Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 7.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Kova Zwart Review

melek-taus 21 december 2015, laatste update op 21 december 2015, 3.244 views

Roccat Kova Zwart

Rechts of linkshandigen, het maakt voor ROCCAT niets uit. Met de nieuwe Kova hebben zij een van de betere tweehandige muizen uitgebracht. De Kova is voorzien van een bijna perfect gebalanceerde optische sensor en ideaal geplaatste knoppen. Het betreft echt een van de fijnste muizen die ik ooit heb gebruikt.

Pluspunten

• Perfect geplaatste knoppen
  • Erg goed uitgevoerde optische sensor
  • Mooie verlichting en effecten
  • Ligt erg prettig in de hand
  • Extra knoppen voor de wijs en middel vinger
  • Erg mooi design en goede materiaal keuze
  • Perfect voor elk gebruik/ scenario
  • Tweehandig ontwerp, dus voor zowel links als rechtshandigen

Minpunten

• Vingervlek gevoelig
  • DPI knop zit erg dicht op het scrolwiel
  • Kova logo is niet verlicht

Review: ROCCAT Kova

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
Software
Gebruik

================================================================================

Inleiding:

Ik probeer van mijn favoriete merken altijd zoveel mogelijk nieuws te volgen. Helaas heb ik niet vaak de mogelijkheid om beurzen zoals Gamecon bij te wonen echter volg ik mijn favoriete merken op dergelijke beurzen graag. Een van mijn favoriete game merken is ROCCAT en zij hebben dit jaar een paar mooie aankondigingen gedaan op het gebied van gaming apparatuur. ROCCAT brengt altijd erg excentrieke producten uit welke niet alleen gemaakt zijn van duurzaam materiaal, maar ook gewoon erg goed functioneren.

Onlangs heeft ROCCAT een modulaire laser gaming muis genaamd de Nyth op de markt gebracht. De modulairheid van de muis zit in de grepen en de veelzijdigheid van de duimknoppen. Met veelzijdigheid bedoel ik ook echt veelzijdigheid aangezien je een hele bult knoppen erbij krijgt om zelf een configuratie te maken. De Nyth is dus ook duidelijk meer gericht op RPG dan op FPS gamers. Echter aangezien ik een FPS gamer ben heb ik zelf vrij weinig aan zoveel duimknoppen en gebruik ik liever optische muizen.
Ook in dit genre heeft ROCCAT een nieuwe muis uitgebracht wat de directe opvolger is van de Kova +. Het betreft hier de vernieuwde ROCCAT Kova. De muis is speciaal voor FPS en MOBA games ontwikkeld en is voorzien van een optische sensor en ook heeft deze een erg excentriek design met aardig wat knoppen. Wat voor velen een plus punt zal zijn is het feit dat deze muis voor zowel rechts als linkshandigen geschikt is en het dus een ambidextrous (tweehandig) ontwerp betreft.

Wat was ik dus weer blij dat ik een mooi pakketje of eigenlijk twee pakketjes in ontvangst mocht nemen aangezien de mooie ROCCAT Kova nog mooier is als deze gepaard wordt met een nieuwe muismat zoals de ROCCAT Taito. Robby koos echter voor de grootste verpakking aangezien hij hier mooi op kon knabbelen.

In deze review beoordeel ik de Kova zo objectief mogelijk met gebruik van veel foto's die ik host via Photobucket. Wel betreft het hier een gebruikers review, dus puur een beoordeling van mijn ervaring met dit product en dus geen technische testen en dergelijke aangezien dit niet iets is wat ik zelf interessant vind aan reviews. Mijn bedoeling is een review te schrijven met puur alleen de ervaringen van een veel eisende gebruiker met natuurlijk de bijbehorende gebruikers testen en foto’s.

Sinds enkele weken gebruik ik een Canon DSLR. Ik ben dus nog aan het leren hoe ik het beste foto's kan maken.

Specificaties:

Hieronder volgen de specificaties zoals deze te vinden zijn op de website van ROCCAT.

ROCCAT Kova product pagina

De Kova is voorzien van een door ROCCAT genoemde “Pro-Optic Sensor R6” optische sensor. Het betreft hier een door ROCCAT hernoemde mid-range Pixart PMW3320. De PMW3320 is een aardig nieuwe sensor welke maximaal 20 g aan acceleratie kan registreren met een snelheid van 80 ips op een maximale dpi waarde van 3500.
In veel gevallen is de 3320 gelijk aan de perfecte 3310 waarbij het grootste verschil is dat de 3310 een hogere maximale snelheid aan tracking heeft terwijl de 3320 gevoeliger is en minder inconsistent is.
De PMW3320 is een erg nette sensor en zou ook werkelijk goed presteren op lage DPI waardes en ook minimale acceleratie heeft en voorzien is van 1 op 1 tracking zonder sensor verfijning (smoothing). De sensor zou uiterst nauwkeurig bewegingen verwerken ongeacht hoe snel of hoe druk het wordt.

Standaard heeft ROCCAT de sensor ingesteld om tot 3500 DPI te kunnen registreren op een polling rate van 1000 Hz met een reactietijd van 1 ms. Middels een Overdrive Mode die wordt aangestuurd door een 72 MHz Turbo Core V2 32-bit Arm based MCU kan de Kova zelfs tot 7000 DPI registeren. Dergelijke dpi waardes zijn aardig hoog is voor een optische sensor. Zelf zal ik deze mode nooit gebruiken aangezien 3500 DPI voor mij al teveel is. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat er opties worden geboden om 7000 DPI te kunnen gebruiken aangezien dit compleet overbodig is en juist meer marketing praat is. De hoogte van de DPI waarde heeft immers niets te maken met de kwaliteit van de sensor.

Door middel van het 512 KB aan geheugen kunnen alle softwarematige instellingen op de Kova worden opgeslagen en door de 72 MHz Turbo Core V2 32-bit Arm based MCU heeft de muis de mogelijkheid alles iets sneller te verwerken. Aanpassingen zoals macro’s, verlichting, DPI waardes en dergelijke worden dus op het geheugen opgeslagen en door de interne processor hoeft de muis niet eerst te communiceren met een computer om dit toe te passen. Hierdoor is het dus ook mogelijk alleen door de gebruiker zelf aangepaste instellingen op de Kova op elke computer te gebruiken ongeacht of de ROCCAT software is geļnstalleerd.

