Specificaties Socket 1151 met Intel Z170 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-Z170X-UD3 Review

SiGNe 22 december 2015, laatste update op 22 december 2015, 899 views

Gigabyte GA-Z170X-UD3

Goed uitgebreid moederbord met zo'n beetje alle functies die de Z170 chipset toelaat. Hoop mogelijkheden die ik (nog) niet gebruik oa 2 M2 sloten en USB c. De onboard geluidskaart (Realtek 1150) geeft een erg mooi vol geluid. De smalle koelers hadden opzich beter bevestigd kunnen worden.

Pluspunten

• Audio geeft een mooi helder geluid met diepe bassen ook op laag volume
  • volledig up to date wat aansluitingen betreft
  • Goed over te klokken

Minpunten

• Smalle koelribben vrij fragiel bevestigd
  • Ambient led leuk maar voegt niet echt iets toe
  • weinig uitleg over intstellingen in de UEFI BIOS

Layout Score: 4
M'n oude Gigabyte GA-MA790X-UD3P met Phenom II X4 940 moest wegens instabiliteit (20 crashes per dag!) toch echt de deur uit en met het oog op de toekomst heb ik toen voor de nieuwe Skylake socket gekozen.
Voor het eerst weer een Intel sinds de PIII 500 en er is een hp veranderd.

UEFI was me ook nog onbekend en met de overstap van AMD naar Intel snap ik er opeens weinig meer van terwijl ik eerst een expert was maar dat weerhield me er niet van om m'n 6600K standaard op 4,5Ghz te laten draaien, nog de vrij basis settings in het BIOS en met luchtkoeling (Mugen Max) wordt de proc zo'n 35 graden.

Audio gedeelte is erg positief bevallen, de ALC 1150 chip geeft een goed geluid.
115dB dus kan lekker hard maar belangrijker.. ook erg goed vol geluid op lagere volumes.
Ook met koptelefoon en geluid zacht "voel" je de bas en is het niet alleen midrange dat je hoort.
Het audio gedeelte is in feite een daughterboard dat weer aan het moederbord versmolten is dmv een "led path"
Dit pad geeft een amberkleurig licht en kan ook oa op de maat van muziek mee knipperen.
Leuke toevoeging maar met een dichte kast die ook nog links van mij staat voegt dat niks toe.
Alle aansluitingen behalve COAX zijn aanwezig.

Voor het eerst sinds jaren ook een Intel NIC onboard ipv een Realtek otf Atheros en ook daarbij merk ik dat het beter is.
Niet eens zo zeer qua snelheid, 't is hier altijd snel (Surfnet via UU met 10Gb backbone) maar vooral qua uitleg bij de driver.
Netjes overal met een zacht gele achtergrond een uitleg van de settings, het enige dat sinds die PIII 500 niet veranderd is.

Qua layout is er goed nagedacht, eigenlijk zit niets elkaar in de weg, 2 videokaarten (2XHD7790 1GB) is geen probleem en ook een grote koeler zoals de Mugen Max zit het geheugen niet in de weg.

Heb jij ook een Gigabyte GA-Z170X-UD3?

115Db zegt niets over hoe hard het kan klinken, het geeft aan dat de dynamiek tussen de zachte en luide passages 115Db max. is. Geen enkel bord haald echter 115db, de best blijven hangen rond de 105Db.
Kortom; hogere Db betekent meer dynamiek in het geluid tussen zacht en luid. Bij slechte Db (80Db of lager) klinkt het zachte luider en het harde zachter. Minder dynamiek dus.
Hey! Ik las op internet dat de Gigabyte GA-Z170X-UD3 niet goed samen ging met dual-channel memory. Ik zie in je review dat jij single gebruikt. 1x kingston HyperX Fury Black... Heb jij ervaring met Dual-Channel Memory of heb je dat niet uitgeprobeerd? Anders ga ik verder kijken voor een ander moederbord :P
Newegg staat vol met boze reviews en op een aantal andere forums zijn mensen te vinden die klagen over Dual-memory in combinatie met dit moederbord:
Ik had ivm kostenbesparing in het begin slechts 1 latje gekocht maar merkte al snel dat 2 stuks een stuk sneller zou zijn.
Inmiddels heb ik 2 latjes en dat draait prima in Dual-channel (XMP profiel aan)

De problemen die ze in de link hierboven hadden heb ik in elk geval niet gehad (gelukkig)
Ah okay! Thanks voor de reactie! :)
Als je de laatste reactie op tweaktown ook leest dan zie je dat die code 55 waarschijnlijk betekent dat je een memory configuration error hebt. Oftewel: allebei de dimms in Channel A of in Channel B, ipv 1 in Channel A en 1 in Channel B.
Volgens de manual:
Channel A is slot 2 en 4 (Dit zijn de 2 sloten die het dichts bij de CPU zitten)
Channel B is slot 1 en 3 (Dit zijn de 2 sloten die aan de kant van de ATX stekker zitten)

Vanuit de CPU gezien moet je dus het 1e en 3e slot of het 2e en 4e slot gebruiken. Net zoals het al jaren is... Je moet alleen de manual goed lezen, en dat is voor veel mensen toch echt nog wel een probleem :)
Je hebt 2 zwarte slots en 2 grijze.. lijkt me vrij duidelijk welke bij elkaar horen.
Als iemand dat fout doet kan ie misschien beter overwegen om z'n PC voortaan te laten bouwen want da's toch wel echt een beginnersfout ;)

Maar inmiddels zijn we ook al 2 bios versies verder en de laatste (F6) is speciaal om compabiliteit met XMP profielen te verbeteren.
Of het de problemen van degenen met Dual-Channel fouten heeft opgelost weet ik niet maar ik ga er voor het gemak wel vanuit.
Zelf ben ik ook nog steeds erg tevreden over het bord, m'n 6600K draait hartstikke stabiel op 4,4Ghz en warmer dan 56 graden wordt ie niet.
Ik heb voor iemand anders een PC gebouwd met dit moederbord en de geheugen sloten zaten werkten precies omgekeerd ik moest er 2 naast elkaar erin drukken (1 in een zwart slot en de andere in het grijze slot ernaast) om de pc te laten booten of met 1 geheugen bankje erg vreemd maar het werkte wel in dual channel :? (daar leek het op want het geheugen was sneller dan met 1 bankje)

[Reactie gewijzigd door BJD1997 op 24 mei 2016 12:04]