Specificaties 65" Ultra HD 3D OLED TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 65EF950V Zwart Review

sdekker 24 december 2015, laatste update op 1 november 2016, 1.058 views

LG 65EF950V Zwart

Op 65" naar een vlak OLED scherm kijken is het beste wat ik ooit heb gezien. 4K beelden zien er levensecht uit. 3d is magnifiek. Het geluid is voor een flatscreen verrassend goed. Mijn beste aankoop dit jaar!

Pluspunten

• OLED beeldkwaliteit lijkt levensecht
  • 3D magnifiek
  • Premium looks

Minpunten

• De prijs
  • App en LG WebOS ondersteuning

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Na een klein jaar de 65EF950V in gebruik te hebben vond ik het wel tijd voor een review. Niet een technische uiteenzetting maar hoe in de tv in het dagelijks gebruikt bevalt.

Dit voor iedereen die zijn slag wil slaan met de enorm gedaalde prijs van dit model tov een jaar geleden.

In het kort
De OLED beeldkwaliteit is fantastisch en dat maakt dat je vergevingsgezind bent t.a.v. de soms haperende bediening/apps en beperkte ondersteuning van LG daarop. Ik zie de tv met name als een supergoeie monitor en daarin blinkt hij uit. En de prijs - ja, als je een early adapter bent betaal je meer. Maar dan heb je wel wat :-)

Aankoop
Ik ben begonnen met de 55EG960V maar heb die na een maand ingeruil omdat het scherm te klein was en ik de reflecties irritant vond - een lachspiegel effect. Daarnaast had de 55" geen HDR via HDMI. Van deze ruil heb ik geen moment spijt gehad - het vlakke scherm van de 65" is een stuk prettiger kijken. De ruil is gedaan door Wifimedia die de nieuwe TV kwam brengen en de oude mee terug nam. Goede service!

Setup
Uitpakken en installeren moest ivm formaat van het scherm met z'n tweeŽn. Ik moest even wennen aan het formaat maar omdat er geen bezel is en het scherm extreem dun is, is het niet tť groot. Mijn vorige tv had een 47" scherm met grote bezel.

Maar als de tv staat is-ie wel erg mooi! Je ziet alleen diepzwart scherm dat tot leven komt - een beetje het idee van de XPS13 schermen, maar dan 5x zo groot! De styling is verder ook mooi - de tv lijkt te zweven door de transparante voet en is enorm dun.

Ik heb xs4all internet en kijk tv via een externe ontvanger. Het beeld is erg goed als ik de 66n zenderreeks kies op de externe ontvanger. Wel is het jammer dat ik de ingebouwde tv tuner met EPG en opname mogelijkheid nooit heb kunnen testen. De afstandsbediening van de tv werkt ook voor de externe ontvanger.

Films en series kijk via de Dune HD Smart B1. Ook hier erg goed beeld en films in 3d zien er bijzonder mooi uit. Elke dag genieten we van Netflix en meer.

Bediening
Het WebOS 2 systeem is overzichtelijk maar altijd net aan de trage kant. Net zoals oude Philips tv's dat waren. En als je bijv. naar een 4k film kijkt, lijkt de bediening soms te 'freezen. De afstandsbediening heeft een cursor bediening maar dat is niet erg handig; ook kan je zoekopdrachten inspreken voor bijv. Youtube maar dat gaat zelden goed.

LG heeft geen update uitgebracht van WebOS3 voor deze tv - dat vind ik teleurstellend. Een flagship tv die na een half jaar geen nieuwe software meer krijgt!

Ik was ook van plan een bluetooth keyboard en hoofdtelefoon aan te sluiten maar beiden bleek niet mogelijk. Hoewel er bluetooth ondersteuning is, werkt dat blijkbaar alleen met LG devices. Erg onhandig.

Apps
Ik gebruik Youtube en Netflix. Voor Youtube is het aan te raden via je telefoon te kiezen en het beeld naar de tv te laten zenden. Dat is een stuk handiger dan de UI op de tv. Netflix werkt gewoon goed - alleen hapert deze soms ook bij 4k series.

LG lijkt niet actief met app updates. De keuze is voldoende maar beperkt.

Beeldkwaliteit
Hier gaat het natuurlijk om. Met goed beeldmateriaal (Blu Ray, downloads) is het beeld fantastisch. Enorme contrasten, felle kleuren, geen last van inkijkhoek problemen. Wat me bijv. opviel: de trailer van bijv House of Cards in 4K is zo enorm levensecht - niet normaal. Je moet natuurlijk niet te ver van tv gaan zitten - ik zit er ca. 2.5 meter vanaf - anders is 4K zonde.

Qua beeldinstellingen gebruik ik tegenwoordig de movie-stand omdat ik alleen naar films en series kijk. Ik heb wat gerommeld met ISF calibratie instellingen van Internet maar dat gaf vreemde 'grijze vlekken'.

Via internet heb ik een paar HDR demo's en 4K demo's geladen. Als je deze afspeelt zie je wat de toekomst mogelijk gaat maken qua beeld - en dat deze tv dat al kan. Zo mooi, dat moet je zien om het te geloven.

Met minder bronmateriaal is 65" wat confronterend - maar dat spreekt voor zich.

Geluid
Iedereen zegt dat je met zo'n tv ook een goede installatie moet hebben. Dat is waar. Alleen staat een installatie al een paar jaar op het lijstje en is het er nog nooit van gekomen. Misschien is de noodzaak ook wel niet heel hoog want het geluid is relatief goed. Er zitten Harman Kardon speakers in - klinkt best ok.

Heb jij ook een LG 65EF950V Zwart?

Leuke review!
Je zegt dat de tv na een half jaar geen updates meer krijgt, naar dat klopt niet. Er zijn dit jaar nog verschillende firmware updates uitgebracht.
En ik ervaar geen haperingen bij 4K Netflix op de 55EF950V trouwens.

Misschien zou je nog kunnen toelichten met wat je met confronterend bedoeld m.b.t. minder bronmateriaal.

[Reactie gewijzigd door ViNOK16Bit op 3 november 2016 09:08]

Dank je :-)

1) de beloofde WebOS3 upgrade heb ik nog niet gezien - wel firmware bugfixes - en dat valt me tegen
2) met confronterend bedoel ik dat bijv. oude James Bond films op DVD op 65" en 4K niet mooi overkomen; het enorme verschil in beeld tussen hoe het nu is en vroeger was is enorm.
Super, mooi review.. toch nog van gekomen. Voor mij nog even doorsparen maar dan krijg je ook wat zo te lezen!