Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 Review

Foritain 29 december 2015, laatste update op 26 mei 2017, 4.171 views

Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16

De Kingston HyperX Fury kits zijn betaalbaar en visueel aantrekkelijk zonder te overdrijven wat afmetingen betreft waardoor ze met de meeste processorkoelers overweg kunnen. Sneller geheugen aanschaffen is veelal niet interessant tenzij het prijsverschil minimaal is, of je zeker weet dat jouw taken die snelheid kunnen benutten.

Pluspunten

• Het is werkgeheugen, het werkt, het doet wat je ervan verwacht?
  • Goedkopere 2133MHz modules lijken in de praktijk niet onder te doen voor duurdere 'snellere' kits bij gamen of huis-tuin-keukengebruik.
  • Zwarte PCB, nette zwarte heatspreader en geen andere kleurtjes. De meeste concurrenten hebben toch -iets- van kleur of zijn duurder.
  • Bescheiden hoogte <35mm, prima compatibiliteit met grote luchtkoelers.
  • Levenslange garantie
  • Prijs van vrijwel alle HyperX Fury kits scherp

Minpunten

• De 16GB 2133MHz kit zou nog 5 euro goedkoper mogen, de 2666MHz is op moment van schrijven slechts enkele euro's duurder. Ondanks de lastig aan te tonen verschillen voelen die toch aantrekkelijker voor Z170/X99 builds

Stabiliteit Score: 5
In deze review bespreek ik twee producten, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van het andere product zie de review die daar aan is gekoppeld.

Review: Kingston DDR4 Fury & Savage review

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Kingston

De review van vandaag krijgt een specifieke insteek. We gaan namelijk niet enkel naar twee producten kijken, maar deze gaan ook een basis vormen voor meer vergelijkingen in de toekomst en een eerste stap zetten in een serie artikelen over werkgeheugen die gaandeweg wat complexer zullen worden. De ervaren werkgeheugen geek zal het stukje van vandaag wat lichte kost vinden, maar we gaan toch echt beginnen met het beantwoorden van enkele veel voorkomende praktische vragen die op een eenvoudig niveau, de aanschaf van een nieuw systeem voor mensen die dat niet dagelijks doen, toch echt spelen. Die vraag is: in hoeverre heeft sneller werkgeheugen praktisch voordeel, en dan specifiek in een Intel Skylake systeem met DDR4. We gaan zowel een kijkje nemen in gebruik met een dikke Intel Core i7-6700K op een even zo dik Z170 moederbord, als even spieken bij een Skylake instapper: een H110 bord met een i3-6100.

De hoofdrolspelers van vandaag zijn twee DDR4 sets van Kingston: een HyperX Fury op 2133MHz, en een HyperX Savage op 2666MHz. Beide zijn 16GB Dual Channel kits, oftewel bestaande uit twee reepjes van 8GB. Voor de echte leek: het gebruik van slechts één module halveert de effectieve snelheid, en hoewel het voor een super budget office bak geen grote rol zal spelen hoef je het voor de kosten tegenwoordig niet te laten om gewoon direct voor een dual channel kitje te gaan.

Één verschil ontkomen we niet aan: Deze 16GB Kingston HyperX Fury is verkrijgbaar vanaf iets minder dan 100 euro, de 16GB Kingston HyperX Savage gaat voor ruim 150 euro over de toonbank.

De specificaties en features van de HyperX Fury:

En van de HyperX Savage:

Specificaties van werkgeheugen zijn best even schrikken als je er niet dagelijks naar kijkt. Kingston maakt het ook niet makkelijk door bij één set uitgebreidere specificaties te noemen dan bij de andere.

Wat is belangrijk? De focus van vandaag ligt op de snelheid, die snelheid wordt in een aantal getallen uitgedrukt. De meest gebruikte en tevens meest begrijpelijke format is wat we bij de XMP profielen zien, bijvoorbeeld de DDR4-2666 CL 13-14-14 @ 1.35V specificatie bij de HyperX Savage set. De 2666 staat daar voor het aantal MegaHertz, die wordt gevolgd door de CAS Latency of CL. Zonder te veel in detail te treden: Het aantal MHz willen we hoger zien, de CL waardes normaliter lager. Echter begint het daar al complex te worden, want er zitten wat haken en ogen aan die “CL wil je lager” opmerking. De secundaire indicaties van snelheid zien we ook terug in de specificaties, zoals de tRCmin, tRFCmin, etcetera, maar die laten we voorlopig even buiten beschouwing. Wel weer relevant is het voltage wat achteraan staat, in dit geval 1.35V en 1.2V, waarbij een set op 1.35V uiteraard ietsje meer stroom verbruikt (al zal je dat nimmer in je portemonnee voelen), maar waarbij het hogere voltage ook de deur open zet voor hogere snelheden.

