Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Tado Smart Thermostat Review

bonyuri 21 december 2015, laatste update op 27 juli 2016, 8.889 views

Tado Smart Thermostat

Goede slimme thermostaat. Prijs lijkt gelijk getrokken met andere thermostaten (kan ook toeval zijn) en mag naar mijn idee wat lager. Geofencing werkt goed en is naar mijn idee beter dan de "auto away" van Nest

Pluspunten

• Eenvoudig installeren
  • Moduleren werkt goed
  • Ondersteuning!
  • Geofencing
  • Voeding via USB connector

Minpunten

• Bediening via thermostaat laat te wensen over
  • Thermostaat op batterijen

Kwaliteit Score: 4
Sinds dat wij in onze nieuwbouw woning wonen hangt er al een Honeywell Chronoterm Vision Modulation aan de wand. Dit was anders dan het standaard Honeywell "bolletje" wat er in de basis in hoorde.
Reden: Ik wilde een klokprogramma kunnen instellen.
Op zich tevreden over, maar het ding is oerlelijk (dik!) en laat zich ontzettend slecht bedienen via het "touchscreen".

Met de opkomst van alle slimme thermostaten was ik al een tijdje aan het kijken naar een waardige vervanger.
Must-haves:
  • Set-and-forget: Ik wil dat ding instellen en er daarna eigenlijk nooit meer aan hoeven komen.
  • Mooi design: Aangezien hij op een vrij prominente plek hangt, moet het er ook wel mooi uitzien.
  • Moduleren: Omdat mijn Honeywell al moduleerde, wilde ik dat perse in mijn nieuwe thermostaat ook. Vooral voor het comfort, maar ook om de kosten lager te houden
  • OpenTherm: Mijn Intergas Kompakt HR28 kan via OpenTherm worden aangestuurd. Vrij belangrijk als je je ketel modulerend wil gaan aansturen ;)
De Nest stond al een tijdje op mijn lijst, vooral omdat hij er mooi uitziet. Ook was er een API en kun je via Google Spreadsheets een hoop informatie uitlezen.
Jammer genoeg had Nest v2 geen OpenTherm en geen modulerende werking, dus die viel af.

Nefit heeft een oplossing die enkel goed werkt op Nefit ketels, anders moest ik een interface module kopen. En zo zijn er nog wel wat merken die allemaal afvielen om verschillende redenen.

Aangezien ik ook een domotica systeem in mijn woning heb, kwam ik op het magische idee om via een OpenTherm Gateway (OTGW) dan maar zelf mijn ketel aan te sturen. Ding besteld, aangesloten en wat bleek: om duistere redenen bleef mijn ketel "vastlopen". Na een week deed hij niets meer, en moest ik hem resetten om weer verder te kunnen.
In de zomer niet zo'n probleem, maar in de winter leek me dat toch wat minder, dus dat ging hem ook niet worden.

Nadat Nest met een v3 van zijn thermostaat kwam die OpenTherm en modulatie ondersteunde was dat de perfecte kandidaat.
Gekocht, geinstalleerd, zag er goed uit, maar werkte voor geen meter. Continu overshoots en absoluut geen comfort, wat een verschil met mijn oude Honeywell.

Na wat geklaag op GOT kwam user menzo met de verlossende woorden: neem een tado! (bedankt voor de tip! ;) )
Ik was wat kritisch in het begin, vooral over het uiterlijk, maar aangezien Nest binnen afzienbare tijd niet met een oplossing leek te komen toch maar mijn Nest omgeruild voor een tado.
De review (eindelijk!)
Nu, de review.
Na binnenkomst van de bekende blauwe doos meteen begonnen met de installatie:
Nest HeatLink loskoppelen, Nest van de muur en de bestaande 2 draden van mijn oude Honeywell rechtstreeks aangesloten op de tado.
Gateway op zolder in mijn router geprikt en van stroom voorzien via een USB poort op mijn NAS (handig!)

Installatie (na verwijderen van de Nest) was letterlijk 5 minuten, echt geweldig.

