Specificaties 6.1-set met subwoofer en 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Teufel Raumfeld Soundbar Wit Review

TTTuck 27 december 2015, laatste update op 31 januari 2016, 2.957 views

Teufel Raumfeld Soundbar Wit

Raumfeld heeft voor mij het plezier in muziek luisteren teruggebracht. Helder geluid met voldoende instellingsmogelijkheden. De soundbar werkt feilloos en met voldoende mogelijkheden om naar streaming muziek te luisteren.

Pluspunten

• Ondersteuning voor lossless audio
  • Installatiegemak
  • Kwaliteit Subwoofer
  • Afwerking
  • Multiroom implementatie

Minpunten

• Slechts 1 HDMI ingang
  • Niet te combineren tot surround set
  • Afstandsbediening niet te vervangen
  • Wijziging source lastig via app

Geluidskwaliteit Score: 5

True wireless high fidelity sound

Voor alles een eerste keer, zo ook deze review.

Al enige tijd was ik op zoek naar een multiroom oplossing voor in huis. Na lang wikken en wegen uiteindelijk toch voor Raumfeld gegaan vanwege de mogelijkheid tot het afspelen van lossless muziek/design en recensies. De eindejaarskorting bij Raumfeld was 15% wat mij over de streep trok om voor deze soundbar te gaan.

Levering

Raumfeld (onderdeel van Teufel) levert direkt aan consumenten en zo kon ik via UPS volgen dat mijn gewenste pakketjes vanuit Hamburg op weg waren naar mij. De soundbar en sub worden in 2 losse dozen geleverd. De Sub is los te bestellen is, maar hiervoor moet telefonisch contact met Teufel opgenomen worden

Levering was in 2 grote (en zware kartonnen dozen). Bij openen bleek al snel dat Raumfeld niet gestopt was bij het ontwerpen van de soundbar, maar ook voor een mooie verpakking had gezorgd. Alles was ingepakt in stevig piepschuim en een hoes van zachte stof.

Bijgeleverd is:
- Voedingskabel
- Optische kabel
- HDMI kabel
- Aluminium Afstandsbediening
- Muurbeugel voor de Soundbar
- Korte installatiegids

Installatie

Na het uitpakken volgt het installeren. De sub vereist slechts stroom en kan ook als losstaande sub gebruikt worden.

Het pairen van de sub met de soundbar gaat eenvoudig door middel van een pair knop op zowel de sub als de soundbar, waarna de connectie gemaakt wordt. De connectie zit op de 5 ghz band en is tot nog toe storingsvrij

De soundbar is via de optische ingang aangesloten op de TV. De soundbar ondersteund HDMI-ARC en CEC, maar mijn TV niet.

Bij de soundbar is het een kwestie van aanzetten en beginnen met de configuratie via de APP. Er zit een heel summiere installation guide bijgeleverd die aangeeft hoe je randapparatuur kan aansluiten en welke app je moet downloaden.

Configuratie

Tijd om de Raumfeld controller app installeren en via de app verder gaan.

Aan de installatie komt geen draad meer te pas, de Raumfeld produkten maken voor het configureren tijdelijk hun eigen wifi netwerk aan waar je met je Telefoon/Tablet op inlogt om de configuratie te starten. Installatie gaat snel en foutloos. Zodra er voor 1 Raumfeld produkt een wifi netwerk is ingesteld, kan dit via de app met 1 klik aan andere produkten worden toegewezen.

Tijdens het configureren viel één keer de verbinding weg waarna de app keurig de melding gaf dat de app opnieuw opgestart moest worden om de verbinding te herstellen. Dit gedaan en de app pakte het configureren weer keurig op dezelfde plek op.

Eenmaal toegewezen aan een wifi netwerk/naam gegeven kan de soundbar gebruikt worden. De verbinding loopt via mijn eigen Wifi netwerk en dus niet via een raumfeld expand (de oude base).

Het geluid!

