Specificaties PC met Atom N270 en 1GB ram - Bekijk alle specificaties

Asus Eee Box B206 160GB Zwart Review

henkMASTERPRO 14 juni 2009, laatste update op 14 juni 2009, 1.814 views

Asus Eee Box B206 160GB Zwart

Pluspunten

• Klein en krachtig (voor de gemiddelde gebruiker)
  • Geluid
  • Compleetheid
  • Simpel aansluiten

Minpunten

• CD/DVD station ontbreekt (lees EDIT voor meer info)
  • Prestaties zijn niet geweldig

Features Score: 4
Hallo allemaal, ik schijf mijn eerste review over dit product. Mijn vader wou een kleine goedkope pc die 24/7 aan moest staan om een beveiligingscamera te streamen op het internet. Het werd al een Eee box vanwege de prijs en de grootte en de B206 vanwege de zwaardere videokaart omdat er ook wel wat voor nodig is om te streamen. Nu volgt er een review over mijn eerste indrukken.

Accessoires
Je krijgt een boel extra's van ASUS wat ik wel gewend ben aangezien ik alleen maar ASUS computers heb gehad. Naast de handleiding en de recovery DVD krijg je ook:

- Een DVI-HDMI en HDMI-HDMI kabel. GEEN VGA! en ook geen converter. (De pc heeft alleen een HDMI uitgang)
- Een IR ontvanger met een afstandsbediening.Batterijen ingegrepen
- Een USB-bluetooth stick voor de draadloze muis & toetsenbord. Batterijen ingegrepen
- Een klem zodat je hem achter je lcd-scherm kan bevestigen en een standaard net zoiets als de wii.
- Een S/PIF converter
- En een USB verlengsnoer

Over de accessoires kan ik heel tevreden zijn. Alleen ASUS is zo aardig om ook nog een toetsenbord en een muis erbij te doen. Dit is een goede zaak. Nu hoef je allen nog maar een monitor te hebben en je kan beginnen! :)

Prestaties/Features

Dit poduct komt met de volgende specificaties:
- Intel Atom N270 1,6 Ghz :o
- 1 GB RAM
- 160GB hardeschijf
- Ati mobility Radeon HD 3450

Eerst even over de snelheid van het apparaat: Niet fantastisch maar mee te leven. Eigenlijk zijn deze specs lang niet slecht behalve de CPU. Die 1,6 Ghz zorgt ervoor (Bij XP en win7 dan) af en toe voor dat hij heel even vastloopt maar het is niet echt hinderlijk. Nu even over het verschil van de OS.

Het begint met XP
Deze nettop word geleverd met XP. De eerste keer zie je een opstartscherm waar hij de Ghost installeert die ASUS heeft gemaakt. Daarop staan alle drivers maar ook alle rotzooi hoewel dat reuze meevalt in vergelijking met bijv. Sony. Dat ging best snel: binnen 10 minuten kon ik aan de gang. 8-) Alles werkten naar behoren en eigenlijk heb ik alleen NIS 2009 (Norton Internet Security) verwijderd omdat ik NOD32 beter vind. Het enige wat ik irritant vind is de Eee bar. Die kun je niet uitzetten of los verwijderen want dan gaat hij ook Eee manager verwijderen (wat eigenlijk ook niet veel bijzonders doet) 8)7 .

Het eindigt met win7
Windows 7 is gewoon snel. Desktop of nettop of laptop. De volgende dag had ik win7 (build 7100)geinstalleerd en dat ging goed. Nadat win7 voor de eerste keer startte werkte ALLES: :P WLAN,Bluetooth, Cardreader en uiteraard USB sticks. Ik heb alleen de ATI driver later geinstalleerd. En win7 draait wel beter naar mijn ervaringen op de Eee box. Hij start wel wat langzamer met XP maar win7 maakt het goed als hij gestart is. Ik hoef maar op START > Computer te klikken en dat opent hij in een halve seconde. Dat was iets langer met xp. Vandaar dat ik zeg: Ik raad win7 aan. En hoewel win7 sneller is dan xp, van de processor mag je niet teveel verwachten. Als je gaat multitasken dan zie je af en toe dat hij hapert

Benchmarks
Hoe snel of sloom het apparaat mag zijn ik heb wat benchmarks gedaan. Deze programma's heb ik gebruikt:

-3DMark06
-Super Pi
-Windows Prestatie index

3DMARK06: 1280x1024, gratis versie, beide met nieuwste ati drivers.

