Specificaties 12,1MP, 4x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot A1100 IS Blauw Review

superneej 14 juni 2009, laatste update op 14 juni 2009, 1.175 views

Canon PowerShot A1100 IS Blauw

Pluspunten

• ligt lekker in de hand
  • prettige menustructuur
  • goede beeldkwaliteit
  • heel helder LCD scherm

Minpunten

• 4x optische zoom is wat weinig
  • Batterijduur is kort
  • Geen mogelijkheid tot burst-opnamen

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 2
Inleiding en eerste indruk
Ik ben al een behoorlijke tijd in het bezit van een Canon digitale spiegelreflex. Naar volle tevredenheid overigens. Maar omdat mijn SLR toch wat enorm is om overal mee naar toe te sjouwen, miste ik toch een compactje om altijd bij me te hebben.

Omdat ik Canon gewend ben, ging ik ook op zoek naar een compactje van Canon. Ik kwam uit bij de Powershot A1100. Klein ding, past eventueel zelfs in mijn broekzak, dus makkelijk mee te nemen. Bovendien is de prijs ook zeker niet ongunstig, wat misschien wel de grootste reden is geweest dat ik voor deze camera koos.

Sinds ik hem heb gebruik ik ‘m best regelmatig. Sowieso voor ‘kiekjes’ en leuke plaatjes, maar ook als dummy. Dan bedoel ik dus, dat wanneer ik in de stad loop en een mooie locatie zie, dan maak ik er met mijn Powershot een foto van, en later kom ik nog eens terug met mijn SLR.

Eerste indruk
De eerste indruk die ik kreeg toen ik het toestel in handen had, was dat de camera voor zo’n klein compactje toch heel handzaam is. Er zit een verdikking aan de zijkant waar je de camera vastpakt die net wat meer grip biedt dan bijvoorbeeld de Ixus serie van Canon. Vind ik prettig.

Specs
De specs van de Powershot A110 zijn wat mij betreft voldoende. De camera beschikt over een 12 megapixel sensor (méér dan mijn SLR) en een 4x optische zoom. Vergelijkbaar met kleinbeeld 6.2-24.8 volgens de opdruk op de lens zelf. 4x Zoom is niet overbemeten veel, maar genoeg voor de meeste gebruikers. Het diafragma zit ergens tussen de F2.7 en F5.6 in. Dikke voldoende, met 2,7 kun je in wat mindere lichtomstandigheden prima fotograferen. Leuk detail is dat de camera beschikt over een zogeheten Image Stabilizer. Hoewel ik met mijn SLR weinig gebruik maak van IS (ik zet m'n camera liever op een statief) kan ik me goed voorstellen dat juist met zo'n compactje IS van grote toegevoegde waarde is. Scheelt je bij bepaalde lichtomstandigheden toch al gauw 1 à 2 stops in je sluitertijd.

LCD-scherm en zoeker
Het LCD-scherm van de camera is groot genoeg (2,5 inch), en zelfs bij mindere lichtomstandigheden (zoals ondergaande zon in het scherm) prima te bekijken. Naast het LCD-scherm bevat de camera ook een optische zoeker. Deze zoeker is wel erg klein en lastig te bereiken zonder dat je met je hele gezicht het LCD scherm vettig maakt.

Ergonomie
Zoals al eerder vermeld, ligt de camera bijzonder fijn in de hand. De verdikking aan de rechterkant waar de batterijen zich bevinden, zorgt voor net dat beetje extra grip. Een nadeel van deze verdikking, is dat de camera nét niet in de meest gangbare (en modieuze) cameratasjes past. En juist voor zo’n hip dingetje, ik gok dat de meeste afnemers van deze camera hem niet willen opbergen in een saai, grauw hoesje.

Bediening
Bovenop de camera bevinden zich de ontspanknop met zoomhendeltje, de powerknop, en een draaiknop voor verschillende menustanden. Achterop de camera, rechts naast het LCD-scherm, bevinden zich nog knoppen voor het terugzien van je foto’s, wat extra programma’s (macro, oneindig), en de menu-instellingenknop. Ik vind de positionering van alle knoppen logisch. De zoomhendel is prima te bedienen terwijl je de camera vast hebt. Het enige minpuntje wat ik tegenkwam is dat ik de camera wil aanzetten met de zoomhendel. Tja, dat zal gewenning zijn...

Menu
Het menu is zoals ik het gewend ben van Canon. Voor een canongebruiker spreekt het voor zich, voor elke andere camera-gebruiker zal het even wennen zijn.

