Specificaties Tower, 6 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix NOVA Wit Window Review

ProAce 31 december 2015, laatste update op 11 maart 2016, 2.608 views

BitFenix NOVA Wit Window

De Bitfenix Nova is een budget kast met een hoop mogelijkheden. Wel zijn er een aantal minpunten die af fabriek gewoon beter moeten. Ook de beschikbare ruimte voor kabels is aan de krappe kant. Door zijn prijs is de Nova wel het overwegen waard als je een klein budget hebt.

Pluspunten

• Lage prijs
  • Veel inbouwmogelijkheden

Minpunten

• Slechte quality control

Review: Bitfenix Nova

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Binnenkant
- Inbouwen
- Conclusie

Product Pagina @ Bitfenix

In de categorie budget behuizingen stapt vandaag in de ring: de Bitfenix Nova! Normaliter komen er in reviews vooral de grote/aparte/dure (doorhalen wat niet van toepassing is) voorbij, maar vandaag bekijken we een behuizing in de budget categorie. De Nova is met zijn 35 euro een van de goedkopere behuizingen op de markt die toch van een ‘positief bekendstaand merk vandaan komt.

Bitfenix is al jaren een grote speler op de computer markt. Met allerhande randapparatuur van audio tot behuizingen. Budget behuizingen zijn overigens niets nieuws voor hen, zo hadden ze eerder al de Merc, Comrade en de Neos.

Voor de prijs zijn de specificaties best goed te noemen, maar mogen we ook niet al te veel vuurwerk verwachten. Toch is de Nova best goed aangekleed: Zoals gezegd is het een ATX kast waar eventueel ook m-ATX of m-ITX moederbord in zou passen. Daarnaast is er ruimte voor vier 3.5” en voor twee 2.5” schijven. Ook zijn er drie 5.25” slots waarvan één van buiten bereikbaar is voor een optische drive of fan controller.

De Nova is van binnen mooi ruim: een CPU koeler kan maximaal 160mm hoog zijn en je grafische kaart kan niet langer zijn dan 320mm lang en 140mm hoog. Voor je ATX voeding is de maximale lengte 220mm. De kast is gemaakt van een SECC stalen frame met een hoop plastic daaromheen, onderin de case zit nog een stoffilter verwerkt om de voeding stofvrij te houden.

Voor de koeling is er standaard één fan aanwezig en er kunnen er nog drie bijgeplaatst worden, allemaal 120mm, om zo met een totaal van vier fans je systeem koel te kunnen houden. Dit zou meer dan genoeg moeten zijn voor de meeste praktische systemen.

Op tafel staan twee mooie grote dozen, twee witte Nova kasten. Dit is helaas niet omdat Bitfenix er teveel van had, maar omdat er twee nodig waren om één complete kast te krijgen. In de doos zit de Nova stevig verpakt op een manier die we al zo vaak gezien hebben: omhult in een plastic zak en lekker strak samen geklemd tussen twee stukken piepschuim. Helaas was dit niet genoeg om de reis zonder kleerscheuren te overleven, bij één van de twee kasten was het window er al uit gevallen.

Maar als ze dan eenmaal zo naast elkaar staan dan heeft het wel wat. Voor een budget case zien ze er zo op het eerste oog nog goed strak uit. Toch begint deze review met een beetje kritiek. Want kijk je iets beter dan zitten er, vooral bovenop, een paar spuitfoutjes. Maar mag je dit Bitfenix aanrekenen voor deze prijs? Het is wel enigszins slordig en zoals eerder gezegd zat ook één van de windows los, doordat de bevestigingsbeugels verbogen waren. Met een beetje werk zit het window ook zo weer op zijn plek, alleen door het verbuigen is dan wel het spuitwerk beschadigd. Al met al heb ik met twee kasten één goede Frankenstein Nova kunnen creëren. Nu worden dat soort problemen altijd wel netjes opgelost, maar het geeft aan dat de ‘quality control’ strakker mag.

Het window zelf is een dun stukje plexiglas wat aardig kras gevoelig is. Bij het verwijderen van het plastic werd ook duidelijk dat er in de fabriek niet al te voorzichtig mee omgesprongen wordt, er zaten al vele zichtbare krasjes op het plexiglas. Wederom kwalitatief een beetje zoals de prijs doet vermoeden: budget.

