Nest Learning Thermostat V3 (Zilver)

Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Nest Learning Thermostat V3 (Zilver) Review

maxnl 28 december 2015, laatste update op 28 december 2015, 5.603 views

Nest Learning Thermostat V3 (Zilver)

De Nest heeft een fantastisch uiterlijk, maar voldoet functioneel absoluut NIET. In tegenstelling tot wat eerder geadverteerd werd, is dit GEEN MODULERENDE THERMOSTAAT! Opentherm wordt alleen gebruikt om de ketel aan- en uit te zetten. Hierdoor grote temperatuurschommelingen in de kamer. Verder wordt de temperatuur een graad te hoog aangegeven.

Pluspunten

• design

Minpunten

• moduleert niet
  • misleidende communicatie Nest
  • weergegeven temperatuur te hoog
  • geen stekker/netsnoer voor heatlink meegeleverd
  • een metertje thermostaat kabel om de heatlink er tussen te plaatsen zonder je bestaande kabel te verknippen kan er ook niet van af. Als installatiemateriaal worden alleen (luxe) schroeven meegeleverd
  • app op je mobiel en eigen toepassingen kunnen niet rechtstreeks met de Nest praten, dit moet via de cloud. Inloggen duurt lang, tot wel 5 seconden
  • enige rapportage die de Nest app heeft is het aantal uren dat je CV ketel de afgelopen dagen heeft gebrand
  • temperatuur schommelingen. voelbaar en meetbaar (mijn Canary laat pieken en dalen van een graad zien)

Kwaliteit Score: 1

Heb jij ook een Nest Learning Thermostat V3 (Zilver)?

Welk merk ketel heeft u?
Remeha Avanta

Dat maakt verder niets uit.
Na dit eerder ontkend te hebben, heeft Nest inmiddels toegegeven dat CV water termperatuur modulatie niet geimplementeerd is, en dus bij geen enkele ketel werkt...

Moduleert mijn Nest Thermostat mijn OpenTherm-ketel?

Op dit moment moduleert de Nest Thermostat de watertemperatuur van je ketel niet rechtstreeks. De Nest Thermostat gebruikt momenteel OpenTherm om je verwarmingsketel te laten weten wanneer deze moet in- of uitschakelen.
Hij stelt eenmalig een vaste maximum watertemperatuur in ("voorloop temperatuur" in de Nest instellingen) en stuurt vervolgens alleen met aan/uit Opentherm commando's aan.
De enige "modulatie" die je dan nog wel hebt is van je ketel zelf:
De thermostaat laat je ketel weten wanneer de temperatuur in je huis beneden de gewenste temperatuur daalt en je condensatieketel gebruikt deze informatie om intern te moduleren.
Ja, als de maximum water temperatuur bereikt is, neemt de ketel wel gas terug.
Maar dat is geen bijzondere eigenschap, en doet hij ongeacht welke thermostaat er aan hangt.
Zou hij dat niet doen, dan kan het water uiteindelijk gaan koken, en heb je geen CV maar een fluit ketel. :P

Vraag is nu alleen of ze modulatie wel of niet alsnog in een latere update gaan implementeren.
Ze hebben welliswaar tegenover Tweakers aangegeven dat er "begin 2016" updates zullen komen, maar geven niet aan wat daar wel of niet in gaat zitten.
Ik reken er voorlopig niet op, en heb hem teruggestuurd.

[Reactie gewijzigd door maxnl op 28 december 2015 15:12]

Thanks voor je uitgebreide leuke reactie. Ik wacht ook nog even af... :)
Zelfde problemen hier. En voor zover ik heb kunnen vinden, geen positieve verhalen: hij moduleerd gewoon niet met hr-ketels met OpenTherm.
Advies: niet kopen of terugsturen als je dat al hebt gedaan ovv probleem met modulatie.
Anno 2019. De nest v3 met firmware geupdate (zegt ie zelf) icm een remeha calenta moduleert ie niet. Ik zie in de grafieken een sterk aan/uit beeld terwijl de isense dit niet had.

Pluspunt is dan wel dat het gasverbruik lager is. Maar het comfort minder. Je voet de schommelingen.
Er is inmiddels vier jaar verstreken sinds je review en op de website van Google wordt nu aangegeven dat er wél modulering optreedt als de CV-ketel de OpenTherm 'taal' kent. Wat is jouw ervaring?
Wat is jouw ervaring?
Heb uiteindelijk de boel teruggestuurt en mijn geld terug gehad.
Dus heb geen recentere ervaring.