Specificaties Tower, 4 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design CORE 2300 Review

maratropa 22 december 2015, laatste update op 22 december 2015, 429 views

Fractal Design CORE 2300

Degelijke, zakelijke en betaalbare behuizing met genoeg ruimte en koelpotentieel. Weinig dempend vermogen en helaas nog wel 2 vaste dvd bays. Verder nog wat negatieve puntjes maar voor de prijs zijn er niet zo heel veel alternatieven.

Pluspunten

• Veel koelmogelijkheden
  • Ruim (geen standaard HD racks)
  • Maar 2 DVD bays
  • Degelijk uiterlijk zonder fratsen

Minpunten

• Dempt weinig trillingen of geluid
  • Stoffilter bodem niet super
  • Toch nog 2 vaste DVD bays
  • Harde losse pootjes
  • Resetknop tegen powerknop aan..

Intro
Voor een goedkoop renderbakkie zocht ik een nieuwe behuizing met een aantal wensen:

- ATX maar niet te lomp
- Koelopeningen aan de bovenkant ivm behoorlijk wat warmte die omhoog gaat
- Rustig zakelijk uiterlijk
- Ruim voorin, liever niks zoals bijv. een Fractal Define S
- Rond de 50 euro max

Dat klinkt heel haalbaar, maar voor rond de 50 euro krijg je vooral heel veel pooierbakken met onwenselijke (kleur en vorm) elementen :) De core 2300 sloot aan bij mijn wensen. Ook ben/was ik een tevreden bezitter van een Core 3000 en een Define R5.

Ik heb geen "standaard" foto's toegevoegd, aangezien deze er toch wel genoeg zijn. Ik vind het zelf altijd fijn om ook wat "gekke" hoeken te zien van een behuizing voor ik deze koop; goed het binnenwerk en even zonder zijkant en voorkant.
Wat viel me op
Pootjes
De 4 pootjes zijn wat te hard en komen wel erg makkelijk los. Niet ideaal voor transporteren, en ze dempen ook niet echt.
Plaatwerk
Het plaatwerk ziet er netjes uit zonder opvallende kromme stukken of bolling.
Stoffilter onder
Onderop zit onder wat metalen lipjes een simpel stoffilter. Op zich leuk dat het er op zit, maar de gaatjes zijn best grof, dus het echte fijne werk gaat deze niet tegenhouden. Ook zit het filter niet echt goed vast, en verschuift makkelijk als je de behuizing onder vastpakt.
Ruimte
Het gebrek aan de standaard HDD locaties voorin zorgen voor veel ruimte voor andere dingen of airflow. Jammer is dat de 2 DVD bays bovenin niet verwijderd kunnen worden.
Geluid
Dat een zo'n open behuizing weinig geluid zal dempen of tegenhouden is logisch. Wat wel opviel is hoeveel resonantie er optreedt icm een 7200 rpm 3,5" Seagate Blue schijf die ik even getest had. Zeer hoorbaar en gelukkig had ik een 2,5" schijfje gekozen, naast de SSD. Met 2 Fractal 120mm fans, 2 CM TX3 EVO's en de HDD is dit wel een hele stille configuratie.
Fans
De 2 bijgeleverde fans zijn prima, niet veel flow maar ook erg stil. Op zich hadden ze er van 1 wel een 140mm fan mogen maken.
Reset
Het resetknopje vind ik op een wat rare plek tegen de powerknop aan zitten. Maar of het echt voor problemen zou zorgen; je gebruikt de powerknop vooral voor het aanzetten van de PC, dan is per ongeluk op reset drukken niet zo'n probleem. Als je je PC ook vaak uitzet met de powerknop dan kan het wel onhandig zijn.

Allround tevreden met de Core 2300. Het grootste nadeel vind ik de wat gammele pootjes en stoffilter op de bodem. Door de koelopeningen bovenin is de koeling helemaal o.k.

Gebruikt met Asus Z8NA-D6, 2x xeon X5650, 12GB ddr3 reg ecc, 2x Coolermaster Hyper TX3 Evo, Quadro FX4600, Intel Postville X25M 80GB, Seagate 2,5" 1TB HDD, Seasonic 520watt M12 II EVO

Heb jij ook een Fractal Design CORE 2300?