Vooral de XMP profielen zijn voor de beginnende geek interessant: deze kant-en-klare en vooraf geteste instellingen geven je de mogelijkheid om bepaalde snelheden in een eenvoudige klik in je bios actief te maken, waar je vroeger nog wel eens handmatig tig getallen moest invullen. Het grote verschil tussen deze twee kits is dan ook dat je bij deze Savage snellere XMP profielen ziet en de garantie krijgt dat die set die hogere snelheden en 1.35V daadwerkelijk aan kan, terwijl je die garantie bij deze Fury niet krijgt.

Bij beide sets wordt gebruik gemaakt van zestien 512MB chips per elk van de twee geheugenmodules. Hoewel handmatig overklokken vandaag buiten beschouwing blijft wil ik voor de gevorderden wel aanhalen dat Kingston bij de Fury en de Savage geen beloftes doet welk merk modules worden gebruikt. De markt voor geheugenmodules verandert van dag tot dag, en een tekort bij chipfabrikant A vandaag zorgt dat een bedrijf als Kingston dan chips bij fabrikant B moet inkopen om aan de vraag te voldoen. De enige garantie die je krijgt is dat de elke module bij het testen de bovenstaande specificaties daadwerkelijk haalt. Hoe veel verder je ze kan pushen als fanatieke overclocker is een loterij.

Het klassieke uitpakken mag uiteraard niet ontbreken. Beide sets komen in een relatief eenvoudige plastic verpakking. Ik moet werkgeheugen dat bij transport is beschadigd nog meemaken, maar echt indrukwekkend is het natuurlijk niet. We zien ook dat de sets fysiek wel enige gelijkenissen lijken te vertonen. Beide komen met een korte handleiding die je niet nodig hebt, en een HyperX sticker(tje).

We beginnen met de HyperX Fury. Deze kit is voorzien van zwarte heatspreaders die met enige detail in het oog proberen te springen maar verre van overdreven. De HyperX opdruk aan de bovenzijde, en de DDR4 en Fury opdruk aan de zijkant, zijn helder wit, het HyperX logo aan de zijkant is zilverkleurig en vrij reflectief.

De HyperX Savage is niet extreem anders, de heatspreader is een tikkeltje agressiever en dikker vormgegeven. Ze mogen dan wel niet meer strikt noodzakelijk zijn zoals in de RDRAM tijd, maar het oog wil ook wat. We zien wederom veel zwart met een bescheiden witte opdruk, en het zilverkleurige logo.

De verschillen zijn uiteindelijk vooral zichtbaar als je er dicht bij zit, of wellicht dat de kenner zal zien dat de HyperX opdruk aan de bovenzijde bij de Savage iets meer bescheiden is. Ik denk dat het veelal als positief zal worden ervaren dat het ontwerp relatief eenvoudig te combineren is met tal van builds. Of je nu bewust voor zwart gaat en je RAM erbij wilt passen, of dat je simpelweg niet wilt dat je geheugen echt in het zicht springt. Helemaal positief is dat Kingston een bescheiden maar toch leuk design neer weet te zetten zonder dat de sets echt de hoogte in gaan: Beide sets blijven onder de 35mm, waardoor ze veelal ook met RAM-overhangende koelers te combineren zijn.

We beginnen onze vergelijking met twee synthetische benchmarks, dat wil zeggen meer ‘op papier’ tests dan ‘echte’ taken, namelijk de AIDA64 Memory Benchmark (AIDA64 is sowieso een mooi programma om eens te bekijken als je een benchmark, systeeminfo, of stresstest programma zoekt) en de SuperPi benchmark. Om het eenvoudig te houden hanteren we voor beide sets de XMP profielen, want dat kan iedereen tenslotte redelijk eenvoudig in de bios instellen. Hoewel overclocken interessant kan zijn voor de record-chasers, vereist dat dat je zelf met een flink aantal ‘getalletjes’ serieus aan de slag moet, een XMP profiel bij je HyperX werkgeheugen garandeert dat een bepaalde snelheid wordt gehaald, en regelt ook direct de correcte instellingen voor je. Ook de processor wordt in dit geval niet handmatig mee geknoeid. Hier zien we een voorbeeld van een AIDA64 resultaat met de HyperX Savage, met onderin de snelheid en timings.

