Wiko Fever 4G Grijs, Zwart Review

jroumans 29 december 2015, laatste update op 1 februari 2016, 21.905 views

Wiko Fever 4G Grijs, Zwart

Bijzonder tevreden over de Wiko Fever. Enorm snelle telefoon, enkel bij zware grafische spellen (O.A. NFS : No Limits ect...) duurt de laadtijd iets langer. Ondanks zijn formaat van 5,2" ligt deze toch comfortabel in je hand mede dankzij het lichte gewicht. Kortom enorm leuke gsm voor weinig geld.

Pluspunten

• Lichtgewicht
  • Snelheid
  • Prijs / Kwaliteit verhouding
  • LTE/4G
  • DUAL-SIM & apart slot voor micro SD

Minpunten

• Accessoires amper of niet verkrijgbaar
  • Oplichtende randen werken niet
  • Batterij gaat net geen dag mee

Na lang zoeken voor een opvolger van mijn samsung S3, heb ik gekozen voor eens van de bekende paden af te stappen en eens te gaan voor een relatief onbekende speler omdat ik een budget van max ¤250 wou spenderen.

Ik had al gekeken naar chinese mobile telefoons zoals Meizu, Xiaomi, ZTE,huawei enzoverder, maar veel negatieve dingen gehoord en gelezen over de douane hier in belgie, had ik beslist om niet zelf een mobiele telefoon te importeren. (uiteraard wel rekening meegehouden welke hier in België wel te verkrijgen zijn uiteraard.

ik had gekeken oa naar de Fairphone, medion, telefunken, ....

Toen kwam een vriendin van me aanzetten met een budget mobiele telefoon namelijk de Wiko Lenny 2,

ik had er eerst nog niet zoveel over gehoord of gelezen dus heb ik eerst even een beetje info hierover opgezocht en toen gaan kijken voor een aantal andere modellen van hun (Highway Pure 4G, Rainbow Jam, Fever 4G ,...)
na het overlopen van mijn specs voor mijn toekomstige mobiel toestel (4G, 2gb ram of meer, minimaal quadcore, ...) bleven er 4 over als kanidaat.
Samsung S5 Neo , Fairphone 2, Wiko Fever 4G, Huawei p8 Lite.
daar de fairphone 2 niet te verkrijgen is op dit ogenblik en de samsung S5 Neo net boven mijn budget zat bleven de Huawei en de Wiko over (Huawei ¤219 en Wiko ¤199)

Door dat ik al eens de Wiko Lenny gedurende langer als een uur had kunnen inspecteren en gebruiken (terwijl ik dit nog niet zo uitgebreid had kunnen doen met de huawei) heb ik besloten om toch de sprong te nemen en te gaan voor de Wiko fever 4G. binnen het budget octacore, 5,2", ect ...

ik heb nu een week met het toestel bezig geweest en moet zeggen dat ik er tevreden van ben.

1. Behuizing :

+ Simpel
+ Clean
+ Lederachtig aanvoelende achtergrond welke je voldoende grip geeft
- Door de afronding van het achtergrond lijkt de 3,5" jack niet goed in het toestel te passen
- Speaker aan de achterzijde
- Micro-usb 2.0 aansluiting zit anders dan hoe je zou verwachten waardoor ik me toch enorm veel vergis tijdens het willen insteken voor op te laden

2 Accessoires amper of niet verkrijgbaar

toen ik de gsm opzocht wist ik dat er niet enorm veel accessoires zouden zijn.
maar een degelijke cover en screen protecter zou het minimum benodigde moeten zijn,
maar toen ik de gsm had aangekocht vond ik in geen enkele winkel de folio jetlines voor de Fever 4G. http://world.wikomobile.c...-889-folio-jetlines-fever
Evenals de screenprotecters die nog niet in mijn bezit zijn.
geen enkele winkel weet of ze binnenkomen en op welke datum weten ze ook niet.

Dus via social media contact opgenomen met Wiko Mobile met de vraag ivm de folio jetlines voor wiko Fever 4G als mede ook de screenprotecters, welke ik ook elk moment antwoord op verwacht .

