Microsoft Lumia 640 4G Zwart Review

GAJ 28 december 2015, 361 views

Microsoft Lumia 640 4G Zwart

Vlotte mobiel, zeker met Windows 10.

Pluspunten

• Prettig formaat mobiel
  • Snel
  • Digitale beeldstabilisatie voor video
  • Werkt prima met W10 (Insider Program)
  • Houdt het lang vol op een volle accu
  • Verwisselbare accu
  • Er kan max 128 GB micro SD worden geplaatst

Minpunten

• Foto's wat aan de donkere kant

Als test heb ik op een Microsoft Lumia 640 Windows 10 mobile gezet. Tot versie 10.0.10586.29 was ik nog niet erg enthousiast. Windows 10 ziet er mooi uit, zit ook vol met handige verbeteringen. Maar was absoluut onstabiel. Om de haverklap liep het toestel vast. Dat is natuurlijk te verwachten met beta versies. Deze versies vond ik wel erg beta.

Met build 10.0.10586.29 is dat compleet veranderd. Het toestel draait vlot, loopt niet meer vast en ook ge´nstalleerde apps uit de store werken zonder problemen.

Wat zijn de positieve wijzigingen t.o.v. Windows 8 mobile.
Het uitgebreide notificatiecentrum. een paar handige zaken zijn: de camera kan vanuit het notificatiescherm worden gestart. Er zit standaard een zaklamp functie in. One Note kan eveneens vanuit het notificatiescherm worden gestart. VPN is toegevoegd en kan ook vanuit het notificatiescherm worden gestart.

De snelheid met deze build vind ik erg goed.
De grafische snelheid vind ik in sommige apps aan de hoge kant. Als je door de nieuwsapp van Microsoft scrollt gaat de tekst bijna te snel over het scherm.

Ziggo is onze provider, de e-mail gebruik ik ook van Ziggo. In deze build worden de juiste e-mail parameters direct en correct ingesteld.

De backcamera produceert 8 megapixel foto's die er beslist goed uitzien.
Met de Lumia Creative Studio (laden duurt lang), kun je de foto vlot aanpassen als deze te donker is of als de witbalans niet helemaal goed is. Ik vind de foto's wat aan de donkere kant. Misschien verbetert Microsoft dat nog in een volgende build.

De videofunctie werkt voor zo'n goedkope mobiel verbluffend goed. Full HD video met digitale beeldstabilisatie. Het beeld ziet er gewoon goed uit. Ook contrasten worden goed verwerkt. het geluid wordt m.i. iets te zacht opgenomen.

Het foto-album laat de foto's per maand en vervolgens per dag zien. Aangezien de camera alleen in december is gebruikt, valt er nog niet veel te zeggen hoe dat er verder uit ziet.

Door de hogere resolutie van het scherm kun je zes smalle tegels naast elkaar kwijt en op het zichtbare deel van het scherm 10 in de hoogte. Dus max 60 tiles met app's.

Windows 10 bevat nu ook een verkenner. Deze werkt snel. Je kunt voor bijv. de foto's een checkbox laten zetten en aankruisen welke foto's verwijderd mogen worden. Je kunt vanuit de verkenner ook foto's delen met alle media waarvoor je accounts hebt.

Windows 10 laat naast de datum en tijd in het Glimp scherm ook je eerstvolgende agenda afspraak zien. Erg handig.

Het aanmaken van meerdere e-mailaccounts werkt op zich goed. Het kost wat meer werk dan in W8 om ze op het startscherm te krijgen.

Nog een fijne toevoeging aan het toetsenbord, daar zit nu een blauwe punt in en daarmee kun je de cursor besturen, dit vond ik een van de grootste ergernissen in W8. Als je een typefout had gemaakt en je zag het te laat, was het niet gemakkelijk om deze te corrigeren. Nu kun je naar de verkeerde letter gaan en deze aanpassen.

Het wisselen van toetsenbord taal vind ik in W8 weer makkelijker dan in W10. Als je in W10 de 123 toets langer indrukt, krijg je de talen en settings te zien. Het is me nog niet gelukt om Engels als toetsenbord taal toe te voegen, als iemand een suggestie heeft, ik hoor het graag.

Nog een handige vernieuwing. Als je programma's download uit de store komen deze bovenaan de lijst met programma's te staan (als je naar rechts schuift). Als je veel programma's hebt ge´nstalleerd is dat een handige toevoeging.

Een nadeel in de W10 store is dat deze minder programma's teruggeeft als onder W8. Waar dat aan ligt is me een raadsel.

Het configuratiescherm met alle instellingen lijkt heel erg op het scherm van W10 op je laptop/pc/tablet. Het ziet er allemaal goed uit en werkt, zover ik het getest heb. ook goed.

Apps: er wordt veel geklaagd over het ontbreken van allerlei apps. Het valt mij wel mee. Voor m'n TV en receiver heb ik apps gevonden, die werken behoorlijk goed. De enige app die ik niet kan vinden is een app om de Panasonic G6 camera te bedienen. Ik heb er een gevonden van Dari, maar die werkt helaas niet.

Memory: er zit standaard 1 GB RAM en 8 GB opslag geheugen in. Die 8 GB is niet heel erg veel, er is een kleine 3 GB vrij na installatie W10. Er is een micro SD slot en daarmee kun je max. een 128 GB micro SD kaart plaatsen.

Algemene indruk:
W10 is een forse verbetering t.o.v. W8. Het werk allemaal net iets soepeler.

De Lumia 640 is een erg fijne en vlotte telefoon. Het is nauwelijks te geloven dat je voor dit bedrag zoveel functionaliteit krijgt.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 640 4G Zwart?

Zo te zien moet je de Engelse en/of Amerikaanse toetsenborden nog downloaden?
Overigens krijg ik op m'n L1520 op W10M meer functies te zien als ik het apparaat dwars houd, en het configuratiescherm werkt dan semi splitscreen.

Leuke review!
Hoi deethan,

Draaien op de L640 heeft voor het config scherm geen impact. Blijft 1 kolom.
Extra taal downloaden. Engels (VS) is gedownload, maar hoe zet ik die actief. Als ik er op tik, krijg ik een scherm met settings te zien, zou daar iets van een OK button o.i.d. verwachten, maar die staat er niet.
Thx voor het compliment.