Hou er rekening mee dat je bij deze snellere HyperX Savage set , en alle andere sets die hogere snelheden kunnen halen, het XMP profiel wel zelf moet activeren. Moederborden pakken standaard normaliter de ‘veilige’ instelling, oftewel de 2133MHz instelling. Bij deze HyperX Fury kit hoef je in feite dus niets aan te passen.

In de AIDA64 benchmark kijken we naar de latency en de copy snelheid, en dan zien we dat de HyperX Savage 2666MHz een flink hogere doorvoersnelheid en een lagere latency laat zien dan de goedkopere HyperX Fury: De hogere snelheid is dus absoluut meetbaar. In de SuperPi benchmark, een benchmark die het getal Pi tot heeeel veeeel getalletjes achter de komma uitrekent, zien we dat het verschil een stuk meer bescheiden is. Hier zien we de eerste stukjes bewijs van wat de meer ervaren RAM review lezers al zullen weten: De snelheid van het werkgeheugen is in veel gevallen simpelweg niet de bottleneck.

Dat wordt nog duidelijker zodra we er een nog meer praktisch georiënteerde test er naast zetten: 3D Mark en de Heaven benchmark. Daarbij maken we gebruik van een Nvidia GTX 970, want gamen op een Intel iGPU...?

De hogere doorvoersnelheid en latency vertalen zich dus niet in betere resultaten, beide resultaten vallen ruim binnen welke vorm van ‘margin of error’ je ook aan zou willen houden en er is dus geen bewijs dat sneller geheugen zorgt voor een hogere framerate in games.

Hoe zit het met de vergelijking met een H110 bordje en een Intel Core i3-6100? Nou, de H110 chipset staat snelheden boven de 2133MHz helemaal niet toe dus op een dergelijke instap chipset heb je weinig aan je mooie geheugen. Een snellere set als de Savage 2666MHz wordt simpelweg naar 2133MHz teruggezet met een standaard profiel ; het werkt wel gewoon, maar je wint er niets mee.

En een voorbeeld van wat beide Kingston HyperX sets uitstekend doen, lekker combineren met andere mooie hardware zonder negatief in het oog te springen met kleurtjes:

Bij de eerste stap in de wereld van werkgeheugenreviews merk ik al dat het geen eenvoudig avontuur gaat worden, al kwam het natuurlijk niet helemaal als verrassing. De op papier flinke prestatieverschillen zijn in specifieke stukken software weliswaar duidelijk aan te tonen, maar huis-tuin-en-keukengebruik of zelfs gaming lijken niet te profiteren van de snelheidsverschillen. In dergelijke taken is je werkgeheugen, en eker DDR4 werkgeheugen, simpelweg niet de bottleneck. Daarbij moeten we ook niet vergeten dat je op H110, B150, en ook H170 je geheugen niet eens boven de 2133MHz kan instellen.

Nu zijn er absoluut specifieke taken op deze aardbol waar sneller geheugen goed van pas komt, maar dat is een bescheiden niche groep die daar zelf van op de hoogte zal zijn en het snellere geheugen wel weet te vinden. In de regel ben je beter af met meer geheugen dan sneller geheugen, althans tot op een bepaald niveau. We weten tevens dat de meeste geheugenfabrikanten levenslange garanties bieden zoals Kingston hier doet, of in elk geval dusdanig lange garanties dat menig systeem aan andere oorzaken overleden zal zijn. Voor een typische gamer of all-round pc komt het dus aan op twee pijnlijk oppervlakkige onderdelen aan: uitstraling, en prijs. En dat terwijl dit toch zo’n mooi stukje techniek is, pijn in het tech-hartje dus.

