Elephone P2000 Zwart Review

Basho 27 december 2015, laatste update op 27 december 2015, 409 views

Elephone P2000 Zwart

Ik was voornamelijk op zoek naar een telefoon die echt 2 belangrijke factoren moest hebben: een mooi design en goed spul onder de motorkap. De eerst denkbare specificatie voor mij was ook vrijwel direct een “Octacore 1,7Ghz” waar een groot deel van de toestellen uit bestaan.

Pluspunten

• Goedkope telefoon in verhouding met specs
  • Strak design
  • Erg snel (5 sec. met opstarten)
  • Maakt relatief goede foto's

Minpunten

• Multitouch van 5 vingers
  • Niet 'gebruiksvriendelijke' updates
  • Scherm blauw afgesteld

Meer dan 70% van de mobiele telefoons die gemaakt worden in de wereld worden gemaakt in landen zoals China. Een menig smartphone wordt daar gemaakt vanwege de lage productiekosten. In Nederland betaal je in de meeste gevallen voor een groot deel voor het merk. Dat is met Chinese telefoons niet het geval. Dit komt omdat de hoeveelheid merken in China haast ontelbaar beginnen te worden. Daarom wordt er in China voornamelijk geconcurreerd met de inhoud in plaats van het merk. Ik had, voordat ik de Elephone P2000 had aangeschaft, een Samsung Galaxy Mega 6.3″. Deze telefoon was zo enorm groot dat deze telefoon nooit in mijn broekzak paste maar altijd mee moest in een schooltas. Jij en ik snappen wel dat dit onhandig is, en nergens voor nodig zou moeten zijn. Daarom heb ik besloten om een telefoon te bestellen uit China aangezien je daar vergelijkbare telefoons kunt kopen met vaak betere specificaties.

Ik was voornamelijk op zoek naar een telefoon die echt 2 belangrijke factoren moest hebben: een mooi design en goed spul onder de motorkap. De eerst denkbare specificatie voor mij was ook vrijwel direct een “Octacore 1,7Ghz”. Bijna iedere telefoon die je aanschaft in China bevat een Quad core of een Octacore 1,7Ghz processor. In de praktijk merk je hier vrijwel niets van, maar als je eenmaal veel tegelijk aan het doen bent op je telefoon zou je direct moeten merken dat de Octacore processor zijn werk zou moeten doen zoals je verwacht. Ik heb een keuze moeten maken tussen de Doogee 550 en de Elephone P2000.

Ik heb in dit geval gekozen voor de Elephone P2000, een voor mij totaal onbekend merk met onbekende specificaties. Ik kende het merk Doogee al een langere tijd, maar toch vanwege de specificaties ben ik meer gaan afwijken naar de P2000. Elephone maakt al een gering lange tijd zeer goedkope telefoons die, wat betreft hun kwaliteit, zeer goed aangeprezen staan als goede prijs-kwaliteitsvechters. Elephone kent ook geen “matige” apparaten voor de prijzen die Elephone hanteert. Enkele bekende andere telefoons van Elephone zijn bijvoorbeeld de P6i en de P10 series. De gemiddelde prijs van een Elephone varieert van het type model. Een prijs van tussen de $100 en $150 is een normale prijs voor de P series.

De telefoon heb ik aangeschaft bij Banggood, omdat zij een perfecte aftersales geven wanneer een telefoon niet goed functioneert, of mogelijk defect is. De genoemde specificaties van Banggood kwamen vrij dicht in de buurt met de eisen die ik stelde. De Elephone P2000 zou daarom ook voor mij een perfecte keuze moeten zijn.

