Huawei Y6 Dual Sim Zwart Review

Estoque 27 december 2015, 14.488 views

Huawei Y6 Dual Sim Zwart

Budgettechnisch een topper, specificaties zijn oke maar niets meer dan dat. Doet alles wat het moet doen en sommige zelfs beter dan duurdere telefoons. Deze review is 3 maanden nadat ik het toestel nieuw gekocht heb gescheven.

Pluspunten

• Zeer goede accuduur
  • prijs/kwaliteitsverhouding uitstekend
  • dual sim
  • uitbreidbaar geheugen
  • 4g

Minpunten

• blikkerig geluid, zowel bij media afspelen als telefoongesprekken
  • beperkte kleurenweergave
  • geen menu
  • karig standaard geheugen

Dit is mijn eerste review op tweakers en de reden waarom ik deze review wilde schrijven is dat ik met stomheid geslagen ben wat deze Huawei Y6 allemaal kan en doet voor het kleine bedrag dat ik er 3 maand geleden voor betaald heb. (149,-)

Sinds de komst van Android heb ik mijn telefoonkeuzes enkel beperkt tot telefoons die voorzien waren van het magische Google-OS. Hoewel ik geen specifieke fan ben van Android, heeft de wijze waarop alles met elkaar verbonden is doormiddel van je eigen Gmail account mij telkens weer over de streep getrokken om voor een android te gaan. Hoewel dergelijke uitwisselbaarheid ook wel te realiseren is met producten die voorzien zijn van een anders OS, vond ik de Google-manier voor mij de meest aantrekkelijke manier.

Reden van aanschaf

De telefoon die ik had, voordat ik over ging tot aanschaf van deze Huawei was de bewezen Nexus 5 van LG. Dit was mijn eerste LG telefoon en die telefoon heeft in zijn leven van bijna 2 jaar mij keer op keer weer verbaasd waartoe hij in staat was en mij echt verliefd doen worden op Android. De snelle updates naar 5.0, de kale versie van android en de mooie uitstraling (ik had een rode) deden mij keer op keer weer smelten.

Die telefoon was zo fijn, dat ik tevergeefs alles heb geprobeerd om het leven van mijn trouwe Nexus 5 te doen verlengen, maar niets mocht baten. Ik heb zelfs nog 3 weken met de niet goed functionerende Nexus 5 gewerkt, omdat hij zo fijn was. maar op een gegeven moment was het echt op.

Op mijn werk besloot mijn Nexus om helemaal niets meer te gaan doen en met een belangrijk telefonisch interview dat binnen een uur plaats zou vinden nadat mijn Nexus 5 overleed, besloot ik om de binnenstad in te lopen om een nieuwe telefoon te kopen. Het moest niet zo'n dure zijn, want de Nexus 5x kwam over 3 weken uit, dus het werd een kwestie van de tijd uitzitten, alvorens ik zou overgaan tot aanschaf van een Nexus 5x.

Bij de telefoonwinkel mijn idee van de juiste telefoon voorgelegd: "Simpel, goed en goedkoop" en zij stelden de Huawei 6Y voor, die ik toen ook gekocht heb.

Eerste indruk

Komend van het voormalig vlaggenschip van de Android reeks, het eerste dat mij opviel was het feit dat de telefoon demontabel was. Gewoon een klepje en accu dat van de telefoon gescheiden kan worden zonder gebruik te hoeven maken van een scheermesje of plectrum. Heerlijk eenvoudig!

*Achterkant eraf, simkaart er in, accu erin, achterkant dicht*

"Houston we've got liftoff!

De telefoon startte op na een druk op de knop en na het invullen van mijn sim-code werd er direct gevraagd of ik mijn Google-account wilde koppelen. Na het koppelen werden voorkeuren die ik eerder had ingesteld op mijn Nexus 5 direct overgenomen op mijn Huawei en dat voelt een beetje als verhuizen naar een ander huis, maar dat je bij thuiskomst nog wel begroet wordt door je eigen hond die met je meeverhuisd is. het geeft direct een "Thuis-gevoel".

Nadat alles gesynchroniseerd is, valt op dat er een menu ontbreekt en de 3 startschermen vol staan met iconen en mappen. Snel maar een paar iconen verwijderen maar dat kan niet vanwege het ontbreken van een menu. Dus dan maar verzamelmappen maken. (ik ben dus nou zo'n iemand die een mapje "Rommel" op zijn telefoon heeft staan, waarin alle standaard programma's zitten die ik vervangen heb door een betere app of die ik simpelweg niet gebruik.)

De interface heeft een look-and-feel die het beste omschreven kan worden als "Kinderachtig" in vergelijking met de grafische vormgeving in stock android, maar dat is met een ander thema al gauw opgelost.

Na 3 maand gebruik

Het feit dat ik nog steeds geen Nexus 5x heb aangeschaft, geeft volgens mij perfect weer hoe je deze telefoon moet zien. Hij doet alles wat je van een telefoon verwacht, maar wellicht op een andere of minder goede manier als dat je gewend bent.