3 Kwaliteit Scherm

+Zeer helder en contrastrijk scherm dat werkt op 480ppi (LCD). Dankzij mira vision kan je bij gebruikersmodus zeer veel instellen tot en met de kleurtemperatuur.
+Foto's worden goed weergegeven
+Touchscreen gaat zeer vlot waarmee ik het toch in het verleden toch nogal eens problemen mee heb gehad bij andere toestellen.

4. Hardware, prestaties en accuduur

ik heb getest met Anatutu 6.0
en volgende resultaten kwamen daaruit :

3D score 5042
UX score 13646
CPU score 12964
Ram score 4807
Totaalscore 36459

In de rangschikking staat deze op een repectabele 15de plaats wat ik een goede score vind voor een toestel dat net geen ¤200 kostte.
aangezien op plaats 14 de Vivo X5pro staat met een algemene score van 46008 en deze ruim ¤450 kost, ben ik van mening dat ik een goede koop gedaan heb.
APU
De Mediatek de veelgebruikte MT6753,
Welke de volgende proccessor heeft
ARM Cortex-A53 64-bit octa-core CPU (normaal is deze geklokt op1.6GHz, maar eze is op 1.3GHz geklokt, wellicht om de batterij te sparen)
Tevens zijn in IDLE staan er 4 tot 6 cores van de 8 cores in sleepmode .
ARM Mali-T720 GPU op 1080 x 1920
daar er al zeer veel bekend is over deze chipset ga ik hier ook niet verder over uitwijden.
Geheugen
Verder is er 3gb (2920MB) werkgeheugen beschikbaar.
16GB opslag geheugen (een aantal GB's gaat eraf natuurlijk door format en instalatie van het OS)
Front en rear camera
De frontcamera is een 4.9Mp camera welke bijgestaan word door een LEDflitser.
De foto's zijn van redelijk goede kwaliteit op een resulutie 2560 x 1920px.
De rearcamera is een 13,0Mp camera welke ook bijgestaan word door een LEDflitser.
De foto's zijn van redelijk goede kwaliteit op een resulutie 4160 x 3120px.
Omdat ik meestal toch vaak mijn DSLR meesleep ga ik deze weining gebruiken enkel eens een keer in een noodgeval.
NFC, GPS, WIFI, temperatuursensor en andere dedectoren
alle gangbare mobiele netwerken worden ondersteund :2G - edge, 2G - gprs, 3G - hsdpa, 3G - hspa, 3G - hsupa, 3G - umts, 4G - lte en op de gangbare frequenties : 850 MZh, 900 MZh, 1800 MZh, 1900 MZh.

NFC wordt niet ondersteund, maar voor mij is dit geen gemis.

GPS Doet zijn werk goed, geen haperingen, maar GLONASS word niet ondersteund.

WIFI alle gangbare verbindingen (802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n worden ondersteund.

Bluetooth 4.0, De koppeling met mijn AKAI AWS10 verliep zonder problemen.

FM-Radio kan uiteraard enkel gebruikt worden in combinatie met de bijgeleverde of aftermarket/alternatieve headset.

USB OTG nog niet gebruikt/ nodig gehad en ook geen aparaten om dit mee te testen

Temperatuur-, vochtigheids-, hartritme- sensors zijn niet aanwezig dit zijn de voornaamste sensors die ik even oplijst
de sensors lijken mij ook allemaal van Globaltop Technology Inc afkomstig te zijn al kan ik dit natuurlijk niet bevestigen

De Wiko Fever 4G is een dual-microSIM toestel, dit was voor mij een goede deal aangezien ik vlak aan de Belgisch/Nederlandse grens woon en al vaker grensarbeid verricht heb, dan kan ik zowel een Belgische simkaart als een Nederlandse simkaart tegelijk gebruiken, hoe dit in praktijk meevalt heb ik tot op heden nog niet kunnen testen.
Accuduur
ik heb dit toestel redelijk intensief in gebruik van s'morgens 8u tot 22u s'avonds
tevens moet deze vaak netwerk zoeken aangezien ik aan de grensstreek woon welke natuurlijk ook invloed heeft op de accuduur
Maar met regelmatig een relatief zwaar spel te spelen en een aantal actieve applicatieskom ik toch nog goed de dag door. terwijl ik met de S3 al na 4u een accu eraan moest hangen voor de dag rond te komen.

