Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 6s 64GB Grijs Review

Edwardbdrecht 28 december 2015, laatste update op 29 december 2015, 614 views

Apple iPhone 6s 64GB Grijs

Veel van hetzelfde, maar dan beter: dat is de iPhone 6S. Het OS draait stabiel en met de nieuwe functies maakt het een fantastisch toestel. De beste feature van het toestel blijft de hoeveelheid apps die beschikbaar zijn. Helaas zijn er nog steeds beperkingen, zoals geavanceerde functies voor de camera.

Pluspunten

• Erg snel
  • Stabiel OS
  • 3D Touch werkt goed en snel
  • Goede accuduur
  • Prima foto's

Minpunten

• Low-light foto's
  • Hoge prijs

Basisfuncties

Bereik
Over het bereik valt weinig te zeggen: gewoon goed. Het bereik hangt uiteraard af van welke provider je hebt, maar met T-Mobile is het goed. Ik heb vrijwel overal stabiel 4G bereik en de gesprekskwaliteit is prima.
Accu
De accuduur is verrassend goed, zeker in standby. Als ik de 6S in de ochtend van de lader haal en vrijwel niet gebruik, dan staat ie 's avonds nog rond 70%. Bij normaal gebruik (even iets opzoeken, even appen, FB / Twitter checken zo af en toe, Spotify streamen over Airplay), staat ie aan het einde van de dag rond de 40%.
Scherm
Het scherm is zeer goed. De resolutie is prima. Ik had graag een ander type scherm gezien in plaats van LCD, maar voorlopig is de kwaliteit van het LCD scherm erg goed. Er kunnen helaas wel backlight problemen zijn, zoals het welbekende 'bleeding' of een vlek in het scherm (ik heb een exemplaar hiervoor moeten omruilen).

Design

Het eerste wat opvalt aan het toestel is dat Apple weer terug is gegaan naar de ronde vormen die de eerste reeks iPhones ook hadden. Dit heeft als voordeel dat het toestel lekker in de hand ligt en geen scherpe randen heeft. Wat ook opvalt is dat het toestel uiteraard groter is dan zijn voorgangers (voor de iPhone 6) wat voordelig is qua content op het scherm.
De knoppen zitten op een logische plek en het gewicht van het toestel is prima. De camera steekt iets uit aan de achterkant, waardoor de telefoon niet vlak kan liggen. Dit is niet elegant, maar liever dat de camera uitsteekt dan dat de behuizing dikker word om de camera te huisvesten. Het design is strak, maar niet spannend.

Features

De 6S heeft uiteraard alle features die je van een smartphone mag verwachten. De uitblinkers zijn 3D touch, Touch ID, de front-camera en het geheugen.
3D Touch
3D Touch is in het begin echt even wennen en vooral onthouden: je zou zo vergeten dat het erop zit. Door 'harder' op her scherm te drukken kan je verschillende acties uitvoeren, zoals een snelkoppeling menu openen op het homescreen om bijvoorbeeld snel een selfie te maken of je moeder te bellen. Het mooiste is dat developers de technologie omarmen en er steeds meer apps met de functie uit komen en een nieuwe twist eraan geven.
Camera's
Zowel de front als de back-facing camera hebben een megapixel update gekregen, wat vooral voor de front-facing camera een verschil maakt. De foto's zijn een stuk scherper, waardoor je betere 'selfies' kan maken. En zeg nou zelf, daar is iedereen toch blij mee? ;) Aan de achterkant is het van minder belang. De foto's zouden wat scherper moeten zijn dan zijn voorgangers, maar dit verschil is erg minimaal. Desalniettemin produceert die iPhone 6S prima foto's (later meer).
Geheugen
De 6S heeft ook een flinke geheugen boost gekregen. De applicaties kunnen langer in het geheugen blijven staan, wat je bij alledaags gebruik goed merkt.
Touch ID
Touch ID heeft ook een update gekregen en dat is te merken! Het leest de vingerafdruk zó snel dat je het heel kort aan hoeft te raken. Een nadeel is dat je hierdoor je notificaties niet kan lezen, maar dit is eenvoudig op te lossen door een andere vinger te gebruiken of een de standby knop te gebruiken.
Verder moet de iPhone het toch echt hebben van de software. Helaas missen er nog steeds features die ik graag zou willen zien, zoals draadloos opladen, wat aanpassingen aan de camera en meer mogelijkheden met NFC.

