Specificaties Accu of lader (universeel) - Bekijk alle specificaties

Axgio Powerslot L6U Review

Basho 22 december 2015, laatste update op 27 december 2015, 311 views

Axgio Powerslot L6U

Opladers zijn erg riskante producten, vooral de opladers die je al voor 'n prikkie kunt kopen in China. Voor een bedrag van al 2$ heb je al een iPhone look-a-like oplader. De Axgio L6U lader is in zijn prijsklasse erg goed te noemen.

Pluspunten

• AmpŤres kloppen nagenoeg
  • Hoeveelheid USB poorten
  • Goede verpakking
  • Doet wat het moet doen

Minpunten

• EU plug kost §1,40 extra
  • Formaat en gewicht

Opladers zijn erg riskante producten, vooral de opladers die je al voor 'n prikkie kunt kopen in China. Voor een bedrag van al 2$ heb je al een iPhone look-a-like oplader, maar wat men niet weet is dat deze goedkope opladers ook extreem gevaarlijk kunnen zijn. Je staat niet stil wat deze opladers kunnen veroorzaken, daar denk je pas bij na wanneer het je eens is overkomen. Opladers in China bevatten†namelijk hele goedkope onderdelen, daardoor kan de prijs ook zo laag zijn. Daarnaast is de scheiding tussen netspanning (240 Volt) en laagspanning (5 volt) heel slecht, waardoor de kans bestaat dat er teveel stroom op een USB poort komt te staan. Lichte condensatie zou al genoeg zijn om een te hoge spanning op de USB poort te krijgen. Dat zou voor een dure telefoon ook fataal kunnen zijn. Tot slot zijn er vaak ook afwijkende voorschriften: Chinese laders overtreden dan de veiligheidsvoorschriften waardoor de laders geen erkend keurmerk krijgen. Dat houdt niet in dat Šlle laders slecht zijn. Er zijn ook talloze merkladers te verkrijgen zoals NILLKIN, Axgio, Xiaomi etc. die wel voldoen aan degelijke keurmerken en normeringen. Alleen de vraag is: welke kies je dan.

Ik heb gekozen voor een iets wat andere oplader dan je normaal gewend bent. Ik heb namelijk voor de Axgio PowerSlot L6U gekozen. Een enorm ding die beschikt over 6 USB poorten, waarvan er ook nog eens 2 USB poorten beschikken over een output van 2A. Tinydeal heeft de PowerSlot keurig verzonden in de originele doos. De Axgio PowerSlot L6U komt namelijk in een soortgelijk doosje als wat je bij Xiaomi ook regelmatig tegenkomt. Simpel, geen speciale plaatjes erop: gewoon de naam, specificaties en meer niet. In de doos zelf zijn ook maar een aantal items bijgesloten. De powerSlot zelf, een handleiding en een US plug. De EU plug valt los bij te bestellen voor zo'n §1,40.

Materiaal: Plastic
Power:†38W 6.8A
Plug:†US/EU
Input:†100-240V 50/60Hz
Keurmerken: CE / FCC / RoHS

De L6U komt in een zeer clean doosje, met aan de buitenkant een toch wel erge typefout. Bij de L6U krijg je namelijk geen 18 month garantie, maar 18 moth. Wat er mee wordt bedoelt is natuurlijk duidelijk. Axgio biedt na datum van aanschaf 18 maanden garantie op de lader. Dat is gunstig, want mocht deze kapot gaan dan kan deze gewoon omgeruild of gemaakt worden via Axgio zelf. Hiervoor hoeft het product niet eens retour gezonden te worden naar Tinydeal: dat scheelt ook weer een aantal weken. Toen ik de PowerSlot†overhandigd kreeg via PostNL viel mij het gewicht van het pakketje op. Voor een oplader is 'ie zeker niet licht en dat zou wel nadelige gevolgen kunnen hebben op†de ingebruikname. In de doos zitten slechts een 3-tal onderdelen. De PowerSlot zelf, een kleine user manual waarin wordt beschreven hoe je de plug kunt vervangen, tot slot de standaard bijgeleverde US plug. Helaas verkoopt Tinydeal geen versies met de EU plug, waardoor je dus zelf deze EU plug moet bijkopen. Deze zijn niet duur, maar het maakt de oplader al wel weer ruim 20 euro. Zoals ik al aangaf was de PowerSlot vrij zwaar. Ik kan er zelf helaas geen teardown van maken, maar ik verwacht dat er binnenin gebruik wordt gemaakt van een aantal zeer goede componenten die waarschijnlijk vrij zwaar zijn. Tijdens het schrijven van de review werd mij wellicht het gewicht wat duidelijker: wanneer de charger in het stopcontact wordt gestoken en er daarna weer direct wordt uitgehaald, blijft de LED een vrij lange tijd branden. Waarschijnlijk zijn de condensators vrij zwaar. De behuizing is gemaakt van plastic, niets bijzonders. Na een val op de grond is de PowerSlot†wel kapot.