OS

De Wiko Fever wordt standaard geleverd met andriod 5.1 maar wellicht niet stock
(geen ervaring met stock andriod of nexus aparatuur).

toen ik deze mobiele telefoon voor het eerst opstartte met de simkaart van mijn mobile provider (virtual mobile provider Telenet op het Mobistar netwerk (tot op heden)) wist de telefoon na een paar ogenblikken dat er een nieuwe update was die bepaalde problemen met Telenet oploste (nooit problemen ondervonden dus) welke dus ik ook bewonder dat dit zo OTA opgevangen en melding van gegeven wordt .
update geinstaleerd, telefoon gereboot, andriod update en ik kon de gsm gewoon gebruiken, verder geen last mee gehad.

verder is de camera app goed in orde met verscheidene filters.
cleanmaster staat er standaard op. (of dit een plus of een min is laat ik in het midden ....)

Overige

De Wiko Fever werd aangekondigd met Glow in the dark edges in 3 sterktes
Black - Grey minst sterke variant
Black - Gold Medium Variant
White - Gold zou het sterkste glow in te dark effect hebben

Daar de Black - Gold niet aanwezig was bij de winkel waar ik deze heb aangekocht heb ik gekozen voor de Black Grey variant
en heel eerlijk heb ik het glow in the dark effect nog niet gezien tot nu toe ...
Is er iets mis, niet genoeg daglicht gehad ? ik weet het niet.

Verder heeft deze een heldere klank tijdens de telefoongesprekken en als ik iets van muziek op het toestel beluister dan is het ofwel met headset of via mijn bluetooth-speaker, dus de kwaliteit van de speaker aan de achterzijde is voor mij van minder belang.

dit is voor mij een eerste goede indruk van de Wiko Fever 4G dual sim

Heb jij ook een Wiko Fever 4G Grijs, Zwart?

Als je op eBay "wiko fever 4g" als zoekterm gebruikt, dan vind je een heel aanbod aan hoesjes en protectors, dat geschikt zou moeten zijn.

Overigens past Wiko, als ik mij goed herinner sinds een jaar of wat een behoorlijk aangepaste versie van Android toe (geen kale versie). Technoviel.de test zeer regelmatig Wiko smartphones.

[Reactie gewijzigd door Hot Rod op 3 januari 2016 19:44]

Oké bedankt voor de tip!
Inmiddels heeft Technoviel ook de Fever gereviewed.
Super goede review :) (de eerste uitgebreide Nederlandse volgens mij)! ik hoop dat de hoesje, screenprotectors e.d. snel te koop komen op de Nederlandse markt.

[Reactie gewijzigd door tjeerd15 op 30 december 2015 10:40]

Bedankt voor de review ; adhv hiervan heb ik me een toestel gekocht en ben erg tevreden van de prijs/kwaliteit. Ik zag al wat accecoires voor dit toestel (van Wiko zelf) in de schappen liggen dus dit komt wel goed. De flipback cover is van redelijke kwaliteit maar koop hem niet voor 20 euro dat is duidelijk zwaar overprijsd :)
Bedankt voor de review. Ik lees op verschillende sites dat die ondersteuning bied voor 800Mhz LTE, klopt dat? Of kan die alleen LTE ontvangen via de 1800Mhz frequentie?
ik heb mn hoesje gekocht op aliexpress.com!
het gaat om een backcover van siliconen (flexibel).
Deze was goedkoop (rond 2 euro) en snel binnen (1,5 weken).
@jroumans

Hoe zeker ben jij dat die WiFi A/N op 5GHz ondersteund? Want bijna elke website meld enkel 2.4GHz?
@techsolo mijn linksys-router (Cisco Linksys E2000 Advanced Wireless-N Router) gaf aan dat er connectie was met de 5GHZ-frequentie terwijl ik nooit 5ghz verbindingen had tot ik de wiko in huis gehaald heb (is trouwens ook maar een enkele keer geweest dat ik mijn logs nagekeken heb)
mar mijn logs zeggen inderdaad ook niet dat er recent nog op de 5ghz frequentie verbinding is geweest .