Toen wat minder heugelijk nieuws. Omdat mijn tado een tweedehands (of 2de kans, zoals CoolBlue het noemt) was, ging de initiŽle setup niet geweldig.
De thermostaat en gateway waren uiteraard al gekoppeld aan een andere account en konden niet zo maar losgekoppeld worden! paniek!
Via de tado website 's avonds netjes een ticket aangemaakt en me voorgenomen om de volgende dag te bellen als ik niets zou horen.
De volgende dag een onbekend (Duits) nummer op mijn mobiel: Jurian van tado die me in het Nederlands te woord stond!
Hij ging zo snel mogelijk de oude account ontkoppelen, maar moest wel in contact met de oude eigenaar komen. Gelukkig bleek dit allemaal vrij simpel en was dat probleem ook weer opgelost.
tado support is echt super!

's Avonds thuis weer verder met de installatie en gelukkig kon ik die nu wel uitvoeren. Je moet via de website van tado een installatie proces doorlopen waarin precies wordt aangegeven wat je allemaal moet doen.
Eerst geef je je huidige situatie op: thermostaat + boiler.
Tijdens het installatieproces via de website moet je op een gegeven moment je oude thermostaat wisselen voor de tado thermostaat.
In dit geval had ik stiekem de tado natuurlijk al aangesloten. Eerst schroeven, dan pas lezen! ;)

Omdat mijn ketel via OpenTherm aangestuurd wordt, hoefde ik alleen maar mijn OT1 en OT2 draden van de ketel naar de A en B aansluiting van de tado thermostaat te verbinden.
Een puntje van kritiek: de thermostaat krijgt zijn voeding via 3 AAA batterijen, terwijl dit theoretisch ook kan via de OpenTherm draden. Waarom dit met batterijen moet ik me nog een raadsel...

Daarna was het belangrijk dat de thermostaat zich kan aanmelden op de gateway. Dat is een tweede puntje van kritiek.
De thermostaat en gateway communiceren over 866 Mhz RF. Dit kan zich op zich redelijk goed verplaatsen door verschillende verdiepingen, maar bij mij waren hier in het begin toch wat problemen mee. Na de gateway verplaatst te hebben ging het een stuk beter.
Volgens tado support moeten de thermostaat en gateway minstens 3 meter uit elkaar staan.

Vervolgens leek er iets niet goed te gaan in de OpenTherm aansturen, dus maar weer een ticket aangemaakt. Ik had het idee dat dit ook te maken kon hebben met het feit dat het een tweedehands unit is.
Volgens de tado website wordt er voor iedere installatie een "maatwerk" profiel gemaakt, wellicht was dit nog actief?
Ook hier weer niets dan lof voor de helpdesk, zelfs op een vrijdagavond(!!) kreeg ik binnen een uur response en was mijn probleem opgelost!!

Ik gebruik de tado nu pas een paar dagen, maar er is merkbaar meer comfort dan met een weekje Nest. Het stookgedrag is veel rustiger en mijn radiatoren zijn niet meer bloedheet of steenkoud, zoals met Nest.

Wat naar mijn idee nog verbeterd kan worden is de bediening via de thermostaat zelf.
Je kunt niet heel makkelijk even de temperatuur hoger of lager instellen. De tado heeft namelijk maar 1 menu knop en 2 hoger/lager knoppen.
Voor de mensen die willen, hier kun je de handleiding voor het menu vinden.
Aangezien mijn bediening via domotica loopt is dat geen enorm probleem, maar voor eventuele nieuwe kopers kan het wel meespelen in de keuze.

De volgende stap was het integreren van tado in mijn domotica installatie. Aangezien er nog geen officiŽle API is, kwam ik via Google op deze blog uit: http://blog.scphillips.com/posts/2016/01/the-tado-api/
Kort gezegd: dit is gelukt, maar hier komt nog een aparte Tweakblog van :)

Heb jij ook een Tado Smart Thermostat?

