Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 4GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Glo HD Zwart Review

Plato1989 29 december 2015, laatste update op 24 februari 2017, 88 views

Kobo Glo HD Zwart

Goede vervanging van mijn Aura. Wel kleiner: 6" tegenover 6,8". In theorie maakt het weinig uit. Het licht voor lezen in het donker is erg goed. Helaas geen knop op het apparaat aanwezig om dit te regelen. Goede e-reader tegen een nette prijs.

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik
  • Eenvoudig om er boeken op te zetten
  • Kan overweg met de meeste eboek formaten zoals epub, kobi, etc.

Minpunten

• Geen mogelijkheid voor een SD-kaart
  • PDF (150MB+) werkt niet al te lekker

Veelzijdigheid Score: 1

De Kobo Glo HD in 2017

Nadat op tragische wijze een maand geleden mijn Kobo Aura H2O aan zijn einde is gekomen ben ik (tijdelijk) teruggegaan naar de Kobo Glo HD. Omdat ik nogal verwend was door mijn H2O (RIP) is het een behoorlijke "shock" om te moeten lezen op een Kobo Glo. In deze review spits ik mij met name toe op puur en alleen de ervaring. Specs en dergelijks zijn overal te vinden dus dat laat ik achterwege. "Kan je medio 2017 nog goed lezen op de Glo HD?" is de vraag die de boventaan voert, helemaal nu je refurbished Glo's vanaf 55 euro bij de Mediamarkt kan kopen.
Snelheid
Ik ga niet teveel vergelijken met de H20 maar in vergelijking met de H20 is de Glo ontzettend langzaam. Het opstarten van het apparaat met de laatste firmware duurt dik een minuut. Na het indrukken van de powerbutton duurt het een tijdje voordat je ziet dat de Kobo aan het opstarten is.

Het openen van een boek, afhankelijk van hoe groot het boek is gaat relatief gezien snel. Een normaal boek van zo'n 500KB opent de Glo in zo'n 3 seconden. Hierbij is het heel simpel: hoe groter je boek is, hoe langer je wacht. Ben je eenmaal aan het lezen en moet je bladzijden omslaan gaat dat razendsnel.

Wat mij wel opvalt is dat het omslaan van een pagina niet altijd even goed werkt. Soms moet je echt wel een paar keer op het scherm tikken voordat de bladzij omslaat.
Batterijgebruik
Kan ik kort overzijn: extreem goed. Na een maand dagelijks de Glo van 30 tot 60 minuten te gebruiken staat de batterij nu op 59%. Hierbij lees ik met name in de avond waarbij ik gebruik maak van het ingebouwde licht. Tevens staat hierbij de WiFi nog aan.
Gebruikersgemak
Erg goed. Een epub op de Kobo zetten is kinderlijk eenvoudig. Via de meegeleverde kabel sluit je de Kobo aan en je plaatst de boeken op het apparaat. Met de huidige toevoeging van Kobo Plus is het nog makkelijker. Zoek of het boek wat je zoekt beschikbaar is, klik op download en je kan direct beginnen met lezen.

Lettertype's en marges aanpassen is ook een fluitje van een cent. PDF's lezen blijft een minpuntje. In de eerste plaats is het scherm van de Glo eigenlijk te klein voor PDF's. Inzoomen en dergelijks is mogelijk maar het werkt allemaal langzaam en schokkerig.
Voor 55 euro kan je op een prima wijze kennismaken met deze ereader. Het apparaat werkt zeer makkelijk en het scherm leest nog erg prettig weg. Boeken op het apparaat zetten of verbinding maken met diverse online accounts kan bijzonder makkelijk. Voor dit geld is het een uitstekende ereader.

Nadelen:
  • Het geheugen is niet uitbreidbaar maar op 3GB kan je meer dan genoeg boeken kwijt
  • Vuil en stof komt snel "tussen" het scherm en de bezels
  • Zonder case is de Kobo erg 'glad' en kan hij makkelijk uit je handen glijden

Heb jij ook een Kobo Glo HD Zwart?