Specificaties 7.2-kanaals met 100W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Harman Kardon AVR 171 Zwart Review

tzeunis 23 december 2015, laatste update op 23 december 2015, 6.706 views

Harman Kardon AVR 171 Zwart

Prachtige, goed gebouwde en rijkelijk uitgeruste AVR. Het geluid is nog scherper dan mijn voorganger (AVR-270) en met de Spotify mogelijkheden een echter aanrader!

Pluspunten

• Design
  • Aantal aansluitingen
  • Geluidskwaliteit nog beter

Minpunten

• Bijgeleverde afstandsbediening

Geluidskwaliteit Score: 5
Harman-Kardon AVR-171s
Deze review gaat over de 171S variant en niet de normale 171. Het verschil is dat de S Spotify connect heeft.

Reden aanschaf
Inmiddels zijn wij verhuisd en mijn "oude" AVR-270 welke ik afgelopen maart 2014 gekocht heb, was nog in trouwe dienst. Bij een verhuizing horen nieuwe meubels en de opening voor de AV apparatuur bedroeg ongeveer 160mm. De AVR-270 is ongeveer 163mm hoog dus ik dacht: "dat komt wel goed". Helaas dus... Gezien mijn goede ervaringen met Harman inclusief het design en de geluidskwaliteit kwam het nieuwe vlaggenschip al snel in beeld. Nadat ik een paar uur ben gaan luisteren bij de lokale audio boer, was de AVR-171s de volgende dag in huis.

Inhoud van de doos
De gehele receiver is goed verpakt in een zachte, stoffen tas met daaromheen tempex om de transport perikelen op te vangen. Niks op aan te merken. Bij het uitpakken komen we de volgende zaken tegen:
1 Harman Kardon AVR 171S A/V ontvanger
1 programmeerbare afstandsbediening
1 EzSet/EQ III microfoon met 6,7m (22') kabel
1 AM-lusantenne met 0,6m (2') kabel
1 FM-antenne met 1,8m (6') kabel
2 AAA batterijen

Het design
Niet geheel het belangrijkste item bij een AVR, maar zeerzeker niet het minst belangrijke omdat deze continu in het zicht staat. Het ontwerp is zeer kenmerkend voor Harman Kardon; robuust, stoer en strak. De hoeken zijn rond afgewerkt zoals op eerdere modellen ook het geval was. Dit geeft het apparaat een luxe uitstraling. De ronde volumeknop is wit verlicht en ook dit draagt bij aan de luxe uitstraling. Het display is goed leesbaar en bestaat uit een LED dot-matrix display. In het donker kan de verlichting erg fel zijn, maar dit is dimbaar direct vanaf de afstandsbediening en in het setup-menu kan er een fade-out functie worden ingesteld. De aan-uit knop is ook wit verlicht zodat het front 1 geheel is.
Verder zien we onder het display de welbekende frontpanel knoppen. Deze vallen amper op. Gaan we verder naar beneden dan vinden we links onder in de hoek een klein verwijderbaar frontje waarachter een USB en 6.3mm microfoonaansluiting aanwezig zijn. De AVR-270 had hier nog een HDMI ingang zitten, maar deze is weggelaten.

Het geluid
Zoals in de vorige review beschreven ben ik geen uber audiofiel die alle frequenties gaat analyseren en ik ben er bewust van dat er betere setups te verkrijgen zijn. Ik vergelijk het geluid daarom met mijn AVR-270. Beide sets in combinatie met de HKTS65 speakers die ik vorig jaar bij de AVR-270 heb aangeschaft. Alle speakers hebben een vermogen van 150watt. De subwoofer is 200watt. http://i43.photobucket.com/albums/e394/Tzeun/1366299198_2.jpeg
Nadat ik eerst manueel alle speakers had ingesteld, heb ik de EzSet/EQ III alles automatisch laten kalibreren. Wederom zoals bij de 270, kwam dit weer dicht bij elkaar. Hulde!
Het geluid komt grotendeels overeen en ik hoor voornamelijk verschil in de hoge tonen; deze zijn scherper wat de muziek beleving ten goede komt. De midden tonen zijn onveranderd rijk aanwezig. De bas is voor mijn gevoel dieper en voller aanwezig, maar dit kan ook komen doordat ik van een grindvloer naar een houten vloer ben gegaan. Het meer heldere bereik in de hoge tonen staat als een paal boven water en dit in combinatie met de volle bas en rijke midden tonen maken deze AVR een echter aanrader.

