Specificaties Socket AM2+ met AMD 790GX chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-MA790GP-DS4H Review

GrooV 14 juni 2009, laatste update op 14 juni 2009, 787 views

Gigabyte GA-MA790GP-DS4H

Pluspunten

• Features
  • Hardware matige h.264 decoder
  • Kwaliteit
  • SidePort geheugen

Minpunten

• Overclocking niet helemaal goed gegaan

Layout Score: 5
Algemeen
Sinds 11mei heb ik dit moederbord nu in mijn bezit. Ik heb altijd veel lovende verhalen gehoord over Gigabyte. Ik was opzoek naar een nieuw moederbord dat nog een tijdje meekan, en misschien ook nog makkelijk als mediacenter gebruikt kan worden over een tijdje. Sinds dat ik een PS3 heb game ik bijna niet veel meer op de pc, op een potje Quake Live na dan. Ik heb dan ook geen aparte video kaart in mijn systeem zitten. Het moederbord heeft wel ondersteuning voor CrossFire-X dus ik zou er altijd nog eentje bij kunnen prikken.

Features
Het moederbord is heel erg compleet. Een aantal features waarom ik dit bord heb gekocht:

- Onboard HDMI
- Ook nog onboard DVI + VGA
- ATi Radeon HD3300 met eigen sideport geheugen
- Hardware matige h.264 decoder en DirectX 10 support via de HD3300
- AM3 cpu mogelijk
- 6 SATA300 poorten
- Nieuwe 790 chipset van AMD

Verder is de doos gewoon compleet met kabels en al

Hardware matige h.264 decoding / videokaart
Eigenlijk de reden waarom ik dit moederbord gekocht heb. Met behulp van de laatste Catalyst drivers en Windows Vista/7 kan er gebruik gemaakt worden van de Enhanced Video Renderer. Deze renderer is de opvolger van DirectShow en zorgt ervoor dat Direct X Video Acceleration gebruikt kan worden wat er voor zorgt dat alles door de GPU afgehandeld wordt op dit moederbord. Met Mediaplayer Classic Home Cinema op de juiste manier ingesteld (EVR kiezen bij renderer) is het verbruik bij een 1080p film met x264 encoding op full screen ongeveer 5%.

Dit werkt dus alleen bij Vista/7, en NIET bij XP!

Verder kan je wel wat gamen met deze videokaart, heb verder niks speciaals geprobeerd maar Quake Live speelt gewoon goed op 1680x1050 fullscreen. Verwacht geen crysis op deze resolutie maar goed, daar heb ik dan een PS3 voor.

Overclocking
In het begin met AMD overdrive zitten spelen, dit werkte allemaal zeer stabiel. Niet echt hoge clocks geprobeerd en steeds ook weer terug gezet naar de standaard instellingen. Echter nadat ik de BIOS had geupdate naar de laatste versie werkte dit niet meer en heb ik er ook nooit meer naar omgekeken, het kan zijn dat ik gewoon een nieuwe versie van AMD overdrive nodig heb maar dit heb ik dus niet meer getest. Bios flashen gaat allemaal heel eenvoudig tegenwoordig, er zitten zat veiligheids maatregelen in zodat het bijna niet meer mis kan gaan.

Het moederbord is niet goedkoop, ik heb er 130euro voor betaald bij Zercom in Eindhoven. Je krijgt er wel een hoop voor terug en het straalt gewoon kwaliteit uit. Als je veel films bekijkt is dit moederbord misschien iets voor jou, maar als je veel gamed kan je misschien beter de versie zonder onboard gfx kopen.

Slot
Goed moederbord, met name om zijn onboard gfx met sideport geheugen. Een must voor mensen die veel HD films kijken. Windows 7 herkent alle hardware meteen, maar je moet wel de catalyst drivers installeren voor de features van de videokaart

• AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition
  • Windows 7

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA790GP-DS4H?

Aardige review, kort en bondig zullen we maar zeggen.

Ik haak toch maar even in op je verhaal over DXVA (directx video acceleration), je verteld dat EVR enkel draaid onder Windows Vista en hetgene wat daarna komt (ook Windows Server 2008 dus) en dat is geheel correct, je vergeet echter erbij te zetten dat ook oudere OS'en zoals Windows XP van DXVA gebruik kunnen maken. (weliswaar is dat DXVA1, waar Vista en upward DXVA2 gebruikt)
Ook Linux heeft zijn eigen DXVA variant: X-Video Motion Compensation, ook daar is video acceleratie (waaronder h.264) met een HD3300 geen enkel probleem.
Dat klopt volgens Wikipedia, maar voor h.264 decoding heb je EVR nodig en die gebruikt alleen DXVA 2.0

Verder heb ik Linux niet geprobeerd, aangezien ik veel in .net programmeer :) Het verrast me overigens wel dat dit goed onder linux werkt aangezien ik altijd dacht dat h.264 hardware decoding onder Linux niet werkt.

Bedankt voor de tip!
Ook onder WinXP is h.264 acceleratie mogenlijk. :)
Als je MediaPlayerClassic - Home Cinema gebruikt, en je steld alles goed in (VMR7/VMR9-Renderless), dan zullen VC1 en h.264 ook onder Windows XP hardwarematig versneld worden.
MPC-HC doet blijkbaar "Full bitstream decoding" wat allemaal via zijn interne filters geschied.

Hier staat het allemaal iets uitgebreider: http://mpc-hc.sourceforge.net/DXVASupport.html
Heb deze ook sinds begin dit jaar.
Het is wel handig heb ik gelezen om een cpu met HT3.0 te nemen ivm films net 1tje besteld de AMD Athlon II X2 250.