OS: Android 4.4.2 Kitkat
CPU: MTK6592 1.7GHz Octa-core
GPU: ARM MALI-450MP4
RAM: 2GB
Intern geheugen: 16GB (ROM)
Micro SD kaart: max. 128GB
Schermdiagonaal: 5,5"
Resolutie: 1280x720 pixels (HD Ready)
Schermkleuren: IPSCamera front: 8 megapixel
Camera back: 13 megapixel (HD foto, film 1080p)
2G netwerk: GSM 850/900/1800/1900MHz
3G netwerk: WCDMA 850/2100MHz
SIM kaart(en): 2x (SIM/Micro SIM)
WiFi: Ja
GPS: Ja
NFC: Ja (op de binnenkant van de cover)
Bluetooth: 4.0
Batterijcapaciteit: 2560mAh
OTG: Ja
Gravity Sensor: Ja
Audio: AAC, AMR, MP3, OGG, WAV, etc.
Video: 3GP, MP4, AVI, etc.
Afbeeldingen: JPEG, GIF, BMP, PNG, etc.
Aansluitingen: 3,5mm headphone input, Micro-USB input
Bijzonderheden: Fingerprintscanner, Gorilla glas II

Mijn allereerste product begon vrijwel direct aan de deur. De postbode stond er met een geel pakketje aan de deur en aan het gebruik van het materiaal te zien ging het hier om een piepschuim doosje waar hoogstwaarschijnlijk mijn Elephone P2000 in zou moeten zitten. De doos zag er vrij cheap-ass uit. De plakband was er heel slordig omheen gewikkeld en echt bescherming zou het niet bieden. Geeft niet, want binnenin de piepschuim doos was alles wel prima verpakt (op zijn Chinees). Het doosje van de telefoon zat gewikkeld in een laagje foam die ervoor zou moeten zorgen dat de telefoon tijdens transport geen schade op zou leveren. Het doosje van de telefoon paste prima in de piepschuim doos waardoor kans op schade wel minimaal was. Nadat ik alle plakband heb verwijderd rondom de opening, kon ik het doosje van de P2000 er heel eenvoudig uithalen. Het doosje kwam in een zeer goede staat aan, en er was van buitenaf geen schade te zien aan het doosje. Het gekozen ontwerp van Elephone voor de doos van de telefoon is heel bewust gedaan aangezien je de kleur rood ook in het model van de Elephone een beetje ziet terugkomen. De uitstraling van de doos is hetzelfde als de uitstraling van de telefoon: strak, chique en heel erg "zakelijk". Het eerste wat je zag, toen je de doos eraf haalde, was een telefoon in een beschermzakje. Daaronder zat een laag met daarin de Android handleiding, een screenprotector, de oplader en de micro USB kabel. Het viel op dat er geen oordopjes bijgeleverd werden. Normaal zie je dit wel vaker, maar had het ook interessant gevonden om de standaard oordopjes te testen. Waar het bij de eerste indruk om gaat, is de telefoon zelf.

De telefoon, was naar mijn mening, nog steeds vrij groot. Desondanks de grootte, vind ik het ontwerp van de Elephone P2000 zeer zakelijk en strak ogend. Dit komt alsmede door de zilverkleurige knoppen en de rode kleur die op bepaalde punten terugkomen in het ontwerp van de telefoon. De voorkant is verder heel basic gehouden. 3 bedienings(touch)knoppen onderaan het scherm die een rode kleur hebben. Jammer genoeg geven deze knoppen geen licht in het donker. Rondom de telefoon zitten enkele aansluitingen en volume/powerknoppen. Aan de achterkant zoals gebruikelijk: de camera, maar ook een fingerprint scanner. De telefoon oogt heel erg mooi, maar hoop dat ik dit ook kan blijven zeggen wanneer er inhoudelijker wordt gekeken naar de telefoon.

