Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Lumia 950 Wit Review

Pantostie 21 december 2015, laatste update op 24 december 2015, 400 views

Microsoft Lumia 950 Wit

Prima telefoon voor de liefhebber, die door het buggy OS geen onderscheidend vermogen heeft ten op zichtte van Android of Apple, wat reden tot aanschaf een kwestie van smaak maakt. Ik heb een ster erbij gedaan, met recente updates is de batterijduur verbeterd en is het minder buggy geworden.

Pluspunten

• Scherm
  • Camera met tripple led flits
  • Snelladen
  • Glance
  • Toetsenbord met Swipe

Minpunten

• Buggy OS
  • Hello werkt matig
  • Cortana niet aanwezig
  • app gap

Inleiding en aanleiding
Door wat onenigheid met Vodafone, mocht ik begin december overstappen op een andere provider en daarbij een nieuwe telefoon uitkiezen. Al jaren was ik een zeer tevreden Android gebruiker, maar met de komst van de nieuwe Lumia 950 serie kwam ook de twijfel eens een ander OS te proberen. Nu kan ik vrij impulsief beslissingen maken, dus voor dat ik een goed doordachte beslissing had kunnen maken, zat de Lumia 950 in het Cool Blue winkelmandje en ramde ik gretig op de bestel knop. Drie dagen later stond de bezorger met het pakketje op de stoep. Leuk van Cool Blue is dat er een gratis hoesje en 16 gig geheugenkaartje bij zat.

Ik ben geen enorme tech junk en heb al zeer uitgebreide reviews langs zien komen. Ik zal in deze review vooral ingaan op de gebruikers ervaring en vergelijking met Android, dan dat ik allerlei lijstjes met benchmarks en specs plaats. Daarbij heb ik de telefoon nu een goede drie weken en zullen bepaalde ervaringen gedurende de tijd wellicht anders worden, waarop ik die ervaringen hier zal aanpassen. Ook tips zijn meer dan welkom.
Waarom overstappen van Android naar Windows?
Android is een zeer volwassen OS en als je eenmaal alles van Google gewend ben, wil je niet meer anders. Toch werd met de lancering van Windows 10 en de berichten omtrent het komen van Windows 10 telefoons mijn interesse gewekt. Ook van eerdere versies van windowsphone gebruikers kwamen goede geluiden. Dus uit de Google comfort zone stappen en het gewoon maar eens proberen.
Uitpakken maar
Na het pakketje te hebben ontvangen gelijk gretig aan de slag gegaan met uitpakken. Alles zat netjes verpakt met beschermplastic en extra vakjes voor kabels. Overzichtelijke opstart handleiding dus prima. Wat ik opmerkelijk vond is dat de oplader en kabel een geheel is, waar je bij andere toestellen vaak een los blokje krijgt waar je de kabel instopt. Gelukkig zat er wel een losse kabel bij van usb naar usb-c waardoor ik die in mijn auto kan gebruiken en daar geen nieuwe adapter voor hoef aan te schaffen. Ter vergelijking bij de Nexus 5X krijg je alleen een kabel met twee usb-c aansluitingen, erg onhandig. Er wordt geen koptelefoon (oordopjes) meegeleverd. Niet erg, want heb een bak vol van die dingen liggen.
Bouwkwaliteit
De telefoon voelt licht en stevig aan. Alleen de plastic achterkant voelt wat goedkoop aan. Ben altijd bang dat ik het sloop met verwijderen. Je krijgt door de los te halen achterkant wel de mogelijkheid je batterij te vervangen en je telefoon te resetten door je batterij eruit te halen, daarover later meer. Het ringetje rond de camera ziet er mooi uit, maar de sleuven pakken wel snel stof op, wat er niet mooi uitziet.
Gas erop
Hop simkaart en sd-kaartje erin en gaan! Toestel start snel op en je kunt snel aan de slag. Wat gelijk opvalt is het kraak heldere scherm. Erg mooi in vergelijking met mijn One (M8). Ik vind het blauwe Windows logo erg mooi en het voelt als Windows10 desktop gebruiker gelijk vertrouwd aan. O ja live tiles, even wennen, maar het is allemaal wel erg overzichtelijk. Niet al je apps verdeelt over meerdere schermen waarnaar je moet ‘swipen’, maar gewoon naar beneden scrollen.
Live tiles
Het indelen van de live tiles gaat simpel, een tegel ingedrukt houden en je kunt ze verslepen van grote veranderen en samenvoegen in mapjes, de mapjes vind ik persoonlijk onhandig, maar het kan wel. Bij sommige tiles worden de apps automatisch widgets, erg mooi. Je kunt de standaard kleur van de tegels aanpassen en je kunt ze doorschijnend maken waardoor je de achtergrondfoto half kan zien. Door naar links te swipen kom je bij al je programma’s terecht, zodat je op je homescreen niet alles hoeft neer te zetten.

