Specificaties 15,6" (1920x1080), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus R556LB-DM312T Review

EKlvin 21 december 2015, laatste update op 21 december 2015, 589 views

Asus R556LB-DM312T

Ik heb de laptop gekocht vooral voor studie en werk, maar ook voor de wat kleinere games. Ik kwam toen uit op de R556LB-DM312T van Asus. En ik kan daar kort in zijn, wat werkt deze laptop als een beest!

Pluspunten

• CPU erg snel
  • Prachtig scherm
  • Lekker licht en dun
  • Grafisch behoorlijk krachtig
  • Behuizing mooi
  • Typt lekker

Minpunten

• HDD vervangen onhandig en lastig
  • Behuizing kon iets robuuster
  • Wifi kan sneller

Ik heb de laptop gekocht vooral voor studie en werk, maar ook voor de wat kleinere games. De software dat ik dagelijks gebruik is van adobe en visual studio, daarom zocht ik een redelijke cpu. Ik kwam toen uit op de R556LB-DM312T van Asus. En ik kan daar kort in zijn, wat is deze laptop een beest zeg!

HDD naar SSD

Het plan was om mijn oude SSD uit de oude laptop te halen en deze in de nieuwe te stoppen. Alles voorbereid, schijf leeg, klaargelegd etc. Toen moest dus de Asus laptop open. Dit bleek toch wel een dingetje te zijn. Om te beginnen moet je alle schroefjes onder in de laptop eruit halen, voor de gemiddelde tweaker onder ons is dit een klusje van niks. De tweede stap is niet de achterkant eraf te klikken maar het toetsenbord. Dit viel best tegen doordat deze vast zit met klemmetjes aan de binnenkant, dit moet je even zoeken en voelt het los trekken best wel grof aan. Het is lastig uitleggen maar het is niet echt netjes gedaan door Asus. Het volgende puntje is de HDD vervangen. De volgende grap van Asus is dat zij een USB/SD-kaart lezer kabel, die naar het moederboard gaat, gelijmd hebben op de HDD... Na de kabel losgetrokken te hebben, de usb/sd kaart bordje eraf gehaald, kabel van de hdd gepeutert, SSD erin en laptop weer in elkaar deed hij het perfect.

Wat mij verder opviel van binnen is een tweede plek voor een schijf. Het enige nadeel is een soort fake cd speler case dit in de weg zit, je kan deze verwijderen alleen zit er dan een mega ga in de behuizing. Ik ben zelf niet zeker of dit voor een losse cd speler is of dat je hier een soort tray voor kan kopen bij asus?

In de praktijk

Qua prestaties is deze laptop echt een beest. Mijn programma's zoals adobe en visual studio werken vloeiend. Kleine games als Team Fortress, Minecraft maar ook grotere als World of Warcraft en Fallout 4 werken vloeiend!

Hoewel de laptop 15 inch is, is hij vooral niet te zwaar. Ik neem de laptop bijna elke dag mee in een rugzak en met deze laptop is het prima te doen. Het formaat voelt ook goed aan omdat hij vrij dun is!

Wat mij wel tegen valt is de Wifi snelheid. Bij het downloaden met chrome haal ik een maximale snelheid van 7MB/s met een ziggo abonnement van 200mbit/s. Op andere wifi apparaten haal ik beduidend sneller dus het is niet een router probleem.

Voor een alles in 1 laptop is dit wel een van de betere prijs /kwaliteit verhoudingen. Zoek je krachtige prestaties voor zowel software als in games dan is dit een perfectie keus. Ga je voor een laptop die veel moet downloaden via wifi zou ik hem afraden. Hoe dan ook ik ben er heel erg blij mee!

Heb jij ook een Asus R556LB-DM312T?

Dat de snelheid van wifi 'slechts' 7MB is, is correct (als jouw B bewust met een hoofdletter is!). Deze laptop ondersteund geen 5GHz wifi en is daardoor beperkt tot de max snelheid van 56 Mbit/s welke ook maximaal door de draadloze router wordt geleverd: 7MB(yte) is 56 Mbit: een byte (hoofdletter B ) bestaat uit 8 bits en 8 x 7 is dus 56 Mbit. De 200Mbit die Ziggo aanbiedt zul je dan ook alleen halen met een kabel tussen de router en laptop. Zelfs de nieuwe 5GHz draadloze techniek haalt 'slechts' 106Mbit/s. Met deze laptop is dus nog steeds niets mis mee.

[Reactie gewijzigd door jkuijvenhoven op 11 april 2016 10:55]