Het design van de P2000 sluit aan op het ontwerp van de doos, niet heel veel telefoonmerken doen dit. Elephone is ÚÚn van de weinigen zelfs die zo'n mooi ontwerp gebruikt voor slechts alleen de doos. Zwart is gebruikt als hoofdkleur, en rood wordt gebruikt als toegevoegde "extra" kleur. Het logo op de doos is glimmend. Eigenlijk zie je alle 3 de aspecten ook terugkomen in de telefoon, namelijk: de telefoon is zwart van kleur, her en der zie je wat rode kleuren voorbij komen. Tot slot zijn de knoppen zilverkleurig en het logo op de achterkant van de telefoon is ook zilverkleurig zoals op de doos. Doordat dit ontwerp is gekozen, vind ik de telefoon heel mooi en keurig ÚÚn geheel worden. In plaats van ronde hoeken, heeft de P2000 reguliere vierkante hoeken gebruikt. Een telefoon zoals deze staat dat heel mooi. Heel basic maar heel erg stijlvol. Alle knoppen zijn logisch geplaatst, daar is verder weinig over te beoordelen. Als laatste vergeten we bijna de speaker "grill" aan de onderkant van de telefoon.

De Elephone P2000 maakt gebruik van een Gorilla Glass II display, waardoor krasjes zoveel mogelijk uitgesloten worden die worden veroorzaakt door sleutels, lichte stoten of vallen. De Gorilla Glass geeft je een soort veilig gevoel over de telefoon. De achterkant en behuizing van de P2000 is daar integendeel wel gewoon eenvoudig gehouden. Een mooi mat afgewerkte behuizing die veel grip geeft wanneer je de telefoon in je hand hebt. Wanneer je met je nagel over de achterkant heen schraapt, zie je een kras zitten. Als je daarna met een doekje of een natte vinger eroverheen wrijft is het weer weg. Krassen op deze telefoon ontstaan dus niet snel, en dat is maar beter ook zodat je de telefoon nog lang nieuwlijkend kan houden. Onder de motorkap is alles ook heel erg goed en netjes afgewerkt. Het eerste wat opvalt is de blauwe batterij van Elephone.
De telefoon is heel netjes afgewerkt. Je ziet geen beschadigingen of open stukken waar je het moederbord kunt zien zitten bijvoorbeeld. De achterkant bestaat uit allemaal "stukjes" van een puzzel die in elkaar passen. Deze puzzelstukjes vormen samen de mobiel. Zo heb je een gedeelte met GPS, GSM, Audio etc. wat opvalt is de speaker linksonderin.

De Elephone P2000 functioneert zoals een echte telefoon ook zou moeten functioneren. Hij is snel, maakt op zich goede foto's, en doet wat hij moet doen. Dit is ook goed te merken bij de Antutu Benchmark testen. De Antutu benchmark score is namelijk 27274 afhankelijk van de hoeveelheid apps je hebt ge´nstalleerd en welke processen je open hebt staan. De score verschilt namelijk enorm. De gemiddelde score ligt tussen de 25000 en 28000. De hoge score heeft de telefoon voornamelijk te danken aan de octacore 1,7Ghz processor die razendsnel zonder problemen alles kan uitvoeren zonder dat de telefoon traag begint te worden. Ook de 2GB RAM zorgt ervoor dat de score van de Antutu Benchmark een stuk hoger eindigt.

Operating System en talen;
De Elephone P2000 maakt standaard gebruik van Android Kitkat 4.4.2 welke de normale features ondersteunt net zoals bij een normale telefoon die je in Nederland koopt. Doordat er slechts alleen Android op ge´nstalleerd staat maakt het de telefoon aanzienlijk snel met opstarten en met het inladen van apps en bestanden. Bijvoorbeeld: wanneer je de telefoon opstart wanneer deze eerst helemaal uit heeft gestaan, komt direct het bootlogo van Elephone in beeld. Na 6 Ó 7 seconden kun je al beginnen met het invoeren van je SIM-PIN code. De eerdere batch Elephones P2000 modellen beschikten nog over een probleem met Android. Het zou namelijk niet mogelijk zijn geweest om widgets op het startscherm toe te voegen. Hier heb ik geen hinder van ondervonden. De telefoon werd geleverd met de laatst bijgewerkte softwareversie van Elephone. Standaard worden er 45 talen ge´nstalleerd op de telefoon. Praktisch gezien kun je je telefoon in elke taal zetten die je maar wilt. Echter, de Nederlandse vertaling is niet bijzonder goed. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld dat als je de telefoon door middel van de powerknop wilt uitschakelen, niet alles vertaald is. "Restart" zou "Opnieuw opstarten" moeten zijn. Verder zijn sommige features die toegevoegd zijn door Elephone ook niet helemaal Nederlands. Bij het unlocken van je telefoon door middel van de printscreen scanner zou je ook een "Alternative password" in kunnen geven. Als je vinger niet herkend wordt dan staat de Engelse melding "Failed to recognize fingerprint. Try again." Volgens Elephone proberen zij de taalbestanden van Android beter te vertalen.

