AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition Boxed Review

Racer89 20 september 2009, laatste update op 20 september 2009, 6.219 views

AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition Boxed

Pluspunten

• Warmte
  • Prestaties
  • Overklokbaarheid

Minpunten

• Nog niks

Hallo, Ik heb nu al verschillende beoordelingen ingevuld over producten. Nu dacht ik maak er maar eens een iets uitgebreidere review van. Dus bij deze mijn eerste review over de AMD x2 7750. Voordat ik op deze cpu over ben gestapt had ik een x2 3800+. En leek het me wel een leuke upgrade. En de prijs is tevens ook zeer aantrekkelijk. Nou ben ik nog bezig met het upgraden van mijn pc. Deze is nog niet helemaal klaar. De pc word vooral gebruikt voor games, internetten. En hier en daar eens een teken programma.

Featureset
Over de CPU zelf. Mooi verpakt in een Zwart doosje, met een koeler er bij. Deze heb ik niet gebruikt. Daarvoor heb ik de OCZ Vanquisher. Deze kwam van de 3800+ af. Maar goed dat deze ook mooi op de AM2+ socket past.

Installatie
CPU er in heb gezet samen met mijn nieuw moederbord (MSI KA-790GX) en 2x 1 gig Kingston pc 8500 Geheugen. En mijn oude X1900 GT.Dan heb ik 3d mark 06 probeert.
Totaal score 3d Mark 06.

3d Mark 06
-4310 --> score met x2 3800+ / x1900GT
-4708 --> score met x2 7750 BE / x1900 GT
-11337 --> score met x2 7750BE / HD 4870 1gig.

3d Mark 06/ CPU test
-2241 - 2.7 Ghz
-2326 - 2.8 Ghz
-2398 - 2.9 Ghz
-2475 - 3.0 Ghz
-2555 - 3.1 Ghz

Nu ben ik zelf nog in de begin fase met het OCen. Heb hier en daar wat sites en topic's er overgelezen. En ben dan toch maar aan de slag gegaan. :9

Super PI
De super pi resultaten heb ik jammer genoeg niet meer van de 3800+ :'( om te kunnen vergelijken.
Deze zijn van de 7750

30.547 - 2.7 Ghz @ 25 C
28.032 - 2.8 Ghz @ 29 C
27.219 - 2.9 Ghz @ 30 C
26.437 - 3.0 Ghz @ 31 C
25.719 - 3.1 Ghz @ 31 C
Ik heb de super pi dus gedraaid op 1M.

Warmteproductie
Ik heb niks te klagen over de warmte, i.c.m. de OCZ Vanquisher en een HAF 932 blijft hij toch vrij koel. Nu ben ik niet hoger gekomen dan 3.1 Ghz. Omdat hij instabiel werd. En ik zelf na mijn mening nog niet genoeg ervaring er voor heb om de voltage te gaan verhogen. Dit kom laten misschien nog. Als alles goed gaat, krijg ik deze week of komende week een nieuw videokaart binnen. Ik heb de 3d mark 06 cpu testen laten draaien. Bij 3.1 Ghz haalde hij een max. temperatuur van 35 C.

OCen
Wat er nog valt te zeggen over het OCen, dit is vrij makkelijk te doen via AMD Overdrive. Handige tool. Overzichtelijk, en zeer makkelijk in gebruik. En je kunt alles aflezen in het programma. Al heb ik liever Core temp/ CPUID HW monitor. Om de temperaturen af te lezen.

Omdat dit mijn eerste review is hoor ik graag van jullie kant welke dingen ik nog kan verbeteren. O-)

Even een kleine update. Vandaag spullen binnen gekregen. Maar begonnen met inbouwen. Daar ben ik nu klaar mee. direct even drivers nieuw installeert. Nu heb ik de HD 4870 1 gig en een 700 watt voeding. 3dmark score van 4708 naar 11337 dus een stuk hoger :)

Nog een kleine update; Ik heb eindelijk een programma die overeenkomt met de temperaturen die ook in de bios worden weergegeven. Everest Ultimate :) Dus ik ben nog eens even gaan kijken hoe het uitziet met OCen. Tevens ook wat probeert met de Vcore. Maar dit was ook niet echt een succes. Als je hoger dan 3.2 Ghz gaat word hij echt onstabiel. En ik weet niet hoeveel Volt hij max aan kan.

- 3.2 Ghz @ 1.35 Volt ~41 graden Superpi 1M @ 25.187 S.
-3.3 Ghz @ 1.5 Volt ~ 45 Graden Superpi 1M @ 24.328 S.

Daarbij ben ik er ook achter gekomen dat je met de AMD overdrive maar tot 1.45 Volt kunt regelen. En dus niet echt handig als je boven de 3.2 Ghz gaat clocken... Dus moet je alles vanuit bios gaan doen. Jammer genoeg ben ik veel aan het werk en heb niet meer zo veel tijd voor de OCen. Zo snel als ik weer tijd heb ga ik verder hier mee. En probeer hem een beetje stabiel op 3.3 Ghz te krijgen. Want als hij op 3.3 draait met 1.5 Volt. Loopt hij nog af en toe vast.