De voorkant is, net als de rest van de kast, zonder al te veel poespas ontworpen en volledig opgetrokken uit plastic. Het ontwerp is bijna volkomen strak met als enige opbreking het logo middenin, het misstaat de kast niet. Aan de bovenkant zit het I/O panel met twee USB poorten, waarvan één USB 2.0 en één USB 3.0, met daarnaast de aan/uit knop en de HD audio connectoren. Een vrij standaard uitrusting, maar wel één die ook de nieuwste techniek ondersteun Aan de zijkant van het front panel zitten gaten om als luchtaanvoer te dienen richting de front fans, dit zou genoeg lucht moeten geven zij het niet dat direct achter deze gaten een plaat zit die de intake voor een deel blokkeert.

Van achteren is het een kast als alle anderen, voeding beneden, moederbord daarboven met ruimte voor een 120mm fan ernaast. Daar niet zo heel veel bijzonders. Wel zijn de PCI brackets, behalve de eerste, niet herbruikbaar. Iets wat we vaker zien bij goedkope kasten, maar wat ik graag anders zie. De side panelen zijn makkelijk los te halen met een vier tal duimschroeven.

Nu we de duimschroeven gevonden hebben kunnen de panelen er af. Aan de binnenkant zien we weer een indeling die we gewend zijn van vele andere kasten. Een nieuw interieur ontwerpen is namelijk erg duur en we hebben het hier wel over een kast van 35 euro.

Zoals gezegd zit aan de onderkant ruimte voor de voeding met daarbij één groot gat om de kabels achter de moederbord tray te wurmen. En dan bedoel ik ook letterlijk wurmen, want met één mm heb je vrij weinig ruimte om iets weg te werken. Als je gaat voor een build waar cable management gemakkelijk en goed te doen is, dan kan je de Nova van je lijstje af strepen. Wel zit er in die tray een groot gat om makkelijk je CPU koeler te kunnen vervangen, daarnaast zitten er op strategische plekken nog verdikkingen om iets meer ruimte te creëren voor kabels.

Alle kabels die standaard in de kast zitten zijn keurig zwart gemaakt en/of voorzien van een sleeve. Verder zit hierbij een zakje met daarin alle schroeven die nodig zijn om je apparatuur vast te maken. Aan de kant van de kabels zit ook het rek met daar plaats voor drie 3.5” apparaten, twee 2.5” en drie 5.25” apparaten. Waarbij eerst één van de twee 2.5” sloten niet direct te gebruiken was. De stukken metaal die het op zijn plek zou moeten houden waren zodanig verbogen dat dit niet meer te doen was. Na dit terug gebogen te hebben paste alles wel precies.

We bouwen mijn main pc in bestaande uit een MSI Z97s Krait, een Cryorig C1, een Seasonic M12II 520W en twee 2.5” schijven. En dit leverde eigenlijk bijna geen problemen op. De installatie in de Nova is vrij gemakkelijk als je eenmaal eventuele kleine QC issues verholpen hebt. De dingen waar ik tegenaan liep waren vooral het erin krijgen van de fans, het vinden van de tweede 2.5” bay en het kabelmanagement.

Voor het eerste moesten de fans in een vreemde positie, vanuit de 5.25” bay, naar beneden worden geschoven om vervolgens vastgeschroefd te kunnen worden. De eerste keer is het een beetje uitvogelen. Het tweede ligt gewoon aan mijn matige mannelijke zoek-kwaliteiten en nummer drie daar kunnen we simpelweg niet omheen. Die ene millimeter aan de achterzijde is gewoonweg niet genoeg voor ‘echt’ kabelmanagement.

Van Bitfenix had ik als extraatje nog een tweetal Spectre Pro PWM fans gekregen om in te bouwen in deze case. Ook lagen hier nog twee van de nieuwe magnetic LED strips te verstoffen, dus beide maar mooi inbouwen. Dit zorgt natuurlijk wel voor een verdubbeling van de prijs, om de prijs van de gehele behuizing een beetje in perspectief te zetten. Naast dat het design van deze fans echt geweldig is, past het ook mooi in het kleurenschema van de hele build, samen met witte LEDs maakte dit de kast wel ‘af’.

Voor 35 euro haal je met de Nova een hoop case voor je geld, maar de vraag is wel of het in één keer goed is. Met de twee behuizingen die ik nu voorbij heb zien komen moet ik concluderen dat de quality assurance afdeling van BitFenix wel wat strenger mag zijn. Anderzijds wordt een product daarmee uiteraard duurder en als we dan naar de prijs van de Nova kijken, dan is het opzich wel okee te noemen.

