Specificaties 15,6" (1920x1080 TN), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus K501LX-DM113T Review

KJ94 24 december 2015, 344 views

Asus K501LX-DM113T

Dunne, lichte, snelle en mooie laptop! Echter teruggestuurd omdat het scherm ZWAAR tegenvalt. Het is een TN-paneeltje en heeft een dramatische kijkhoek, zowel verticaal als horizontaal. Ik kan er iniedergeval niet mee leven. Daarnaast zat het touchpad los en gaan de fans soms willekeurig VOL staan blazen.

Pluspunten

• Mooi en stijlvol design
  • Lekker dun en licht, dus goed mee te nemen
  • Snel (M.2 SSD + i7 processor)
  • Meest recente games zijn prima speelbaar met de GTX 950M
  • Accu gaat erg lang mee

Minpunten

• Het TN-paneel scherm is van dramatische kwaliteit. Het scherm moet je echt heel precies postioneren wil je alles normaal kunnen zien
  • Touchpad hoort ong. 1 mm verzonken te liggen in zijn geheel. Bij mij stak het touchpad echter naar boven uit aan de voorzijde. Ook zat er speling op, waardoor klikken een irritant geluid maakte
  • Achterkant van het scherm is erg gevoelig voor vette vingers
  • De systeemfans gaan op willekeurige momenten ineens op 100% staan blazen en gaat vervolgens bijna direct weer uit, om even later weer aan te gaan. Ook wanneer de laptop idle is.
  • Lijkt een mooie deal, maar alle minpunten in acht nemende is bijna ¤1000 gewoon teveel voor deze laptop

Mijn oude ASUS N73SV is inmiddels wel aan vervanging toe. Dit beestje heeft me met zijn i7-2670QM en GT630M bijna 5 jaar lang trouw bijgestaan in allerlei taken, waaronder 3D CAD, Photoshop, Premiere, Keyshot, Assassin's Creed, Battlefield 3 en nog veel meer. De reden dat ik een nieuwe laptop wil, is niet omdat de oude het niet meer doet (deze doet het nog prima), maar omdat hij zo'n 4 cm dik is en 3,5 kg zwaar. Dat is best even tobben als je elke dag naar school op en neer moet. 17,3 inch is ook net wat aan de grote kant.

Afijn, ik ben dus op zoek gegaan naar een laptop met:
  • Een i7 processor (liefst géén energiezuinige dualcore, ivm 3D CAD).
  • Een dedicated videokaart, zodat ik af en toe nog eens een spelletje kan spelen.
  • 8 GB RAM.
  • Een maximale dikte van 25 mm.
  • Een maximaal gewicht van 2,5 kg.
  • Een Full HD scherm, want ik kijk nog wel eens een filmpje.
Deze voorwaarden in de pricewatch ingevuld, en vervolgens de resultaten op prijs gesorteerd (ik blijf natuurlijk een student :P ). Al gauw viel mijn ook op deze ASUS K501LX-DM113T. Een van de laagst geprijsde laptops, met alle voorwaarden voldaan, behalve dan dat hij toch wel een energiezuinige i7 heeft. Ook vond ik hem er zeer strak uitzien, dus besloten om deze laptop te bestellen.

De verpakking

De doos zoals die binnenkwam ziet er mooi uit en ASUS heeft ook een slim systeem bedacht waardoor de doos handig open gaat. In de doos zit eigenlijk vrij weinig. Je treft er de laptop aan, die in een hoesje zit. Verder een oplader en wat papieren en that's it.