Het scrolwiel is het welbekende ROCCAT solid 2D Titan Wheel en er zijn 12 fysieke knoppen op de Kova aanwezig. Met de EASY-SHIFT[+]™ technologie kunnen er via de software tot wel 22 functies aan de knoppen kunnen worden gekoppeld.

De Kova is met een lengte van 13 cm, breedte van 6.7 cm en hoogte van 4 cm niet een van de kleinste maar ook niet een van de grootste muizen. Het formaat zal vrijwel elke hand passen, het betreft hier een vrij algemeen formaat. Meet een gewicht van 100 gram is de Kova ook niet erg zwaar, maar meer gemiddeld van gewicht.

Door het gebruik van RGB verlichting is het mogelijk om de verlichting van de Kova op meerdere niveaus aan te passen en te kiezen tussen 16.8 miljoen kleuren. De verlichting van de muis zelf en het scrolwiel zijn apart van elkaar in te stellen.

De USB kabel is 1.8 meter lang wat een vrij standaard lengte is voor een USB kabel en wat dus niet te lang of te kort is.

Met een nieuw software pakket genaamd ROCCAT Swarm kunnen de functies van de Kova naar eigen smaak worden aangepast. ROCCAT Swarm is een nieuw ontworpen software pakket voor alle recente ROCCAT producten en wat meer functies bevat dan waar wij over kunnen dromen.

Aan hand van de specificaties krijgen we een aardig duidelijk beeld van de muis en hierom verwacht ik ook dat deze uitstekend zal presteren.

Verpakking:

De verpakking van de Kova is zoals we bij ROCCAT gewend zijn een opvallende verschijning waarop de Kova en de belangrijkste specificaties groots zijn afgebeeld. De verpakkingen die ROCCAT gebruikt zijn altijd in een gelijke stijl waarbij de voornaamste kleuren zwart en blauw zoals de huisstijl zijn. Het ROCCAT logo is glimmend op de verpakking gedrukt en de achtergrond bevat wat grunge elementen. De verpakking ziet er zoals altijd erg goed en duidelijk uit.

Op de achterkant zien we meer uitleg over de specificaties.

Als we de doos openen vinden we dat de Kova aardig goed wordt beschermt door plastic en karton. ROCCAT doet er duidelijk alles voor dat er niets kan gebeuren tijdens de verzending.

Als accessoires zit er een boekje/ handleiding en een sticker vel in het pakketje. Driver CD’s zien we al enige tijd niet meer bij dit soort producten, voornamelijk omdat drivers te downloaden zijn, maar ook natuurlijk om kosten te besparen.

De verpakking zegt natuurlijk weinig over de inhoud echter een nette verpakking wordt natuurlijk altijd gewaardeerd. De verpakking ziet er goed en stevig uit waardoor de kans op beschadigingen tijdens transport nihil lijken te zijn.

Uiterlijk:

ROCCAT is vanaf het begin al bezig met het herdefiniėren van het ontwerp van gaming muizen. ROCCAT is dus altijd al bezig geweest met de vormgeving van gaming muizen en zij hebben dan ook al allerlei muizen in allerlei vormen en maten op de markt gebracht. De meeste muizen van ROCCAT zijn ergonomisch voor rechtshandigen vormgegeven, en een enkele had een tweehandig ontwerp. Tweehandig houdt in dat de muis zowel voor links als voor rechtshandigen te gebruiken is. Een van de bekendere tweehandige muizen van ROCCAT is de Kova (2009) en Kova + welke het aardig goed op de markt deden. Om met de bekendheid van de Kova verder te gaan op de tweehandige markt heeft ROCCAT een nieuwe Kova uitgebracht. De naam is ongewijzigd gebleven al wordt deze in veel gevallen ook de Kova 2016 genoemd. Ik zal hem in deze review gewoon de Kova noemen.
De Kova heeft dus zoals ik al had aangegeven een tweehandig ontwerp, beide kanten zijn dus symmetrisch en bieden dezelfde functionaliteit. Het ontwerp van de Kova is zoals we bij ROCCAT gewend zijn erg futuristisch en niet te vergelijken met welke andere muis dan ook.

ROCCAT geeft zelf al aan dat zij het ontwerp van de originele Kova hebben gepakt en dit helemaal hebben aangepakt. Ze hebben dubbele knoppen op een gestroomlijnd frame gezet met fijne lijnen en hoeken die je moet doen denken aan een sportwagen. Naar mijn idee hebben ze dit ook wel bereikt met de Kova aangezien het er inderdaad snel en strak uitziet.

Het gebruikte materiaal is uitgevoerd in een zogeheten gunmetal grijzige kleur. Een soortgelijke kleur is ook gebruik bij de ROCCAT Nyth en ziet er gewoon erg gelikt uit.

Het ROCCAT Kova logo is helaas niet meegenomen in de verlichting. Waarom dit logo niet verlicht is weet ik niet, het doet verder niet af van het ontwerp echter had dit van mij wel verlicht mogen zijn.

Aan de voorkant zien we een soort van bumper welke voor een lijn in het ontwerp zorgt waar de zij knoppen ook in mee zijn genomen. Deze lijn zorgt voor een erg gewaagde uitstraling en geeft de Kova dat beetje extra waardoor het design echt tot zijn recht komt.

Het rubber op het scrolwiel is glad en heeft dus geen profiel. Dat het van rubber is zal al voor genoeg grip moeten zorgen. Direct boven het scrolwiel zien we een grote DPI knop. Wat ik erg ideaal vind is dat deze direct boven het scrolwiel zit waardoor deze stukken makkelijker te benaderen is dan op de rug. Hier is naar mijn mening goed over nagedacht aangezien ik altijd moeite heb met het vinden van de DPI knoppen.

De zijkanten zijn voorzien van een apart vlak voor je duim/ pink wat je doet denken aan een soort van pantser plaat. De duimknoppen steken een heel stuk uit en zijn ook aardig groot waardoor deze waarschijnlijk erg makkelijk om te benaderen en in te drukken zijn. Als we de zijkant goed bekijken is te zien dat de Kova iets weg heeft van een sportwagen. De voorkant is lekker laag en de achterkant gaat eerst schuin omhoog voor er een ronding komt. Je zou haast zeggen dat het ontwerp iets aerodynamisch heeft.