Het nadeel van Elephone is, is dat de telefoon wel OTA (Over-The-Air) updates ondersteunt, maar dat hier zeer nihil gebruik van wordt gemaakt. De oudere batch Elephone toestellen hadden problemen met het flash geheugen. Het was niet gepartitioneerd waardoor een ROM-flash noodzakelijk was. Niet elke koper weet hoe een ROM-flash foutloos gaat, waardoor er veel verwarring ontstond op het forum. Het flashgeheugen is opgesplitst in 2 delen: een deel voor de OS en een deel wat vrij is om te gebruiken. Het vrije deel was niet te gebruiken.

Voorge´nstalleerde apps;
Elephone heeft slechts 3 extra eigen apps toegevoegd aan de telefoon, naast de standaard Android apps. De extra apps zijn: "Movie Studio", SIM-Werkset en "SuperSU". De telefoon is ook geroot dus als je van de basic-apps af wilt kun je deze ook verwijderen.

WiFi, GPS, 3G, NFC en Bluetooth;
De 4 Ó 5 belangrijkste functies die een telefoon kan bevatten horen ook te werken. Als een verbindingsmogelijkheid zoals WiFi of GPS niet goed functioneert, dan kan dat een groot nadelig effect hebben op de werking van de telefoon. Voor zover bekend, had de eerder geproduceerde batch, een slechte firmware standaard ge´nstalleerd. De Elephone P2000 van deze nieuwe batch (begin augustus!) had de nieuwste firmware al ge´nstalleerd waardoor mogelijke problemen al waren verholpen. WiFi werkt zonder problemen en valt niet weg zonder reden. Om een indicatie te geven van de WiFi adapter, heb ik in de onderstaande foto's een vergelijking gemaakt. Een vergelijking tussen de Samsung Galaxy Mega 6.3" en de Elephone P2000. Beide speedtesten zijn gedaan op dezelfde kamer op de 1e verdieping. De router staat op de begane grond in de meterkast. Wij hebben een glasvezel 50/50 up/down pakket.

Test A - WiFi, Elephone P2000
De Elephone P2000 tikt aan het begin bij de "Download" zo'n 30Mbps aan, maar zakt daarna af naar een 17,56Mbps. De upload is echter wel vrij hoog: deze komt uit op 43,81Mbps.
Bij de 2e test komt de snelheid niet hoger dan 20,52Mbps aan downloadsnelheid. De upload blijft vooralsnog enorm hoog: hoger dan de vorige keer, namelijk 47,45Mbps.

Test B - WiFi, Galaxy Mega 6.3
Bij de Samsung Galaxy Mega 6.3 komt de downloadsnelheid rond de 15,07Mbps wat redelijk in de buurt komt van de eerste test van de Elephone P2000. Bij de uploadsnelheid valt het tegen, deze komt namelijk op 30,55Mbps uit. De 2e poging scoort niet beter, want de downloadsnelheid is slechts 14,82Mbps. Bij de uploadsnelheid gaat het iets beter, deze komt uit op 32,61Mbps.