Hier kan ik kort over zijn, erg indrukwekkend!
Maar goed, ik was dan ook niet erg verwend.....
Voor mij klinkt het vooral erg mooi gebalanceerd en helder. Zeker in vergelijking met de stereo cubes van hetzelfde Raumfeld die in de keuken staan. Het verschil is significant! De soundbar geeft een prachtig heldere en volle klank en blijkbaar ben ik niet de enige die dit vind.

Hifi.nl heeft reeds een mooie review geschreven die het geluidsbeeld ook in mijn ogen goed weergeeft:

Bij sommige tracks, zoals ‘Obstacle 1’ van Interpol, vond ik de Stereo-instelling wel wat te donker. ‘Arena’ toont nochtans aan dat het wel wat helderder kan. Ik vond het ook de betere setting bij het beluisteren van Mahlers Symfonie No.9 in D, gebracht door de Seoul Philharmonic Orchestra. De Soundbar toonde zich bij dit stuk heel ruimtelijker en mooier om naar te luisteren dan de meeste soundbars die ik al gehoord heb.

Vanwege de hifi-roots van Raumfeld opteer ik eerst wat muziek te beluisteren. De Soundbar kenmerkt zich meteen door een zeer volle klank, mede dankzij de prima ondersteuning door de subwoofer. Maar de soundbar zelf zet stereo-muziek ook zeer goed neer. Luisterend naar ‘Think Tank’ van Blur ben ik zowel onder de indruk van de zwoele, bezwerende baslijn als de stem van Albarn. Ook alle kleine geluiden, zoals het tikken van de hihat komen goed naar voren.

Tijd voor wat films! Het racegeweld van ‘Rush’, over de epische rivaliteit tussen Nicki Lauda en James Hunt, brengt de Soundbar best meeslepend. De F1-wagens scheuren echt door de hoeken en bij de snelle wisseling van camerastandpunten volgt het geluid perfect. Ook hier klinkt in mijn testruimte de Arena-setting net iets beter dan ‘Theatre’. Als Liam Neeson de strijd aangaat met de Albanese maffia in ‘Taken’, komt de Soundbar tot leven bij het vuurgevecht rond 50 minuten. Kogels worden met de nodige baboem-effect afgevuurd en bij de achtervolging daarna wordt het dankzij die prima subwoofer echt spannender. Gierende banden, de occasionele aanrijding tussen voertuigen, met de opwindende soundtrack er onder; de presentatie van het geheel is goed. Je wordt niet omhuld door geluid – geen echt 5.1-surround dus – maar de geluidsband van de film komt als een muur op je af. En dat is ook best fijn, zeker voor een soundbar. Tegelijkertijd presenteert de Soundbar de dialogen helder en centraal, dus het is niet alsof alle nadruk ligt op effecten en het laag om indruk te maken.

Hifi.nl review

Gebruiksgemak

De raumfeld connect app is nog volop in ontwikkeling en de update geschiedenis laat zien dat er veel opties worden toegevoegd.

In gebruik werkt de app top. De speakers worden feilloos gevonden. Ook als de soundbar uit heeft gestaan. Muziek kan gestreamd worden vanaf eigen bronnen (NAS/PC/USB/Line-in) of al een flink aantal muziekdiensten zoals Tidal/Spotify/Soundcloud/Last.FM/Napster/WiMP. Ondersteuning voor internetradio is er via Tunein radio.

Apple/Google music word nog niet ondersteund. Er is geen bluetooth ondersteuning en ook geen Airplay support, hiervoor heeft Teufel weer speciale Airplay speakers.

De app is op dit moment al erg gebruiksvriendelijk.
Op het homescreen kan je snel de muziekdiensten beheren, favorieten bekijken of bijvoorbeeld laatst afgespeelde nummers. Sommige opties zoals de equalizer zijn in het begin even zoeken.

Update 30-1-16
Een enkele keer viel het geluid van een radiostation weg, als ik dan ging kijken waar dit aan lag, bleek dit een hapering in de internetverbinding en niet in de raumfeld apparaten.

