Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 6s 16GB Grijs Review

breaky73 27 december 2015, 493 views

Apple iPhone 6s 16GB Grijs

Hierbij een korte review van mijn eerste iPhone 6S. Er zijn al vele reviews hier maar ik wilde er toch wat over kwijt. Eerst dus de plus en min punten.

Pluspunten

• Premium build
  • Heel goed scherm voor een LCD
  • Erg snel
  • Prima, allround camera
  • Gegarandeerd iOS updates
  • Handzaam formaat
  • Touch ID

Minpunten

• 16 GB te weinig voor dit geld
  • Camera minder dan de grote concurenten bij minder daglicht
  • iOS loopt achter als het op mutli-tasking en een instellings menu aankomt i.vm. de concurrentie.
  • Geen SD kaart slot

Waarom een (dure) IPhone 6S?

Sinds 2010 heb ik vele Android telefoons versleten. Maar ik was nooit echt tevreden. Soms wel maar vaker geen updates, en dan weer compaliteits problemen. Gebrekkige ondersteuning (ik woon in Laos) speelde ook een rol.

Totdat ik mijn Blackberry Z10 kocht. Een fantastische telefoon met echter een groot probleem: Weinig apps beschikbaar en de apps die er zijn lopen vaak achter op die van Android en IOS.

Voor mijn tweede telefoon (Want hier in Z.O. Azie heb je niet altijd uitgebreide dekking) zocht ik dus een nieuwe kandidaat nadat mijn Honor 6 compabilteits problemen met apps begon te vertonen. Daarnaast kan ik hier geen Nexus telefoons kopen en wil ik nog niet aan telefoons groter dan 5 inch.

Dus de enige logische keuze was de iPhone 6S. Ik moest even door de zure appel heen bijten (die prijs!) maar heb er absoluut geen spijt van.

Ten eerste valt de uitmuntende bouwkwaliteit op. Naadjes die mooi aansluiten, knopjes die een goede klik geven en uiteraard het gebruik van aluminum.

Ook een zeer goed LCD scherm is van de partij. Prima kleuren en kijkhoeken en een goed contrast. Ook is de automatische helderheids regeling prima.

De vingerprint scanner (Touch ID)werkt supersnel en herkent bijna altijd mijn vinger. Alleen vocht levert soms problemen op.

Dan de camera. In bijna alle gevallen presteert de 6S een prima plaatje. Er zitten niet al opties op maar omdat de automatische mode zo goed is mis je dit niet zo.

Dan is er uiteraard iOS, het besturings systeem. Supersnel, vloeiend, veel apps en erg simpel in het gebruik.

Nadelen zijn er ook. Het basis model heeft 16GB wat wel erg weinig is voor die hoge prijs. (Al heb ik het persoonlijk niet nodig) Een micro-sd kaatslot ontbreekt uiteraard dus uitbreiden is onmogelijk.

En de iPhone 6S heeft een prima camera maar met minder licht zie je dat bijvoorbeeld dat een Samsung Note 5 het toch een stuk beter doet.

Ook iOS kan wat verbeteringen gebruiken. Zo mogen instellingen voor de camera bijvoorbeeld ook beschikbaar gemaakt worden in de camera app. En vind ik multi tasken ietwat gemakkelijker en beter op een moderne Android telefoon.

Uiteiendelijk is het complete plaatje wat van de iPhone 6S een winner maakt. De prijs is hoog maar daarvoor krijg je wel een goed afgestelde telefoon met superieure componenten terug. Alles werkt gewoon zoals het hoort en ook om updates hoef je je niet zorgen te maken. En dat is niet voor iedereen, maar wel voor heel veel mensen belangrijk! :)

Heb jij ook een Apple iPhone 6s 16GB Grijs?