Specificaties Access Point, WiFi max. 1,167Gbps - Bekijk alle specificaties

ZyXEL NWA1123-AC Review

NBK 28 december 2015, laatste update op 28 december 2015, 721 views

ZyXEL NWA1123-AC

Product ziet er netjes uit en voelt stevig. Aansluiting op de achterzijde dus het kan heel netjes aan het plafond/muur worden bevestigd. Wifi bereik op 2,4Ghz valt me erg tegen. Bereik op 5Ghz is wel voldoende. Zeer uitgebreid te configureren met VLAN's

Pluspunten

• uiterlijk
  • configuratie mogelijkheden

Minpunten

• Bereik op 2,4Ghz

Beheerbaarheid Score: 4
De AP ziet er netjes uit en de behuizing voelt stevig aan. In de verpakking zit ook nog een adapter voor het geval je niet over PoE beschikt maar eigenlijk wil je deze AP netjes en strak aan je plafond of muur hangen met het LAN kabeltje direct weggewerkt en de voeding dus via PoE.

De eerste AP die ik kreeg toegestuurd was eigenlijk DoA. Configureren ging lastig, AP reboote soms en kwam dan niet goed online. Instellingen waren soms weg en de AP kwam af en toe weer online zonder de WPA beveiliging. Die ging dus retour.

Nieuwe AP configureren ging een stuk beter. Nog steeds is het zo dat de AP af en toe niet reageert na het drukken op de apply knop maar dan is hij de nieuwe config aan het laden en dat kan even duren. Dit is echter slecht aangegeven in de web interface en duurt de ene keer langer dan de andere wat het een beetje vreemd/onstabiel doet voelen.
Heb de Zyxel ZON software nog niet geprobeerd.

Firmware versie 2.10 heeft een tijdje op de website van Zyxel gestaan maar is nu plotseling, zonder verdere toelichting, verdwenen. Tot ik weet wat daar de rede van is blijf ik nog even bij de 2.00 hangen.

Het bereik op 2,4Ghz viel me erg tegen. Ben nog aan het uitzoeken in hoeverre dit aan de positionering ligt. AP hangt op de eerste verdieping tegen de buitenmuur. Beneden in de keuken is het bereik wel goed maar in de woonkamer is het heel slecht. Dit kan aan het stalen bind in de tussen muur liggen of iets anders. Ga ik nog uitzoeken...
Op 5Ghz is het bereik in het hele huis prima waardoor ik er prima mee kan leven.

Een heel sterk punt van de AP is de uitgebreide configuratie die je kunt toepassen.
8 SSID's per frequentie (die dan wel allemaal op hetzelfde kanaal draaien.)
Ieder SSID is optioneel aan een VLAN te koppelen.
Je kunt 8 verschillende beveiligings profielen aanmaken. Maar eventueel ook 1 profiel toepassen op alle SSID's.
Er is ondersteuning voor radius, mac-filtering en layer2-isolation.
De web interface is aan een VLAN te koppelen zodat deze niet bereikbaar is vanaf een ander VLAN en anders is met IP filters de toegang tot de webinterface te regelen.
Verder is er nog telnet, FTP en SMTP aanwezig. Certificaten en nog wel wat meer extra's.

Heb jij ook een ZyXEL NWA1123-AC?

Voor wat het waard is: ik heb er twee, beide met een gele poort en beide werken prima met versie 2.10.
Hoi NBK,

Inmiddels is firmware versie 2.1 opnieuw uitgebracht:
ftp://ftp.zyxel.com/NWA1123-AC/firmware/
Had je die toevallig al geprobeerd? En wat zijn dan je ervaringen daarmee?

Ik zit zelf namelijk nog te twijfelen of ik over ga, omdat ik wat problemen had met deze AP op FW 2.1.
Ik kreeg, toen FW 2.1 uit was, de AP net nieuw binnen en had gelijk de laatste versie van de firmware er op gezet, maar toen had ik het probleem dat de verbinding niet stabiel was. Weet niet helemaal zeker of het aan de firmware lag of aan de hardware van die betreffende AP. Maar een vervangend exemplaar op versie 2.0 deed het wel goed.
Ik heb net even gekeken naar de update en er vallen mij wel wat dingen op.

