Specificaties 13,3" (1920x1080), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Zenbook UX305LA-FC022T Review

dwarfangel 31 december 2015, 1.188 views

Asus Zenbook UX305LA-FC022T

Verrassend snelle laptop, met kleine kanttekeningen.

Pluspunten

• Krachtige processor
  • Goede beeldkwaliteit
  • Stevig, licht en draagbaar

Minpunten

• Geen backlight op toetsenboard
  • Touchpad even wennen
  • Bloatware aanwezig

Inmiddels zijn de ultrabooks weer even in omloop. Ik heb een lange tijd gewacht met de eerste aanschaf, omdat in mijn ogen de prijs/kwaliteitverhouding nog niet voldoende in balans was.

Nu, aangemoedigd door mijn accountant vlak voor het einde v.h. jaar, dan toch de stap gemaakt. Via Pricewatch, kwam ik met de gestelde eisen (snel en licht) op dit exemplaar uit. Wat uiteindelijke de doorslag gaf was een review waarin gesteld werd dat de M3-6Y30 toch haperingen vertoonde bij zwaardere applicaties. Daardoor heb ik toch voor de i7 5500 gekozen. Naast prestatie is het voornaamste verschil dat de M3-6y30 DirectX12 ondersteund, en de i7-5500 slechts DirectX 11.2. Daarnaast was dit een exemplaar onder de Ą 1.000,00 waarbij je het geheugen kunt uitbreiden naar 8GB,en is uitgerust met een 1080p resolutie.

Eenmaal uitgepakt was ik zeer verrast over het gewicht en het formaat. Het is mijn eerste ultrabook, en de laatste laptop die ik in mijn handen had was een 15,3" van 3,5 kilo. In vergelijking is dit een frisbee. Ik heb de aerodynamica overigens nog niet getest.

Opstarten gaat snel, en naar mate de installatie (en de´nstallatie van bloatware) vorderd wordt duidelijk dat dit inderdaad een uitstekende aanvulling is op mijn desktop i7-4790K. Ik maak gebruik van DTP software en 3D applicaties. Af en toe wil ik ook nog eens gamen of aansluiten op mijn TV om een 1080p film te kijken.
Dit alles doet hij moeiteloos, daarnaast valt mij de accuduur enorm mee.

Na 5 uur van de stekker los te zijn, en relatief intensief gebruik zit er 'as-we-speak' nog 3,5 uur in.

Qua software is de laptop vreemdgenoeg uitgerust met een voorge´nstalleerd Office 2013, en niet de nieuwste 2016 versie. Daarnaast zit er een McAfee Internet Security abonnement bij en een aantal applicaties om nog meer software te downloaden.
Ik de´nstalleer al die dingen direct, dus naast de gratis 25GB cloudopslag van ASUS en enkele windows app's en games kan ik hier verder niets zinnigs over zeggen.

Het enige minpunt voor mij persoonlijk, is dat dit exemplaar niet is uitgerust met een backlight keyboard. Het is duidelijk dat er concessies gedaan moesten worden om de prijs acceptabel te houden. Ook de trackpad is even wennen, hij voelt wat stroef, maar niets om laptop voor te laten staan.

Mijn conclusie is dat ASUS een uitstekend apparaat heeft neergezet, waar ik even mee vooruit kan. Hoewel er is ingeleverd op kleine features die het dagelijkse gebruik net iets makkelijker zouden maken, zoals een touchscreen of backlight op het toetsenboard, is het volgens mij op dit moment de beste koop voor dit budget.

Heb jij ook een Asus Zenbook UX305LA-FC022T?

Hoe bevalt de hoeveelheid geheugen is de laptop? Is de 4GB voldoende in de praktijk?
Is de harde schijf, naast het werkgeheugen, ook te vervangen bij dit model? En hoe ervaar je het scherm?
De harde schijf is niet (zo envoudig) te vervangen. Wat wel mogelijk is om met micro-usb of sd-card redelijk te verdubbelen of verder uit te breiden.

Het scherm ben ik zeer positief over. Ik weet niet wat je toepassingen zijn, maar kleurenspectrum, helderheid en scherpte zijn uitstekend. Ikzelf heb een voorkeur voor matte schermen omdat deze minder reflecteren. Dan heb je hier wel een goede aan.
Hoi Dwarfangel: ten eerste een compliment voor je zeer interessante review!

Kan het zijn dat je de M3-6y30 en i7-5500 CPU hebt verwisseld in jou test? Bij de M3 heb je het over Direct-X 12 en bij de I7 "slechts" Direct-X 11.2.

Zit er voor de geheugenuitbreiding van 4 naar 8GB een SO-DIMM op het systemboard of onder de accu?

Mijn laatste vraag: denk je dat je de 128 GB SSD "makkelijk" kunt uitbreiden naar b.v. 256 of 512 GB (gebruik makend van de nieuwe "2-formfactor"?

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 29 januari 2016 01:10]

Hi Bass45, jij eveneens bedankt voor de positieve feedback!
Nee, dit is heel bewust gekozen: M3-6y30, staat voor de 6de generatie. Deze nieuwe generatie ondersteund dus ook de nieuwe directX12.
De i7-5500 maakt nog onderdeel uit van de 5de generatie, en ondersteund dus ook niet de nieuwste versie van DirectX.
Echter zal deze laptop niet krachtig genoeg zijn om zware DirectX12 games te draaien. Het is immers geen echte gaming PC. Met dit in het achterhoofd, was voor mij op dit moment DirectX 11.2 voldoende.

Deze antwoorden moet ik je nog even schuldig blijven. Tot nu toe heb ik nog geen behoefte gehad om het geheugen uit te breiden. Ik wilde wel de optie hebben, maar daardoor heb ik de onderkant nog niet open geschroeft. Er zit geen eenvoudig verwisselbare accu onderin, dus je zult de hele onderkant moeten openen.

Wel goeie vragen, waar ik zelf ook wel het antwoord op wil weten, dus ik zal dit weekend eens een schroevendraaier erbij pakken.

To be continued... :Y)
Hi,
Ben je er al uit of het RAM in deze machine te upgraden is?
Dank je voor je snelle antwoord. Ik denk dat ik de laptop sowieso ga kopen (bij BCC). Daarvoor is het prijsverschil gewoon te groot (bijna Ą150). Binnen 14 dagen kan hij nog altijd terug worden gebracht, wat ik uiteraard niet hoop te hoeven doen.

Ik hoop (en verwacht) dat het je wel gaat lukken dit weekend; succes ermee!

Bovenstaande link toont een test van deze laptop met o.a. de opengewerkte onderkant voor de plaats van de SSD.