Eerste indruk

De laptop ziet er zoals verwacht erg mooi uit. Het voelt voor mij ook echt bijzonder fijn, zo'n compacte laptop. Ik heb hieronder ook een foto ingevoegd waarbij hij vergeleken wordt met mijn oude laptop. Iets wat me opvalt is dat de achterzijde van het deksel op de productfoto's wel bijna kobaltblauw lijkt, maar in het echt is het bijna zwart. Als je goed kijkt is het wel donkerblauw.
De behuizing
Het geheel oogt mooi en sluit goed op elkaar aan. Verder is de body erg mooi van geanodiseerd aluminium. De stickers zitten er wel wat scheef op, wat ik slordig vind.
Het toetsenbord
De toetsen voelen en klinken wat plastikkerig, maar zijn verder in orde.
Touchpad
Bij mijn touchpad is er iets fout gegaan bij de productie. Het touchpad hoort ongeveer een milimeter verzonken te liggen in de behuizing, met een mooi gefreesd bezeltje eromheen. Aan de achterzijde is dit zo, maar aan de voorzijde zit het touchpad los, en steekt het iets boven de behuizing uit. Wanneer ik een pasje er tussen steek kan ik het makkelijk omhoog wippen. Het touchpad ligt er dus eigenlijk los op aan de voorkant. Dit zorgt ervoor dat het erg veert en bij het klikken maakt het enormveel lawaai en hoor je een soort dubbele klik. Dit klopt natuurlijk niet en ik weet nu al dat de laptop terug gestuurd gaat worden.
Scherm
Het scherm is toch wel wat me het meeste tegenviel. Het TN-paneel wat ASUS in deze laptop heeft gebouwd, hoort echt thuis in de prijsklasse van onder de 300 euro. Als eerste is de maximale helderheid teleurstellend. Maar het meest teleurstellende is toch wel de kijkhoek. Deze is echt dramatisch slecht. Wanneer je achter de laptop gaat zitten moet je met veel nauwkeurigheid het scherm bewegen tot je de goede positie hebt gevonden waarin je nog enigszins normaal ziet. Trek je het scherm maar iets te ver naar je toe dan wordt alles overbelicht en wit. Duw je het scherm ietsje van je af dan wordt alles donker. Zwart is bij dit scherm meer iets in de richting van grijs. Ook de kleurweergave is erg slecht. Ik heb geen kleurmeter, maar alles is erg flets. Die fletsheid in combinatie met het slechte contrast en de dramatische kijkhoek maken van dit scherm echt een dealbreaker.
Accu
Na 100% opgeladen te zijn geweest van de netstroom gehaald. Het batterij icoontje geeft dan aan dat je nog 10 uur hebt. Ik heb in totaal maar 30% van de accu gebruikt, want de laptop is inmiddels al retour. Maar over de accu ben ik wel te spreken, want ik heb hem toch zeker wel 2 uur gebruikt, en meerdere malen in slaapstand gezet snachts. Mijn vorige laptop ging maximaal 2 uur mee als ik mazzel had. Deze ASUS toch wel minimaal 3x zo lang.
Intern
Ik heb de laptop niet erg veel gebruikt, maar het opstarten gaat als een speer dankzij de 256GB M.2 SSD. De CPU en de GPU heb ik niet gebruikt, daar ben ik niet eens aan toegekomen, want ik wist al dat deze laptop terug naar de winkel ging. Ook erg jammer is dat wifi ac mist.

Op het eerste gezicht lijkt dit een hele mooie deal voor 925 euro. Naar mijn mening is dat echter niet zo. Het is logisch dat een lagere prijs toch ergens vandaan moet komen en dat er dus ergens op bespaard moet worden. Maar het scherm wat ASUS hier heeft ingeplaatst is gewoon belabberd en hoort thuis in 2005. Ook het ontbreken van wifi ac is een misser. Daar bovenop komt nog eens het feit dat mijn touchpad DOA was. Dan kan de laptop nog zo mooi, dun, licht en stijlvol zijn, hij gaat toch terug naar de winkel.

Heb jij ook een Asus K501LX-DM113T?

Deze laptop van ASUS lijkt EXACT hetzelfde te zijn:
pricewatch: Asus K501LX-DM104T
Ah dat heb ik dan over het hoofd gezien. Maar vreemd dat ze dan deze beide varianten uitbrengen. Het lijkt mij winstgevender om dan gewoon alleen de M.2 versie op de markt te zetten, of juist de non-M.2...