Ik zie dat er ook een bug is hersteld waarbij een verkeerd subnet werd ingesteld als hij zijn IP verkreeg via de DHCP.op "max" te zetten was maar hij die wijziging negeerde en op de vorige setting bleef staan.
Ik heb de AP inmiddels achter in huis bij de eettafel liggen. Vanaf daar heb ik in huis en in
Ik weet niet meer of ik mijn AP op DHCP heb staan maar op dit moment kan ik dus het hele IP adres van de AP niet meer bereiken. De wifi werkt overigens wel.

Er is ook een bug hersteld die er voor zorgde dat het zendvermogen niet meer op max gezet kon worden nadat een lagere waarde gekozen is. Ik begrijp hier niet helemaal uit of de keuze optie "max" daarbij ontbrak in de webinterface of dat hij via de webinterface wel de achtertuin redelijk goed ontvangst maar echt geweldig is het niet.

Morgen het ding maar resetten en kijken wat de 2.1 doet.

Inmiddels weer wat verder, dat ik de AP niet kon bereiken lag aan mij. Zat zelf in het verkeerde subnet... Hij staat ook niet als DHCP.

Nu versie 2.1 erin zitten en de 5G wifi werkt niet meer. Krijg heel kort een foutmelding in beeld tussen het laden van de pagina's door.
"ath8 no frequency information." en dan nog wat HTTP info.
Misschien toch maar even een factory reset doen straks.

Factory reset lost dus niks op. Met de 2.1 doet de 5G het gewoon niet.

Firmware terug naar de 2.0 helpt dus ook niet. 5G wil gewoon niet meer werken.

Blijft ook wel apart dat je op een 'Apply' knop druk en je vervolgens een halve minuut niks ziet gebeuren...

[Reactie gewijzigd door NBK op 22 mei 2016 23:56]

[Reactie gewijzigd door NBK op 30 mei 2016 21:32]

Heb je de router al eens een paar minuten van het stroom gehad na het terug flashen naar FW 2.0?
Dat gaf mij toen met de 1e router een tijdelijk werkende situatie. Ik dacht er toen aan om er een schakelklok tussen te zetten die 'm elke nacht even uit en aan zou zetten. Maar de ene keer deed hij het na het resetten een halve dag en de andere keer een paar uur. Maar omdat dat niet echt werkbaar was heb ik 'm na een week proberen maar terug gestuurd.

Voordat de 5Ghz band op komt duurt dat bij mij altijd wel een minuut of 2. Heeft volgens mij te maken met DFS, dan kijkt ie of de frequentie niet al gebruikt wordt voor andere toepassingen.

De AP die ik nu heb met FW 2.0 heeft af en toe ook een dipje. Dat is irritant, maar is op zich wel werkbaar.
Heb hem nog niet langdurig zonder spanning gehad. De eerste AP die ik kreeg had ook kuren met de wifi maar daar heb ik met deze eigenlijk nog geen problemen mee gehad.

Normaal is de 5G na een reset net zo snel weer beschikbaar als de 2.4G

Wat mij opvalt in het dashboard is dat er bij SSID status bij de 2.4G wel een BSSID staat en bij de 5G niet. Die stond er volgens mij wel altijd. Staat er bij jou wel een BSSID bij de 5G verbinding?

Als ik via telnet verbinding maak kan ik een wat duidelijker overzicht krijgen van de status van de wlan verbindingen en ook daar kom ik bij de 5G channels de "ath8 no frequency information." melding weer tegen. Lijkt wel alsof er een bestand ontbreekt of een tabel met beschikbare kanalen voor de 5G. Wel raar dat dit met het flashen van de 2.0 niet hersteld.

Mailtje naar de support van zyxel.nl gestuurd. Ben benieuwd hoe snel ze reageren.

[Reactie gewijzigd door NBK op 23 mei 2016 18:03]

Vandaag response van Zyxel support. Ze willen hem RMA hebben.

Word vervolgd...

Aan de nummering van de support tickets te zien hebben ze de afgelopen 2 dagen 331 support vragen gehad bij Zyxel Nederland.