Op XP: : 1060 punten
Op win7: 1070 punten
(Voor XP: Eee Box manger op "Superprestatie", voor win7: High preformance)

Super Pi: http://dennismorrenpro.webs.com/SUPER%20PI.jpg
WPI: Zie onderaan bijlage 4.

Zoals je ziet bij WPI is de CPU vooral de zwakste schakel. En ook bij Super pi

SUPER PI 1M test win 7:
T9300 (2,4GHZ C2D) : 36 sec
N270 (1,6GHZ) : 99 sec

Maarja het gaat om het formaat, warmte en zuinigheid met de N270 atom van intel.

De Eee box zelf
De Eee boxx ziet er mooi uit. Ik heb hem in het zwart en ik moet zeggen: hij is super stil!!! Je hoort de HDD er goed boven uit. Ook bij zware belasting (3DMark06), Hij voelt erg robust aan. Hij is niet te zwaar. De knoppen op de Eee box zijn goed en voele solid aan.

De aansluitingen zijn ook niet mis:
- 4 USB poorten (2 voor en 2 achter)
- Ethernet aansluiting achter.
- Hoofdtelefoon (voor en achter) en microfoon voor
- De voedingsadaptor
- HDMI poort
- SD/MMC Card reader voor

Opzich alles wat je nodig hebt. O-)
Maar er mist wel 1 ding maar daar heeft hij wel zijn dunne ontwerp van: Een CD/DVD station. :'( Het word nu wel moeilijk om software te instralleren voor de simepele mensen. Gelukking doet internet het gelijk zodat je daarvan grotendeels al wat software vandaan kan halen. Als je geen internet hebt word het wel erg moeilijk. En als je een CD/DVD hebt zou je eerst maar een rip van moeten maken en de bestanden kopieren op een USB stick. Voor mij geen probleem. Ik heb internet en alle software komt daarvan af.

Ik heb hem gekocht bij coolblue en ik moet zeggen dat 350 euro voor dit product helemaal niet veel is! De prijs/kwaliteit verhouding is geweldig. Maar dat is ook een rede dat ik voor ASUS koos: Degelijke producten voor een goede prijs. En over het algemeen ben ik zeer tevreden over de Eee box B206.

EDIT 14/6: CD/DVD station
Wat betreft die CD-DVD als minpunt: voor mij is het niet echt een minpunt maar ik kan me voorstellen dat wat simpele/gewone gebruikers die wat cds heeft irritant is. Dan zou ik wel een externe CD/DVD station kopen. Ik heb wel nog 1 pc in mijn kamer dus als ik evt een cd wil installeren dan maak ik er een kopie van op mijn usb stick.

Vragen, spelfouten of opmerkingen? Stuur ze gerust!

• LG Digital Monitor/TV M7WD
  • Windows 7

Heb jij ook een Asus Eee Box B206 160GB Zwart?

Een lekker lezende review waar de lezer die op zoek zijn naar een dergelijk apparaat mee iets aan heeft.
Bij de plussen en minnen zeg je dat de prestaties niet geweldig zijn.

Echter bij het W7 stuk ben je best lovend (na het opstarten) dat mag je best toelichten of de min aanpassen.

In een review mag je best smileys toepassen, maar teveel stoort mij persoonlijk.
7 smileys op zon tekst vind ik niet echt storend hoor. Een goede review, duidelijk en met een fotootje erbij, zo hoort het!
Inhoudelijk goede review, aan het begin alleen een beetje onduidelijk geschreven.
verder nog een foutje: (De pc heeft alleen een HDMI ingang) dit moet een uitgang zijn denk ik :)
CD/DVD station ontbreekt
Als je dat echt een gemis vindt kun je natuurlijk ook gewoon een externe dvd-drive kopen voor een paar tientjes. Evt. zou je via het netwerk ook nog de dvd-drive van een andere pc kunnen gebruiken dmv. een share. Is allemaal stukken makkelijker dan klooien met usb-sticks ;)
Zou leuk zijn als een verbruiks test kan doen.
Kijken wat je totale computersysteem met monitor enz alles erbij verbruikt, ik heb laatst een meting gedaan met zo'n ding van de buurman.

Ik schrok er zelf een beetje van 140 idle, en 330 met een niet al te zwaar spelletje :s
Is eigenlijk het enige wat ik mis in de deze review maar wat toch wel van groot belang is, vooral bij deze systemen waar vooral stroomverbruik centraal staat.
De punten van Marijn100 en HeyDude heb ik in de review verwerkt. Onderin de review staat nog een korte uitleg over wat Palomar zij. Bedankt voorde tips :)