Tevens zal ik binnenkort op Windows 7 overstappen. Dus het zal weer even duren tot de update. Ik heb ook even een foto toegevoegd waar het systeem in de kast zit.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition Boxed?

Reviews door de redactie

@Racer89:

Ik heb de specificaties opgezocht van je geheugen en hier kom ik op uit met mijn verhaal:

Als je Hier kijkt dan zie je hoe het er bij mij uitziet, gezien we allebei geheugen hebben wat op 1066 MHz draait.
Als je elke waarde bekijkt (en de namen van elke waarde noteert) dan kan je hetzelfde toepassen in je BIOS om te zien hoe dat bij jou werkt.
Niet vergeten om je voltage op 2.2 Volt te zetten.
Mocht het niet gelijk willen draaien, dan zou je nog Deze timings kunnen proberen op @2.1 of 2.15 Volt.
Om te zien wat ik bedoel, Hier vind je een .pdf bestand met de juiste info over het geheugen dat je gebruikt.

Je processor voltage zou ik terug brengen naar 1.2500 Volt, dat is de voltage waar het zeker goed op werkt. En daarbij gaat je temperatuur terug op een nette waarde. ;)
Ik denk zelfs...naar mijn eigen ervaring met deze processor......dat hij sneller werkt op een iets wat lagere voltage dan waar je nu op draait.
Bij mij heeft het lang op die voltage gedraaid op 2843 MHz stabiel. Ik heb hogere voltages geprobeerd op die frequentie, maar zonder enige prestatie verschil.
En als dat werkt zou je kunnen proberen om je FSB stap voor stap een tikje omhoog te zetten om te kijken waar dat ophoudt.
Ik heb daarbij mijn multplier op 14x staan. Dat omdat mijn moederbord (denk ik) een limiet heeft qua overclocken via de FSB. Iets wat ik niet eerder heb meegemaakt sinds ik ooit eens een VIA chipset heb gehad.

[Reactie gewijzigd door Stevie_O op 21 september 2009 16:15]

Ik verbaas me telkens over die temperaturen van AMD. Tov Intel zijn die erg laag.
Verder nette review. Mogen wel kopjes in. De CPU score van 3Dmark06 is ook wel leuk om te vermelden.
Dit klopt dan ook duidelijk niet CoreTemp was volgens mij de betere meting voor AMD processoren. En dit lijkt niet op CoreTemp resultaten waar ik een 4850E tussen de 40C en 50C zag, en mijn singlecore Athlon 1660 rond de 30C tot 40C meet.

Tenzij het echt maar 15C in zijn kamer is kan ik me haast niet voorstellen dat meneer dit met lucht haalt.

Edit: ik had niet gezien dat je ook CoreTemp er bij had staan, maar toch zijn de temperaturen merkwaardig gezien de normale range ongeveer tusse de 40C en 50C @ load op 3 GHz als ik zo even op het internet rond kijk. Ik zou zeggen worse case scenario zitten je temps er 15C naast opzich nog niks om je druk over te maken.

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 30 juni 2009 13:21]

Als je eens naar die derde foto kijkt zie je dat ik CoreTemp heb open staan. Ik heb gemeten met CoreTemp en CPUID HW monitor. Tussen deze 2 zat soms maar 1 graden verschil. Dus die temparaturen wat er bij staan zijn van CoreTemp. En mijn kamer was bij deze meeting gewoon 20 tot 22 graden. Ik kan hier alleen zeggen wat de programma's mij aangeven. Meer niet :)
Ja, ik heb al meerdere programma's gebruikt. Maar ze liggen allemaal rond die temperatuur. Ik kan je alleen zeggen wat ze aangeven meer weet ik ook niet :)
Het kan best kloppen ik heb een AMD phenom II x3 720 op 3.5Ghz is hij ook maar 33 graden met een kamertemp van 19 graden.
Vald wel mee hoor mijn Q6600 65nn is 45c maar die draaid al 6 maanden WCG :P
(3.2 Ghz)
Leuke review. Denk er ook over om weer een AMD'tje te haalen voor mijn media server.