Aan de achterkant zien we een soort van achterbumper zoals bij een sportwagen alleen mist de uitlaat. Daarboven zien we de lijn van de verlichting wat het toch echt tot een geheel maakt.

Van boven zien we het tweehandige ontwerp toch echt goed tot zijn recht komen. Het ontwerp mag dan iets weg hebben van een sportwagen, maar toch zie ik er iets dierlijks in terug.

De voorste zij knoppen zijn duidelijk bedoelt voor de vingers waarmee je de rechter en linkermuisknoppen gebruikt. Je wijs en middelvinger hebben dus in plaats van 2 knoppen nu toegang tot 4 knoppen. Dit ligt natuurlijk ook aan de manier waarop je de muis vasthoudt aangezien ik het ook wel zie gebeuren dat rechtshandigen de rechter knop gaan bedienen met de ringvinger.

Als we vanaf de achterkant kijken zien we dat de extra knoppen aan de voorkant een heel stuk zijn verhoogd. Dit zorgt er natuurlijk voor dat de knoppen een heel stuk makkelijker te benaderen zijn, maar ook zorgt dit ervoor dat je deze niet zomaar per ongeluk kunt indrukken.

De USB aansluiting is zoals we van ROCCAT gewend zijn meegenomen in de ROCCAT stijl. Aan de ene kant zien we het ROCCAT logo en aan de andere kant staat de naam van het product gedrukt.

De USB kabel is zoals we ook gewend zijn van ROCCAT gemaakt van een gevlochten materiaal. Dit zorgt ervoor dat de USB kabel een heel stuk stugger is waardoor deze makkelijker op een bepaalde plek te zetten is.

Aan de onderkant zien we 5 erg grote teflon schoentjes. Zelf zie ik graag 2 of 3 grote schoentjes, maar dit ligt ook aan de ligging van de schoentjes zelf. Precies in het midden vinden we de PWM3320 sensor

Gecombineerd met een mooie ROCCAT muismat zoals de Taito maak je het setje naar mijn mening toch pas echt af. De Kova ziet er misschien erg apart uit echter ik vind dit zelf toch echt de mooiste muis die ik ooit heb gezien.

Software:

Sinds kort biedt ROCCAT een totaal software pakket aan genaamd Swarm. Voorheen had elk ROCCAT apparaat een eigen software pakket en zo had je voor bijvoorbeeld je toetsenbord en muis een apart stukje software op je computer draaien. Swarm zou hier verandering in brengen zodat je met maar 1 stukje software al je ROCCAT apparatuur kan beheren. Binnen de Swarm software zou je het desbetreffende ROCCAT product kunnen selecteren om zo wijzigingen in de functionaliteit aan te brengen.
De Swarm software kan je zoals verwacht via de website van ROCCAT downloaden. Per product wordt er aangegeven of Swarm ondersteund wordt en ook wordt er direct een download link getoond.
Momenteel biedt nog niet elk ROCCAT apparaat ondersteuning voor Swarm en zo moet ik dus nog wachten op de toevoeging van mijn Ryos TKL Pro toetsenbord.

De Kova is een van de nieuwste muizen van ROCCAT en deze biedt dus direct al ondersteuning voor Swarm. Na de installatie van de Swarm zien we de we een Kone module moeten binnen halen. Waarschijnlijk moet je dus per ROCCAT apparaat een driver. Module binnen halen zodat Swarm wordt gekoppeld met het desbetreffende apparatuur. Dit is op zich wel logisch aangezien ROCCAT product dermate veel opties en macro profielen hebben dat de Swarm software erg groot zou zijn als dit al standaard aanwezig zou zijn.

Na het toevoegen van de Kova module kwam er gelijk een update melding en werd allereerst de Swarm software ge-update.

Na het update van de Swam software werd de Kova voorzien van nieuwe firmware. Zoals je leest is de software zelfs voorzien van een recovery functie waarmee de firmware kan worden terug gezet. Dit is voor het geval de firmware update mislukt als de muis bijvoorbeeld los wordt gekoppeld tijdens het updaten.

Na de update van de firmware komen we in de Swarm omgeving waarmee we de Kova helemaal naar eigen zeggen kunnen aanpassen. Het eerste scherm (Settings) toont ons de algemene functies van de Kova. Hier kan je de DPI waarden aanpassen en zelfs uitschakelen. Ook kan je de dubbel klik snelheid en het scrolwiel compleet aanpassen, zo kan je dus aangeven met hoeveel stappen het scrolwiel werkt.

Het volgende menu (Button Assignment) spreekt voor zich. Je ziet een overzicht van de Kova waarbij elke knop een nummer heeft. Aan de rechterkant zie je twee kolommen, de linker kolom bevat de standaard functies van elke knop en rechter kolom bevat de EASY-SHIFT[+] functies de knoppen. EASY-SHIFT[+] is een functie wat je kan gebruiken door een knop ingedrukt te houden. Het is dus een functie knop waardoor je elke knop een tweede functie kan geven.

Door op een knop in het scherm te drukken kan je vrij gemakkelijk andere functies aan de knop geven. Zo kan je onder andere macro’s toevoegen, maar ook standaard Internet of Windows functies koppelen aan een knop. De mogelijkheden zijn in wezen ongekend en er zijn standaard al meer dan genoeg opties aanwezig om een hele tijd bezig te zijn met het configureren van de 12 muisknoppen.

De meeste interessante functies die je aan de knoppen kunt toepassen zijn natuurlijk de macro functies. ROCCAT heeft altijd al een heel uitgebreid arsenaal gehad aan macro’s en binnen de Swarm software is dit niet verandert. Standaard zijn er al meer dan genoeg macro profielen voor de meeste bekende games en software aanwezig. Natuurlijk kan je zelf ook macro’s maken en hiervoor druk je op de optie “Record New Macro”. Binnen de Macro Manager heb je dan de mogelijkheid een nieuw macro profiel aan te maken, maar ook kan je macro’s aan al bestaande profielen toevoegen en ook kan dit alles met je vrienden delen.
Zelf koppelde ik altijd van de software die ik gebruik de gebruikte functies aan de knoppen echter ook zijn hiervoor al profielen aanwezig. Als grafisch vormgever maak ik veel gebruik van Photoshop en daarbij is het makkelijker als de meest gebruikte functies zijn gekoppeld met muisknoppen. Nu hoefde ik deze functies dus niet meer handmatig toe te voegen aangezien deze binnen de Macro Manager aanwezig zijn. Er zijn dus echt meer dan genoeg macro profielen aanwezig.

