ervoor gekozen heeft de Lumia uit te rusten met de mogelijkheid om draadloos op te laden. Er is gekozen voor de Qi-standaard die onder andere ook door IKEA in meubels wordt verwerkt.

Wifi

Volgens de specificaties zou de Lumia 5Ghz wifi moeten kunnen ontvangen, maar om een of andere reden kan de telefoon het 5Ghz signaal van mijn TP-Link Archer C5 niet vinden. Daarnaast gaat diezelfde router na een paar uur onderuit als ik de Lumia verbinding laat maken met de wifi. Aangezien deze router nog nooit issues heeft gegeven deduceer ik dat de Lumia hier zijn hand in heeft. Een zoektocht op internet lijkt te bevestigen dat de Lumia nog een issue in zijn wifi-implementatie heeft.

Windows 10

De Lumia 950 en Lumia 950 XL zijn de eerste telefoon die standaard met Windows 10 Mobile worden geleverd. Windows 10 in combinatie met de octacore Snapdragon 810 maakt dat de interface heel erg responsief is. Ondanks dat ik de laatste jaren iOS en Linux heb gebruikt kon ik snel en makkelijk mijn weg vinden in het besturingssysteem. Ik merkte dat ik continu bezig ben met het herstructureren van het startscherm door de tiles te vergroten of te verkleinen. Klein punt van kritiek is de live tiles. Door een flink aantal live tiles kan het startscherm nogal druk worden en helaas is het niet in elke app mogelijk om de live tile uit te schakelen. Dit zou echt iets moeten zijn dat door het besturingssysteem wordt gefaciliteerd in mijn optiek.

Dat de telefoon de eerste telefoon is met Windows 10 Mobile is eerlijk gezegd te merken. Het besturingssysteem zit vol met slordigheden en mist stabiliteit. Wellicht daarom dat Microsoft een Feedback-app heeft ge´nstalleerd op de telefoon met de mogelijkheid om issues, suggesties en crashrapporten te verzenden. In de twee weken dat ik nu met de telefoon werk heb ik meer dan 20 crashrapporten ingezonden evenals een dozijn issues. Veel van deze issues waren schoonheidsfoutjes en kleine ergernissen waar makkelijk omheen te werken is. Een voorbeeld hiervan is dat er zowel een donker thema als een light thema beschikbaar is, maar dat sommige teksten slecht te lezen waren in het lichte thema. Microsoft heeft Windows 10 echter dusdanig opgezet dat ze eenvoudig afzonderlijke apps, inclusief de standaardapps, kunnen voorzien van updates. Microsoft lijkt hier echter erg druk mee bezig te zijn, want ik heb al geregeld updates mogen ontvangen en enkele van mijn bugs waren al rap verholpen. De grote vraag is echter waarom Microsoft een besturingssysteem heeft gelanceerd wat naar mijn menig nog niet helemaal stabiel lijkt te zijn.

Over de gebruiksvriendelijkheid van Windows 10 Mobile ben ik zeer te spreken. De gestures zijn intu´tief en ondanks het ontbreken van een handleiding had ik met een dag wel een goed idee over de mogelijkheden van het besturingssysteem. Ik was tevens blij verrast door Glance en de simpliciteit van het openen van apps. Je kan de apps die je veel gebruikt pinnen op je startscherm en door van rechts naar links te swipen krijg je een overzichtelijke lijst met alle apps die supersnel te doorzoeken is. Met name het zoeken naar een app is een stuk sneller dan in iOS. Maar niet alleen apps kan je pinnen, in veel apps kan je ook bepaalde schermen binnen een app pinnen op je startscherm en dat is perfect voor als je een of twee features van een app veel gebruikt, maar de rest wat minder.