Er staan al een groot aantal tegels op je homescreen. De meeste, zoals agenda, Facebook, camera, galerij etc zijn logisch. De app ‘Lumia offers’ waarbinnen niks te vinden is, voegt absoluut niks toe en vind ik een rare keus.
Hello
Inloggen door middel van een irisscanner, het klinkt mooi, maar in praktijk heb je er niks aan. Misschien komt het omdat ik bril dragen ben, maar de scanner pakt mijn ogen meer niet dan wel. Daarbij komt dat je de telefoon erg dicht naar je gezicht moet tillen, wat onnatuurlijk aanvoelt en er ook nog eens debiel uitziet. Het unlocken met je pincode werkt daardoor doorgaans beter. Misschien dat dit in de toekomst nog verbeterd wordt door updates, maar op moment van schrijven werkt het ondermaats. Een vingerafdrukscanner was beter geweest.

De glance optie is erg fijn. Ik heb een hoesje met klep en als ik die open zie ik gelijk de tijd en of ik nieuwe mail of appjes heb. Echter mis ik heel erg een ‘dubbel tap to wake up’ functie. Elke keer het knopje aan de zijkant indrukken werkt niet fijn.
Het OS
Als Windows gebruiker op een desktop voelt het allemaal vertrouwd aan. De animaties van de tegels en het OS zijn mooi, maar erg vloeiend voelt het niet altijd aan. Soms hapert tekst in een app of hapert het scrollen in de store. Het OS voelt daarnaast erg buggy aan. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat een app bij her-opstarten blijft hangen op resuming... , waarna je de app moet sluiten en opnieuw opstarten.

Ik heb ook al vaker dan mij lief is meegemaakt dat de telefoon opnieuw opstart. En zelfs heb ik twee keer de batterij moeten los halen om opnieuw op te kunnen starten. Op dat moment was ik zelfs even bang dat het toestel niet meer aan zou gaan. Dit is ook gelijk een groot minpunt aan de telefoon. Je wilt zonder je zorgen te maken gebruik kunnen maken van je telefoon en dat is bij de Lumia 950 niet het geval.
Apps
De meeste apps zijn vormgegeven in de stijl van Windows, wat erg stijlvol oogt. Als je het kleurenschema aanpast, komt dit ook in de apps terug. Verder werkt het naar behoren, zoals je mag verwachten. Het gebrek aan apps, is echter wel een stuk groter dan ik verwacht had. Dat je geen Chrome, Drive en andere Google apps kan installeren is misschien logisch, maar wel jammer als je gewend bent dat veel te gebruiken. Ook Snapchat, een van de grootste social netwerken ter wereld, schittert in afwezigheid. Ook HBO Go en Ziggo Go, zijn niet aanwezig, wat een gemis is. De overige standaard apps, die je kunt verzinnen zijn er wel. Het is te doen, maar het aanvullen van deze apps, is voor slagen van het OS een must.
Camera
De camera is een zeer groot pluspunt. Erg mooie foto’s en door de drie ledflitsers kun je achteraf makkelijk de kleuren aanpassen, naar donkerder, warmer etc. Bij mijn android vermeed ik flitsten altijd, omdat het er gelijk niet uitzag, vaak overbelicht. Bij de 950 heb je dit probleem nagenoeg niet. Ook leuk is dat bij foto’s een soort mini filmpje gemaakt wordt van 2 seconden. Leuke feature om aan je vrienden te showen.
Cortana
Kan ik kort over zijn, dat werkt niet in NL. Wat een groot minpunt is, helemaal na Google Now gewend te zijn.
Batterij
De batterij duur valt tegen. Een dag haal ik zeker niet op een lading. Ik heb wel alles vol gas aan staan, zoals wifi en Bluetooth. Toch valt dit erg tegen, mijn vorige telefoon werd al wat slechter qua batterij, maar ging langer mee dan de 950. Het scheelt dat er snel laden opzit, waardoor ik mijn autoritje naar huis weer een stuk prik erbij kan krijgen. Helaas waren de beloften van Microsoft op voorhand veel belovend en hebben ze dat niet waar kunnen maken. Ook hier weer, misschien dat met een update het beter wordt.
De Lumia 950 is een prima toestel, wat helaas door het OS flink achterloopt op de concurrenten, Apple en Android. Het is allemaal wat buggy en voelt daardoor aan als OS in de kinderschoenen, wat het ook is natuurlijk. Tegenwoordig moet je mijn inziens je onderscheiden door bepaalde extra’s te bieden en dat biedt Windows (nog) niet. De Lumia is daarom vooral een telefoon voor de liefhebbers van Windows, mensen die voor de underdog gaan of door andere redenen geen Apple of Android willen. De tijd zal het leren of Windows bestaansrecht heeft onder de grootmachten.

