MSI 790FX-GD70 Review

Kosty 3 november 2009, laatste update op 10 november 2009, 4.714 views

MSI 790FX-GD70

Pluspunten

• Uitgebreide featureset
  • Ziet er mooi uit
  • High-end aan een leuke prijs/kwaliteit verhouding
  • BIOS feature om een vierde core in triplecores te unlocken

Minpunten

• Het cell menu is niet perfect uitgewerkt

Layout Score: 5
Dit moederbord is deel van mijn nieuwe AM3 systeem. Na 5 jaar socket 939 werd het tijd voor iets nieuws, en dit moederbord maakt het nieuwe toch weer nét iets specialer.
Na mijn eerste PC, een HP dingetje (waarvan alles behalve het moederbord vervangen werd), wou ik deze graag zelf samenstellen. Bij het zoeken naar een "goed" moederbord viel mijn oog op dit prachtstuk. Ik wou een moederbord waarmee ik goed kon overclocken (dat kon met het HP BIOS niet) én er moesten minstens 2 PCIe slots aanwezig zijn (Dit bord heeft er vier !).
"Liefde op het eerste gezicht" leek het wel, en ook tijdens het vergelijken van dit moederbord met andere AM3 mobo's sprong deze er steeds uit. Tevens ben ik ook MSI-fan (in zover je dat kan wezen...), dus de keuze was snel gemaakt.

De doos en het moederbord.

Uitpakken en installatie
Het moederbord komt in een mooie wit/oranje doos, waarop een greep van de features van dit bord vermeld staan. In de doos zitten erg veel accesoires, oa. 2 CF bridges (lange) - 4 SATA kabels - een (P)ATA kabel - een FDD kabel en nog veel meer. Ook zitten de handige M-connectors er bij ! Bij het lezen van de handleiding en het openen van de anti-statische zak met daarin het moederbord, vult de aangename MSI-geur(tm) de kamer en op het moment dat je het moederbord de eerste keer in het echt ziet weet je gewoon dat het het geld waard was. Echt alleen al voor de looks :P
De installatie gaat zeer vlot, spacers in de computerkast op de goede plaats zetten (het moederbord uit de 939 set heeft de mATX vorm) en het moederbord kan er in. Ok goed, de backplate voor het I/O panel ben ik vergeten, maar da's gewoon mijn fout !
CPU, bijhorende cooler, RAM en Corsair Dominator fan had ik buiten de kast al gemonteerd - de Dominator fan raakt mijn Asus Arctic Square CPU koeler nét, maar omdat er toch maar 1 fan per 4 slots gebruikt zou kunnen worden is dat geen probleem (de Dominator fan een beetje opgeschuiven dus).
Alle interne SATA slots (behalve 2 slots die op een andere SATA controller aangesloten zijn) zijn 90° gedraaid, op die manier kon ik de SATA kabels mooi onder de hardeschijf door, langs de zijkant van de kast inpluggen (Ja, klinkt misschien gek maar het werkt).
Het enige kleine minpuntje is mijn ervaring met de interne USB sloten - De kabel voor de 2 USB poorten bovenaan de kast moet helemaal tot beneden, en dat lukt maar net. Bijgevolg als ik een kabel in de kast wil versteken moet ik die USB kabel ook weer goed aanduwen. Maar omdat dat eigenlijk een foutje is van de kast, vergeef ik het - ik heb er verder toch geen last van !

Aanzetten en configureren
Nadat de andere onderdelen er inzaten was het tijd voor een eerste boot !
Een mooi POST scherm - de afbeelding op bovenkant van de doos op een paar details na - en ik beslis om direct een kijkje te nemen in het BIOS. Door middel van de knop Delete "popt" de afbeelding weg, en komt het BIOS scherm in de plaats.
Met het AMI BIOS had ik nog geen ervaring - de laatste keer was wel al even geleden (In 1998 in het P3 systeem van mijn vader) - maar het bevalt me beter dan ik had gedacht.
MSI heeft er voor gezorgd dat de overclock instellingen in een apart "Cell menu" staan, de andere instellingen zijn ook onderverdeeld in eigen kopjes - zoals dat eigenlijk altijd is dus ... :+
Tijd instellen, bootvolgorde fixen (ik gebruik geen RAID, op dit moment enkel 1 HDD), en nu al de fan targets instellen. Instellingen opslaan en Windows XP installeren !

