Specificaties 15,6" (1920x1080), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K501LX-DM007T Review

saarsnaar 29 december 2015, 930 views

Asus K501LX-DM007T

Al met al ben ik erg tevreden met mijn aankoop. Voor dit geld is het echt een hele goede laptop, met ook nog eens een mooi stevig design!

Pluspunten

• Degelijk gebouwd
  • Design
  • Prima specs
  • Blijft goed koel
  • Audio

Minpunten

• Beeldscherm (kleurenweergave)
  • Fans (geluid)
  • Webcam & microfoon kwaliteit
  • Lawaaierige & trage HDD
  • Meegeleverde onzin software

Deze laptop heeft een mooi minimalistisch design. Slank, maar toch stevig door de aluminium behuizing. De laptop voelt solide aan. Het beeldscherm is wel wat wiebelig bij het openmaken of verplaatsen van de laptop (wiebelt vaak nog even na). De buitenkant is een behoorlijke vingerafdrukkenmagneet, maar hej! Een goede reden om je mooie nieuwe laptop mooi schoon te houden ;).

De processor, videokaart en het werkgeheugen zijn allen prima, ook als je vrij veel van je laptop vraagt (gamen, foto/videobewerking).

De HDD is wat traag en maakt opvallend veel geluid (krakend schrijven). Ik vervang deze zsm voor een SSD schijf. Dit kan overigens bij deze laptop vrij makkelijk (via de onderkant). Ook is er de mogelijkheid om een SSD m.2 in te bouwen, naast de conventionele HDD.

De koeling van de laptop werkt enorm goed. Bij een paar uur gamen is de laptop een beetje warm, maar in de verste verte niet 'heet' te noemen. Nadeel van zo'n goede koeling is dan wel weer de geluidsproductie. De fans slaan vrij snel aan en die zijn hoorbaar. Ik heb me er bij neergelegd. Het is wat mij betreft acceptabel en niks vergeleken met de nieuwe topmodellen van Toshiba (die klinken als vliegtuigen).

Het toetsenbord heeft een fijne aanslag (zelfde systeem als bijvoorbeeld de macbook pro) en voelt redelijk solide aan. Het grote trackpad werkt erg fijn, soepel en precies.

Het full HD beeldscherm is mat en ziet er goed uit. Het oogt rustig en heeft geen last van reflecties. Het is echter niet het meest heldere beeldscherm. De kleuren ogen wat dof, maar dat komt echt door de mat-coating. Een kwestie van smaak dus. Asus heeft ook heel handig een stukje software met blauw-licht filter bijgeleverd. Fijn voor je ogen als je lang achter de laptop zit.

Over de audio ben ik enorm te spreken. Ik heb een aantal laptops getest uit dezelfde prijsklasse en vind deze veruit de beste qua audio. Er komt verrassend veel volume uit en het geluid wordt helder weergegeven. Met de ICE audiowizard (meegeleverd) kun je het geluid optimaliseren voor bijvoorbeeld muziek, wat tot mijn verbazing erg goed werkt! Ik ben te spreken over de weergave van de bassen, maar je moet wel in je achterhoofd houden dat je het over een laptop met mini-speakertjes hebt. Verwacht dus geen Thunderdome-bassen uit dat arme ding ;).

De webcam en de microfoon zijn ronduit slecht. Ze moesten toch ergens op besparen vrees ik.

Heb jij ook een Asus K501LX-DM007T?

Dan toch de laptop gekocht? :9

Het is een hele goede laptop voor zijn geld inderdaad. Je bent overigens een van de eersten die ik ook over de HDD hoor klagen, voelt inderdaad traag aan.

Mocht je er wat aan hebben, heb even nagevraagd bij ASUS, en deze laptop ondersteund helaas geen NVMe, dus de nieuwe Samsung 950 Pro m.2 ssd's waar ik op zat te azen zijn (hoogstwaarschijnlijk) niet ondersteund.

Heb overigens niet meer zo heel veel last van de fans. Zal me er ook maar bij neerleggen, maar af en toe toch eens kijken op de site voor een eventuele update :)

Al met al, geniet van je aankoop!
Haha, ja :).

