Specificaties HTPC, 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon Shark Zone C10 Review

Shiro 26 december 2015, laatste update op 26 december 2015, 1.112 views

Sharkoon Shark Zone C10

De Sharkoon C10 is een aantrekkelijk geprijsde Mini-ITX behuizing met de mogelijkheid om een grote videokaart in te verwerken. Een aandachtspunt hierbij is wel dat men de onderdelen goed op elkaar moet afstemmen om het geheel koel genoeg te houden.

Pluspunten

• Lekker goedkoop
  • Past een videokaart in van 315mm
  • Mogelijkheid om een optische drive in te bouwen

Minpunten

• Best wel krap met een grote videokaart
  • Achterste Fan, maximaal 80MM, hoewel er ruimte is voor een 120MM fan
  • De pootjes hadden van mij magnetisch gemogen, nu plak je het een keer vast en dan zit je er ook aan vast

Waarom de Sharkoon C10? In mijn geval was ik op zoek naar een betaalbare Mini-ITX behuizing. Deze staat, op moment van schrijven voor 37§ in de Pricewatch. Voor zo'n prijs kan je je geen buil aan vallen. Een andere vereiste was dat het mogelijk moest zijn om een mid-high end videokaart in te bouwen. Als laatste, wou ik geen processor koeler waar de lucht alleen naar beneden wordt geblazen, maar van voor naar achteren, of andersom. Fan dat recht op je moederbord blaast, lijkt mij niet ideaal voor de airflow.

Het geheel zit in een stevige doos met een draagband aan de bovenkant. Eenmaal uitgehaald ziet men dat de voor- en achterkant goed beschermd is door een soort schuim dat iets groter is dan de behuizging zelf. Het geheel is simpel, maar voelt stevig genoeg aan om de behuizing te beschermen tijdens vervoer.

Toebehoren en bevestigingsmateriaal zit in een zakje binnen in de behuizing. Zie onderstaande foto voor bijgeleverde materiaal. Voor de duidelijkheid, de zwarte rondjes zijn de rubberen pootjes. De pootjes kan je afhankelijk van wat je voorkeur is vastplakken aan de onder of zijkant. Ook zijn er twee stukjes metaal bijgeleverd waarmee je een 3.5” hardeschijf onder de DVD-Tray kan plaatsen.

Bijgeleverde materiaal (Foto's zijn genomen van HardwareLuxx)

Een simpel maar naar mijn mening geslaagd ontwerp. De voorkant is gemaakt van kunstof, met daarop de power knop dat geel oplicht als het geheel aanstaat, 2 USB 3.0 poorten, aansluiting voor geluid, microfoon en een opening aan de voorkant waar een optische drive doorheen kan. Binnenin de voorkant zit een geel ledje voor de hardeschijf, deze zie je rechts onder lichtjes doorschijnen.

De panelen aan de boven, onder- en zijkanten zijn van metaal met ventilatieroosters die voorzien zijn van een mesh-achtige filter als stoffilter, deze zijn niet te verwijderen en persoonlijk heb ik twijfels over hoe efficiŽnt ze stof zullen tegen houden. De filters zijn minder fijn dan bijvoorbeeld de stoffilters uit mijn Define R5, maar heck, beggars can’t be choosers en voor een prijs van 37§ is dit eigenlijk ook best wel aardig :)

Binnenkant van de behuizingis volledig zwart, er is in feite een soort van skelet waar je de panelen in kan schuiven. Aan de bovenkant is er ruimte voor twee ventilatoren van 120x120MM. Standaard zit er bij de behuizing al een fan van 120X120MM. Deze fan is minder diep dan een normale fan van dit formaat en doet zijn werk op maximaal 1200 toeren. Op volle toeren is de luchtverplaatsing lichtjes hoorbaar.

Voorkant (Foto's zijn genomen van HardwareLuxx)

Zijkant (Foto's zijn genomen van HardwareLuxx)

Aan de achterkant kan je een 80MM fan bevestigen, dit heb ik als intake genomen i.p.v. outtake, met als gedachte, alles van achter naar voren te laten gaan en vervolgens via de fan aan de bovenkant eruit te laten gaan aangezien warme lucht normaal gesproken ook al zal stijgen.

Het is een aardig compacte Mini-ITX, het inbouwen is niet bepaald moeilijk, maar vergt wel wat meer planning dan bij een gewone ATX behuizing. Mijn advies is om het in de volgende volgorde in te bouwen:

1. Moederbord
2. Videokaart (indien je er gebruik van gaat maken)
3. Werkgeheugen
4. Voeding
5. CPU + Cooler
6. Hardeschijf

Stap 2 is uiteraard optioneel, maar afhankelijk van je voeding kan het lastig zijn om nog bij de aansluitingen te komen. Zo kan ik bijvoorbeeld bij mijn Cooler Master Real Power M520 niet meer bij de onderste PCI-E aansluiting en moest ik eerst mijn voeding eruit halen, voordat daarbij kon. Met wat moeite was het mij uiteindelijk wel gelukt om een Club 3D R9 280X royalQueen in te bouwen.