Om zelf een macro aan te maken hoef je alleen op “Start Recording” te drukken om vervolgens de toetsen combinatie in te typen en weer op “Stop Recording” te drukken. Ik stel altijd twee knoppen in op kopiėren en plakken aangezien ik deze functies nogal vaak binnen Windows gebruik. De gehele macro kan je natuurlijk zo instellen zoals je dit zelf wilt. Je kan deze bijvoorbeeld ook timen op een moment nadat je de knop indrukt maar ook kan je per toets aangeven hoelang het duurt voor de volgende wordt gebruikt. Zo kan je bijvoorbeeld wat ik bij MMO’s weleens doe, een complete skill reeks op een macro instellen. Ik denk dat veel MMORPG gamers constant dezelfde skill reeksen spammen tegen een baas en dit kan dan via een zelf gemaakt macro profiel met 1 druk op de knop. Het is natuurlijk ieder eigen, maar ik kan nooit genoeg krijgen van macro’s.

Het derde tab (Advanced Settings) is het onder andere mogelijk de polling rate en de oriėntatie van de Kova aan te passen. Aangezien het hier een muis betreft voor zowel rechts als voor linkshandigen is het handig als de Kova hier ook voor ingesteld kan worden anders zou je problemen kunnen ondervinden met de muisknoppen. Verder kan je hier het geluid voor bijvoorbeeld het switchen tussen de profielen aanpassen en ook alle settings resetten.
Het belangrijkste in de tab is natuurlijk de mogelijkheid om de verlichting aan te passen. Dit kan op twee niveaus, je kan de verlichting van het scrolwiel los van de bumper verlichting aanpassen. Natuurlijk kan je de verlichting in of uitschakelen echter de effecten zijn natuurlijk het mooist en verder in de review zal ik filmpjes van de effecten laten zien. Aan de verlichting kan een ademend of een flikkerend effect worden gegeven waarbij zelfs door een heel kleurenpalet wordt gesprongen. De snelheid van het effect kan natuurlijk geheel worden aangepast, maar ook kan je aan de verlichting een kleuren effect geven. Zo kan er dus door een heel kleurenpalet worden gesprongen of kan er een vaste kleur worden gekozen.

Standaard zijn er al enkele kleuren ingesteld die je kan gebruiken en middels het palet kan je ook kiezen tussen een van de 16.8 miljoen beschikbare kleuren en deze kan je ook apart opslaan.

Aan de onderkant van de Swarm interface zagen we steeds de beschikbare profielen. Standaard zijn er 4 profielen actief, maar door op de “Profile Manager te drukken kan je profielen verwijderen, importeren en zelfs koppelen aan bepaalde software. Zo wordt dan automatisch een profiel geladen als je een spel of programma start. Dit is toch wel een erg handige toevoeging aangezien een gamer zoals ik meerdere profielen voor games gebruik en vaak vergeet te switchen wat nu dus geheel automatisch gebeurt bij het starten van een spel.

Een functie die geheel nieuw is binnen de Swarm software is de AlienFX functie. Deze functie is samen met Alienware ontwikkeld en hierdoor is het mogelijk om bij bepaalde spellen effecten toe te passen aan hand van de ingame activiteiten. Zo is het dus mogelijk dat als je “health” in een game erg laag is dat de verlichting rood begint te knipperen.

De laatste nieuwe functie van de Swarm software is Swarm Connect. Hiermee is het mogelijk om je telefoon te koppelen met de Swam software door een applicatie voor op je Windows, Android of Iphone te installeren. Hiermee kan je dan zonder uit de game te gaan of te alt tabben de functies van je muis of toetsenbord aan te passen. Momenteel is de mobiele applicatie hiervoor nog in ontwikkeling. Het is dus nog even afwachten hoe dit daadwerkelijk werkt.

De Swarm software reageert erg goed en vloeiend, geen haperingen bij het starten en ook geen vertragingen binnen Windows. Het aanpassen van de functies gaat geheel probleemloos en laat ook niet lang op zich wachten. ROCCAT heeft hier duidelijk werk van gemaakt aangezien Swarm toch echt erg prettig werkt. De software ziet er net als hun producten gelikt uit en het klopt gewoon. Alles oogt netjes en overzichtelijk en zo werkt het ook.

Gebruik:

Na het installeren van de software zullen we eerst eens de verlichting van de Kova aanpassen. Ik vind het zelf altijd erg leuk om muizen te voorzien van een persoonlijk tintje.

Het is erg lastig om van alle verschillende kleuren een voorbeeld te geven dus heb ik maar van een paar een foto gemaakt. Ook is het erg lastig om een goede foto van LED verlichting te maken. In het echt zijn de kleuren dus wel een heel stuk sterker en mooier om te zien.

Paars

Oranje

Blauw

Groen

Roze

Rood

Geel

Wit

De verlichting maakt de Kova naar mijn mening toch echt af. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik gek op LED verlichting en gamerbling ben. De verlichting biedt natuurlijk weinig toegevoegde waarde tenzij je bijvoorbeeld profielen aan kleuren koppelt.
Hierbij wil ik nogmaals aangeven dat ik het zelf erg jammer vind dat het Kova logo niet verlicht is. De enige verlichte elementen zijn het scrolwiel en de lijn boven de achterbumper. Doordat er verder geen verlichte elementen zijn zie je dus ook erg weinig verlichting van de muis afkomen. De verlichte lijn boven de achterbumper ziet er gelikt uit, maar dit is niet echt zichtbaar als je de muis op een bureau hebt liggen en van bovenaf kijkt. Desondanks ziet de Kova er verlicht echt geweldig uit.

De gebruikte verlichting oogt erg goed en is ook prettig om te zien. De kleuren zijn niet te vel, gelukkig maar ook aangezien de felheid niet in te stellen is. De beschikbare kleuren worden goed weergegeven en door de ruime keuze aan kleuren kan je echt op zoek naar de kleur die je het mooist vindt of de kleur die bij je toetsenbord past.

Zoals vermeld is het mogelijk om voor het scrolwiel en de bumper de verlichting apart in te stellen. Het is dus mogelijk om het scrolwiel een andere kleur of een geheel ander effect te geven. Hierdoor kan je de Kova een leuk persoonlijk tintje geven.