Features
Dit kopje is misschien wel raar geplaatst, maar ik vind het toch belangrijk. Betrouwbare overclock resultaten heb ik (nog) niet (daarvoor moet ik eerst uitgebreid gaan testen en daar heb ik nu geen tijd voor).
Als high-end moederbord in de AM3 scene, want zo beschouw ik het bord ook, zijn de features toch wel een belangrijk element.
Bij het aanzetten van de computer vallen de LEDs geplaatst op het mobo toch écht wel op. Er zijn LEDs voor de CPU en het RAM (APS, een MSI/DrMOS feature), een 2character diagnostic dingetje (dus constante weergave van codes als B1 etc.). Dat laatste komt wel goed van pas, dmv de legende in de handleiding en op het internet kan je zo eventuele fouten voor en tijdens en na de POST opsporen.
"Te snel" als ik was had ik bijvoorbeeld de 8pin stroomkabel voor de CPU niet goed genoeg aangedrukt, en de "echte" eerste keer booten lukte dus niet. De fout was echter zeer snel opgespoord door die 2 tekens op het moederbord, niet dat het anders niet opgelost zou zijn, maar toch is het leuk om te hebben...
Alle LEDs (op uitzondering van 1tje) zijn blauw, die ene andere is een rode HDD activity LED. Geen idee waarom die daar bij moest, maargoed het is toch weer extra show...
Nog een leuke feature vind ik dat het BIOS geflasht kan worden dmv een simpele USB stick. In "een" OS download je van de MSI website het BIOS update bestand. Daarna kan je in het "M-Flash" gedeelte van het BIOS - want zo noemt de flash methode - kiezen om van die USB stick de nieuwe BIOS af te lezen. De update gaat snel en - bij mij - gaat het goed !

Achteraf
Mijn nieuwe systeem loopt stabiel, het ziet er mooi uit en ik ben future proof.
Achja ik ben écht wel blij :P

Overclocken
Overclocken is voor mij een zeer belangrijk feature van dit moederbord, naast de 4 PCIe slots is dit de hoofdreden dat ik zoveel geld wou uitgeven aan een moederbord. Helaas kan ik door een probleempje met het geheugen de FSB niet omhoog gooien, maar toch kan ik enkele leuke dingen vertellen !
Het cell menu - een menu waarin alle instellingen betreffende de CPU,RAM,SB en NB opties (en dat zijn er een heel pak - zie foto's 2 en 3) zijn ondergebracht - is zeer overzichtelijk en makkelijk te gebruiken. Bij veel instellingen staan vaak ook beschrijvingen, maar helaas niet bij alles. De beschrijvingen van de voltage instellingen vind ik persoonlijk te algemeen : Hoe moet ik nu weten wat het verschil is tussen "CPU VDD Voltage" en "CPU Voltage" ? Uiteraard begin je niet "zomaar" aan overclocken, maar als je begint met uitleg geven doe je het beter goed. Voor de meeste andere instellingen is er zeker genoeg informatie in het menu zelf, dat je bij wijze van spreken niets meer zou gaan moeten opzoeken.
Het geheugen sub-menu is ook zeer uitgebreid : Je kan zelfs alle instellingen - als je dat wilt - opgeven per DIMM.
Mijn X3 720 (2.8Ghz) kan ik zonder problemen dmv de multiplier op 3.4Ghz krijgen, maar helaas kan ik niet spelen met de klokfrequentie....
- BIOS verie 1.6 en leuke features
Een van de redenen om deze review te updaten, was volgende pagina die ik tegenkwam tijdens mijn laatste bezoek op de MSI website : http://www.msi.eu/unlockcore/.
Hierop wordt er bijna geadverteerd met een functie van de 785G moederborden om vierde cores in een Phenom II X3 te unlocken. Omdat ik wist dat dit "eerder" niet kon op MSI moederborden, en andere fabrikanten (met misschien enkele uitzonderingen) die mogelijkheid hebben geschrapt op vraag van AMD (als ik het me goed herinner) vond ik dit wel de moeite waard !
Ook voor de 790FX moederborden is er een BIOS update, dus ik ben wel heel blij dat ik gekozen heb voor MSI ! Een BIOS update (een bestand kopiëren op een USB stick en het BIOS update zichzelf), enkele instellingen en een reboot later was ik nog meer tevreden : Mijn triplecore processor gaat nu door het leven als "Phenom II X4 20", ofwel "Quadcore".