Er zit een werkelijk prachtige en simpele afstandsbediening bij, die feilloos via een losstaande wifi verbinding werkt (dit is wat Raumfeld mij verteld heeft). Dit is natuurlijk makkelijk in gebruik, maar zorgt er bij mij voor dat ik de soundbar niet met m'n harmony 900 kan gebruiken. Erg jammer want nu ligt er toch weer een 2e (mooie dat wel) afstandsbediening op tafel. Volgens Logitech kunnen bieden zij op dit moment ook geen ondersteuning voor de soundbar. Andere optie zou zijn om de soundbar via HDMI-CEC aan te sturen, maar aangezien mijn TV dat niet ondersteund kan ik dit niet testen dus voorlopig maar even met 2 AB's werken.

Multiroom

Ik heb de soundbar samen met een setje stereo cubes nu in gebruik. Ook dit werkt tot nog toe zonder haperingen. In de app kan je aangeven of je muziek los van elkaar of van dezelfde bron wilt afspelen. Je kan echter alleen streaming muziek multiroom afspelen. Dus op dit moment (nog) niet het geluid van de hdmi/optische ingang.
Spotify connect heeft ook slechts de mogelijkheid tot het aansturen van 1 "zone" tegelijkertijd. Andere diensten zoals soundcloud/tunein bieden daarentegen weer wel multiroom ondersteuning. Ik heb zelf nog een redelijke muziekcollectie op een Synology staan, die werd netjes ingelezen en kan dan ook op elke plek afgespeeld worden.
Mulitroom werkt gemakkelijk en snel, streams worden snel opgestart en een nieuwe zone toevoegen aan de huidige spelende zone gaat snel en zonder hapering. Als je multiroom aan het afspelen bent en je verandert de input van de soundbar blijft de andere zone keurig doorspelen.

Bij het installeren van de speakers word in de app gevraagd welke boxen de host moeten zijn.

Deze host functioneert hetzelfde als de oude raumfeld base (die nog steeds te koop is) en zorgt feitelijk voor de multiroom synchronisatie. Omdat de soundbar uitgezet kan worden, zijn de cubes in mijn setup host, omdat deze altijd aan staan.

Tot nog toe stelt de soundbar me op geen enkel punt teleur. Hij werkt feilloos, is prachtig afgewerkt, klinkt goed en is makkelijk te bedienen.

Mocht ik me bedenken dan kan ik hem binnen 8 weken nog retourneren, daarna gaat de garantie van 12jaar! in.

Edit 1: Informatie over multiroom toegevoegd
Edit 2: Tekstueel en master/base verdeling/afstandsbediening werking
Edit 3: Multiroom uitgebreid + ervaring

Heb jij ook een Teufel Raumfeld Soundbar Wit?

Sowieso is er geen bluetooth ondersteuning en dus ook geen Airplay support
Airplay gaat gewoon over het (wifi) netwerk. Niet over bluetooth.

Het is via de Raumfeld app wel mogelijk muziek vanaf je iDevice te spelen. Maar dan moet deze er wel op staan.

Hoe doe je dat met je Stereo cubes? Aangezien Raumfeld 1 apparaat als base instelt welke aan moet staan om muziek te spelen op andere apparaten, gewoon via de soundbar?
Hoi,

Bedankt voor de opmerkingen, airplay en multiroom heb ik toegevoegd. het base verhaal pas ik ook nog even aan. Werkt heel makkelijk, je wijst 1 apparaat aan als master. In mijn geval de cubes want die hebben een soort connected standby
Heb hier een Raumfeld connector en een One S, had die laatste hier als eerste ingesteld, waardoor die master was... Was wat onhandig :-)
Beste TTTuck,

Bedankt voor je review...
Heb nog een aanvullende vraag, afgelopen zaterdag was ik in de brandstore in Amsterdam. Daar werd aangegeven dat als je meer dan 2 Raumfeld devices hebt (bijv. soundbar en een One S) het noodzakelijk is om ook een "Raumfeld expand" aan te schaffen.
Jouw configuratie bestaat ook uit meer dan 2 devices, gebruik jij een "Expand"?

Met vriendelijke groet,

Rob
Hey Rob,

Ik gebruik geen expand, omdat ik nu maar 2 apparaten gebruik. De bar en de cubes. Raumfeld raad het idd aan bij meer dan 2, ik zou het eerst proberen zonder expand denk ik.