Aan de verlichting kan je ook een effect geven, zo heb je de mogelijkheid een knipperend of ademend effect aan de verlichting te geven. Daarnaast kan je dit effect ook een kleuren effect geven. Zo kan je ervoor zorgen dat er knipperend wordt omgeschakeld naar een andere kleur, maar ook kan dit middels een ademend effect.

De beschikbare effecten zien er erg goed uit en ook zijn de animaties erg mooi om te zien. Normaal gesproken heb ik het zelf niet op deze effecten, maar bij de Kova is het voor het eerst dat ik mijn Windows profiel een ademend verspringend effect heb gegeven. Mijn game profielen heb ik natuurlijk een ademend effect gegeven met vaste kleuren zodat ik weet dat ik een ander profiel heb geladen.

Middels een paar filmpjes zal ik de effecten van de verlichting laten zien.

Na het instellen van de verlichting pas ik de DPI waardes van de muis aan. Ook dit gaat vrij simpel door een slider heen en weer te bewegen of door een DPI waarde in te voeren. Zelf gebruik ik DPI waardes van 800 tot 1250 en dit verschilt dan per gebruik. Per game en in Windows gebruik ik dus een andere DPI waarde welke ik ook koppel aan een profiel. Zou ik bijvoorbeeld Counter Strike GO (CSGO) starten wordt het door mij aangemaakte CSGO profiel ingeladen en verandert de button layout van de muis, de verlichting en de DPI waarde. CSGO is een spel waarbij het puur gaat om de precisie en hierom gebruik in binnen CSGO een DPI waarde van 800. Met een lagere DPI waarde kan ik namelijk een heel stuk preciezer mikken.
Als ik Call of Duty Black Ops III (Blops3) start wordt dus het door mij aangemaakte Blops3 profiel ingeladen met weer andere verlichting en een DPI waarde van 1250. Ik gebruik binnen Blops3 een hogere DPI waarde, omdat dit spel gebaseerd is op behendigheid en snelheid. Door het gebruik van een hogere DPI waarde kan ik dus behendiger en sneller reageren.
Verder speel ik ook The Elder Scrolls Online ( ESO) en ook hierbij heb ik een apart profiel ingesteld met ook weer andere verlichting en andere button layout waarbij ik ook enkele macro’s heb ingesteld om skills te kunnen spammen. Aangezien ESO nog gebaseerd is op behendigheid of precisie gebruik ik hierbij mijn standaard DPI waarde van 1000 aangezien ik dit normaal gesproken ook onder Windows in 1080p gebruik. Ik heb echter een 27" 4k monitor waarbij ik alleen binnen Windows gebruik maak van een 1440p resolutie wat ik combineer met een DPI waarde van 1250. Een DPI waarde van 1000 op een resolutie van 1080p komt namelijk bijna overeen met een DPI waarde van 1250 op een resolutie van 1440p. DPI waardes zijn gekoppeld aan de gebruikte resolutie van je scherm aangezien de DPI waarde gebaseerd is op de hoeveelheid pixels op het scherm binnen de ingestelde resolutie.

Het schakelen tussen DPI waardes gaat vloeiend en ook reageren deze DPI waardes erg lekker. Er zijn totaal geen vertragingen of versnellingen te vernemen en alles gaat zoals ik het wil. Je kunt duidelijk vernemen dat de muis 1 op 1 reageert op mijn handelingen. De Avago 3320 doet zijn werk dus op deze resoluties erg goed.
Zelf test ik de sensors van muizen puur alleen door deze te gebruiken. Er bestaat software waarmee de sensor kan worden getest maar degelijke nummertjes zeggen mij en de meeste lezers niets en ook zal een klein verschil in een nummertje weinig zeggen over het daadwerkelijke gebruik. Wat wel zo te testen is en wat ik ook erg belangrijk vind buiten het reactie vermogen van de muis is een fenomeen genaamd jitter, wat een stotter is in de lijn tijdens het bewegen van de muis. Jitter is voornamelijk aanwezig op schuine en draaiende bewegingen en kan door het trekken van enkele lijnen worden aangetoond. Je zult op dat moment een erg gestotter in de lijn zien. Op het moment dat jitter ontstaat betekend dit dus dat de sensor niet doet wat jij wil waardoor je dus minder precies kan bewegen of reageren. Jitter kan er dus voor zorgen dat je tijdens shooters je vijand mist of dat je in tekenprogramma’s geen mooie lijnen maakt. De muis is immers niet meer zo precies en doet wat hij zelf wil.
Door enkele lijnen op bepaalde manieren binnen MS Paint te tekenen kunnen we zien of er jitter ontstaat bij bepaalde DPI waardes. Ik zal niet elke beschikbare DPI waarde testen enkel alleen de waardes waarvan in denk dat deze van toepassing zijn. Let er wel op dat je vanaf 250 DPI tot 7000 DPI compleet naar eigen voorkeur kan instellen met stappen van 25. Niet veel sensoren bieden deze mogelijkheid dus dit is toch erg netjes.

Allereerst zal ik de Kova op een DPI waarde van 500 testen. Het testen doe ik op een resolutie van 1080p en zoals verwacht is er totaal geen jitter aanwezig. De muis reageert perfect en eg soepel op al mijn bewegingen. Het maakt hierbij verder niet uit hoe snel ik de muis beweeg hij doet precies wat ik wil.

Ook op een DPI waarde van 1000 kan ik geen jitter zien. Deze DPI waarde gebruik ik aardig veel en kan hiervan zeggen dat de muis ook echt perfect reageert en al mijn bewegingen registreert.

Zoals verwacht hebben we op 1250 DPI ook nog geen zichtbare jitter. Ook deze DPI waarde gebruik ik aardig veel aangezien dit de DPI is wat ik binnen Windows en Blops3 gebruik. Nog steeds reageert de muis perfect en reageert deze ook echt goed op snelle bewegingen. Elke lijn die ik maak wordt perfect geregistreerd.

Jitter problemen beginnen bij goedkope muizen al bij 1000 DPI en bij de meeste redelijke muizen vanaf 1500 DPI. In dit geval kan ik echter nog geen jitter en de muis reageert ook nog steeds echt heel goed. Wel moet ik hierbij zeggen dat ik 1500 DPI niet prettig vind werken dus houdt hier rekening mee dat als je de foto bekijkt dat deze DPI waarde mij te hoog is.