Geluidskwaliteit:
De algemene geluidskwaliteit van de telefoon is iets waar vrijwel weinig aandacht aan wordt besteed tijdens een review. Dat komt vaak omdat de geluidskwaliteit niet interessant is en vaak weinig invloed heeft op de werking van de telefoon zelf. Tijdens een telefonisch gesprek bel je traditioneel over een 2G verbinding. Dat houdt in, dat je de geluidskwaliteit zoals het altijd al is geweest, gewoon hoort. De geluidskwaliteit tijdens een gesprek is afhankelijk van je bereik en het geluid van de omgeving. In Nederland zijn er inmiddels nieuwe ontwikkelingen gerealiseerd door providers zoals Vodafone. Deze nieuwe ontwikkelingen zijn "Adaptive multi-rate wideband" en "voice over long term evolution". Beter bekend als HD-Voice en bellen over een 4G netwerk. De Elephone P2000 ondersteunt beide ontwikkelingen niet, net zoals vele andere Chinese modellen die deze technologiŰn nog niet hebben uitgevonden.
Wat betreft de "luidspreker" aan de achterkant: de backcover van de telefoon bevat een soort speaker grill waardoor het lijkt dat de speaker erg hard kan en dat de geluidskwaliteit extreem goed zou moeten zijn. In de praktijk valt dit tegen. De geluidskwaliteit is vergelijkbaar met een Samsung Galaxy S3 alleen dan wat doffer. Met enige aanpassingen in de equalizer valt van de geluidskwaliteit nog wel soep te maken maar daar stopt het dan ook echt.

De Elephone P2000 heeft een OGS IPS touchscreen. Dit wil zeggen dat de telefoon een extreem dun LCD scherm heeft (OGS) en een vrij grote kijkhoek heeft op het scherm (IPS). De resolutie van het scherm is 1280x720 pixels, wat het scherm HD ready maakt. De HD ready is vooral te merken aan de scherpte van de tekst. Alles is erg goed leesbaar, en de afbeeldingen worden in zeer mooie en echte kleuren weergegeven. Naast het scherm, is er ook een extra feature. Deze extra feature heet namelijk Gorilla Glass. De telefoon heeft een Corning II Gorilla Glas, wat wil zeggen dat het maken van krassen op een telefoon met Corning II Gorilla Glas haast onmogelijk is. Dit zorgt ervoor dat de telefoon helemaal 'gaaf' blijft zonder krasjes of kleine deukjes. Hierover lees je meer bij de bijzonderheden.

Over de accuduur valt vaak veel te disccuseren. Wanneer gaat een telefoon lang mee, wanneer is de telefoon (te) snel leeg? Vragen die je echt puur kunt beantwoorden op basis van je eigen mening. Wat mij vooral opvalt bij de P2000, is dat het vermogen van de accu zo'n 2650mAh is. Of de werkelijke mAh's kloppen is niet duidelijk. Wat namelijk erg veel opvalt, is dat de telefoon al vrij snel op de helft van de accu zit wanneer de telefoon lang achter elkaar wordt gebruikt. Denk dan aan zo'n 3 uur gebruik achter elkaar. Terwijl, wanneer de telefoon in stand-by mode is en je doet er een gedurende 8 uur niets mee, hij waarschijnlijk nog gewoon op zo'n 95% tot 100% vol zit. De gemiddelde berekende tijd via Android is daarom ook afhankelijk van hoelang je de telefoon gebruikt. Zo heb ik vandaag de dag de telefoon heel weinig gebruikt waardoor de accu zo'n 17 uur mee zou moeten gaan. Over het algemeen is de accu goed genoeg om er een volle dag plezier van te hebben, daarna moet hij dan ook echt aan de oplader.

Een telefoon die, desondanks zijn minpunten, nog steeds een erg goedpresterende telefoon is in verhouding met "echte" merken. De Multitouch is zeker een nadeel wanneer je snel aan het typen bent via bijv. WhatsApp. Het toetsenbord wil af en toe ook korte lagspikes geven. De batterijcapaciteit is voldoende om een dag of twee mee te doen, afhankelijk wat je met de telefoon van plan bent. De telefoon is snel, dun en bevat leuke functies zoals de touchscreenreader.
Een prima telefoon, voor het geld.

Fotodemo's (helaas geen ISO waardes)

Heb jij ook een Elephone P2000 Zwart?