Stabiliteit, betrouwbaarheid en gebruiksgemak

iOS draait, zoals verwacht, erg stabiel en goed. Ik heb geen last gehad van lag of andere problemen. Het OS voelt solide en compleet aan. Verder is het systeem makkelijk te begrijpen en te gebruiken, al komt het af en toe simpel over. De apps op het homescherm zijn nog steeds blokjes naast elkaar in rijtjes, wat iets verbeterd is met 3D touch. Aan de andere kant zijn er ook aspecten die juist omslachtig of vervelend zijn. Het action center komt regelmatig onbedoeld naar boven en bevat opties die je graag aan zou willen passen naar je eigen smaak. Verder is het soms even zoeken waar instellingen van een app zich bevindt: in de app zelf of in de settings app. Desalnietemin is het systeem over het algemeen erg gebruiksvriendelijk.

Foto's en video's

Camera
Als amateur fotograaf hecht ik waarde aan een goede camera op een telefoon, maar ben ik bewust van de grenzen van zo'n camera. Ik verwacht van een smartphone camera dat deze foto's kan maken met weinig ruis en enige handmatige instellingen biedt, zodat je daarna de foto kan bewerken en delen op social media. Na een goede testperiode moet ik concluderen dat de camera beter kan. Bij foto's met voldoende licht is de kwaliteit prima, maar als het wat minder wordt krijgen de foto's al snel last van ruis. De stock camera app geeft niet de optie om ISO of sluitertijd waarden te tonen of aan te passen.

Een paar weken geleden heb ik dit geconcludeerd na een paar tests bij zonsopkomst, waar de stock camera app met mijn beste poging het onderstaande produceerde: een foto die niet scherp is en erg korrelig. Bovendien niet de meest slechte lichtomstandigheden:

ISO 400, 1/17 sec, f/2.2

Gelukkig kan je apps downloaden die dit wel doen, waardoor je meer controle krijgt over het resultaat. Helaas staat er een beperking op hoe lang de sluitertijd mag zijn en word het preview beeld stotterig als je de sluitertijd vergroot. Dankzij deze apps heb je toch meer controle over het resultaat, wat gunstig kan zijn voor de kwaliteit.

Het onderstaande heb ik van de week geschoten met een eigen ISO en sluitertijd. Ondanks dat de lichtomstandigheden minder waren dan de vorige keer, is het beeld scherper en heeft minder ruis:

ISO 250, 1/10 sec, f/2.2

Daarnaast is er geen mogelijkheid om te schieten in RAW, wat soms erg handig is (bijvoorbeeld bij low-light). Hoewel ik bewust ben dat dit een smartphone camera is, vind ik het toch een gemiste kans aangezien concurrenten dit een stuk beter doen.
Bewerking
De hoeveelheid apps die in de store aanwezig zijn om de foto's aan te passen is geweldig en zorgen ervoor dat de iPhone een krachtig toestel is met vele bewerkingsopties om snel een mooie foto te maken, te bewerken en te delen op social media.
Live Photos
Met de Live Photo stand maakt de iPhone een momentopname voor een foto (met geluid), zodat je later terug kan kijken wat er vooraf aan een foto ging. Persoonlijk zie ik de waarde van Live Photos niet in, maar het is gemakkelijk uit te zetten. Wat wel leuk is, is dat je deze foto's kan instellen als achtergrond voor je lock screen, waarna je ze kan afspelen door 3D Touch te gebruiken.
Video
Videokwaliteit is prima. Helaas is er geen optische stabilisatie die de iPhone 6S Plus wel heeft en is de 4K video optie weggestopt in de settings app. Slow-motion video werkt verbazingwekkend goed en resulteert meestal in een grappig resultaat.

Veel van hetzelfde, maar dan beter: dat is de iPhone 6S. Het OS draait stabiel en met de nieuwe functies maakt het een fantastische smartphone. De beste feature van het toestel is nog steeds de hoeveelheid apps die beschikbaar zijn, die de functionaliteit van het OS stukje bij beetje aanvullen. Helaas loop je hier en daar toch tegen beperkingen aan, zoals geavanceerde functies voor de camera. De prijs is zoals we gewend zijn hoog, maar dat stopt mij niet om er eentje aan te schaffen.

Heb jij ook een Apple iPhone 6s 64GB Grijs?