Op 2000 DPI zie ik vrij weinig verschil met 1500, naar mijn idee is er nog steeds geen jitter aanwezig en indien het aanwezig is dan zou het minimaal zijn. Ik verwacht zelf dat de kleine uitschieters worden veroorzaakt doordat ik moeite heb met de muis gebruiken op 2000 DPI. Je moet hiervoor voorstellen dat je 2000 pixels per inch beweegt en dat op een resolutie van 1080p. Dat betekend dat je een halve inch kan bewegen en je raakt al de andere kant van het scherm. De Kova reageert verder nog steeds uitstekend en als er jitter aanwezig is dan is dit vrijwel onmerkbaar.

Pas vanaf 2500 DPI zie ik sporen van jitter echter kan dit natuurlijk ook door de hoogte van de DPI waarde liggen. Dit soort DPI waardes zijn namelijk wel erg hoog, vooral als je dit niet gewend bent dan kan je met dit soort waardes niet nauwkeurig werken. De muis reageerde verder nog wel erg prettig op deze waarde en ik kwam ook totaal geen problemen tegen in gebruik. Ik zou haast zeggen dat het gestotter in de lijn geen jitter is, maar wordt veroorzaakt doordat ik de muis niet meer goed kan beheersen al verwacht ik wel dat dit jitter is.

Op 3000 DPI zien we hetzelfde als 2500 DPI waardoor ik toch wel overtuigd ben dat het jitter is aangezien het iets erger is. Al moet ik zeggen dat de aanwezige jitter nog steeds erg weinig is en natuurlijk wordt het ook deels veroorzaakt doordat ik de muis niet meer nauwkeurig kan gebruiken. De muis reageert verder nog steeds aardig goed en ik verneem geen vertragingen of dergelijke, alleen de DPI waarde is veel te hoog.

Op 4000 DPI zien we erg duidelijke sporen van jitter al kan dit ook komen doordat dit geen reguliere DPI waarde is. De voorgaande waardes zijn standaard voor de muis en elke waarde hoger wordt aangestuurd door de overdrive mode wat middels de 72 MHz Turbo Core V2 32-bit Arm based MCU mogelijk wordt gemaakt. Ik weet niet in hoeverre de MCU invloed heeft op de prestaties van de muis echter de muis is vreemd genoeg aardig te gebruiken op 4000 DPI. De muis ondervind wel erg veel jitter, maar verder reageert de sensor aardig goed. Vaak kan een optische sensor vertragingen ondervinden op dit soort hoge DPI waardes echter dat is hier niet het geval. Wel is het natuurlijk zo dat 4000 DPI erg hoog is waardoor je toch echt problemen krijgt met de nauwkeurigheid.

Aangezien 4000 DPI al erge jitter geeft ga ik verder alleen nog laten zien wat er op 7000 DPI gebeurt. Zoals is te zien is de jitter dermate erg dat je het nu wel zou moeten vernemen tijdens het gebruik. De muis is een heel stuk minder prettig om te gebruiken, maar dit is deels ook door de absurd hoge DPI waarde, 7000 DPI betekend dat je bij de kleinste beweging al de andere kant van je 4k scherm raakt.
Tijdens het gebruik ondervond ik geen hevige vertragingen of haperingen, maar prettig is iets anders en ik verwacht dat de erg jitter hier toch ook invloed op heeft.

De PMW3320 in de Kova presteerde vele malen beter dan dat ik had verwacht. Het betreft hier een mid range sensor, maar presteert op lage DPI waardes gelijk aan een high end sensor. Ik heb momenteel mijn Kone Pure Optical in de kast gelegd en gebruik de Kova als standaard game muis. Ik heb meerdere goeie muizen hier liggen en het zegt toch echt wat dat ik alle muizen aan de kant heb gelegd voor de Kova. De Kova gebruik ik zoals hierboven vermeld op DPI waardes van 800 tot 1250 en ik ondervind echt totaal geen problemen. De Kova registreert al mijn bewegingen, hoe snel of hoe langzaam ik ook beweeg de cursor doet precies wat ik wil. Tijdens het heetst van de strijd in een flinke sessie Blops3 kan ik uit de moeilijkste situaties komen en de muis blijft perfect reageren terwijl ik alle knoppen voor macro’s, skills en dergelijke achtereen volgens indruk tijdens het heen en weer jumpen en schieten.
De Kova werkt echt heel vloeiend en alleen op DPI waardes boven de 3500 ben ik geen problemen zoals haperingen tegen gekomen. Vrijwel elke optische muis heeft last van jitter op hogere DPI waardes en alleen bij echt goede muizen is deze jitter nauwelijks zichtbaar. Kijkend naar de resultaten hierboven doet de PWM3320 in de Kova het toch aardig goed en zou je de muis zonder problemen op hogere DPI waardes zoals 2000 of 2500 kunnen gebruiken. Wel moet ik hierbij zeggen dat hogere DPI waardes er altijd voor zorgen dat er minder nauwkeurig kan worden gewerkt, omdat de muis erg snel reageert en dus heel gevoelig wordt.

Veel gebruikers stellen de DPI waarde hoger in en passen dan de Windows gevoeligheid aan. Dit is echter niet te adviseren en juist sterk af te raden aangezien de Windows gevoeligheid standaard op 6 van de 11 staat. Zou je dit lager zetten vertraagd Windows de pixel registratie van de muis softwarematig, stel je dit hoger in dan versnelt Windows de pixel registratie softwarematig. Er wordt dus eigenlijk door Windows pixels overgeslagen en stappen vertraagd.
Dit zorgt er dus voor dat er extra handelingen worden uitgevoerd waardoor kleine vertragingen kunnen ontstaan en de muis minder nauwkeurig wordt.

De Kova reageert zoals gezegd perfect en ik kan geen verschil vernemen met mijn andere high end muizen. Toch prefereer ik de Kova door de vorm en door de ligging van de knoppen. Nu zullen er natuurlijk niet veel gebruikers zijn die baat hebben bij 12 fysieke knoppen waar 22 functies op kunnen worden gegeven echter er zijn gebruikers zoals ik die daadwerkelijk zoveel functies gebruiken. De ligging van de knoppen op de voorkant is perfect, ik kan zonder enige moeite met mijn middelvinger en wijsvinger de knoppen aan de voorkant raken en indrukken. Deze knoppen zijn ook erg makkelijk in te drukken en bieden dus ook niet teveel weerstand. De knoppen druk ik ook automatisch in bij bepaalde acties zonder hier verder over na te denken, dit gaat dus ook geheel automatisch.
Vroeger gebruikte ik altijd een Creative Fatality 1010 welke 3 knoppen had aan de voorkant voor de ringvinger, middelvinger en wijsvinger. Dit heb ik jaren gemist en nu met de Kova heb ik een soortgelijke functie terug gekregen, al gebruik ik mijn ringvinger niet voor de zij knop.

