Specificaties GF GTX 950 (1,203GHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

EVGA GeForce GTX 950 FTW ACX 2.0 Review

therazo 25 december 2015, laatste update op 28 december 2015, 558 views

EVGA GeForce GTX 950 FTW ACX 2.0

Mijn eerste mid-range video kaart. Nooit blijer geweest met mn rig dan nu :D Videokaart is erg goed voor ultra setting 1080p games zoals r6: siege met een klein vleugje (MS)aa

Pluspunten

• Erg stil
  • Boost helemaal naar 1468
  • Backplate
  • Koelt goed
  • Beste van het beste onder de gtx 950's
  • Ziet er erg goed uit

Minpunten

• Verpakking is erg klein
  • Groot

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Hi,
Dit is mijn eerste uitgebreide review, over de EVGA Gtx 950 FTW edition.
Ik zal maar is beginnen hoe ik aan deze kaart kom.
Een jaar lang heb ik gegamed op een MSI Radeon R7 250, waarvan de laatste 2 maanden op een 1080p beeldscherm, wat niet de beste ervaring is aangezien de AMD r7 250 geen game chip is.
Ik vond het tijd voor een upgrade.
Waar twijfelde ik tussen?
Nou, ik kom van amd en was de drivers een beetje zat.
Dus, een gtx 950 of een gtx 960.
Waarom ben ik toch voor de gtx 950 gegaan, en waarom dan voor de evga ftw?
Ik had maar een bepaald budget om stuk te slaan, dat is sowieso een grote factor, ik wou dat hij een beetje goede (en stille!) koeling heeft, en hij moet lekker overklokbaar zijn.
Ik twijfelde tussen deze en de msi editie, die iets goedkoper is maar minder goed schijnt te koelen en over te klokken.
Ook wou ik eens een ander merk proberen :)

De verpakking

De voorkant van de verpakking:
Achterkant:
Links:
Rechts:

De verpakking vind ik erg mooi, maar de compartimenten indeling snap ik niet helemaal.
Wat allemaal in de verpakking zit staat hier op de foto, maar ik zal het toch nog maar even uitschrijven ;)
Wat zit in de doos?
• De kaart zelf
• Een EVGA poster
• Een DVI naar VGA Adapter
• Een 2x pci-e 6-pin naar 1x pci-e 8-pin power adapter (mooi zwart)
• Een Graphics Card User Guide
• Een onduidelijk wit boekje over de gtx 900 series van EVGA in een heleboel talen
• Een important notice briefje dat je de drivers moet downloaden op evga.com/drivers
• 2 Stickers

Het verraste mij wel om geen cd te zien in de doos, maar nieuwe drivers downloaden is toch het beste.

Overigens Is de verpakking wel erg klein.
Hier is de verpakking vergeleken met het doosje van mijn Intel core i5 6400, en van mijn vorige videokaart de R7 250.
Dat zou geen probleem moeten zijn zou je denken, maar toch is het wel een beetje irritant.

Hier zie je de zijkant van de doos, waar je hem openmaakt in tegenstelling tot de r7 250's doos waarbij de voorkant openklapt.

De kaart zit verpakt in een statisch-vrije zak, met daar omheen een bubbeltjesplastic zak.

De kaart zit dus verpakt in het compartiment, opgepropt zoals in de foto hierboven.
Tussen dat compartiment en de ruimte tot de voorkant van de doos zit alle documentatie, de stickers en de poster.
Naast dat compartiment is een kleine ruimte over waar de case badge, de power adapter, en het verloopstukje (van dvi naar vga) in zit.

De kaart zelf

De videokaart is zelf beschermt op de backplate, de voorkant, de bovenkant en in het midden van de fans met een plastic laagje wat je er zo van af kan halen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AcqEfGmbJrIMqC.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AcqEf2l4eRzZlH.jpeg

Als dat laagje er eenmaal af is, is het party time.
Man o man wat ziet deze kaart er goed uit!

Mijn ervaring met de kaart

De installatie liep vlot, zoals met elke kaart.
Stroomkabel inpluggen, hdmi en dvi kabel erin en ready to rock and roll!
De drivers waren eenvoudig te vinden op de website van evga (http://evga.com/drivers)
En waren snel ge´nstalleerd.
Voor de rest heb ik gelijk maar Precision x 16 gedownload, weer eens wat anders dan msi afterburner.
Precision x 16 is een beetje een lastige software, maar als je het eenmaal door hebt, dan heb je geen probleem meer met de software.

Temperaturen en akoestiek

Tijdens Idle is de kaart helemaal stil, omdat de kaart zijn ventilatoren kan uitzetten onder lichte load.
Ik heb echter geen db-meter om het geluid te meten, maar onder load komt het niet onder mijn stille fans uit.
De kaart is rond 67 graden tijdens het gamen met de ventilatoren rond 700rpm wat onhoorbaar is.

Tijdens Idle (en nu tijdens het schrijven van dit review) is de kaart 34 graden met de ventilatoren uit, top koeler dus.

Benchmarks

Aha, de benchmarks.
Ik heb geen flauw idee hoe ik hier een mooie grafiek neerzet, maar ik maak wel screenshots van de benchmarks.

Ik heb niet overklokt. en dat ga ik ook nog niet doen voorlopig.
De boostclock is altijd stabiel 1468 MHz, en alles is getest met een i5 6400 en 8gb ddr4 ram van corsair.
Wat heb ik getest?
Heel simpel, alles wat ik heb.
Maar, dat is niet zo veel hoor.
Ik heb getest:
• Rainbow Six: Siege
• Battlefield 4
• Unigine Valley
• Unigine Heaven

Valley:
Heaven:
Heaven deed het wat minder goed, maar Heaven is ook zwaarder.

Battlefield 4 op de nieuwe Dragon Valley 2015 map:

Rainbow Six: Siege
Minimum: 29 FPS
Maximum: 91 FPS
Average: 54 FPS

Settings van R6: siege: alles op zijn hoogst met 2x aa.

BF4 en R6: Siege zijn allebei getest op multiplayer, en beide 2x met ongeveer de zelfde resultaten.

Gameplay is ervarend als zeer vloeiend, en weinig tot geen frame drops.

Al met al is het een goede 1080p kaart met een mooi uiterlijk.
De verpakking is wat raar vind ik aangezien de prijs, maar het gaat toch echt om de kaart zelf als je het mij vraagt.

Als jij nou 200 euro of minder hebt uit te geven voor een nieuwe videokaart voor 1080p of daar onder, heb je een niet al te grote voeding, maar wil je wel een erg goed presterende kaart met een backplate?
Dan is de EVGA GTX 950 FTW echt wat voor jou :)

Dit is mijn uiteindelijke build:
De lelijke kabel voor de videokaart zal nog worden vervangen met een bitfenix white extension!

Zoals ik al zei in het begin is dit mijn eerste uitgebreide review, en ik zou het erg fijn vinden als jullie in de reacties konden laten weten wat ik gemist heb en wat ik volgende keer beter (of helemaal niet) zou moeten doen :)

Veel succes met kopers stress, en ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen :)

Heb jij ook een EVGA GeForce GTX 950 FTW ACX 2.0?

Leuke review, lekker informatief en goed geschreven, +2 :)

Wel een vraagje van mijn kant, van welk materiaal is de koeler gemaakt (dus de 'behuizing' van de fans). Is dit van plastic of van metaal??
Dankje :)
De behuizing is van plastic.