Persoonlijk ben ik wat teleurgesteld door de Lumia 950 en zal het niet snel aanraden aan anderen. De problemen zijn echter mee te leven en worden hopelijk met de tijd ook minder door updates. Ik zal de Lumia dan ook voorlopig blijven gebruiken. Ben je echter high-end Androids of de iPhone gewend dan is er geen reden om over te stappen naar Windows.
tot slot
Foto's ga ik later nog toevoegen.
Vragen en opmerkingen meer dan welkom. Dit is mijn eerste review ooit.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 Wit?

Meer advertenties

Dank voor de review, en zonde van je ervaring met het OS tot dusverre. Heb je er al eens over nagedacht om de laatste updates van het OS te installeren? Windows 10 is nog een heel erg jong OS, maar de kinderziektes/bugs worden met elke update meer een meer gladgestreken. Je kunt je telefoon op 3 manieren updaten:

- Fast Ring - Hievoor moet je je inschrijven als Windows Insider. Windows Insiders in de Fast Ring krijgen builds zodra ze door de Microsoft Ring zijn goedgekeurd, deze worden direct geÔnstalleerd.
- Slow Ring - Als er geen problemen optreden in de vorige ring, zal de build enkele dagen later ook naar de Slow Ring worden doorgestuurd (= minder risico, populairste optie)
- Current branch (public). Hierbij wacht je 'gewoon' de updates af die vanuit Microsoft worden gepushed. Dit is vergelijkbaar met de update cycle die de overige merken ook kennen. Hiermee zul je met grote(re) tussenpozen de vrijgegeven updates binnen halen.

Ik heb vergelijkbare problemen ervaren met mijn 930, maar zodra de update naar build 10.0.10586.29 werd uitgerold, verdwenen de meesten als sneeuw voor de zon.

Overig vind ik minder dan een dag niet heel vreemd als je Šlles vol open hebt staan. Je kunt verschillende zaken, zoals achtergrond apps, instellen om de batterijduur te verlengen. En de meest recente build biedt ook hier verbeteringen.

**edit: Windows Hello is zelf lerend, je kunt hem meerdere 'sessies' laten doen (bijv. onder verschillende licht omstandigheden) om de efficiŽntie te verbeteren. Hier staat genoeg over op internet.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 21 december 2015 16:16]

Het heeft ook gewoon tijd nodig dat besef ik mij goed. Ik was aan de review begonnen toen ik de telefoon net had en dan was ik niet verder dan 2 sterren gekomen. Ik twijfelde ook nog tussen 3 of 4 sterren. Dus misschien dat ik over een aantal weken het alsnog 4 sterren geef.
Ik denk dat het grootste punt is, dat als je Android gewend bent en eigen heb gemaakt. De stap best groot is om naar Windows over te stappen. En dit is iets wat je moet willen. Ben je een persoon die het te gek vind om je hele telefoon te doorgronden en te costumizen, dan ga je een heel eind komen. Wil je een telefoon aanzetten en gewoon het zonder moeite kunnen gebruiken, dan zou ik de stap van Android niet adviseren.