Vragen over dit product of deze review zijn welkom via DM,mail of in de comments !
*Ondertussen draai ik Windows 7 x64; Ook hier heb ik (zoals verwacht) helemaal geen problemen*

Heb jij ook een MSI 790FX-GD70?

@ Kosty; welke linuxdistro gebruik je?

@Rubinski_be; Ik zie niet dat Kosty hier de winki-edition beschrijft.
Ik heb dit moederbord trouwens ook, inclusief de winkimodule omdat ik wilde weten hoe dat zou zijn en of het ook toegevoegde waarde zou hebben, maar mn geinstalleerde systeem start net zo snel op als de winki, dus die gebruik ik momenteel niet.
Op zich heeft winki wel potentie, alleen zou het dan sneller moeten zijn.
Nu heb ik m van het mobo af gehaald. Misschien gebruik ik m later wel weer eens :)

Voor nu; ik vind het ook een prettig moederbord, stabiel genoeg (ik overklok (nog) niet) en een heel uitgebreid bios.
Hier is sabayonlinux op de hdd gezet en dat gata prima; C&Q functioneert beter onder linux dan onder windows xp 32-bit met default settings.
In windows klinkt ie als een stofzuiger; met kernel 2.6.29 in sabayon is ie stil
Ik heb enkel tijdelijk een Ubuntu installatie gehad om te testen of alles vlot liep (geheugenprobleempje), maar ook daar werkte alles vlot.

Zoals je al zei heb ik inderdaad géén winkimodule, die versie werd pas gelanceerd enkele dagen/weken na mijn aankoop....
mooi moederord, ik heb hem ook in mn pc hangen...
een echte aanrader!!

ook met overklokken een zeer fijn ding

ook een mooi review ;)

[Reactie gewijzigd door Xanquezer op 14 juni 2009 12:42]

nice review ik heb net`een review gelezen in het blad hardware en denk er over na om dit bordje ook aan te schaffen gezien deze uit de reeks van 7 het beste er uit komt draai momenteel nog op am2 4800 cpu en en gezien je in de bios ook raid kan actieveren zonder tussenkomst van aparte drivers is dat wel makkelijk... vind ik
Jammer dat je nog niets geschreven hebt over Winki.
Echt iets dat de moeite waard is.
Weer een Review die mij heeft overtuigd ;) . Ik heb hem nu o.a. besteld bij afuture en inderdaad echt een mooie als je, na een tijdje, geen hele pc wilt vervangen maar compenten wilt verversen.

athans zo ziet hij er naar uit 8-)
Hoi,

Wat voor kast heb je ? Midi tower of full tower.
wat voor GPU heb je ? Had je al wat benchmarks gedraaid ?
Sta op het punt om al het SLI - 8800GTX , AM2 met FX-62, DDR2 dominator RAM over boord te gaan zetten en de doorstart te maken met een compleet nieuwe config obv AM3, Phenom II 965BE, DDR3-1600mhz en een 'passende' GPU ( GTX 295 ?)

Alle extra info welkom , iemand ?
( ben wel tot nu toe loyaal geweest aan ASUS mobo's , XFX GPU's (nvidia) en AMD cpu;s ...)
In dit systeem heb ik nu een 4890 van Club3D zitten, met een non-reference design koeler. Deze past nét (maar dan ook echt net, stroomkabels zitten boven de HDDs in m'n HDD cage) in mijn ThermalTake Soprano DX.

Bij 3DMark 06 kom ik uit op +- 16k met deze processor op 3.4Ghz en de 4890 op stock (wordt zo eigenlijk al warm genoeg in mijn kamer als ik de computer aan heb staan).