Specificaties Android, iOS compatibel en 9g - Bekijk alle specificaties

Wahoo Fitness TICKR Heart Rate Monitor Review

Sinners 23 december 2015, laatste update op 23 december 2015, 812 views

Wahoo Fitness TICKR Heart Rate Monitor

Ik was op zoek naar een hartslagmeter die in staat was laagdrempelig te connecten met mijn iPhone 5S. Door het ontbreken van ANT+ support op de iPhone wordt de keuze beperkt door must have ondersteuning voor bluetooth. Wahoo ondersteunt deze en onderscheidt zich positief door de vele ondersteunde apps.

Pluspunten

• Zeer eenvoudige setup
  • Ondersteunt veel apps
  • Relatief goedkoop

Minpunten

• Nog niet tegengekomen

Eerder dit jaar (2015) ervoor gekozen om mijn sportieve ambities ook om te zetten in daden en middels de aanschaf van een racefiets mijn persoonlijke uitdagingen geprobeerd te realiseren.

Nu ik 'gewend' ben aan het 2-wekelijks wegtrappen van kilometers kreeg ik ook de behoefte om gerichten te kunnen werken aan mijn conditie. 1 van de zaken die daarbij kan helpen is trainen op hartslag.

Om deze wens in te vullen zijn er meerdere mogelijkheden:
- een sport (smart) horloge
- een fietscomputer inclusief een connected hartslagmeter
- een hartslagmeter in combinatie met mijn huidige telefoon (iPhone 5S).

Uiteindelijk heb ik gekozen voor deze laatste optie. Reden om dit te doen zijn gelegen in:
- investering relatief beperkt;
- Sporthorloges over het algemeen niet mijn smaak en bij smartwatches heb ik het gevoel nog aan het begin van een geheel nieuwe ontwikkeling te staan waardoor de investering redelijk snel afgeschreven wordt oftewel ik zal (mogelijk) snel moeten upgrade naar nieuwe versies.
- fietscomputer staat op het wensenlijstje voor de toekomst. Heb voor mezelf de functionele specs nog niet helder. Wel heb ik daardoor besloten dat een eventuele hartslagmeter niet moet bijten met een eventuele keuze, in de toekomst, voor een fietscomputer dus de connectiemogelijkheden van de te kiezen oplossing zijn een belangrijk argument geweest in de afweging.

Doordat mijn huidig toestel geen ANT+ ondersteunt moest de toekomstige oplossing in ieder geval eenvoudig te connecten zijn via Bluetooth.

In mijn zoektocht naar de oplossing diverse reviews en bronnen geraadpleegd o.a. op http://www.hartslagmetercenter.nl/ en Youtube.

Keuzemogelijkheden:

Uiteindelijk bleven er voor mijn een 2-tal opties over:
- huismerk Decathlon;
- Wahoo Tickr

De uiteindelijke keuze:

Op basis van deze 2 keuzes gekozen voor de Tickr, waarom?
- uitstekend reviews over het product zelf;
- Tickr ondersteunt standaard zeer veel apps binnen de Appstore (Strava, Runtastic etc)
- Wahoo als leverancier wordt goed beoordeeld en ontwikkelt bestaande oplossing door waardoor fouten etc snel worden opgelost.

De Wahoo Tickr komt in totaal in een 3-tal uitvoeringen echter de meerwaarde van de 2 duurdere versies zijn voor mij, met name bedoeld ter ondersteuning van conditie bij het fietsen, niet naar voren. Derhalve dat ik het kan houden bij de 'basisuitvoering'.

De Wahoo Tickr heb ik afgelopen maandag 21/12 besteld bij Bol.com voor investering van 59,95 en dinsdag 22/12 lag deze reeds in de brievenbus. Dit laatste verbaasde mij positief omdat het pakketje dermate klein was dat ik niet afhankelijk was van de pakketdienst maar dat het pakketje met de postbode mee kwam. Voor mij betekent dit een verschil in levertijd van ongeveer 3 hele uren :)

Unboxing
Zoals hierboven kwam de Tickr middels de post in de standaard kartonnen verpakking van Bol.com. Na het openen van de verpakking trof ik de Wahoo Tickr als volgt:
- voorzijde: https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AbIi21uKLnlQ6C.jpeg
- achterzijde: https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AbIi22H3vWoMnm.jpeg

De kartonnen verpakking laat zich naar rechts openen waarna de hartslagmeter daadwerkelijk te voor schijn komt:

De achterzijde van de 'binnenbox' ziet er als volgt uit:

Inhoud van de box:
- hartslagmeter
- Soft strap-borstband
- Quick setup guide
- Productinformatie brochure

Nadat ik alle spulletjes uit de box heb gehaald verschijnt aan de binnenzijde deze schone nog om mogelijk voor wat extra motivatie te zorgen :)

Setup:

De quick guide gaf aan dat als eerst de app Wahoo Fitness gedownload diende te worden.

Vervolgens dien je de setup te doorlopen in de app:

Als eerste krijg je de vraag of je met de Health kit van Apple wilt connecten. Als je voor 'ja' kiest neemt hij bij stap 2 tevens eerder ingevoerde data in de Healtkit over (geslacht, geboortedatum, gewicht & lengte). Als je deze data nog niet hebt ingevoerd zul je dit even handmatig moeten doen.

Stap 2 is het daadwerkelijk verbinding maken met de hartslagmeter. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AbIym25RS1K8vx.png

In mijn geval was de hartslagmeter in luttele seconden gevonden en kon ik er daadwerkelijk mee aan de slag.

Stap 3 is het starten van je 1e activiteit echter deze stap heb ik overgeslagen aangezien ik de hartslagmeter wilde uitproberen met 1 van mijn standaard apps (Strava en Runtastic).

Het gebruik (eerste keer)

Omdat mijn zoontje later op de dag opgehaald diende te worden op het kinderdagverblijf en het weer nog altijd niet op winter lijkt zag ik een mogelijkheid om hem middels een (korte) wandeling af te halen.

Het verbinden van de hartslagmeter met Runtastic was wederom een fluitje van een cent en de eerste wandeling met de Tickr was een feit.

Voor mij gevoel zat de Tickr gedurende de eerste wandeling te strak om mijn lichaam. De meter zelf drukte daardoor voor mijn gevoel te hard op mijn borst. Middels het verbreden van de soft-strap borstband kan ik dit overigens eenvoudig aanpassen.

Na thuiskomst de 'resultaten' van mijn eerste proef bekeken in Runtastic. Hoewel deze natuurlijk niet representatief is voor toekomstig gebruik heb ik wel kunnen testen of de Tickr werkt en hoe eventuele data uitziet in Runtastic. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AbIym11fHuKPBI.jpeg

Toekomst:

Komende week start ook mijn kerstvakantie en dan is het de bedoeling effectief gebruik te gaan maken van de hartslagmeter gedurende de fietsritten. Tevens wil ik begin 2016 een afspraak gaan maken voor het in kaart brengen van mijn hartslagzones zodat het trainen op hartslag ook daadwerkelijk effectief kan gebeuren.

Gedurende het verdere gebruik zal ik proberen deze review up to date te houden. Vragen en/of opmerkingen over mijn eerste review zie ik graag tegemoet!

Heb jij ook een Wahoo Fitness TICKR Heart Rate Monitor?

Hi,
Kun je aangeven hoe groot de borstband en de meter zijn?