Voor dit geld krijg je een complete ATX kast met ruimte voor de meeste gangbare moederborden met daarop hoge CPU koelers. Of je in zo’n kast je high-end systeem wilt steken is aan jou, maar het zou moeten kunnen met de extra toe te voegen koeling in de vorm van vier ventilatoren. Ook de meeste videokaarten moeten gaan passen met de 320mm lengte ruimte. Aan mogelijkheden geen gebrek.

Hoewel leuk voor het geld kan je er natuurlijk niet om heen dat je een aantal ‘mooie’ zaken moet missen, zoals kabelmangement, het feit dat een aantal metalen elementen vanuit de fabriek wat verbogen waren (althans in mijn samples), de mindere window kwaliteit, en de eerder genoemde afwerking van de details. Hierdoor is het inbouwen en afwerking van een strakke build in de ‘windowed’ Nova best pittig en lijkt de gesloten Nova een interessantere optie wanneer elke paar euro telt. Uiteindelijk is de Nova dus best aardig voor het geld, maar zeker niet zonder kritiekpunten.

Heb je genoten van deze review? Dan wordt een leuke reactie natuurlijk altijd gewaardeerd! Ook voor kritisch commentaar zijn jullie natuurlijk van harte welkom om te reageren. Dit zorgt alleen maar voor meer motivatie om door te gaan en punten om op te kunnen verbeteren. Bekijk ook eens mijn andere reviews.

Naar boven

Heb jij ook een BitFenix NOVA Wit Window?

Zeer gave review. Ik vind de afwerking van de kast echt slecht helaas. Maar ja daar is de prijs ook naar natuurlijk.
Dankje, de afwerking kan inderdaad beter, maar mag je dat BitFenix aanrekenen voor deze prijs?
Nee voor deze prijs niet echt, maar toch als je een kast koopt, zou ik wel willen dat deze uit de doos werkt en dat ik niet nog een aparte fan moet bestellen. Tenzij hij natuurlijk met 1 fan acceptabele temps krijgt :) .
Leuke en nuttige review! Lijkt me zeker een mooie kast voor deze prijs,
Ik vind de vele foto's en de inbouw van de spullen ook helder. Dan krijg ik direct een beetje gevoel qua formaat / dimensie van de hele kast en hoe praktisch (of niet) de indeling is.

Ik hou van Cryorig overigens. Wat een heerlijke koelers. Ben echt verliefd op dat merk. O+
Dankje :D Daar doen we het voor.

En Cryorig is inderdaad zo geweldig :)
Misschien binnenkort deze maar eens omruilen met een van hun tower koelers, die zien er zo bruut uit :D
Mooie review, maar minder mooie kast naar mijn mening. Wel een beetje raar dat er maar 1 fan bijgeleverd wordt. Ik was wel benieuwd geweest naar je temps met de standaardfan in z'n eentje of dat je sowieso nog een fan erbij moet kopen.
Dankje, en dat is ieder voor zich.

Een temp meting had weinig duidelijk gemaakt gezien dit voor elk systeem/set-up weer anders is en ieder voor zich uit moet vinden.
Ik heb dezelfde behuizing gekocht voor een simpele build. Het eerste wat mij op viel is dat de kast zo lucht is als een veertje. Het plaatstaal is echt flinter dun.
Ook bij mijn case zaten er foutjes in het spuitwerk (vissenoog op zijpaneel en te dik gespoten waardoor de verf is gaan lopen) en sloten de zij-panelen niet strak aan. Net als bij jouw behuizing zat bij mij het window los. De lipjes waren amper omgevouwen.
Wat mij ook opviel is dat er overal zwarte vegen op zaten. Op elk paneel, het front en de voetjes. Met wat alcohol was het goed schoon te maken, maar eigenlijk hoort het niet.

Desondanks, voor ~¤35 is dit best een nette behuizing en mag je eigenlijk niet klagen.
Mooie en duidelijk review :)

Klein taalfoutje: kopje Binnenkant, tweede alinea, laatste zin: ... daarnaast zitten er op strategische plekken nog verdikkingen om iets meer ruimte te cremeren creëren voor kabels.
Dankje aangepast, al is cremeren misschien wel de enigste optie ;)