trouwens nu ik het toestel langer in gebruik heb beginnen toch sommige min puntjes op te vallen met de wiko
-amper response van hun social media
-regelmatig dat de zaklamp(ledflitser) aangaat in mijn broekzak
-soms reageert het touchscreen niet goed
-soms krijg ik geen geluid bij melding terwijl men volume toch aanstaat op maximum.
-OTG usb gamecontroler werkt niet(weet ik niet of aan het toestel of aan de controller ligt.

dat is zowat wat ik er nog meer over kan vertellen (ik zal de 5Ghz verbinding verwijderen uit de oorspronkelijke tekst omdat ik me heb laten misleiden wellicht door mijn routerlogs :) )
Die E2000 is of 5GHz of 2.4GHz. Dus als je op 5GHz had gezeten hadden al je toestellen compatibel moeten zijn of je had het wel gemerkt.

Ik wou hem kopen om cyanogenmod op te zetten. En omdat ik behoorlijk nijdig ben dat mijn onbeschoft dure S4 na 2.5 jaar uiteenvalt. (ziet zijn SIM kaart de helft van de tijd niet meer)
Bij mij ging ook "spontaan" de zaklamp(ledflitser) aan. En alleen als hij in mijn broekzak zat. Maar dit is eenvoudig op te lossen door de functie Smart Awake in de instellingen uit te zetten.
Heb de Wiko Fever aangeschaft en kan niet anders zeggen dat het een prima vervanger is van mijn oude Samsung telefoontje, de Young. Overigens: Ik heb ook de versie met de grijs metalen rand, en ook mijn apparaat doet geen "glow in the dark" Vind ik prima zo.
Pro's zijn : Lekker snel, voldoende geheugen, ligt vast in de hand, als telefoon duidelijk geluid.
Luidspreker is wat minder, accuduur is voor mij voldoende.

[Reactie gewijzigd door Ajajong op 25 februari 2016 16:40]

Ik ben dus ook de eigenaar geworden van de wiko fever.
Nadat mijn Motorola moto G 2nd gen het had begeven ging ik opzoek naar een goede vervanger. En omdat ik er niet de hoofdprijs voor wou betalen kwam ik uit bij de fever. Het is een toestel dat bijna alles heeft wat ik zocht. Alleen geen NFC. Maar jammer dan. Verder is hij behoorlijk stock en ook nog eens lekker snel. Een screenprotector van gehard glas geb ik voor ¤0,78 gehaald bij ALIBABBA. Voor dat geld werd hij binnen 10 dagen ook nog thuisbezorgd. De flipcover koste mij ¤3,50 en die had ik na 2 weken in huis. Ik las ook op de site van Wiko dat de Wiko Fever in april 2016 de update zou krijgen naar android 6.01 Zodra die binnen is kan ik hem gaan rooten met de apk van KingRoot. Dus ik ben zeer tevreden.
Sinds vandaag ook deze smartphone in bezit. Werkt als een speer. Voor mijn werk heb ik een samsung S5 die een stuk duurder is, maar qua snelheid zeker niet sneller is.
Wel een update naar 5.1 lollypop gehad, maar 6.0 nog niet gezien. Die zou er toch allang moeten zijn....
Ik krijg het vermoeden dat Wiko dezelfde kant opgaat als Samsung, veel beloven nooit meer wat geven.
Ook voor mij er weer een leverancier bij die op de blacklist gaat. 8)7
Reactie op wiko NL fb pagina
Wiko Nederland
Wiko Nederland Hallo Wim, deze gaat er zeker komen alleen is de exacte datum van de update momenteel nog niet bekend. Zodra we meer weten maken we het bekend op onze Facebook pagina.

Hieperdepiep, zou het "glow in the dark" probleem met de update ook worden verholpen ? ;)
LOL ik heb geen probleem dat dat amper tot niet werkt :) ps de gouden versie zou het peste glow in the dark effect hebben zwart minder en wit minimaal
We wachten af...Mijn S5 neo kreeg hem deze week aangeboden. ;)