Hello

Een van de speerpunten van de nieuwe Lumia's is de irisscanner. Microsoft kiest ervoor om niet met de competitie mee te gaan in de vingerafdrukgolf, maar introduceert een infrarood irisscanner. Deze irrisscanner kan vervolgens gebruikt worden om je telefoon te ontgrendelen middels Microsoft Hello. De software is officieel nog in beta, maar werkt naar behoren. Toch ben ik niet onverdeeld enthousiast over de irisscanner. Ja, het werkt ook in het donker en het werkt ook als ik een bril op heb, maar in tegenstelling tot wat Microsoft beweerde werkt de irisscanner niet als ik mijn zonnebril op heb. Dat kan aan mijn zonnebril liggen, maar ik verwacht het niet. Dat maakt het in lekker weer net wat lastiger om de telefoon te ontgrendelen en ik merkte dat ik in dergelijke situaties snel over ging op het ontgrendelen met de pincode. Daarnaast moet je de telefoon redelijk dicht bij je gezicht houden. Deze problemen heb je niet met de vingerafdrukscanner

App Gap

Wat mij in het verleden tegenhield om een Lumia aan te schaffen was het gebrek aan applicaties. En hoewel Microsoft zijn stinkende best doet om dit gat te dichten zijn ze afhankelijk van app-bouwers en daar ligt direct het probleem: zolang er geen apps zijn blijven de gebruikers weg en zolang de gebruikers achterwege blijven is het platform niet interessant genoeg. Microsoft probeert nu zijn dominante positie op de desktopmarkt uit te buiten door te sturen naar universal apps: Apps die met dezelfde codebase zowel op desktops, tablets en telefoon kunnen draaien. Bijkomend voordeel is dat deze apps direct geschikt zijn voor het gebruik met Display Dock. Momenteel zijn eigenlijk alleen de apps van Microsoft zelf universal, hoewel de eerste niet-Microsoft universal apps, onder andere Netflix, al zijn aangekondigd.

Hoewel de grote spelers bijna allemaal een app voor Windows 10 Mobile aanbieden zijn er toch gaten. Zo is er geen enkele app van de hand van Google te vinden in de Microsoft Store en dat betekent dat ik mijn Chromecast niet kan aansturen met de Lumia, maar ook dat je voor de Google-diensten afhankelijk bent van je browser of van remakes van Microsoft. Daarnaast kan ik de ebooks die ik via Bol.com heb gekocht niet meer via een app downloaden en lezen, maar moet ik dit via de computer op de Lumia zetten. En als er apps beschikbaar zijn lijken deze niet dezelfde liefde te krijgen die de iOS- en Android-versies wel krijgen: De NU.nl-app toont minder katernen en breekt de titels te snel af, de Spotify-app bevat geen Spotify Connect en de Garmin Connect-app kreeg het niet voor elkaar mijn Garmin Edge draadloos te synchroniseren. Dit alles laat zien dat de app gap nog steeds bestaat en dat Microsoft zijn plannen op iOS- en Android-apps te laten draaien op Windows 10 Mobile wat meer vaart moet geven.

De overgang van iOS naar Windows 10 Mobile was opvallend soepel. Na het instellen van mijn GMail-account had ik direct mijn e-mail, agenda en adressenboek beschikbaar. Daarnaast biedt Microsoft om een iCloud-account te koppelen aan de Personen-hub, waardoor ik binnen een half uur volledig operationeel was.

Op gebied van hardware heeft Microsoft veel opgestoken van de acquisitie van Nokia. De Lumia 950XL voelt solide en Windows 10 Mobile draait soepel op de hardware die in de Lumia aanwezig is. Pluspunten hierin zijn het geweldige scherm en de camera. Op die punten is het momenteel een van de beste combinaties op de markt. Minpunt is de batterijduur.

Op het gebied van software heeft Microsoft steken laten vallen en brengt het met Windows 10 Mobile een besturingssysteem uit dat nog flink wat issues bevat. Als Microsoft deze issues snel weet op te lossen is Windows 10 Mobile een goede concurrent voor iOS en Android. Microsoft zal dan echter wel een oplossing moeten zien te vinden voor het app gap, zodat het platform ook voor gebruikers die momenteel geen Windows draaien een interessante optie wordt.

Is het mogelijk om van iOS naar Windows 10 Mobile over te stappen? Ja, dat is heel goed mogelijk. Gaat er wat verloren? Ja, ook dat. Zolang je gebruik maakt van het Microsoft ecosysteem is er niets aan de hand, maar maak je gebruik van Apple Music of iTunes voor muziek, boeken of video's dan heb je pech. Hetzelfde geldt als je tot je schouders in Google zit, hoewel dat nog redelijk af te vangen is middels mobiele websites.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 XL Zwart?

