Bekijk alle uitvoeringen

Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw) Review

jimbojansenTestpanel 30 december 2015, laatste update op 30 december 2015, 368 views

Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw) (Testpanel)

De Asus Zenwatch is een van de goedkoopste smartwatches die je op dit moment kan vekrijgen. Dit is niet meteen terug te zien in de kwaliteit van de horloge, hij voelt stevig aan, heeft een AMOLED scherm (wel met lage resolutie) en een lange batterijduur (drie dagen).

Pluspunten

• lage prijs
  • lange batterijduur
  • voelt premium aan
  • AMOLED scherm

Minpunten

• scherm loopt niet mooi over
  • tilt to wake werkt niet soepel

Wat van te voren duidelijk gemaakt moet worden is dat ik lid ben van het testpanel van Tweakers voor deze smartwatch. Hierdoor kan natuurlijk mijn beeld enigszins vertekend zijn. Desondanks probeer ik een objectieve review neer te zetten

Algemeen
De Zenwatch is niet zwaar en de perfecte maat voor mijn pols. Hierdoor zit hij lekker om de pols en "vergeet" je snel dat je hem om hebt. Ook is de afwerking mooi en heb je niet het gevoel dat het hier om een goedkoop ding gaat. Evenals de lederen band.

Bediening
Over het algemeen werkt de bediening van de smartwatch naar behoren. Je kan hem in twee standen zetten, namelijk "scherm altijd aan" en "tilt to wake". In het begin had ik hem op tilt to wake laten staan, om zo de batterijduur te maximaliseren. Nu staat hij eigenlijk altijd op scherm altijd aan omdat ik hem toch elke avond aan de oplader leg. Bovendien werkt de beweging om het scherm aan te krijgen niet altijd perfect, dus dit is een betere uitkomst. Omdat die bewegingen dus niet lekker werken, werken de gestures ook niet altijd lekker. Wil je dus een een notificatie openen is het eigenlijk altijd sneller om dat met je vinger te doen, dan drie keer met je arm te draaien. Het touchscreen werkt dan ook zoals het hoort te doen, hier geen opmerkingen over. Als laatst zit er aan de zijkant ook een knop om het scherm uit of aan te zetten. Deze knop gebruik ik nauwelijks, want het scherm kan ook uitgezet worden door je hele hand erop te houden wat bij mij de voorkeur heeft.

Algemene functies
Op deze smartwatch staat zoals op de meeste smartwatches gewoon Android Wear en in combinatie met de Snapdragon 400 werkt deze over het algemeen snel genoeg zonder grote haperingen. Ik heb de smartwatch vooral gebruikt als hij verbonden is met mijn telefoon (Nexus 5), waar hij natuurlijk ook voor bedoelt is. Ook heb ik thuis een Chromecast wat blijkbaar een leuke combinatie was. Via mijn horloge kon ik Netflix en Spotify beheren op mijn chromecast, wat toch een soort futuristisch gevoel had.

Ook kan je natuurlijk al je notificaties lezen en interacties mee uitvoeren. Zo kan ik mijn emails als "klaar" markeren, met inbox en reageren op whatsapp berichten. Het reageren op berichten geschied via spraak, standaardberichten of smileys. Over het algemeen kan Google goed overweg met de gesproken berichten, maar toch gaat redelijk vaak net niet goed. Dit is vooral met lange berichten en dat kan frustrerend zijn omdat even corrigeren er niet in zit. Bijkomend is dat je niet zo snel in het openbaar tegen je horloge gaat praten, dus dit is maar in beperkte situaties bruikbaar.

Verder staan er ook apps op. Tijdens de eerste keer verbinden zal Android al de apps die je op telefoon hebt staan en compatibel zijn met Wear op je horloge zetten. Op dit moment heb ik dus Buienradar, Albert Heijn, Authenticator, Skype, Spotify en Tripadvisor erop staan. Hier van gebruik ik alleen buienradar en Spotify soms. Maar bij apps is het toch al snel dat even de telefoon pakken een stuk sneller is. Wat wel handige apps zijn, zijn find my phone en maps. Gelukkig heb ik de eerste nog niet hoeven gebruiken, maar als ik mijn telefoon kwijt ben weet ik hem altijd te vinden. Sommige apps zijn ook met spraak te openen zoals Maps, Spotify en Whatsapp.