De duimknoppen zijn ook ideaal geplaatst, deze kunnen ook zonder enige moeite worden ingedrukt en werken heel prettig.

Door de vorm had ik verwacht dat de Kova aan de rechterkant niet prettig in de hand zou liggen echter het tegendeel is waar. Vreemd genoeg ligt de muis heerlijk in de hand bij mijn ringvinger en pink. Deze kan ik zonder problemen kwijt en rusten erg prettig op de muis. Het enige nadeel is dat ik af en toe de duimknoppen aan de rechterzijde met mijn ringvinger indruk. Dit gebeurt echter alleen tijdens het browsen op het internet. Op een of andere manier raak ik deze knoppen niet aan als ik aan het gamen of aan het tekenen ben. Een ander nadeel is dat de DPI knop er dicht op het scrolwiel ligt waardoor deze tijdens een potje Blops3 af en toe ineens ingedrukt wordt als ik het scrolwiel indruk om een granaat te gooien dit gebeurt echter niet bij CSGO of als ik het scrolwiel onder Windows indruk. Op een of andere manier is mijn houding binnen Blops3 net iets anders. Verder ligt de Kova echt heerlijk in de hand, het gebruikte materiaal voelde eerst erg raar aan door de coating, maar dat is een kwestie van gewenning. Het materiaal voelt verder erg stevig en de muis zelf voelt als een solide constructie. Het hele design klopt en er zijn nergens steken gevallen alles is erg goed afgewerkt.

Alle knoppen werken verder ook goed en zijn niet te licht of te zwaar. Ze zijn heerlijk om in te drukken en maken ook niet teveel geluid. Het scrolwiel maakt bij het snel scrollen wel geluid en deze is dan ook erg goed hoorbaar. Of dit echt een probleem is dat zal iedereen zelf moeten beoordelen, ik stoor me hier niet aan. Hieronder staat een filmpje over de Kova in gebruik. Zet het geluid aan en je kan de knoppen en het scrolwiel in gebruik horen.

Wat ik wel erg jammer vind en wat ook erg zonde is en afdoet aand de rest van de muis is het feit dat de coating van de Kova vingervlek gevoelig is. Nu valt het wel extreem op als je naar de foto’s kijkt en is het in werkelijkheid lang niet zo erg, maar toch vind ik dit erg jammer als ik kijk naar de kwaliteit van de Kova.

Voornamelijk heb ik de Kova in combinatie met de ROCCAT Taito gebruikt en hierop werkt deze uitstekend. De Taito is een erg prettige muismat en deze is ook speciaal ontworpen voor controle over de muis. De Taito heeft een ruw soort oppervlakte waardoor je meer controle hebt over je muis.
De Kova heb ik verder ook op andere muismatten getest zoals de ROCCAT Sense, CM Swift-RX, SteelSeries QCK en nog enkele plastieken en stoffen merkloze matten. Het is natuurlijk persoonlijk wat voor muismat je gebruikt, de Taito is bijvoorbeeld speciaal bedoelt voor controle, terwijl een muismat zoals de Sense meer bedoelt is voor de gevoeligheid en de Swift juist bedoelt is voor reactie vermogen. Dit kan je ook voelen aan de oppervlakte van de muismat zelf. Ik ben totaal geen problemen tegen gekomen met welke muismat dan ook. De Kova reageerde verder ook goed op onbewerkt en bewerkt hout als ook op gelamineerd hout en plastic oppervlakten. Natuurlijk is het wel altijd te adviseren een muismat te gebruiken. Dit omdat een muismat goed is voor de levensduur van de muis schoenen en ook werkt de muis dan een heel stuk beter.

Ondanks de vermelde problemen, als je het zo al mag noemen, gebruik ik de Kova als standaard game muis. Zo overtuigd ben ik dus door de kwaliteit van de Kova.

Conclusie:

Ondanks het feit dat de Kova tweehandig ontworpen is ligt deze echt heerlijk in de hand. De Kova heeft naar mijn mening maar twee schoonheid foutjes zo is deze vingervlek gevoelig en zit de DPI knop te dicht op het scrolwiel. Deze zaken wegen echter niet op tegen de perfect uitgevoerde PWM3320 sensor en de super layout van de knoppen. De extra knoppen op de linker en rechter muisknop zijn perfect geplaatst en zijn echt ideaal in gebruik.
ROCCAT heeft ook eindelijk een mooi compleet software pakket uitgebracht wat het gebruik en het instellen van de Kova een heel stuk makkelijker maakt.

ROCCAT heeft er echt voor gezorgd dat er geen verschil meer is tussen rechts en linkshandigen. Het zal nu dus echt niet meer aan de muis kunnen liggen.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Top

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een Roccat Kova Zwart?

Erg nette review. Ik ben altijd een beetje ignorant geweest richting het merk Roccat. Is het echt zo'n goed merk in vergelijking met (bijv) Logitech?

Logitech is altijd mijn go-to merk geweest voor gaming, maar dit soort reviews laten me dan toch twijfelen. Ook ziet de software er netjes uit. Heb je enig idee hoe de 2 merken het doen ten opzichte van elkaar?
Ik heb vroeger altijd een MX518 en G9X van logitech gebruikt, maar toen ik eenmaal over ben gestapt naar de meer op gaming gebasseerde merken kwam ik erachter hoe doordacht deze producten zijn. Ik ben niet merk gebonden, maar ik zoek altijd nette producten voor een redelijke prijs met goede specificaties.