[Reactie gewijzigd door NBK op 25 mei 2016 20:01]

Vandaag eindelijk de RMA rond. Kan het pakketje opsturen naar een reparatie bedrijf in Duitsland. Wat dus 13 euro verzendkosten betekend in plaats van 7 euro binnen Nederland.
En dat allemaal om een bitje recht te zetten :|
En het is niet helemaal volgens de wet

[Reactie gewijzigd door NBK op 30 mei 2016 21:44]

OK, vaag... Mailtje gestuurd naar Zyxel met bovenstaande link erin. Krijg de volgende dag via de mail een UPS track-trace nummer. Geen uitleg of niks erbij. Vandaag pakketje binnen, zit een pre-swap AP in. Net ge´nstalleerd en de boel werkt dus weer. Moet nu wel de andere binnen 20 dagen naar Duitsland opsturen :/
Klant communicatie is wel een gebied waar ze nog wat verbetering kunnen maken...

Heb het idee dat de 2,4Ghz wat sterker is dan voorheen maar kan het niet echt onderbouwen.

[Reactie gewijzigd door NBK op 2 juni 2016 23:00]

Dat is inderdaad wel vaag.
En welke firmware zit er nu in? 2.00 of 2.10?

Ik zie namelijk dat 2.10 op verschillende Zyxel sites gewoon nog te downloaden is:Ik hoop dat er snel een firmware update komt die het wel doet en de boel iets stabieler maakt.

[Reactie gewijzigd door Meller2012 op 6 juni 2016 11:20]

Firmware versie in opgestuurde AP is;
Firmware Version: V2.10(AAOX.0)
Volgens mij is deze AP wel een ouder type. Ik had er eentje met een gele LAN connector en deze heeft een zwarte.

Zitten wat kleine wijzigingen in de firmware, vooral het instellen van de security profielen is nu wat duidelijker. En ik heb het idee dat de 2,4Ghz nu wel weer op full power werkt, iets wat bij m'n oude AP niet het geval leek te zijn nadat ik hem een keer op 50% had gehad.

Maar heel stabiel is de boel niet. Verbinding valt af en toe weg en eergister liep de AP helemaal vast. Zag de netwerken nog wel maar kon niet meer verbinden.
Daar had ik met de vorige geen last van trouwens.

[Reactie gewijzigd door NBK op 6 juni 2016 15:17]

Heb je er nog steeds last van dat de AP met V2.10(AAOX.0) instabiel is?
Of heb je inmiddels V2.10(AAOX.2) er op staan?
De V2.10(AA0X.0) is redelijk stabiel maar af en toe is er geen verbinding meer te maken of geen verkeer mogelijk.
Ik ga de .2 maar eens proberen.
Al met al nog steeds een negatief aankoop advies :(
Tja heb er zelf nog 2.00 op staan en dat is redelijk stabiel, maar na verloop van tijd (een aantal dagen) wordt ie steeds trager.
Dus heb ik er nu een schakelklok tussen gezet die de AP elke dag om 05:00 even een kwartiertje uitschakelt. Sindsdien gaat het al een heel stuk beter :)
Maar zou toch wel graag willen dat dat niet meer nodig is.

[Reactie gewijzigd door Meller2012 op 15 september 2016 14:05]

Hij hangt bij mij aan de PoE dus een schakelklok ertussen gaat wat lastig.
Inmiddels de .2 erop en web interface reageert ieder geval vlot. Verder kan ik nog geen echte uitspraken doen over de stabiliteit maar tot nu toe ieder geval nog geen rare dingen gemerkt.
Heb als test de Australische firmware erop gezet maar het had helaas geen invloed op het zendvermogen.
Op welke frequentie wil je meer zend vermogen dan? Op de 2.4Ghz of de 5Ghz? Voor de 2.4Ghz zou de Australische goed moeten zijn voor 200mW/23dbm en dat is dan ook gelijk het maximum, aangezien deze AP max 200mW/23dbm aan kan. Voor de 5Ghz zit je waarschijnlijk al op z'n maximum, aangezien die 200mW/23dbm voor 5Ghz ook in Nederland toegestaan is.

Hier heb je een lijst wat per land mag:

By the way, is die .2 versie nog een beetje stabiel?