Ja, ik weet ook niet wat het met die HDD is. Ik heb besloten dat ik geen m.2 SSD er in ga zetten, maar een gewone SSD in plaats van de HDD. Qua ruimte heb ik met 250 gb ook eigenlijk wel genoeg. Als het te weinig is kan ik er altijd nog een m.2 naast prikken ;).
Die fans zullen uiteindelijk wel wennen, maar ik hoop inderdaad ook op een update!
Ik heb Asus net gebeld en zij geven aan dat de HDD niet zo veel geluid zou moeten maken. De HDD kan los opgestuurd worden en dan vervangen ze die!
Voor de fans kan een bios update worden gedaan, dus dat ga ik na de HDD vervanging even uitproberen.
Hey saarsnaar en captainpatje, ik heb deze laptop twee weken geleden gekocht en de HDD maakt inderdaad (de hele tijd) een raar krakend geluid.. Ikzelf heb weinig verstand van laptops, dus ik vroeg me af wat er aan de hand was. Is het raar dat hij dit geluid maakt? Is er niet iets kapot ofzo? Daarnaast startte ik vandaag mijn documenten op, en die bleven maar laden.. Ligt dit aan de HDD? Hoort hij dat te doen..? Ik vind het raar dat hij dit na twee weken al doet, waardoor ik meteen twijfel of ik hem niet direct terug zou sturen en een nieuwe zou halen. Wat denken jullie?

Hoop vragen, maar ik hoop dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven (en mij hopelijk een beetje gerust kunnen stellen).

Groeten, Jillis

[Reactie gewijzigd door Jillis000 op 30 december 2015 17:31]

Hoi beiden,

Het geluid van de HDD is volkomen normaal. Wat mijn gok is geweest is dat, aangezien het zo'n sterke laptop is (GTX950m, i5-5500, 8GB RAM etc) ze ergens op hebben bespaard, in dit geval dus de harde schijf. Je hebt varianten van 5400RPM (de snelheid waarin de harde schijf draait, en dus schrijft), 7200RPM en dan heb je nog 10.000RPM en hoger (die eigenlijk nooit standaard ingebouwd zitten in een laptop). Wat wij hebben gekregen is de 5400RPM, eigenlijk een schijf die vrij traag is voor een laptop als deze en hem niet volledig tot zijn krachten laat komen.

Ik vraag me dan ook af @saarsnaar of ze ook daadwerkelijk die harde schijf kunnen vervangen. Dat zeggen ze wel, net zoals ze zeggen dat die BIOS update v206 voor het fixen van de fans is :9 is hij namelijk niet, staat bij dat hij voor Samsung memory compatibiliteit is. Heb ik ook al geprobeerd, maakt geen verschil.

Mijn advies, net als dat van Saarsnaar, bouw een SSD in! Ontzettend snel, alleen niet voor grote opslag (tenzij je meer als 350 eraan wilt spenderen). Wat ik persoonlijk ga doen is een m.2 SSD erin bouwen voor Windows, en de 5400RPM hdd vervangen voor een van 7200RPM die stil(ler) is.
Bedankt voor jullie reacties, die stellen me weer een beetje gerust. Haha. Ik zal jullie advies in gedachte nemen, helaas zijn ssd's ook niet heel goedkoop volgens mij. Welke zouden jullie aanraden als ik er eentje zou kopen? Ik ben niet iemand die allemaal foto's en films op de computer opslaat, maar hem wel voor school en games gebruikt. :)

[Reactie gewijzigd door Jillis000 op 2 januari 2016 15:59]

Gelukkig ben je een beetje gerustgesteld :).
Ik heb er net een Samsung evo 850 ssd ingezet van 250 GB. Ruim voldoende als je de laptop niet gebruikt als opslag van 500 films. Deze ssd was 81 euro en is makkelijk te plaatsen in plaas van de huidige hdd. De laptop is meteen een stuk stiller en de batterij gaat ook langer mee. De snelheid is fantastisch!
Ik heb in mijn computer zelf een Samsung evo 840 erin zitten en een Kingston HyperX, beiden 120GB. Maar die van Saarsnaar is in dit geval aangeraden vanwege zijn iets hogere capaciteit :) Als het om het geld gaat dan kan je eigenlijk alle SSDs erin bouwen, je zal amper verschil merken onder SSDs, alleen benchmarkers (snelheidstesters) voelen het verschil. Die van Crucial zijn ook van prima kwaliteit en maar 60 voor 240GB.

Ikzelf ga er toch echt een M.2 SSD inbouwen en de HDD voor opslag gebruiken.