Kijken we naar deze twee producten de prijsvergelijkers dan moeten we een aantal conclusies trekken. Allereerst is het bijzonder lastig om een meerprijs van 60 euro tussen deze twee kits voor het grote publiek goed te praten. Ik zou zeggen dat de Savage er net wat luxer uit ziet, maar 60 euro luxer? De echte kracht van de HyperX Savage zit vooral in het feit dat ze leverbaar zijn in 16GB modules, waardoor 64GB mogelijk wordt op moederborden met vier slots, of 128GB op het X99 platform. Goedkopere Fury kits komen maximaal met 8GB per module. Kanttekening uiteraard dat een dergelijke grote RAM honger even zo niche is als de die-hard overclocker die met een Savage kit (zeker één met een standaard hogere rating) vermoedelijk wat verder kunnen overclocken dan met een instapper, met de nadruk op vermoedelijk gezien het overklokken voor een andere dag is. Om het de Savage nog lastiger te maken: Hou je het bij een meer gangbare 16GB dan biedt Kingston ook een 2666MHz HyperX Fury kit. Deze kit heb ik dan zelf wel niet getest, maar met een meerprijs van slechts 5 a 10 euro boven de 2133MHz variant, en een besparing van 50 euro ten opzichte van de Savage, lijkt het wel de meest logische keuze; Het praktische verschil is te gering om 50 euro te verklaren, maar dat tientje (1% op een build van 1000 euro) is laag genoeg om toch je ego ietwat te strelen met wat ‘snellers’.

Uiteraard kan je stellen dat beide sets met hun zwarte PCB en heatspreader één van de meer praktische sets vormen om te combineren met andere hardware; de meeste fabrikanten kiezen toch voor een kleurtje (of laten de heatspreader geheel achterwege), en de enige set die in de buurt komt van zwart-zwart komt van Corsair waar toch net weer een vleugje geel aan zit; soms niet onbelangrijk bij behuizingen met vensters. Naast in de uitstraling lekker praktisch is Kingston dankzij de geringe hoogte ook goed te passen onder de meeste dikke processorkoelers. Daarbij is de Kingston HyperX Fury kit als het op zwarte kits (met heatspreader) aan komt ook op prijs concurrerend; de goedkoopste 8GB kit, en nek-aan-nek met de Corsair Vengeance LPX als we kijken naar 16GB op 2666MHz voor net geen 100 euro.

Uiteindelijk moeten we dus concluderen dat sneller geheugen slechts voor een kleine doelgroep interessant is, en geven we een uitstekende score aan de Kingston HyperX Fury DDR4 kit voor bovengenoemde voordelen. Hoewel de HyperX Savage inhoudelijk niets te verwijten valt is het prijsverschil simpelweg te groot voor zij die niet 100% overtuigd zijn dat sneller geheugen voor hun specifieke doeleinden zin heeft.

Terug naar boven

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16?

Uiteraard+3
Mooi een Asus geen draakjes :P

U zegt dat je beter af bent met meer geheugen dan met sneller tot een bepaald niveau.
Hoeveel geheugen kun je nu het beste hebben zit nu aan de 4x8?

Het enige jammere van Kingston vind ik dan dat ze bij ddr3 geheugen de zelfde snelheid
verkopen met de zelfde code maar met een ander voltage zodat die niet op 1866 werkt maar op 1600.

Ga zo door!!!! _/-\o_
32GB zal zelden een beperking zijn. Als gamer ipv 8 toch 16 te pakken zal, over de hele AAA lineup genomen, meer opleveren dan 2666MHz 8GB geheugen dan 2133MHz. Voorbij de 16 wordt het al lastig goedpraten.

Welke code heb je het overigens over? Kingston (en ook van concurrentie overigens) productnamen zijn dusdanig specifiek, lijkt mij niet dat daar ruimte in voor iets als wat je noemt?
geweldige review en damn wat n strakke pc is dat op de foto.

(btw hangt die gpu niet wat door? of kan dat geen kwaad?)
Dank je! Das mijn nieuwe bakkie. Dat beetje doorhangen kan idd weinig kwaad... Hoop ik :D
wauwie, mij is jaloers :)

ik heb t zekere voor t onzekere genomen tijdens het bouwen en mijn gpu is met een tyrap verankerd aan de case
Zo weinig als ik aan gamen toe kom nu vind ik de aanschaf van een nieuwe GPU met backplate lastig goed te praten. Volgende keer echter :D
Ja t oog wil ook wat

[Reactie gewijzigd door mission op 30 december 2015 16:01]

Cool dat er van zoiets simpels zn review kan gemaakt worden!
Foto-technisch geen hele spannende inderdaad. Overigens zou ik werkgeheugen niet simpel durven noemen, als ik naar al die OC-timings kijk krijg ik spontaan hoofdpijn.