[Reactie gewijzigd door Meller2012 op 19 september 2016 21:40]

Ik was meer nieuwsgierig of het iets uit zou maken maar heb op de 2,4 geen merkbaar verschil gezien met wifi analyzer. Terwijl het bij de Asus router van m'n ouders wel enorm veel verschil maakte. Blijkbaar slaat Zyxel de locatie ergens op waar het niet word overschreven door een firmware update.

Ook de .2 is niet helemaal stabiel volgens mij. Heb hem afgelopen week al een keer moeten resetten. Kreeg geen verbinding meer. Telefoon was op 4G blijven steken.
Er is weer een nieuwe firmware, 2.11.
Ga hem even proberen :)

In de change-log staat nog wel een leuke:
"User can modify Location setting in GUI."

edit:
Hij zit erin, nu afwachten.
De location setting is wel handig voor mensen die meerdere AP's in gebruik hebben. Je kunt hier een omschrijving intikken waar de AP staat.
Helaas dus niet de landcode veranderen :O

[Reactie gewijzigd door NBK op 28 september 2016 22:57]

Hmmm, dat schiet niet op dus...
Ik denk dat ik maar bij firmware 2.00 blijf en de dipjes die af en toe voorkomen op de koop toe neem...
Welke kleur heeft de netwerkpoort op jouw AP?
Laatste dagen weinig thuis geweest dus heb even niet zo'n goed beeld kunnen vormen van hoe vaak ik ellende heb met deze.
De netwerkpoort van mijn AP is geel.
Ter info: er is weer een nieuwe firmware uit V2.11 (AAOX.0):
ftp://ftp.zyxel.com/NWA1123-AC/firmware/
Ik zie dat er best wel weer wat zaken ge-fixed zijn en dat deze versie Scheduled Reboot ondersteund.
Ik ga 'm dit weekend uitproberen.
Inmiddels een uptime van 24 days, 10:19:38 met deze firmware en nog geen last gehad van rare storingen. Het dus begint dus ergens op te lijken. Maar dat mag ook wel na bijna een jaar ellende :|

[Reactie gewijzigd door NBK op 2 november 2016 23:15]

Inmiddels aan het rommelen met VLAN en dergelijke. Door wat verkeerde instellingen een keer opnieuw moeten beginnen helaas :(
Valt me op dat de 5Ghz af en toe weg valt na het veranderen van de instellingen. Na een reboot werkt het dan gelukkig wel goed.

[Reactie gewijzigd door NBK op 9 november 2016 00:07]

Is dat op de hogere kanalen? Dan is het wellicht de verplichte wachttijd vanwege radardetectie. Ik meen dat dat 1 tot 10 minuten is, afhankelijk van het kanaal.
Daar had ik ook al aan zitten denken. Weet het even niet meer zeker maar volgens mij was ik expres al niet op de B en C blokken gaan zitten. Zit hier vlak bij Schiphol dus radar zit zeker in de lucht.
Heb ook niet meer gemerkt dat de 5G niet beschikbaar is dus het lijkt echt iets geweest te zijn tijdens het instellen.

Stabiliteit lijkt inmiddels goed te zijn en ook het bereik is nu (met Canadese instellingen) goed genoeg. Haal net het einde van de voor en achtertuin met de AP op de eerste verdieping. Een bereik van 15 meter dus met 1 spouwmuur (zonder isolatie) ertussen. Niet echt iets om trots op te zijn maar voor hier voldoende.
Ik heb na de update in de 1e week twee keer gehad dat mijn computer er wat langer over deed om connectie te maken na het uit slaapstand komen (een seconde of 15). Net lang genoeg om zelf te proberen om opnieuw connectie te maken.
Maar sinds ik in de instellingen voor Long Preamble Type heb gekozen en de volgende instellingen uitgezet heb, heb ik geen problemen meer ondervonden:
- A-MPDU Aggregation
- Short GI

Ik heb'm overigens ook zo ingesteld dat ie elke dag rond een uur of 5:00 reboot. Gewoon voor de zekerheid.

Maar fijn dat ie het nu een stuk beter doet :)
By the way ik heb de country code ook op Canada gezet, dan heb je iets meer zend vermogen op 2,4Ghz. 200mW (de max van deze AP) i.p.v. 100mW Ik merkte dit vrijwel direct.

Hier staat een beschrijving hoe je dat kan doen:
Kijk :D
Die instelling zocht ik :)