Een jaar later, heeft het je nu energie/gas bespaart? Wat zijn je ervaringen.
Daar ben ik ook heel benieuwd naar.
Eerlijkshalve stel ik de vraag omdat ik denk dat je alleen significant spaart als je per kamer de temperatuur kunt regelen en of cv-tuning doet.
Dat was mijn reden om voor de evohome te gaan. Maar wellicht heb ik het helemaal mis, dan pas ik graag mijn mening en review* aan.

*https://tweakers.net/productreview/120420/honeywell-evohome-colour-4-zone-radiator-opentherm.html
Zit je nou gewoon onbeschaamd je eigen review hier te pluggen? ;)
Nee hoor, meer een kwestie van willen vergelijken zodat ik mensen misschien iets anders kan adviseren dan de evohome, als daar reden toe is.
Er zijn wel mooie kanten aan de Tado, zoals de open interface en integratie met domonica waar evohome nog wat aan zou kunnen werken. Tegelijkertijd moet je het doel in de gaten houden en dat is voor mij energiebesparen zonder al te veel comfortverlies.
Ik moet nog naar mijn jaarrekening kijken, maar als ik eerlijk ben denk ik dat het verschil klein zal zijn.
Ik heb tado vooral aangeschaft voor geofencing (minimaal minder verbruik) en de mogelijkheid om hem via Domotica aan te sturen.

Als ik de vergelijking heb gemaakt zal ik het je laten weten!
De temperatuur omlaag als je er niet bent zal zeker schelen. Afhankelijk van hoe een huis gebruikt wordt denk ik dat per kamer instellen de meeste besparing kan opleveren. Maar ik wil het wel weten als dat niet zo is zodat ik anderen beter kan adviseren.

Ik gebruik voor geofencing iOS location en ifttt.com, die kan op basis van de locatie van mijn iPhone een actie uitvoeren op elke kamer in mijn huis. Aangezien er meerdere mensen in huis wonen, stuurt mijn script alleen mijn slaapkamer en de woonkamer aan.

De andere bewoner is wat vergeetachtig wat dit soort dingen betreft dus heb ik zijn kamer zo geprogrammeerd dat de ingestelde temperatuur naar 15 of 15,5 graden gaat. Dat heb ik trouwens voor alle kamers gedaan. Als je dan nog thuis bent hoor je aan het lichte gezoem van de radiatorknop dat het systeem de ingestelde temperatuur omlaag gedraaid is en is het een kleine moeite om die weer even omhoog te draaien.

De echte besparing bij dit soort systemen zit bij zoveel mogelijk uren vinden waarop kamers op een lagere temperatuur kunnen zijn ingesteld. Dan gaat er ook minder warmte naar buiten.
We hebben al een vrij goed geÔsoleerd huis.
Als het eenmaal warm is blijft de warmte vrij goed binnen, dus we hoeven al weinig te stoken.
Ik verwacht dus daarom relatief weinig verschil.
(Ik heb ondertussen trouwens nog steeds mijn jaarrekening niet inzichtelijk, dus de vergelijking moet ik nog even verschuldigd blijven)
Mijn huis is nog steeds slecht geisoleerd waardoor verwarmen per kamer flink z;n werk kon doen denk ik. Van 1200 m2 naar even bocen de 500. Systeem in twee jaar terugverdiend.
Nu nog een voorzetraam voor de meest verbruikende kamer installeren...
Leuke review. Als ik op bovenstaande link van de blog klik dan krijg ik "404 Not Found".
Heb je andere tips/tutorials om de Tado via Domotica aan te sturen?
Thanks.
Andere API beschrijving kun je hier vinden:

Als je handig bent met WireShark kun je ook heel veel informatie halen uit de connectie vanaf je PC met https://my.tado.com/

edit:
Ik heb trouwens de originele link in mijn review aangepast. Bedankt!