Op de bovenkant van de PowerSlot vinden we 6 USB poorten. De werking en samenstelling hiervan lees je nader in de review. De tekst die er op is gedrukt glimt licht, maar ik merk al wel dat de tekst langzaam een beetje vervaagt en dat is heel erg zonde voor een §18,00 kostende charger. Aan ťťn van de zijkanten vinden we wat specificaties over de in- en output van de PowerSlot, maar ook van de USB poorten. Aan de onderkant zitten 2 metalen pinnen die er voor zorgen dat de adapter gebruikt kan worden met een US en EU plug. De plug klikt er erg eenvoudig op. Je merkt dat 'ie stevig vast zit. Het losklikken is minder gemakkelijk. Hiervoor moet je het kleine lipje hard induwen. Zodra de PowerSlot in het stopcontact wordt gestopt, licht er een groene LED op. In het donker zie je de groene LED verlichting in de USB poorten terug, dat geeft een mooi effect.

De uitstraling en het design zijn de enige punten wat mij het meeste nekt aan de charger. Hij is enorm zwaar/lomp en totaal niet compact. Ik gebruik deze oplader ook echt maar zelden vanwege de omvang. Toch zouden er hele mooie opties mogelijk zijn om de L6U te kunnen gebruiken. Doordat 'ie vierkant is, valt ie heel gemakkelijk ergens in te bouwen. Zo zou deze eenvoudig in een bureau of tafel ingebouwd kunnen worden en prima fungeren als een 'oplaadstation' voor meerdere apparaten. Wanneer je gebruik maakt van powered-USB apparaten zoals een externe harde schijf, labelprinter, headset etc. werkt deze ook uitstekend als verdeelblok. Dat scheelt USB's op je computer. De fantasie is groot, maar in de werkelijkheid zullen bovenstaande voorbeelden zelden gebruikt worden.†Persoonlijk vind ik het dus een onhandige charger, maar je koopt deze ook alleen maar met een reden. De groene LED in het midden van de PowerSlot zorgt er voor dat alle 6 USB poorten oplichten, ook wanneer je een kabel erin hebt gestopt. Hierdoor kun je de poorten makkelijk vinden in het donker en geeft het een stoer effect.

Al met al vind ik het er†erg mooi en luxe uitzien. Alles is strak gehouden, weinig tekst en afbeeldingen verder aangebracht waardoor hij mooi oogt. Smaken verschillen over deze charger.

Op de Axgio PowerSlot L6U bevinden zich 6 USB poorten, maar er is veel onduidelijkheid over. Dat het een 2.4A charger is, is bekend. Maar welke poorten zijn nu 2.4A en welke 1.2A? De bovenste 2 worden eigenlijk gebruikt voor de 2.4A charging. Deze USB poorten zijn "Shared". Dat wil zeggen: de 2 USB poorten eronder†staan in serie met de bovenste 2 USB poorten. Zodra je alleen de bovenste 2†OF die daaronder gebruikt, kun je je telefoon opladen met 2A. Gebruik je alle 4 de USB poorten tegelijk, dan worden de AmpŤres opgesplitst. Elke USB poort krijgt dan 1.2A.
Met andere woorden:
- 2x 2.4A + 4x 1.2A
- 0x 2.4A + 6x 1.2A
- 1x 2.4A + 5x 1.2A

De onderste 2 zijn gewoon reguliere 1A USB poorten. Dit zijn de meest-gebruikte voor mobiele telefoons, hoewel steeds meer telefoons gebruik gaan maken van de fast-charging opties. De spanning van de PowerSlot past zich automatisch aan, aan de status van de batterij. Hierdoor creŽert de PowerSlot een betere en snellere manier van het opladen. Helaas hebben we de waardes van elke USB poort niet kunnen uitmeten omdat een aantal dagen daarvoor de Voltage Tester kapot is gegaan. Er komen dus waarschijnlijk nog testresultaten in deze review. Het opladen van mijn Meizu MX4 gaat zonder enige problemen. De Meizu wordt ook niet warm tijdens het opladen, terwijl dat wel het geval bleek te zijn met een NILLKIN lader. Het opladen van de iPad op een 2.4A werkt ook keurig. Je merkt dat het opladen van de iPad ook sneller verloopt dan met een 1A oplader. Dat verschil is erg merkwaardig. De ingebruikname komt dus toch redelijk uit de voeten, ondanks zijn formaat.

Test: https://www.youtube.com/watch?v=xFberUsBq_k

Een zeer betrouwbare lader, dat is het zeker. Een lompe lader, dat is het ook voor een aantal mensen. De Axgio PowerSlot L6U is een nette 6 USB-poort charger die doet wat hij moet doen: je mobiele apparaat opladen. Voor een aantal mensen zal deze charger ontzettend tegen kunnen vallen vanwege het grote formaat. Mocht je de een charger als dit toch echt nodig hebben, dan is hij het geld zeker waard.

Helaas bieden de 18 maanden via Axgio niks extra's. Mijn Axgio lader heeft het na ca. een jaar begeven. Mogelijk een zekering die defect is.

Heb jij ook een Axgio Powerslot L6U?