Programma’s
De camera beschikt naast de auto-stand over een zevental voorgeprogrammeerde fotostanden, waaronder scene, portrait, landscape en nightview. Naast deze opname-standen, is er ook een P-stand. Het nut van deze P-stand heb ik nog niet kunnen ontdekken. Normaal fotografeer ik op P als ik ‘even snel een foto wil maken’ en geen zin heb om sluiter en diafragma in te stellen, maar die twee wel wil kunnen aanpassen. Ik heb in de A1100 nog geen mogelijkheid gevonden om ofwel sluitertijd, ofwel diafragma te kunnen aanpassen.

Ik heb nog niet veel gebruik gemaakt van de verschillende voorgeprogrammeerde fotostanden, maar tot nu toe vallen de resultaten ook hier niet tegen. Bij flink veel tegenlicht, bijvoorbeeld bij een zonsondergang, heeft de belichtingsmeter het wel erg zwaar, zelfs in het voorgeprogrammeerde *sunset*programma, maar verder lijkt alles prima te verlopen

Snelheid
Ik beoordeel de camera als snel. De camera is binnen 3 seconden opgestart en fotoklaar.

De snelheid van de autofocus is voldoende. Wanneer je Macro fotografeert doet de AF er iets langer over dan wanneer je op oneindig focust, maar dat is logisch. Met anderhalve seconde heeft de camera een focuspunt te pakken en kun je schieten.

Er zit nauwelijks vertraging tussen het indrukken van de ontspanknop, en het daadwerkelijke ontspannen van de sluiter. Prettig, want zo kun je snel actie vastleggen.

De enige écht merkbare vertraging die ik ben tegengekomen bij de camera, is bij het schieten van een serie foto’s achter elkaar. Waar mijn SLR 3 foto’s per seconde schiet, neemt de Powershot er wat meer tijd voor.

Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit ben ik zeer te spreken. Ik heb nog geen merkbare chromatische aberratie (gekleurde randen) of vervorming opgemerkt. De kleuren op de afbeeldingen die ik gemaakt heb zijn helder, levendig, en zeker niet flets. De gemaakte foto’s zijn waanzinnig scherp op het scherpgestelde punt, en het automatisch ingestelde diafragma is op de juiste momenten lichtgevoeliger dan anders.

De ombouw
De camera voelt zeer degelijk aan. Stevig genoeg om mee te nemen in een goed gevulde tas. Maar daarnaast straalt de camera ook wel een zekere luxe uit. Hij heeft wel iets chiques. Het bewijs dus, dat degelijkheid niet perse gelijk staat aan saai.

Ik kan me niet voorstellen dat het een goed idee is om de camera te laten vallen. Niet omdat ik denk dat hij er niet tegen kan, maar meer vanwege de eventuele lakschade.

Accu
De camera draait op twee penlites. De bijgeleverde batterijen (Panasonic) waren na 2 à 3 uur vrij intensief spelen toch echt aan het eind van hun Latijn. Bij normaal gebruik, dus foto maken en weer uit zetten, houden ze het langer vol. (ik zal bij mijn volgende paar batterijen eens kijken hoe lang precies, en dit in een update toevoegen aan de review)

De Canon Powershot A1100 IS is een erg leuk compact cameraatje. Hij schiet fijne, scherpe en heldere foto’s, hij is snel, ligt lekker in de hand en de bediening spreekt voor zich. Een hele fijne camera om altijd bij je te hebben. Het enige wat ik zelf mis aan de camera, is de mogelijkheid om bijvoorbeeld met de sluitertijd en het diafragma te spelen, maar uiteindelijk heb ik daar mijn SLR voor.

Ik ben verder zeker heel tevreden over de camera tot nu toe.

Heb jij ook een Canon PowerShot A1100 IS Blauw?

(Accu
De camera draait op twee penlites. De bijgeleverde batterijen (Panasonic) waren na 2 à 3 uur vrij intensief spelen toch echt aan het eind van hun Latijn. Bij normaal gebruik, dus foto maken en weer uit zetten, houden ze het langer vol.)

Nette review. Misschien kan je later in een update eens aangeven hoelang de penlites meegaan bij normaal gebruik.Net wat je schreef, dit lijkt me namelijk wel erg kort.
Bedankt voor je reactie! Ik heb een kleine aanpassing gedaan en zodra ik op een nieuw paar batterijen zit ga ik eens bijhouden hoelang ik er mee doe :)
bedankt voor de duidelijke review! ik ben ook wel benieuwd naar de echte levensduur van de batterijen. Die batterijen die ze er bij leveren zijn meestal niet de beste.
Het zou zonden zijn als je alsnog een extra tas nodig hebt om alle batterijen mee te moeten nemen als je een dagje op stap gaat.

Je zegt dat het menu voor een niet canon gebruiker even wennen is, waar ligt dat aan? Heeft canon van die lastige menu systemen?

misschien kun je een foto toevoegen van de camera naast een voorwerp van iets waar de gemiddelde lezer de afmeting van kent.. als vergelijking :) verder een goede review