Beko DPU 7380 X Review

Bloksel 24 december 2015, laatste update op 14 januari 2016, 1.878 views

Beko DPU 7380 X

Hoe de consumentenbond dit product als "Beste Koop" kan bestempelen snap ik echt niet. Wij hebben dit apparaat na 2 pogingen retour afzender gestuurd.

Pluspunten

• Droogt redelijk
  • Lage prijs
  • Geluid valt mee

Minpunten

• Nooit goed werkend gezien
  • Slechte garantie service
  • Oogt goedkoop

Droogresultaat Score: 3

Beste koop blijkt miskoop

De eerste poging
Het eerste apparaat dat wij geleverd kregen gaf tijdens het droogprogramma telkens aan dat de waterbak geleegd moest worden en stopte het programma. Dit terwijl de waterafvoer aan een externe afvoer was aangesloten. Op een toegestane hoogte van rond de 70cm. Bij aansluiten op de interne waterbak gebeurde hetzelfde en zat er slechts een klein laagje water in de waterbak. Waterpas zetten, andere afvoerslang, trilmat verwijderen, niets maakte uit.
De tweede poging
Vervolgens het apparaat om laten ruilen, maar ook het nieuwe exemplaar had hetzelfde euvel. Tot 3 keer een reparateur laten komen. Beko gebruikt hiervoor reparatiebedrijf Asogen. Erg onder de indruk van deze reparatiesevice ben ik niet. De eerste keer kwam de monteur uren te laat zonder aankondiging op een vrijdagavond en keek ernaar zonder iets te doen. Volgens hem was alles ok en moesten we de storing maar opnieuw melden als het weer verkeerd ging. Wat de eerstvolgende poging ook direct gebeurde, want wij hebben deze machine nog nooit goed werkend gezien. Vervolgens wederom storing gemeld en toen kwam dezelfde monteur, die nu met tegenzin een nieuwe pomp bestelde. Nadat deze na 2 weken geplaatst was, was het probleem echter nog steeds aanwezig.

De machine gaat retour en voor ons nooit meer Beko. Het wordt waarschijnlijk weer een een degelijke Bosch.
Dynalogic drama
Wij hadden deze droger besteld bij Coolblue, waar we tot nu toe hele goede ervaringen mee hadden. De bezorger die zij voor wasdrogers gebruiken is Dynalogic. Als je deze naam hoort kun je beter schreeuwend wegrennen. Nog nooit heb ik zo een slechte bezorger/ophaler meegemaakt. De eerste keer werd de machine niet aangesloten (wat wel telefonisch was besproken). Bij omruilen wilden ze de oude machine niet meenemen en werd die in onze hal geplaatst. De volgende koerier van Dynalogic wilde hem niet meenemen omdat er water in zat (logisch, want dat pompt de machine niet weg, anders had hij niet retour gegaan). Bij het ophalen van het 2e exemplaar ging het weer mis. Elke keer een dag vrij genomen en geen enkel excuus van Dynalogic. Telefonisch word door Dynalogic de schuld in onze schoenen geschoven, Coolblue gaat door het stof en biedt duizend malen excuses aan. Maar wat hebben wij daaraan?
De bewijsstukken
In dit filmpje ziet u dat het programma tussentijds is gestopt (nog 1u05 te gaan). Totale programmaduur 220 minuten.

Hierin wordt de hoeveelheid opgevangen water in het reservoir getoond.

Wasbak wordt geleegd en het apparaat wordt opnieuw opgestart tijdens hetzelfde programma.

Programma stopt opnieuw (nog 13 min te gaan) en waterbak is opnieuw niet vol. Zelfde programma opnieuw op kunnen starten.
Update 14/1/2016
Ondertussen is de Beko eindelijk weer weg en hebben wij bij Witgoedhuis een Bosch WTW83272NL wasdroger aangeschaft. Bezorging was uitmuntend. Bij plaatsing viel direct het verschil in kwaliteit op. De Bosch ziet er veel degelijker uit en maakt geen angstaanjagende geluiden. De machine werkte direct en na 2 weken bijna dagelijks gebruik (we hadden veel was in te halen na 3 maanden Beko ellende) hebben wij nog geen enkele vreemde melding gehad en eindigt elk programma zonder onderbrekingen. Ook is de was gewoon droog als het programma klaar is. Later zal ik een uitvoerige review over deze machine plaatsen. Voor ons nooit meer Beko en nooit meer Coolblue of een andere leverancier die gebruik maakt van Dynalogic om producten te bezorgen.

Heb jij ook een Beko DPU 7380 X?

Ik zou ook geen Bosch kopen ;). zeer slechte ervaringen mee, filters die niet juist aansluiten waardoor er teveel stof door heel de machine gaat, wat een heel opkuiswerk is intern en de levensduur van het toestel zeer beperken. Die dingen worden volgens mij niet meer in Duitsland gemaakt. hoog en al geassembleerd. (heb het hier enkel over de droogkasten/condensatiekasten.)
Dat ligt toch aan de serie/type van het apparaat? Ik heb AEG en ook daarin zijn er modellen met assemblage binnen en buiten Duitsland.
Heb al een paar AEG's "versleten"(versleten is niet het goede woord, aangezien ze allemaal perfect werkend verkocht zijn), met die apparaten heb ik nog nooit problemen gehad, zoals met Bosch, denk dus dat Bosch nog ergens wat qualitycontroles moet invoeren :-).
Mijn AEG droger zit ook helemaal onder het stof van binnen, filter is bedroevend, daarnaast is het deurscharnier afgebroken :'( Heb de "nieuwe" generatie van AEG apparaten met het donkergrijze geborstelde aluminium (nog maar 3 jaar oud), en nu al deze problemen. Echt flutkwaliteit. Binnenkant van de trommel toont nu al slijtageplekken van de kleding, buitenkant vergeeld (ongelijkmatig, plastic delen zijn nog wit, metalen delen zijn geel geworden).

Dit na 3 jaar! Machine van 850 euro.
Herkenbaar. Nieuwe generatie AEG is rondweg troep. Wasmachine was 1 maand garantietermijn defect. Kosten > 850 reparatiekosten. Is tegen coulance gemaakt voor 250. Nu de wasdroger van 899 binnen 4 jaar defect. Eerst gedoe met pluizenfilter, later met de pomp en nu is hij er helemaal mee gestopt. Afschrijving 224 p/j. Kortom nooit meer AEG!! Nu een Beko gekocht. Ben benieuwd
Dank je wel voor de tip. Wij zaten te denken aan de Bosch WTW83272NL warmtepompdroger, maar hoor graag of er andere goede opties/merken zijn.