[Reactie gewijzigd door r.stanneveld op 20 september 2009 18:48]

En vroeger, ten tijde van de eeste Athlons zeker, toen kon je een ei bakken op AMD's.
Die dingen konden toen +100 graden aan zonder probleem tot 110 als ik me goed herinner..
Genoeg mensen in paniek omdat ze op 90 graden zaten toen :z

Nu dus andersom.
Daar val ik dus ook onder :P Ik had toen een AMD Athlon 2400+ Dat ding werd opeens 75 graden. schrok me toch kapot. Heb toen maar de pc uitgezet. En nog eens alles nagekeken. Maar was dus schijnbaar normaal :9 intel heb ik nooit gehad. Wel eens genstalleerd. Maar nooit mee gewerkt, Dus daar kan ik niet over mee praten :)
zit hier met een Intel notebook.
In de zomer viel hij regelmatig uit, bereikte de processor de 100 graden.
Zit er nu net onder.
Dan te bedenken dat sommige mensen het al veel te hoog vinden dat hun processor 40 graden word! :+
temps van amd vallen wel mee

q9550 3,6ghz 50 graden max met prime 95 , 65 met intelburntest dat met scythe ninja 2

nette review maar die cpu kan volgens mij vet ver en je kan er een quadcore van maken met het goede mobo moet je proberen man
Op mijn MSI platinum 790GX drop ik 1.45 volt (1.43 effectief) op de 7750 :P
Stabiel op 3.4 Ghz, iets minder op 3.5Ghz.
Geheugen gewoon op 800Mhz 4-4-4-12 1T @ 2.2V
Rest van de voltages gewoon stock. ACC op auto.
Gamen gaat goed, alleen niet "prime stable" 24/7. Na 5 uur gaat het mis.
Met de twee naar oudste oude bios heb ik hem kunnen booten op 3.68 Ghz
Is het je ook gelukt om de 2 extra cores te unlocken?
Leuke review... Maar nu je bent gestart met het vergelijken van je oude CPU en je nieuwe CPU ben ik benieuwd naar je ervaringen met de nieuwe CPU, is er bijvoorbeeld een groot verschil merkbaar in het dagelijkse gebruik? Wellicht leuk om te vermelden..

Ben erg verast over je temperaturen, zie er goed uit. Heeft iemand een idee wat betreft de verschillen tussen de 7750 en de 6000+ (129 watt)? Ik heb zelf de 6000+ namelijk, waar ik temperaturen van 60 - 65 C (stock koeler 3,0 Ghz.) makkelijk haal tijdens het gamen en dat is erg irritant. Aangezien de 7750 niet zo duur is.. vraag ik me af of het wellicht de moeite waard is om over te stappen..
60 - 65 graden is niets om je zorgen over te maken. Met de 7750 en z'n stock koeler ga je daar allicht niet ver van zitten. Je kan een grotere koeler installeren om -met een betere koeler- een mooie 15 graden lager uit te komen...
Zo ik heb het een beetje aangepast. :) Ik wou de scores even allemaal opnieuw doen als ik mijn nieuwe voeding en videokaart hebt. Dan zal ik de score's wel even updaten. en CPU score toevoegen.

[Reactie gewijzigd door Racer89 op 29 juni 2009 20:53]

Leuke review en redelijk goed leesbaar
Ik mis inderdaad nog wat andere benchmarks scores, ik hoop dat je daar zin en tijd hebt om daar wat aandacht aan te besteden.
Als je een review schrijft is het ook handig als je even van tevoren bij andere goed-beoordeelde reviews kijkt wat voor onderwerpen ze precies behandelen.
Dat maakt het misschien wat makkelijker.

Ik heb deze processor ook en ben vooral door de prijs onder de indruk, bijvoorbeeld bij de prestaties in games

Misschien is het ook leuk om te vermelden wat je precies met de cpu doet en welke programma`s je erop draait.
Blijft vooral zo doorgaan, je zit op de goede weg!

[Reactie gewijzigd door leon1991 op 29 juni 2009 20:58]

Leuk dat er een vergelijking wordt gemaakt tussen je oude en de nieuwe CPU, altijd leuk om te weten :)
Zo ik heb de tests nog eens allemaal laten doorlopen op verschillende snelheden. Ik hoop dat het voor jullie nu ook overzichtelijker is met die tussenkopjes. :)
het blijft idd een mooi cputje. Jmmr van je x1900GT, alleen nog een snellere vga kaart en je 3dmark score kan 2.5-3 keer hoger! :) Heb je hem trouwens alleen dmv multiplier overgeklokt of ook de HT omhoog gegooit?
Ja, een andere videokaart komt er aan he ;) 4870 met 1 gig. Samen met een zwaardere voeding. Moet nog even geduld hebben. Ja, ik heb alleen overgeklokt met multiplier. Is het met HT hoger zetten dan beter? voordeel?
De FSB omhoog gooien maakt het hele systeem sneller. Je processor communiceert sneller met je geheugen, videokaart, etc. Dus bijvoorbeeld 3.0GHz door de FSB te verhogen zou sneller moeten zijn dan 3.0GHz door de multiplier de verhogen. Maar omdat je FSB dus van meerdere onderdelen afhankelijk is (o.a. geheugen) kun je eerder tegen een bottleneck aanlopen. Daarom is de multiplier verhogen de makkelijkste manier :)
en de meest veilige natuurlijk...