ROCCAT houdt zich echt alleen bezig met het ontwerpen van gaming apparatuur en naar mijn idee zijn zij toch wel een van de betere gaming merken op de markt. Natuurlijk is dit puur persoonlijk, maar ik heb alleen goede ervaringen met ROCCAT apparatuur.
De logitech g502 is een zeer goede muis uit hun gaming lijn. Heeft een hele goede sensor die het erg goed doet op lage dpi waardes en extreem hoge. Ook de software doet wat het belooft. Het is echter wel een rechterhanden muis. Hij is wel wat ouder, maar de prijs is nog aardig hoog. Zelfde prijs als deze muis. Er is een nieuwere versie die duurder is, maar die heeft een rgb led.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 20 januari 2016 12:17]

Goede review.
Kan de sensor ook goed tracken op lage dpi?
Ik gebruik de muis voornamelijk op 800 - 1000 DPI waar deze perfect op reageert. Ik verwacht dus dat de sensor net zo perfect reageert op 500 DPI.
Ook als je snel beweegt met de muis?
Ik zoek nog een muis for CS:GO.
Ik speel zelf ook veel CS:GO en daarbij werkt de muis naar mijn idee perfect. Ik speel zelf dan op 800 DPI en ook bij snelle bewegingen wordt alles perfect geregistreerd.
Oke bedankt, zelf speel ik nog met een chinese muis, als ik snel 180° draai blijft de cursor stil staan 8)7
O wat zal er dan een wereld open gaan als jij een muis zoals dit zou gaan gebruikt hahaha.
Bedankt voor de geweldige review en erg goede foto's.
Ik ben uiteindelijk voor bedraad gegaan en de Kova staat in bestelling (kerst cadeautje voor mezelf). Een muis zoals dit past een heel stuk beter bij mijn Ryos.
Ik had ja tegen je gezegd dat er nog iets interessants aan zou komen. In ieder geval alvast veel plezier met je kerst cadeau en bedankt voor je reactie.
Zoals je op een van de foto's kan zien ziet de Kova er idd goed uit naast de Ryos.

[Reactie gewijzigd door melek-taus op 22 december 2015 13:44]

Dat klopt inderdaad en ja het ziet er erg goed uit. Misschien maar ook een Taito erbij bestellen om het pakket compleet te maken haha.

Het blijft leuk om mijn eigen kerst cadeautjes te kopen.
Ik was nog in twijfel over deze in mijn ogen prachtig vormgegeven muis, maar je review heeft me overtuigd. Hij ziet er in echte foto's beter uit dan op reclamemateriaal. Dat van die coating is wat jammer, maar daar heeft mijn huidige muis ook last van. Ik wacht alleen even af hoe erg dat zal zijn bij de witte variant.
Echt een top review denk dat ik hem wel ga halen!
Dank je, en serieus het is echt een top muis. Ik heb er veel en ook veel gehad, maar dit is toch mijn favoriete.
Alvast veel plezier.
Ik ben van plan om een nieuwe gaming muis te kopen en ik vraag me af of ik deze muis, of de corsair sabre optical moet kopen. Ik ga hem vooral gebruiken in FPS games. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

[Reactie gewijzigd door H1999 op 25 januari 2016 22:13]

Lastige keuze. Sowieso zit je met beide muizen goed. Ik speel zelf voornamelijk FPS games en gebruik nu al geruime tijd de Kova en kan alleen zeggen dat ik nog geen enkel probleem ben tegen gekomen. De muis reageert net zo goed in low sense games zoals CSGO als deze reageert in snelle games zoals BLOPS 3.
De Sabre Optical is zover als ik kan lezen een ook erg nette muis met een hele goede en bekende sensor. Ik denk dat je met beide muizen geen verkeerde keuze zal maken, maar het verschil zal de grip van de muis zijn. Dus hoe je hem vasthoudt en of dit prettig is.
Oke, dankjewel voor je reactie, dan ga ik maar even kijken of ik ergens de muizen kan uitproberen en welke mij beter bevalt. Ik gebruik zelf een claw grip en heb niet hele grote handen, is de kova hiervoor ook fijn?
Wat ik heb gelezen en gehoord heb is dat de muis voor alle grepen geschikt zou zijn. Dus ook voor claw grip gebruikers zou de layout en vormgeving ideaal zijn. De muis is niet te groot en zelf heb ik ook geen grote handen.
Ben benieuwd hoe breed deze muis is op het stuk waar je hem vastpakt, Nu verschilt die plek vast wel iets per persoon dus wil ik vooral weten hoe breed de muis op zijn smalste vastpak punt is.

De afmetingen van de muis zelf geeft 6.5/6.6 cm aan, Maar dit gaat zoals altijd enkel over het breedste stuk en is daarmee helaas niet de info die ik zoek.
Heb je de muis nog en een rolmaat binnen handbereik liggen? Ben op zoek naar een muis waar er minimaal 6 cm tussen duim en pink zit. (Foto's zijn welkom maar dat zal vrij lastig zijn.)

Alvast bedankt,
Sato.
Het stuk dat tussen mijn duim en pink valt is precies 5.6 cm. Hieronder de links naar de gevraagde foto's. Houdt er wel rekening mee dat dit snel met een telefoon is gemaakt dus kleuren en dergelijke komen niet geheel overeen.

[Reactie gewijzigd door melek-taus op 23 februari 2016 10:45]

Ai dat is mij net iets te smal om hem zonder eerst geprobeerd te hebben te bestellen, Deze gaat voorlopig naar de reserve lijst.

Bedankt in elk geval voor je snelle reactie.
Dubbel

[Reactie gewijzigd door melek-taus op 23 februari 2016 10:39]

De muis is prima, maar wederom een product dat faalt door de software. Bij mijn systeem worden bepaalde settings van de muis, bijv. linkshandig, dpi settings, niet onthouden ook al save je je settings. Erg vervelend om na elke reboot je settings opnieuw in te laden. Roccat support geeft de schuld aan virus software, maar na exclusie van diverse Roccat exe's en installatie folders werkt het nog steeds niet. Vooralsnog geen goede beurt van Roccat.

@melek-taus
Uiteraard de laatste drivers, dat regelt swarm voor je.

Ik probeer alleen aan te geven dat de muis niet bij iedereen vlekkeloos werkt.

[Reactie gewijzigd door 0scar op 6 maart 2016 21:08]

Erg raar, maak je wel gebruik van de nieuwste firmware of Swarm versie. Ik maak gebruik van 4 profielen met elk andere macro's, kleur instellingen en DPI waardes, maar hier werkt het vlekkeloos. Mijn standaard Windows profiel wordt als eerste ingeladen en middels een druk op de knop maakt de muis gebruik van een ander profiel.