Wel positief: Ze zijn ook met links in te prikken! :D
maar werk geheugen ziet er simpel uit, je kan niet echt iets aanpassen en het werk of het werkt niet ;)

Ik heb meerdere malen RAM reepjes met links erin geprikt dus dat kan idd.
http://www.techtesters.eu/pic/HYPERXFURYSAVAGE/520.png :)

[Reactie gewijzigd door VECTOR op 29 december 2015 14:05]

De downvote begrijp ik niet, anders dan dat deze reactie onder Pietervs bedoeld is gok ik zo. :D Het stond er inderdaad wel in, maar ik had het wat duidelijker mogen maken ;
Ooh zo'n downvote lig ik niet echt wakker van :) Greetz.
Ligt het aan mij, of moet 2666 daar 2133 zijn?

Mooie review verder! Weer 'ns wat anders ;)

[Reactie gewijzigd door Kiet Stiemer op 30 december 2015 10:42]

Ik denk dat hij op een code als KHX18C10T3K2/8, XMP gekeken had.
Met als eenige verschil het voltage wat hij niet gekeken had.

Btw u had het over dat dual chanel sneller is.
Nu heeft mijn game pc 4x4 gig is dit weer langzamer aangezien de processor dual channel ondersteunt of maakt dat niet veel?
Hm, die code komt uit op één product. Denk dat er misschien in een externe database (bijv pricewatch) een keer een verkeerde link is gemaakt?

Mbt dual channel, zodra je op een moederbord werkt wat geen quad aan kan en je jast er toch 4 reepjes in dan werken beide 'sets' gewoon als dualchannel. Dat mag dus geen negatieve (of positieve) gevolgen hebben. Een X99 of ander quad-channel systeem zou er dan, althans op papier, wel weer mee winnen.
Dank u voor de info.

Had al 2x4 en goedkoop nog dezelfde erbij gezet.

De andere pc heeft wel quad channel en meer pci lanes maar het verschil merk ik niet zo.

Alvast fijne jaarwisseling.
Goede review, maar ik zie niet op welk moederbord je dit getest hebt. Of kijk ik er overheen? :?
Alcyone zegt het in de onderstaande (of bovenstaande, afhankelijk van je layout) reactie inderdaad al aan: Een Asus Z170 ROG Maximum VIII Hero. De i3-6100 zit op een MSI H110 PRO-VM, maar gezien je op een H110 bord niet boven de 2133MHz komt heb ik daar weinig anders mee gedaan wat het geheugen betreft.

Ik had het inderdaad wat duidelijker kunnen aangeven in het verhaal. Mocht je nog andere vragen hebben gil ;)
Ik heb sinds vandaag m'n 2e reepje Kingston HyperX Fury black HX424C15FB/8 binnen... de 2400Mhz variant dus.
't kwam financieel wat beter uit en m'n vorige pc had slechts 6GB DDR2 geheugen dus 't was sowieso al sneller
1 reepje gaf in combinatie met een 6600K@4Ghz in de Intel Extreme Tuning Utility een score van 703, nu met de 2e erbij kom ik op 1163.
Dual memory scheelt dus al flink (al had ik niet anders verwacht).
Moederbord is een Gigabyte Z170X-UD3.

Aida64 geheugen en cache benchmark is hier te vinden: http://signe.nl/PC/aida64.png

Met spellen als Fallout4 en Assassin's Creed Syndicate liep het geheugen al goed vol met 8GB, testen met 16GB moet nog even wachten omdat ik eergister m'n hand heb gebroken...erg lastig gamen.

[Reactie gewijzigd door SiGNe op 31 december 2015 05:29]

Ik heb even zitten twijfelen of ik single channel nog mee zou nemen, maar dat leek mij zo'n open deur dat ik het niet heb gedaan. Misschien voor de aardigheid nog een keertje, maar dat je altijd voor een kit van 2 moet gaan zal inmiddels wel bekend zijn :D

En inderdaad, voor nieuwe AAA games is 16GB soms al geen luxe meer. Gelukkig is geheugen een stuk goedkoper geworden weer.
Leuke review weer :)
Ik heb 4x 8GB HyperX Fury @ 2400MHz in mijn computer. Zit alleen nog te wachten tot Kingston met de witte editie komt, dan vervang ik twee zwarte modules door witte.
Dank je :D Een witte zou ook zeker leuk zijn inderdaad, zeker met die witte MSI Krait bordjes enzo.