@saarsnaar merk je inderdaad verschil in batterij? Anders bouw ik er een m.2 in en spaar ik voor een 1TB SATA ssd :9
Nou @captainpatje, ik merk toch echt wel verschil. Mijn laptop staat nu op 94% batterij, wel op batterijbesparing maar geeft aan dat ik nog 8 uur door kan op de batterij. Het maximale wat ik me herinner met de HDD was iets van 6 uur? Komt nog bij dat ik de SSD op maximale performance heb ingesteld + rapid mode (dus niet de meest stroombesparende optie). Best aardig toch ^^?
Even off topic, ik heb me toch iets idioots gedaan. Ik heb gewoon de batterij laten zitten tijdens het plaatsen van de SSD. Dat had fout kunnen gaan :s. Het lijkt er op alsof er niks stuk is gelukkig. Wat wel raar is dat het logo van Asus (als je de laptop aanzet) soms 2,3 keer in beeld komt en daarna meteen de login van Windows. Alsof het logo van Asus in de plaats van het windows logo is gekomen...heeel apart.
De installatie ging ook niet vlekkeloos. Ik wilde mijn licentie behouden dus de clonesoftware van Samsung gebruikt. Dat ging de eerste keer niet goed, dus weer alles omwisselen. Daarna wat rare errors (blauw scherm, kritiek vastgelopen, dus opnieuw opstarten) dus opnieuw windows geinstalleerd via de herstelopties. Tot nu toe lijkt het goed te gaan, maar ik blijf er een beetje nerveus van (bang dat ik iets stuk heb gemaakt). Arghhh
haha dat heb ik ook nou met mijn K501LX, nieuwe laptop, heleboel geld geweest. Ik wil hem graag openmaken maar ben bang dat als ik de schroefjes er terug inschroef het plastic kapot schroef en hij niet meer vast schroeft.. dat soort dingen.

Oke, dus met Samsung software erbij? Ik heb ooit voor mijn Evo 840 wel een tooltje gedownload voor een update, maar gebruik er voorderest nooit software voor.

Ook verwijder ik zelf eigenlijk nooit de batterij.. :o Is eigenlijk nog nooit echt iets fout gegaan bij mij, maar lees inderdaad vanwege eventuele elektrische lading je dit wel moet doen.

Ik denk ook niet dat er iets fout is gegaan, mijn PC geeft ook niet meer het Windows logo weer na de inbouw van een SSD, maar ook het logo van de moederbord fabrikant. Ligt gewoon aan de snelheid van de SSD denk ik. Met de komst van Windows 10 hoef je overigens geen zorgen meer te maken over licenties. Wanneer er al een geactiveerde Windows 10 heeft opgestaan, slaat hij de licentie op in de UEFI. Zo kan je windows 10 zo vaak herinstalleren als je wil, hij wordt automatisch geactiveerd :)

Alleen die blauwe schermen zijn wel een beetje raar. Laat maar weten hoe het gaat!
wow...

Dus zojuist toch die Samsung 850 EVO M.2 erin gebouwd.. wat een monster. razend snel met rapid mode. Heeft nog geen 3 seconden nodig om op te starten. Extra harde schijf hoeft niet te draaien omdat er (nog geen) activiteit op is.

Nu is Rapid mode inderdaad niet de meest energiebesparende optie, maar ik krijg hier alsnog 6:30 ~ 7 uur. Maar zou niet weten of ik het nou zou willen uitzetten of niet. Eerst maar een kijken hoelang de batterij het volhoudt!
Hey captainpatje. Ik heb een vraagje, wat niet echt over processors gaat.. Maar omdat jij/jullie dezelfde laptop hebben... Is er een manier op mijn touchpad uit te zetten? Elke keer als ik typ of game, dan ga ik met mijn palm over de touchpad, waardoor hij klikt. Dit leidt tot hele irritante situaties.. Kunnen jullie mij daarbij helpen?

Ik heb al op een paar sites gekeken op Google enzo, maar die zeggen steeds dat ik naar apparaat beheer moet en hem uit moet schakelen, maar bij mij staat dat hij niet uitgeschakeld kan worden (of ik kijk gewoon helemaal verkeerd..). Daarnaast zit er een knop op mijn toetsenbord (FN + F9), maar die doet niks.. Heb jij misschien een idee/oplossing?

Groeten, Jillis
Hoi Jills,

Ik denk niet dat het stuk is, maar dat er gewoon een minder stille HDD is gebruikt in de laptop (wat goedkoper). Het is een wat trage schijf.
Maar ik vind het ook opvallend hoe erg het kraakt. Het zou ook nog kunnen komen omdat de behuizing zo slank is. Minder isolatie van geluid ook misschien?
Af en toe vastlopen doet volgens mij elke computer, daar zou ik me geen zorgen over maken. Misschien was het opstarten nog niet helemaal voltooid? Ik heb voor deze een Toshiba laptop van 900 euro met ongeveer dezelfde specs geprobeerd (en teruggestuurd door een defect dat hier los van staat) en die liep ook traag door de HDD.
Ik zou de HDD vervangen voor een SSD, dat is altijd fijner en sneller werken en helemaal niet lastig om te doen (of te laten doen). Of je kunt het natuurlijk even aankijken, er is denk ik echt niets mis met die HDD, behalve het geluid dat ze maken wat storend kan zijn.

Groetjes,
Saar