Motorola Moto X Play 16GB Zwart Review

chrisborst 27 december 2015, 293 views

Motorola Moto X Play 16GB Zwart

Enorm goed toestel voor de prijs. Het is de perfecte balans tussen prijs en specificaties. Je betaald niet voor premium hardware en features die de meeste mensen in de praktijk weinig gebruiken. Kortom een toestel die overal mee kan komen voor een prima prijs.

Pluspunten

• Enorme accu (3620 mAh)
  • Micro-sd slot
  • Mooi helder en scherp scherm
  • Voor een 5.5" scherm redelijk compact
  • Bijna volledige stock android
  • Toevoegingen van Motorola erg handig
  • Geen onnodige software voorgeïnstalleerd.

Minpunten

• aan de dikke kant (komt door de accu)

Mijn HTC One X was bijna 4 jaar oud en sinds kort kon ik bij Ziggo Mobiel ook 4G krijgen. Aangezien de One X dat niet ondersteund was dat voor mij reden om te gaan kijken naar een nieuwe telefoon. Daarnaast begon de accuduur van de One X redelijk hard achteruit te gaan. Misschien speelde stiekem ook het vooruitzicht van iets nieuws ook wel mee :Y)

Mijn nieuwe telefoon moest aan de volgende eisen voldoen:
- minimaal full-HD scherm (One X had een 720p scherm)
- minimaal 4.7" scherm
- voldoende opslag (of minimaal 32 GB op telefoon of een micro-SD slot)
- minimaal 2GB werkgeheugen.
- moderne en vlotte proc
- Goede accuduur
- Fijne software schil over android of stock android
- Zicht op update naar android 6.0
- prijs rond de 300 euro.

Na rond te hebben gekeken in de pricewatch kreeg ik al snel een shortlist:
- Moto X (2014)
- Moto X play
- LG flex 2
- LG g3

LG heeft leuke spec's voor de prijs maar uiteindelijk had ik toch geen goed gevoel bij LG. Zo had de flex2 een scherm welke erg slecht kon zijn en was het een lotterij of je goed scherm zou krijgen. De G3 voldoet bijna aan alle eisen, maar was toch al wat ouder en ik hoorde wisselende verhalen over de standaard skin die LG gebruikt.

Bij toestellen van rond de 200 euro kom je er toch snel achter dat de processor en andere onderdelen het toch net niet zijn. Zo heeft de Moto G een 720p scherm. En toestellen die net een stapje beter zijn gingen al snel richting de prijs van de Moto X (2014).

Ik heb nog even getwijfeld over de OnePlus X maar incl verzenden ga je dan ook snel richting de 300 euro en ik hoorde wisselende verhalen over de kwaliteit en service.

Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het de Moto X zou moeten worden omdat de X play toch 50 euro duurder was en dat ik dat verschil toch te groot vond. Het grote nadeel van de Moto X was toch de beperkte opslagruimte van 16GB, maar daar zou ik dan maar mee moeten leven. Maar toen kwam op Ibood de moto X play in de aanbieding voor 299. Mooi binnen mijn budget en uiteindelijk binnen 2 dagen geleverd.

Over het toestel zelf kan ik kort zijn, in zijn prijsklasse één van de beste toestellen. De conclusie van de review van Tweakers kan ik onderschrijven. Verder heeft de verge ook een mooie review geschreven over dit toestel.
Ik heb hier vooral beschreven waarom ik voor dit toestel heb gekozen omdat mensen daar soms meer aan hebben dan de zoveelste bijna identieke review.

ps; het is puur toeval dat bijna alle toestellen een X in de naam hadden :P

Heb jij ook een Motorola Moto X Play 16GB Zwart?