Een aantal punten die ik ten opzichte van mijn Nexus 5 als minder ervaar:

Scherm:
De kleuren zijn oke, maar niet goed. Hij heeft erg veel last met de juiste kleur laten zien en als hierbij heeft hij een handje om harde kleuren om te toveren tot een fluor-variant van de weer te geven kleur. Zacht roze en zacht groen komen over als een fluoriserende legging van een 80's dans-instructrice en licht grijs is al gauw te donker.

Geheugen:
Simpelweg te weinig. Werkgeheugen genoeg (2gb), maar aan opslag is de standaard 8gb echt te weinig. Ik heb 2 weken na aanschaf een 16gb SD-kaart toegevoegd aan de telefoon. De oplossing is simpel, handel direct bij aanschaf een SD-kaart er bij in en je hebt dit probleem opgelost.

Dual-sim:
Ideaal en ongekend voor smartphones in dit budget. Werkt simpel en goed zoals het hoort.

4G:
Doet super!

Accu:
Dit is waar de Huawei 6Y echt uitblinkt. De accuduur is ongekend goed. Na dik 4 uur 720p, 60fps Youtube fimpjes te hebben gekeken was de accuduur slechts geslonken tot 86%. Iets dat mijn Nexus toen hij nieuw was al niet haalde, en in een later stadium al helemaal niet.

Geluid:
Blikkerig, zowel bij het afspelen van media als tijdens een telefoongesprek. Bijna al mijn kennissen en klanten hebben een opmerking gemaakt over dat ik anders klonk.

Bouwkwaliteit:
Verwacht geen topmaterialen, het is gewoon functioneel, glad kunststof. Mede door deze goedkope materialen voelt de telefoon ook goedkoop en licht.

Prijs/kwaliteit - verhouding:
Na 3 maand gebruik te hebben gemaakt van mijn Huawei, kan ik niet anders stellen dat deze verhouding goed is. Ik verwachtte niet veel en ben aangenaam verrast over de telefoon.

Conclusie:

Zou ik hem weer kopen voor 150,- euro? JA! Ondanks de lelijke standaard interface, het gebrekkige geheugen en de slechte kleurenweergave vergeef ik hem veel vanwege de uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding. De accu werkt perfect en mocht die overlijden is hij makkelijk te wisselen vanwege het feit dat je de accu eenvoudig kunt verwijderen/verwisselen.

De telefoon heeft tekortkomingen, maar die vergeef ik hem vaak vanwege het feit da hij slechts 150 kostte en dat is niet veel geld voor een smartphone. Hoewel mijn hart nog steeds zegt dat ik een Nexus 5x moet kopen, zegt mijn verstand dat ik daar eigenlijk geen fatsoenlijke reden voor heb, los van het feit dat de interface mooier is en iets makkelijker werkt.

De Huawei 6Y heeft voor mij het merk "Huawei" gevestigd als erkend merk en laten zien dat ze uitstekende budgettelefoons maken.

Heb jij ook een Huawei Y6 Dual Sim Zwart?

Hoe zit het met de 'bloatware' op deze telefoon?
Werken de notificaties, van bijvoorbeeld Whatsapp, goed?
Ja hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zit te denken om vanavond dit toestelletje even op te halen bij de MediaMarkt. Ik zit al een tijdje opgescheept met een backup telefoon..
een Alcatel One Touch 991 |:(

Ik herinnerde van een ouder toestel de P6 van Huawei dat het qua bloatware echt meeviel in vergelijking met alle troep die ik met m'n Galaxy S4 meekreeg (Voor de Alcatel Ultra Low-end telefoon), waarvan ik alle 'Samsung eigen' apps / gimmicks eigenlijk niet eens gebruikte, maar wel op het toestel stonden als 'Systeem App'.

Vervolgens het apparaat geroot en deze bloatware verwijderd. Happy me. :)

[Reactie gewijzigd door Alexscended op 28 december 2015 16:29]

Laat ik het zo zeggen, ik heb best wel veel programma's in het mapje "Rommel" gedrukt. Denk aan standaard apps als:
- Email (heb ik vervangen door Inbox van Google)
- HiCare (geen idee wat het is)
- Kladblok (ik gebruik evernote)
- Standaard Muziekapp (ik heb spotify)
- Play Kiosk (van Google)
- Play Films (van Google)
- Recorders
- Back up programma
- SIM-toolkit
- Easy Menu
- FM-radio

Hoeveel ruimte het allemaal bij elkaar inneemt, geen idee. ik heb ze allemaal in 1 map zitten en gebruik ze nooit. was ze liever kwijt dan rijk, maar het zijn geen programma's die pop-uppen etc.

Notificaties werken goed, ik moet zelf erg wennen aan de "Tabbladen" onder de notificatiebalk. Als je de notificatiebalk naar beneden sleept, dan heb je OF de icoontjes van GPS, Wifi etc, OF je hebt de meldingen. Dat is even wennen en werkt minder prettig dan stock android.
Let op: Van de Y6 zijn er twee SKU's, eentje is single-SIM.
Je hebt een nogwattes lcl-101, en een LCL-121 (de dual-SIM)

[Reactie gewijzigd door Handamundo op 8 februari 2016 21:19]