Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

JBL Everest 700 Elite (Zwart) Review

BartVTestpanel 21 december 2015, laatste update op 21 december 2015, 526 views

JBL Everest 700 Elite (Zwart) (Testpanel)

Goed afgewerkte hoofdtelefoon met een goed geluid. Het draagcomfort laat wat te wensen over. Exemplarisch kan de kwaliteit tegenvallen.

Pluspunten

• Goed geluid
  • Netjes afgewerkt
  • Goed design
  • Opvouwbaar
  • Noise canceling uitschakelbaar

Minpunten

• Draagcomfort
  • Bluetooth hapert af en toe
  • Support is slecht
  • Twijfels bij (firmware)kwaliteit

Ik was één van de gelukkigen die door Tweakers werd uitgeloot om de JBL Everest Elite 700 te reviewen.
Deze hoofdtelefoon wordt door JBL op de markt gezet als de ultieme vrije muziekbeleving. Dit realiseren ze door een draadloze bluetooth hoofdtelefoon te leveren met "geluid van topkwaliteit", nxtgen actieve ruisonderdrukking en de allerbeste ergonomie.

In deze review probeer ik te ontdekken of ze dit waar kunnen maken.

Unboxing

De verpakking waarin de hoofdtelefoon komt geeft in ieder geval de indruk dat je waar krijgt voor je geld. Gezien de prijs kun je dit verwachten. Ik zelf geef nooit zo veel om de verpakking, zolang het product maar goed is.

In de doos staat direct een korte handleiding in symbooltjes wat de knoppen betekenen en hoe je de hoofdtelefoon aan zet.

Naast de hoofdtelefoon zit er ook een opbergtasje, wat papierwerk, een 3.5mm snoertje en een usb-kabel in de doos.
Leuk detail, de usb-kabel is aan de A-zijde omkeerbaar, dus op beide manieren in te pluggen in een PC of oplader. Dit voorkomt één van de grote frustaties van usb-connectoren.

Opgevouwen past de hooftelefoon netjes in het opbergtasje.

Bouwkwaliteit en draagcomfort

De hoofdtelefoon voelt erg degelijk aan. In en uitvouwen gaat soepel, maar de scharnieren voelen niet slap aan. Deze gaan waarschijnlijk wel even mee.
In en uitschuiven van de hoofdband gaat vrij stroef, en naar mijn mening net niet ver genoeg. Voor het comfort had de hoofdband net iets langer mogen zijn.
De oorschelpen zijn voorzien van zacht (nep)leer en voelen zeer comfortabel aan. Helaas zit de hoofdtelefoon vrij strak op de oren bij mij, wat na een tijd toch niet heel comfortabel meer is.
De bedieningsknoppen voelen solide aan en zijn redelijk goed te bedienen op de tast.

Connectiviteit

Bluetooth versie 4.1 wordt ondersteund. Ik weet niet of deze versie specifieke voor of nadelen heeft ten opzichte van 4.0, maar het werkt goed met de apparaten waarmee ik getest heb: OnePlus X, laptop en pc. Verbinden gaat snel en is bij mij nooit mislukt. Helaas is het maar mogelijk om met 1 apparaat tegelijk te pairen. Wil je wisselen, zul je opnieuw moeten pairen.
Heel af en toe treden er hikjes op in het geluid, wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de bluetooth verbinding. Het is niet eenduidig te reproduceren, dus dit is mijn beste gok.

Mobiele App

De hoofdtelefoon is te bedienen via de een app voor je iPhone of Android toestel. Ik heb hem getest in combinatie met een OnePlus X Android toestel.
In de JBL Headphones app kun je de instellingen van de hoofdtelefoon aanpassen, zoals de noise canceling (ANC genaamd) aan of uitzetten, en het ambient awareness niveau aanpassen. Ook kan hier de equalizer aangepast worden naar wens.
De (s) knop kan van de standaard functie van ambient awareness niveau gewijzigd worden naar noise canceling on/off.
Helaas heeft de app soms moeite om de hoofdtelefoon te vinden, ook al is hij prima via bluetooth verbonden.

Via de app zou het ook mogelijk moeten zijn om de firmware van de hoofdtelefoon te updaten. Hiervoor is een firmware versie 5.4 of hoger benodigd, welke volgens de site eenmalig via de usb-kabel erop gezet moet worden.
Deze firmware update is helaas niet te vinden op de site. De JBL servicedesk kan hier de afgelopen twee weken nog geen antwoord op geven. Ze blijven verwijzen naar de site (http://jbl.com/app) en dat ik daar de aanwijzingen moet opvolgen. Tot nu toe een minpuntje voor JBL.

Geluidskwaliteit

De geluidskwaliteit is zonder meer goed te noemen. Er wordt zeker geen nadruk gelegd op de lage tonen, wat helaas tegenwoordig nogal gemeengoed is. De oorschelpen sluiten goed aan en dempen het omgevingsgeluid al redelijk goed. Andersom is het wat minder, de omgeving kan goed horen wat de hoofdtelefoon afspeelt.

Het geluid is helder en zowel via bluetooth als bedraad erg aangenaam om naar te luisteren.
Het inschakelen van de noise canceling heeft wel een dempend effect op het totale geluid. Het is wat minder sprankelend, maar verliest toch nauwelijks detail.

De prestaties van de noise canceling vind ik redelijk. Mijn Bose QuietComfort 15 doen dit een stuk beter. De Bose heeft alleen als nadeel dat de noise canceling niet uit te schakelen is, en dus met een lege batterij niet meer werkt.

Na een week gebruik trad er een storing op in de hoofdtelefoon. Na inschakelen ging de rechter speaker ontzettend kraken, wat ophield zodra de noise canceling uitgeschakeld werd. Ik heb dit probleem voorgelegd aan Tweakers, maar nog geen reactie over hoe dit verder af te handelen. Ik ga dit probleem ook nog aan JBL voorleggen, maar gezien de reacties op mijn eerdere vragen verwacht ik hier geen snel en bevredigend antwoord.
Na een aantal dagen de hoofdtelefoon niet gebruikt te hebben is het probleem weer verdwenen. Toch laat dit geen goed gevoel achter over de (firmware) kwaliteit.

De JBL Everest Elite 700 is een mooie, goed afgewerkt hoofdtelefoon. De marketingpraat van JBL wordt ten dele waargemaakt. De hoofdtelefoon levert zeker goed geluid. Topkwaliteit blijft natuurlijk altijd subjectief. De nxtgen ruisonderdrukking is inderdaad aanwezig, hoewel niet op het niveau van Bose. De ergonomie vind ik niet helemaal uit de verf komen. Voor mij is de hoofdtelefoon niet comfortabel genoeg. Hij zit gewoonweg te strak.
De mobiele app is goede aanvulling, mits hij werkt. De instelmogelijkheiden zijn precies genoeg. Of de software update via de app werkt is een vraagteken totdat de JBL servicedesk een afdoende antwoord kan geven.

Heb jij ook een JBL Everest 700 Elite (Zwart)?

Leuke review :)
Wat is nou eigenlijk verschil tussen deze en de niet elite?
Zie ook hier.
De Elite heeft Noise Canceling en automatische geluidscalibratie.
De niet-elite kan je niet met de app updaten of instellen, dus ook geen equalizer aanpassingen.

De app werkt alleen met de everest elite modellen.