[Reactie gewijzigd door bonyuri op 27 juli 2016 10:20]

Wat is u oordeel na bijn 2jaar in gebruik?
Enig idee van de levensduur van de batterijen?
Werkt dit echt besparend?
Levensduur van de batterijen is wel okee. Ligt er uiteraard aan hoe vaak je de Tado fysiek gebruikt. Hoe minder het display moet oplichten, hoe langer hij meegaat. Kan er zo even geen exacte duur op plakken, maar voor mijn gevoel gingen ze zeker een jaar mee.

Voordat ik aan Tado begon had ik al een modulerende thermostaat, dus die was al relatief zuinig.
Waar ik voordeel uit heb gehaald is de afwezigheidsregistratie (via smartphone) en het gemak om het verwarmingsschema makkelijk aan te passen (dit was bij mijn vorige thermostaat vrij omslachtig)
Voor mijzelf heb ik dus geen enorme verandering in verbruik gezien, maar ik verwacht dat als je van een aan/uit regeling komt dit wel eeen groot verschil kan maken.
Bedankt voor het snelle antwoord:)
Sinds kort hebben wij renovatiewerken uitgevoerd en zijn we overgestapt van elektrische verwarming naar gasverwarming.
Dit omwille van het comfort en de hoge energieprijzen.
Nu dienen we enkel nog een thermostaat aan te kopen, vandaar de vragen omtrent het Tado systeem.
Dient er volgens u aan iedere radiator een slimme radiatorkop gekoppeld te worden en 1 algemene thermostaat?
(living 3 x badkamer 1x bureau 1x keuken 1x gang 1x wasplaats 1x)
Dan wordt dit al snel een duur systeem en dienen er jaarlijks tientallen batterijen vervangen te worden.

Ons plan was om enkel een slimme radiatorkop te voorzien in de badkamer + ťťn hoofdthermostaat van tado in de living, alle andere radiatoren worden voorzien van een thermostatische kraan.
Ik had enkel de Tado in de woonkamer.
Woonkamer had radiatoren altijd open staan, op de slaapkamers stonden de radiatoren bijna dicht, op de badkamer ook open.

Verder geen slimme radiatorknop of iets dergelijks. Was wel een nieuwbouw huis, dus isolatie was erg goed, vandaar dat we op de slaapkamers niet hoefde bij te stoken.

P.S.
Electrische verwarming omgezet naar gas omwille van de prijs? Is electrisch (zeker als je zonnepanelen hebt) niet veel goedkoper?
Is de temperatuur in de badkamer dan hoog genoeg als deze bijna dicht staat?

ter zijde:
Met de elektrische verwarming was het moeilijk om het comfortabele warmtegevoel te creŽren, ook betaalden we ongeveer 400§ / maand voor de elektriciteitskosten waarvan ongeveer een 320§ naar verwarming ging...
Eerst en vooral hebben we geÔsoleerd (pur isolatie dak), spouw isolatie is reeds aanwezig alsook vloerisolatie in de kruipkelder.
Daarna hebben we de vergelijking zonnepanelen vs zonnepanelen met warmtepomp (lucht lucht) vs gasverwarming.
Uiteindelijk kwam het erop neer dat de investering gasverwarming het meest interessant was vermits de elektrische verwarmingselementen verouderd waren en de investering voor zonnepanelen een pak duurder was en ons volledige dak diende bedekt te worden.

ons verbruik wordt nu geschat op 150-180§/ maand(gas + elektriciteit) met een aangename temperatuur en een comfortabel gevoel over het volledige huis.

De bedoeling is om later ook ons dak te voorzien van zonnepanelen om ook hierop te besparen.

Uiteindelijk zal het volledige plaatje niet alleen positief zijn voor onze vaste kosten maar ook voor de meerwaarde van onze woning.

[Reactie gewijzigd door Rayvertr op 6 september 2017 11:14]

Badkamer stond dus wel vol open, deze konden we niet onafhankelijk van de woonkamer regelen. Hier had een slimme radiator knop wel geholpen, maar vond het de moeite en het geld niet waard
Komt er dus op neer dat als de verwarming in de living aanstaat, de badkamer altijd mee verwarmt?