Ik heb van de week een update binnen gehaald. Ging vanzelf. Merkte al wat verbeteringen, maar kreeg ook gelijk weer een restart uit het niets.

Ik zal wat spelen met de instellingen, om te zien of dit batterij scheelt, maar vind alsnog dat, wederom in vergelijking met mijn HTC, de telefoon wel opvallend veel aan de oplader hangt.

Deze review ga ik zeker nog aanpassen de komende weken. Zie nu bijvoorbeeld ook dat ik het toetsenbord ben vergeten te noemen, wat ik dan weer een verademing vind tov van mijn HTC.
Ik herken dat wel hoor, ben een aantal keren van Windows Phone geswitched naar Android en weer terug, meest recentelijk van de Galaxy S5 naar de Lumia 930. Ik kan de inschrijving bij het Windows Insider programma alleen maar aanbevelen, als 'nieuweling' is de slow ring denk ik de beste keus. En anders moet je iets meer geduld hebben, maar troost je met de gedachte dat er wel degelijk wordt gewerkt aan de issues. Hier in is het Windows ecosysteem een stuk voorspelbaarder en betrouwbaarder dan dat van Android, waarbij je afhankelijk bent van zowel de fabrikant, Google als je provider. Bij Microsoft ben je enkel afhankelijk van Microsoft, en dat scheelt!

Mijn 930 gaat doorgaans even lang mee als de HTC One M7 van mijn vriendin, maar zij heeft weer (veel) meer last van rare bugs, zoals het constante opdoemen en weer verdwijnen van irritante piepjes. Veel naar een oplossing gezocht, maar zowel verschillende Android fora als HTC zelf hebben geen flauw idee wat die piepjes veroorzaakt. En zo nog meer van die rare dingen. of drie van mijn collega's, alle drie met een iPhone 5s, die enorme problemen hebben zoals vastlopers, spontane reboots, falende wifi- en bluetooth verbindingen en ga zo maar door..

Niet om de issues die jij ervaart te bagetelliseren, absoluut niet, maar in mijn persoonlijke ervaring heeft elk merk wel eens wat. :)

Ben zeer benieuwd naar de updates van je review! En inderdaad, ik heb als verstokte Lumia gebruiker ook altijd ruzie met het HTC toetsenbord van m'n vriendin, haha.
Prima eerste review hoor! Ik ben altijd meer geÔnteresseerd in de ervaring van gebruikers dan in nog meer benchmarks die ik ook bij redactie reviews kan vinden.

Ik heb zelf de 950 XL en herken wat je schrijft over bugs. Het is echter ook zo dat er binnen een maand tijd al 2 OS-updates en een firmware update worden uitgerold. Bij mijn HTC One M8 had ik ook bugs na de Lollipop update, maar kon ik nog maanden wachten op een (gedeeltelijke) oplossing.

Over Hello: Deze werkt bij mij nu best goed. Ik verschillende lichtomstandigheden, met/zonder bril en ik hoef de telefoon niet tegen mij neus aan te houden... Dit is echt een kwestie van een paar 'trainingsrondjes' in verschillende omstandigheden. Updates zouden in de toekomst moeten focussen op snelheid.

Reboots lijken inmiddels na de firmware update en .29 update te zijn verholpen. De batterij is in mijn beleving iets beter dan eerst, maar ik hoop zeker op verdere verbeteringen. Vooral tijdens browsen gaat het hard.

Mij viel de app beschikbaarheid juist wel mee, maar het hangt helemaal af van wat je gewend bent te gebruiken.
Je hebt gelijk dat met de updates het beter is geworden. Minder vastlopers, het gebeurt nog wel, en batterij lijkt idd langer mee te gaan. Ik ga deze dagen de review wat aanpassen en aanvullen. En ik ga de telefoon een ster erbij geven. In ieder geval goed te zien dat er aan de weg getimmert wordt.

Ook ik had bij mijn htc wel is rare dingen dat moet ik toegeven. Maar zo aan gewend dat het minder stoort waarschijnlijk.