Build met een Modulaire voeding en een R9 280X
Het inbouwen van een R9 280X was nogal wat gepriegel, deels doordat ik de videokaart als laatste had bij gezet. Het wegwerken van de kabels voor de PCI-E is echter bijna onmogelijk door de beperkte ruimte. Men kan nog overwegen om het onder de optische drive door te laten gaan, echter ik had daar al dusdanig veel kabels, dat ik er niet aan wou beginnen. Ik denk echter wel dat het mogelijk is.

beetje rommelig, maar alles past net

Kabelmanagement voor de PCI-E kabels was helaas niet meer mogelijk

Build zonder videokaart en met een niet modulaire voeding
Mijn uiteindelijke build, geen videokaart, maar alleen CPU en de interne GPU daarvan. Het ziet er een stuk opgeruimde uit. Het inbouwen hiervan is dan ook een eitje vergeleken met een R9 280X er nog tussen proppen. Qua kabels wegstoppen onder de optische drive, is het hier aardig gelukt. Ik zou nog kunnen overwegen om met tie wraps de kabels vast te maken, waardoor ze minder uitsteken. Echter, dit belemmert de airflow niet en als huis tuin, keuken pc, met een gesloten behuizing, vond ik dit ook al wel goed genoeg.

Voorkant, ziet er aardig netjes uit, alle kabels onder de Dvd drive gestopt

Van de zijkant is het al duidelijker hoe alle kabels weggestopt zijn

Van de achterkant is het nog duidelijker, helaas is het niet gelukt om het nog netter weg te stoppen

Qua kabelmanagement, als je geen optische drive gaat inbouwen, kan je de ruimte daarvan voor je SSD/Hardeschijf gebruiken en daaronder kan je dan je kabels weg moffelen. Het is wat priegelen, maar als je het goed doet, zie je nauwelijks wat meer van. Voor de rest zitten in de geraamte gaten waar je kabels zoals voor je CPU langs kan voeren en via tie wraps vast kan maken.

Ik heb benchmarks gedaan voor de GPU en de CPU. Hierbij heb ik een G3220 op stock, gekoeld met een Cooler Master Hyper TX3 Evo. De GPU is een Club 3D R9 280X royalQueen dat tijdelijk uit mijn main machine gehaald.

CPU & Moederbord temperatuur
De temperature idle zijn van desktop en load zijn van 5 runs Intelburntest op Maximun settings

Ofwel, niks om zorgen te maken met de Hyper TX3 Evo als CPU cooler, gezien de temperaturen niet boven de 51 uitkomen, dat terwijl Intelburntest een onrealistisch hoge load genereerd.

Videokaart temperatuur
Bechmarks voor games heb ik simpel gehouden, een potje Heroes of the Storm gespeeld en vervolgens de replay af gespeeld.

Benchmark zijn gedaan met een enkele en dubbele fan aan de bovenkant. De extra fan hielp zeker qua temperaturen, echter mijn Hyper TX3 Evo is net iets te hoog waardoor de fan net de koeler raakte en een ratelend geluid maakte, dus de bovenste paneel zat er wel op, maar was niet op zijn plek gezet, scheelt misschien maar een paar milimeter.

De Sharkoon C10 is geschikt als compacte Mini-ITX game machine, de temperaturen verschillen nauwelijks van mijn Define R5 en esthetisch ziet het er ook zeker niet verkeerd uit. Let wel op welke processor koeler je gaat aanschaffen als je twee out takes aan de bovenkant wilt plaatsen. Een Hyper TX3 Evo namelijk net te hoog daarvoor, moet dan wel bij vermelden dat een R280x natuurlijk ook aardig wat warmte produceert, dus voor grafische kaarten met minder hoge TDP, is een enkele fan als outtake boven ook voldoende.

Als je het gaat draaien met alleen een CPU en de onboard GPU, zoals ik, is het absoluut geen probleem en hoef je nergens zorgen om te maken qua temperauren. Er is meer dan voldoende ruimte voor voldoende koeling en om alles in te bouwen.

Heb jij ook een Sharkoon Shark Zone C10?

Leuke review :)

Het wordt mij niet helemaal duidelijk of er zowel een externe 5.25" (DVD), als een 3.5" (Harde schijf), ťn een 2.5" (SSD) kan plaatsen.

Kan je hier meer duidelijkheid over geven :)
Thanks,

Je kan een DVD drive monteren en daaronder een 3.5 hardeschijf. Vervolgens kan je achter, waar normal gesproken een 80MM fan gaat een 2.5 inch hardeschijf monteren.

Het kan dus wel, maar of het praktisch is laat ik in het midden. :)
Hoi,

Volgens de specificaties van Sharkoon past er geen modulaire voeding in. Zo te zien heb je er toch een in gekregen. Is het heel lastig? Of is het met een beetje duw- en trekwerk passend te krijgen?
Ik heb een modulaire Cooler Master V-Series 550W in deze behuizing geplaatst.
Het past net .. maar de lange kabels zijn lastig weg te werken
link
Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik zelf een Sharkoon 600W modulaire voeding er in gekregen. Scheef, kabels op de RAM dimmetjes, maar hij zit dicht en doet het goed.
Je review met foto's hebben me enorm geholpen, ook door de koeler 'af te kijken'. Heb dezelfde aangeschaft :)
Bedankt!
Mooie review, mag ik vragen hoe hoog de voetjes zijn? Afhankelijk van de hoogte hiervan past hij net wel of net niet in mijn t.v. meubel.
Thanks, de voetjes zijn 8 millimeter hoog.
Bedankt, dan zou het net moeten passen met wat lagere voetjes :)