Connectiviteit
Voor connectiviteit zijn er drie belangrijke punten, WiFi, Bluetooth en GPS. De laatste mist de Zenwatch, wat voor mij niet veel uitmaakt omdat hij toch altijd verbonden is met mijn telefoon. Het kan wel een groot gemis zijn voor de fanatieke sporter die alleen de smartwatch meeneemt tijdens het sporten en de afstand wilt meten. Wel zit er dan een stappenteller in. De bluetooth verbinding is voor mij perfect en heb dan ook nooit de verbinding verloren als hij dichtbij genoeg is. Ongeveer na 5 meter valt de verbinding weg wat voor mij ideaal is, omdat hij verbonden is als "smart lock". Dit betekent dat ik mijn telefoon niet hoef te unlocken als mijn horloge verbonden is. De WiFi heb ik eigenlijk na drie dagen uitgezet omdat hij enorm veel batterij verbruikte, hier later meer over. Voor de rest werkte deze naar behoren. Als laatst zit er een aansluiting aan om hem op te laden. Deze werkt magnetisch en klikt dus meteen als je de kabel er bij houdt.

Scherm en beeldkwaliteit
In de Zenwatch 2 zit een AMOLED scherm, wat goed terug te zien is. Het zwart is ook echt zwart en de kleuren springen uit het scherm. Een gemis is dan weer dat het scherm niet mooi overloopt in de bezels, die aardig groot zijn. Het scherm ligt als het ware wat dieper in de behuizing. Verder is de resolutie van het scherm blijkbaar niet extreem hoog, maar dit is absoluut niet storend. Het scherm is ontzettend goed af te lezen overdag en hierdoor kan ik de helderheid op 1 (van de 5) zetten. Over direct zonlicht valt weinig te zeggen, omdat die in deze tijd van het jaar niet beschikbaar is. Ik verwacht hier overigens geen problemen bij.

Accuduur
Het belangrijkste van een smartwatch is natuurlijk de accuduur. Wat belangrijk is om te weten bij de Zenwatch is dat in de eerste week en misschien zelfs de tweede week de accu helemaal van slag is. Ik heb dagen gehad dat ik de avond niet haalde, dat de accu 12 uur lang op 50% bleef staan of dat er binnen een half uur 25% weg was. Na wat rond te zoeken op internet blijkt dit een veel voorkomend probleem bij smartwatches.

Zoals eerder gezegd in de review, leek WiFi niet erg goed voor de batterij. Het kan natuurlijk ook zijn dat de batterij nog van slag was, maar een eenduidig antwoord is hier niet op te geven. Maar als je WiFi niet nodig hebt zou ik hem uit houden.

Verder heb ik één keer gekeken hoe lang die het vol kon houden op één lading, dit was na een week gebruik. De accu hield het drie dagen vol. Dit was met de helderheid op één en "tilt to wake". Ik ben nu bezig met de accu testen met het scherm op altijd aan. De prognose staat nu ook op drie dagen, maar ik zal de review updaten met de uiteindelijke cijfers.

Over het algemeen ben ik zeer te spreken over de accuduur van de Zenwatch. Ik hoef mij absoluut geen zorgen te maken als ik een of twee avonden van huis ben. Daarbuiten leg ik hem toch elke avond aan de oplader.

Ik heb deze smartwatch niet zelf hoeven kopen, omdat ik hem heb gekregen om te reviewen. Hierdoor kan ik een moeilijk oordeel vellen over de prijs. In vergelijking met andere smartwatches is de prijs laag en daarvoor wordt er op een paar punten ingeleverd. Deze minpunten zoals een lage resolutie en geen GPS zijn voor mij persoonlijk geen gemis. Dus daarom vind de prijs ook uitstekend. Of ik zelf 160 euro zou betalen voor een smartwatch is een hele andere vraag. Ik studeer nog, dus op dit moment zou ik het er niet voor over hebben omdat het uiteindelijk een echt luxe product en een gimmick is. Misschien als ik zou werken zou ik hem zelf kopen.

Heb jij ook een Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw)?

Ik heb hem ook,
Is prima horloge, doe er alles mee, twee dagen op een accu lading
Prijs is echt laag in vergelijk met andere SmartWatch