Microsoft Lumia 640 4G Zwart Review

pancake82 29 december 2015, laatste update op 29 december 2015, 249 views

Microsoft Lumia 640 4G Zwart

Deze Lumia is voor Microsoft een stap voorwaarts naar een volwassen en volwaardige smartphone. De stap is gemaakt door de scherpe prijs, Windows Phone 10 en een zeer goed IPS LCD touchscreen.

Pluspunten

• IPS LCD touchscreen
  • Windows Phone 10 interface
  • Windows Phone 10 App store

Minpunten

• Windows Phone 8.1 mee geleverd
  • Speaker kwaliteit
  • App store

Zoals ik al aan gaf maakt Microsoft een goede stap voorwaarts met dit toestel maar ze zijn er nog niet.

Er komen een aantal zaken aan bod zoals:
- Windows Phone 8.1 en 10
- Office
- Here Drive + Maps
- Beeldscherm
- App store
- De concurrentie
- Conclusie

Windows Phone 8.1 en 10

Het toestel werd geleverd met Windows Phone 8.1 welke na het uitpakken toch nog wat updates voor zijn kiezen kreeg.
Ik kan hier kort en krachtig over zijn, de interface is in de basis wel oke als je het laat bij bellen, appen, navigatie en email. Je kan echt zien dat WP8.1 niet af was.

Na enig zoekwerk kwam ik er achter dat je met de App "Windows Insider" deel kan nemen aan een test programma voor WP10. Ik dacht slechter dan dit wordt het niet dus gewoon aanmelden, downloaden en installeren maar.
Ik heb gekozen voor Windows 10 slow welke stabieler draait en geadviseerd wordt.

Na 30 minuten werd ik totaal verrast door een totaal andere besturingssysteem met een intuďtieve look en feel (Ik ben een iPhone gebruiker dus dat zegt wel wat)!
Eindelijk heet Microsoft goed gekeken naar de concurrent Google/Android en handige menus toegevoegd zoals in het startscherm.
Swipe van boven naar beneden en jawel er komen talloze opties naar voren (in WP8.1 was dit onvolledig).
De tegels zijn opgefrist en het "instellingen menu" is gecategoriseerd en talloze opties om het ččn en ander in/uit te schakelen (teveel om op te noemen).

Een min puntje is dat de interface niet constant hetzelfde blijft waar bij iOS de opbouw/bediening van de apps, webbrowser en andere menus consequent hetzelfde blijven.

Windows Phone 10 is dus echt een must om te installeren.
Office
Eindelijk een knappe tekstverwerker en viewer op een Smartphone geheel gratis, ja mensen Microsoft bied dit gratis aan.
Office komt kwa features overeen met Office voor je computer/laptop. Een nadeel is weer het kunnen selecteren van de menus als je aan het typen bent dan verdwijnt het weer.
Here Drive + Maps
Here Drive werkt bijzonder goed en snel voor dit budget toestel.
Je kan ongelofelijk veel kaarten (gratis) toevoegen mits je voldoende ruimte heb wat afhankelijk is van je Micro SD kaart.
Na het kiezen van de route wordt keurig netjes de verkeersdrukte en files meegerekend waardoor je een goed beeld hebt hoe lang je er over doet. Een TomTom is dus niet meer nodig!

Here Maps doet het wel, maar Google Maps blijft heer en meester zelfs als je op de meest bijzondere dingen zoekt. Here Maps heeft een koppeling met Here Drive waardoor na het zoeken van een locatie direct een route bepaald kan worden.
Beeldscherm
Voor een toestel van minder dan ¤175 is het beeldscherp echt heel erg goed.
Het 5 inch IPS LCD display is duidelijk af te lezen en alle kleuren komen goed tot zijn recht. De inkijkhoek is heel goed maar dat wordt weer teniet gedaan door het hoog glans Corilla Glass.
Voor een budget toestel vind ik het bijzonder knap dat je een goede feedback krijgt van het scherm waardoor je voelt wat je aan het doen bent wat ik echt een meerwaarde vind van dit toestel.
App store
Als je de overstap hebt gemaakt van WP8.1 naar 10 dan zul je merken dat de App store er ook op vooruit is gegaan. Microsoft heeft nu 1 store voor alle platformen welke een verademing is voor de gebruiker maar helemaal voor de ontwikkelaar.
Er is hierdoor meer keuzen maar eerlijk is eerlijk het is nog niet op niveau wat je ook niet kan verwachten aangezien Apple en Google een ruime 5 jaar voorsprong hebben.
De basis Apps zoals games, bankieren, nieuws en weer zijn keurig beschikbaar.
De concurrentie
Je kan Microsoft als underdog moeilijk vergelijken met de ver doorontwikkelde Android en iOS. Maar er is hoop wat in mijn beleving vind ik het Windows Phone kwa gebruik vriendelijker dan Android.
Waar Microsoft wat van kan leren is door al het goede van Android en iOS af te kijken en door te voeren welke de look en feel ten goede komt. Ze zijn op weg maar er is een goede hoop.

Er zullen vast nog meer features of technisch zaken zijn die besproken kunnen worden, maar dit vond ik de belangrijkste punten om een goed beeld te krijgen van de Lumia en het OS welke grote stappen voorwaarts hebben gemaakt.

In de basis is dit een goed toestel voor een spotprijs met prima performance, prijs kwaliteit is "big bang for a buck" maar hij heeft een geduchte concurrent en dat is de Samsung J5 voor maar ¤200 welke net dat stapje meer is enkel door het beter door ontwikkelde besturingssysteem.

EINDOORDEEL 8
Extra info
Voor mijn Lumia heb ik een origineel hoesje aangeschaft waar je ook een bankpas, creditcard in kan stoppen.
De case word vervangen dus het origineel blijft mooi.
Microsoft had dit standaard mee moeten leveren!!

Heb jij ook een Microsoft Lumia 640 4G Zwart?

In UI was er niet zoveel verschil tussen 8.1 en 10, dus ik ben verbaasd dat je hier enorm verrast door bent. De vooruitgang in ordening van het menu instellingen e.d. is inderdaad enorm.
De tegels en het Applicatie menu is vrijwel onveranderd, maar alle overige schermen zoals settings, webbrowser, app store menus in apps zijn wel degelijk aangepakt en minder buggy.
Ik heb de 640 gekocht met het idee dat de Windows 10 update zou komen en de hoop dat er ook ondersteuning voor Continuum komt.. Windows 10 duurt nu al veels te lang (nee ik wil geen preview) en continuum gaat er volgens mij voor deze niet komen. Kortom: hij ligt nu weg te stoffen op m'n kastje.

Jammer want het is eigenlijk een heel fijn toestel qua hardware, maar ik knap helaas af op het gebrek aan allerlei apps die ik normaal op Android gebruik en al helemaal vanwege het feit dat geen van mijn smartwatches ondersteund worden (dat wist ik vooraf uiteraard, maar in de praktijk dus toch een showstopper). Overigens is de laatste versie 8.1 denim waar al een hoop zaken in aangepakt zijn.

[Reactie gewijzigd door hgoor op 29 december 2015 16:35]