Intel ComputeStick STCK1A32WFCL Review

Mystic Spirit 31 december 2015, 1.688 views

Intel ComputeStick STCK1A32WFCL

Mocht je in de markt zijn voor een compacte, betaalbare "PC" neem dan geen Intel ComputeStick met Windows 10. Je zult teleurgesteld worden.

Pluspunten

• Goedkoop (maar blijkt duurkoop te zijn)

Minpunten

• Traag
  • Slechte WiFi
  • Slechte en zeer trage opslag

Onlangs heb ik een Compute Stick gekocht. Nadat ik de eerste had geretourneerd, omdat deze zeer raag reageerde en vrij vlot defect ging, kreeg ik een nieuwe toegestuurd. Ook deze vertoonde dezelfde problemen en gelukkig was de webshop die de sticks verkoopt zo klantvriendelijk om het aankoopbedrag terug te betalen.

Omdat ik geen goede ervaringen heb met de computestick, kan ik slechts toelichten wat er mis is. Het grootste probleem is denk de opslag van het apparaatje dat zo slecht is dat het niet normaal kan functioneren.

Direct na de initiŽle boot reageerde alles zo traag dat ik ben gaan kijken in de event viewer of er mogelijk errors waren die de mogelijke oorzaak konden zijn. Hier trof ik bij beide exemplaren een rits IO errors aan. Als je hierop gaat zoeken op het internet, dan vind je veel meer gebruikers die tegen dit probleem aanlopen met uiteenlopende oplossing (andere bios, andere driver, bluetooth uitschakelen, etc). Geen van alle oplossingen werkte bij mij. Uiteindelijke heb ik voor beide exemplaren als laatste oplossing gekozen om een factory reset te doen en ook windows te herstellen naar de originele staat. Op dat moment geeft de computestick het op. Het herstel komt niet verder dan ongeveer 45% - 50% en geeft daarna de geest.

Mocht je overwegen om een ComputeStick te kopen, denk dan nog twee keer na. Het lijkt in eerste instantie een leuk apparaatje om wat mee te tweaken. Het is immers een kleine PC met een volledige windows licentie, voor weinig geld. Uiteindelijk is het een grote teleurstelling en ik raad dit product dan ook te zeerste af.

Heb jij ook een Intel ComputeStick STCK1A32WFCL?

I/O fouten dat lijkt toch een hardwareprobleem.
Het kan natuurlijk op zich wel, met die hardware zijn ook veel tablets gemaakt die het volgens mij wel goed (kunnen) doen.
Probleem is wel dat bij dit soort sticks vaak wordt bezuinigd op (traag) Flash geheugen.
En de koeling is ook vaak niet echt super geregeld...

Maar ik geef je wel gelijk dat je nog drie keer na moet denken voordat je zo'n ding koopt.

Inderdaad, ze zijn heel mooi klein.
Maar als je accepteert dat het iets groter wordt, dan is een NUC of andere minicomputer toch ook
echt wel een optie.
Die van iets duurder (150 euro + kosten geheugen + SSD) naar 'veel' duurder beschikbaar.
En dan heb je ook echt wel veel meer performance en meer opslag en memory etc..

Nog een andere optie is een HTPC bouwen met een miniITX moederbord.
Ik heb afgelopen week mijn HTPC een upgrade gegeven naar een Athlon 5350.
Met de oude SSD van 64GB als OS-schijf (en 4GB geheugen) draait dat ook als een tierelier.
De upgrade-kosten waren voor mij ook 100 euro.
Maar een kleine SSD en 4GB geheugen is totaal ook maar iets van 60 euro nieuw.
Natuurlijk komt er dan nog een simpel kastje bij.
Maar dan heb je wel een HTPC waar ook nog een 3.5 inch hardeschijf in kan voor films etc. ;-)
Ik zou ook aanraden om te kiezen voor een NUC of andere vorm van een kleine PC. Voor mij was het ook om het te proberen ter vervanging van mijn oude HTPC. Dat experiment is dus niet geslaagd :) Mijn oude op OpenElec draaiende Zotac is aanzienlijk beter dan de computestick, ook al heeft de Zotac wat kuren ;)
Heb 2 van die dingen besteld op het werk om Skype4Business op te kunnen gebruiken in 2 vergaderruimtes. Ze zijn inderdaad extreem langzaam, lopen vast tijdens installatie van Windows 10 (ook na volgen handleiding van Intel zelf) 1 van de 2 sticks heeft het inmiddels begeven en is retour naar leverancier.
Lijken inderdaad goedkope dingen, maar met alle tijd die ik er in gestoken heb had ik denk ik beter een aantal NUC's kunnen kopen...
Maar kun je er met een draadloos tobo/muis, redelijk spotify en netflix op draaien?
Nee dat is niet te doen... In mijn ervaring is het in zijn geheel niet vooruit te branden...
Valt ook wel te verwachten dat ie nogal slecht is. Het is uiteindelijk een pc die in een heel kleine ruimte is gepropt en heeft dus maar een Atom als CPU en slechts 2GB RAM, iets wat niet echt passend is in 2016, of 2015. Maar uiteindelijk is het waar je voor betaald...
Lekker klein in theorie, maar ook in de praktijk?
Als 32GB voldoende is dan is de stick inderdaad lekker klein.
Als je een extern schijfje gaat aansluiten is dat voordeel bijna verdwenen.
Als je meer opslagruimte nodig hebt is een mini-PC waarschijnlijk een betere keuze.