Muziek opties
Er kan op verschillende mogelijkheden muziek beluisterd worden. Zowel analoog als digitaal. Bij de analoge input blijft er wel op het gebied van kwaliteit wat te wensen over. Daarnaast is de digitale radio via de coax gewoon goed. Verder bestaat de mogelijk om te luisteren via AirPlay, Bluetooth en DLNA. DLNA geeft de beste kwaliteit en daarna Bluetooth. Ik heb geen Apple apparaat in huis, dus de Airplay is niet getest. Internetradio en Spotify gaan direct via de ethernetkabel en vooral Spotify is subliem qua kwaliteit. Aansturen via de app en op het scherm komt de naam van de artiest en het liedje te staan inclusief te tijd.

Aansluitingen
De voorkant is reeds beschreven en we wenden ons nu tot de achterkant. Digitaal zijn er 6 HDMI ingangen en 2 HDMI uitgangen. Een van de uitgangen beschikt over ARC. Het is mogelijk om 2 schermen tegelijk aan te sturen. Dit werkt echter niet tegelijk met 3D content. Alle HDMI connecties ondersteunen 4K en 3D en HDMI1 ondersteunt tevens MHL (Mobile High-definition Link) voor Android apparaten. Ik heb deze functie niet getest. Verder zijn er nog een coax aansluiting en twee Tosslink ingangen aanwezig.
Analoog gezien is er een video composiet ingang, 2x2 RCA ingangen en de 2x subwoofer.
De Zone 2 is een extra funcie waarbij de AVR in een andere ruimte dezelfde of geheel andere muziek kan afspelen. Dit gaat in de toekomst gebruikt worden voor in de keuken, maar dan moeten eerst nog kabel getrokken worden. Hier kom ik later nog op terug.
Als laatste komen we de ethernetpoort tegen. Er is een optie om de AVR wireless te gebruiken middels een Roku Streaming Stick volgende handleiding. Deze dient in de MHL input gestoken te worden.

Bediening van de AVR
Bediening kan via de bijgeleverde afstandsbediening en de Andriod of iOS app. De afstandsbediening is niet noemenswaardig en verdient eigenlijk geen roem. Lelijk, kleine knoppen en niet verlicht. Een grote tegenvaller ten opzichte van de AVR-270. Het is duidelijk dat de makers meer energie in de app gestoken hebben waarmee de AVR uitstekend te bedienen is. Tevens kun je playlists maken via de app van muziek die op een aangesloten USB stick beschikbaar is. Dit gaat zeer eenvoudig.
Ikzelf gebruik een Logitech Ultimate om alles te schakelen en dit werkt perfect.

Het OSD
Minimalistisch. Het zijn semi-transparantie overlays over het scherm waarbinnen vlot de gewenste instellingen gekozen kunnen worden. De menu's zijn maximaal twee lagen diep en dit scheelt oneindig diep zoeken in verschillende opties.

Harman Kardon heeft zichzelf weer weten te overtreffen ten opzichte van zijn voorganger. Het strakke design blijft gehandhaafd en er is geluisterd naar de kritiek over o.a. het te felle display. Daarbij zijn er onder de kap de nodig extra features toegevoegd en is de geluidskwaliteit wederom subliem. Kortom: een echter aanrader!

Heb jij ook een Harman Kardon AVR 171 Zwart?

mooie review Tzeunis,
Ik ga mijn oude Marantz vervangen voor deze mooie 171S :) mede omdat deze niet zo diep is
en dus in onze IKEA wandmeubel past. (wederhelft ook blij hihi).
Heb je een 4K tv? De passthrough werkt niet vlekkeloos. Heb meerdere kabels geprobeerd maar alleen HDMI2 werkt. Geen defect maar software iets volgens Harman. Werkt wel, maar niet zoals het hoort.
Komt hier nog een update voor? Heb geen 4k maar wat er niet is gaat nog komen.
Nette review Tzeunis. Had je niet beter een nieuw tv meubel kunnen kopen i.p.v. een hele nieuwe set 8-)
Had ook gekund maar dan was de wederhelft minder blij geweest... 8-)
Kan je mij vertellen wat het verschil is met de AVR151S?
Er is nu namelijk een set HD COM 1515s waar ik interesse in heb. Wat is het verschil met de AVR171s?

Ik zie dat jouw subwoofer 200w is. In die HD COM 1515s is de subwoofer 200w. Is dat qua geluid een groot verschil? Ik gebruik hem puur voor in de woonkamer bij tv kijken en muziek luisteren. Ben niet een muziek expert..
151s is alleen maar de receiver; geen speakers. Het verschil zit m in het vermogen en de aantal uitgangen.
tip voor wie een 171S zoekt: nu te koop in de ING rentepunten winkel, voor 322 Euro incl kosten! Dat is ruim 100 Euro goedkoper dan de laagste winkelprijs, en liefst 277 Euro minder dan de adviesprijs!
bedankt voor de tip.