Goede en uitgebreide review, ikzelf heb de Lumia 950, maar kan het op vrijwel ieder punt met je vinden... Ik heb echter ook eens geprobeerd mijn Lumia te ontgrendelen d.m.v. de irisscanner terwijl ik een zonnebril droeg, maar hij herkende me wel! Ik heb wel begrepen dat iedere keer dat je hem ontgrendelt, dat Hello je beter herkent, dus misschien heeft dat ermee te maken. (2 weken in gebruik, zeer veel ontgrendelingen later)

Ik weet niet of je Continuum al uitgebreid beproefd hebt, maar ik vind het echt fantastisch om te zien dat zoiets mogelijk is! Zelf had ik het niet eerder gezien, ik heb namelijk geprobeerd met de Smart TV's hier te verbinden en vervolgens beeld te krijgen... Dat lukte in enkele seconden, dan is het net of je je computer verbonden hebt met je TV. Maar wat je inderdaad al opmerkte, lang niet iedere applicatie is operationeel op Continuum.
Ik wacht nog op de Display Dock, maar heb Continuum al bij Microsoft en ben erg benieuwd :)
Ik zou er zelf ook graag een willen, alleen vind ik het nu enkel nog een gimmick... Helaas was het niet bij de 950 inbegrepen. 5,7" was echt te groot voor mij. Maar ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen! Ga je Continuum nog uitgebreid bespreken?
5,7" is voor mij ook te groot, maar ik ga er een beetje vanuit dat je iets groots zoekt als je een 950xl overweegt. Daarom heb ik dat aspect niet echt aangestipt in de review.
Zodra ik de Display Dock ontvang is het wel de bedoeling om een review te schrijven.
Goede review, heb zelf sinds een goede 2 weken de 950 en, afgezien van de app-gap, ben ik er bijzonder mee in mijn nopjes.

Misschien is het een 950XL issue, maar over de batterijduur van de 950 ben ik absoluut niet ontevreden. Ik merk wel verschil met mijn Experia Z3, die ging makkelijk 2 dagen mee, maar het is voor mij geen onoverkomelijk probleem.

Ik heb al met de Display Dock kunnen experimenteren en als MS inderdaad vaart zet achter de Universal apps, gaat dat voor mij en sommige van mijn klanten absoluut een optie worden. Ik ben momenteel al met de Universal RDP app aan het experimenteren op mijn PC en kan eerlijk gezegd niet wachten tot die ook voor Mobile vrijgegeven wordt, RDP met de Display Dock gaat echt een hele mooie combinatie worden.

Ik kan mij nog niet vinden in jouw ervaring m.b.t. crashes, heb er tot nu toe 1 gehad bij gebruik van de camera app en ik wijt die crash aan dikke vingers van mij, niet zozeer aan een probleem in het OS.

Jammer dat MS in deze RTM versie Astoria eruit gehaald heeft i.v.m. wat zij noemen 'performanceproblemen'. Ik had graag met wat native Android apps gestoeid.

Ik kan in ieder geval in alle eerlijkheid zeggen dat ik blij ben met mijn 950, ik ben absoluut geen typische MS fanboy, maar ik vind het een mooi en goed bruikbaar toestel.

Voor de app-gap moet echter wel snel een oplossing komen, anders is, zoals Satya Nadella al zei, het voor MS niet vol te houden ook op mobiel gebied bezig te blijven.

[Reactie gewijzigd door eschulp op 3 januari 2016 15:04]

Je schrijft dat je het 5GHz signaal van de TP-Link Archer C5 niet kan vinden, daar had ik ook last van met mijn Asus RT-AC68. Probleem is waarschijnlijk het kanaal waar jouw router op ingesteld staat, die te hoog is. Zet hem is vast op een lager kanaal, b.v. 48 oid, grote kans dat ie de 5 GHz band wel ziet. Heeft te maken met restricties in de EU over de gebruikte frequentie banden, waar Microsoft zich misschien beter aan houdt dan andere fabrikanten.
Dat zal ik eens proberen. Ben tegen wel meer issues aangelopen met mijn WiFi. Zo begint mijn Archer te flippen als de Lumia wat langer verbonden is met deze router. Als ik mensen op internet mag geloven zou dat te maken hebben met de 802.11n-implementatie in Windows 10 Mobile, maar omdat ik dit nog niet helemaal uitgezocht heb heb ik dat achterwege gelaten in de review.